برگزیده های پرشین تولز

خطر همه‌گير شدن و با در كشور!!

El Che

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
13 فوریه 2005
نوشته‌ها
43
لایک‌ها
20
رئيس مركز مديريت بيماري‌هاى وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى، كنترل بيمارى وبا در كشور را تا پايان مهرماه غيرقابل پيش بينى ذكر كرد و گفت: «منتظر همه‌گيرى وبا در سطح وسيع در كشور هستيم».

به نوشته «ايران»، دكتر محمدمهدى گويا، با اشاره به آماده‌باش نيروهاى بهداشتى در سطح كشور خاطر نشان كرد: آب لوله‌كشى در تمام كشور تحت كنترل است و در حال حاضر، بيمارى وبا به صورت موردى مشاهده مى‌شود.
به گفته او، تعداد بيماران تا صبح روز گذشته، ۳۶ مورد بود كه از اين تعداد ۲۱ مورد مربوط به قم و ۱۱ مورد مربوط به كرج بوده و يك مورد وبا نيز در شهر تهران ديده شده است. تاكنون دو نفر نيز در كشور به علت ابتلا به وبا درگذشته‌اند.

دكتر محمدمهدى گويا به تشكيل كميته كشورى پيشگيرى از بيماري‌هاى روده‌اى در كشور از ابتداى سال جارى اشاره كرد و گفت: «شاخه اقدامات بهداشت محيطى و شاخه اقدامات كنترل بيمارى، دو شاخه فعال اين كميته در تمام كشور هستند».

دكتر گويا كه رياست اين كميته را نيز بر عهده دارد به مردم توصيه كرد كه نكات بهداشتى زير را رعايت كنند:
* هنگام مسافرت، حتماً آب مصرفى را از منزل ببرند يا آب مورد استفاده را بجوشانند و در غير اين صورت از آب بطرى استفاده كنند.
* دست‌هاى خود را پيش از خوردن غذا و پس از دستشويى حتماً با آب و صابون بشويند.
* از دستفروش‌هاى كنار خيابان چيزى نخرند چون احتمال آلودگى اين مواد غذايى زياد است.
* سبزيجات مصرفى و كاهو را قبل از مصرف ضدعفونى كنند (پس از شستن گل ولاى آنها، سبزيجات را ۵ تا ۱۰ دقيقه در آبى كه به ازاى هر ليتر، ۳ قطره مايع ظرفشويى به آن اضافه شده، قرار دهند).
* حتى‌الامكان از خوردن آب‌ميوه و بستنى غيرپاستوريزه و بسته‌بندى در بيرون از خانه خوددارى كنند.
* در صورتى كه دچار اسهال شديد باشند، از خوددرمانى بپرهيزند و به پزشك مراجعه كنند.

به گفته دكتر گويا، اين وبا از نوع «اينابايى» ـ پاكستانى ـ است.
پيش از اين اعلام شده بود كه ستاد نيروهاى مسلح دستور داده كه تمامى راه‌هاى ورودى مرزهاى غيرمجاز بسته شود و ورود افراد از اين مرزها ممنوع اعلام شده است. همچنين افراد وارد شده از مرزهاى مجاز نيز بايد به واحدهاى **** مراقبت‌هاى مرزى معرفى شده و مورد آزمايش قرار گيرند.

از ديگر نگراني‌هاى اعلام شده از سوى مسؤولان در اين زمينه، كوددهى مزارع با فضولات است و از كشاورزان خواسته شده تا از اين كار اجتناب كنند.
بنا بر آخرين اخبار اعلام شده از سوى مركز مديريت بيماري‌هاى وزارت بهداشت، تعداد مبتلايان به وبا در كشور تا ظهر ديروز به ۴۸ نفر رسيد.

شيوع وبا در كشور را جدى بگيريم
گزارش‌هاى متعددى در مورد ابتلا به بيمارى هولناك وبا و شبه‌وبا در روزهاى اخير در برخى از استان‌هاى كشور منتشر شده است كه بايد آن را هشدارى به مردم و مسئولان درمانى كشور تلقى كرد.

نگران‌كننده‌ترين خبر در اين مورد، مرگ سه شهروند در اثر اين بيمارى در روزهاى گذشته بود كه مقامات درمانى اين شهرستان را به جمع‌آورى آب آشاميدنى در محل‌هاى عمومى و هشدار به مردم اين شهر واداشت.
اين در حالى است كه معاون بهداشتى دانشگاه علوم پزشكى ايلام نيز روز پنجشنبه به دنبال شايعه وجود وبا در اين استان گفت: با توجه به همه‌گير بودن اين نوع بيمارى، شهروندان بايد هرگونه مورد مشكوك از نشانه‌هاى اين بيمارى نظير اسهال شديد را در اسرع وقت به درمانگاه‌ها و بيمارستان‌ها گزارش دهند.

وى تصريح كرد: تردد مسافر در فصل تابستان بايد با توجه به شاخصه‌ها و رعايت معيارهاى بهداشتى انجام شود.
عسگرى از تمام شهروندان خواست با رعايت موارد بهداشتى نظير شست‌وشوى به موقع ميوه و سبزى و رعايت بهداشت فردى از احتمال ابتلا به اين بيمارى تا حدود بسيار زيادى بكاهند.

در همين حال معاون فنى مركز بهداشت يزد از مشاهده ۱۰ مورد بيمارى «شبه وبا» در شهر زارچ و اردكان در اين استان خبر داد. زارچ در ۱۰ كيلومترى و اردكان در ۶۰ كيلومترى شمال شهر يزد واقع است.
محسن ميرزايى روز پنجشنبه افزود: يك مورد مشكوك به وبا است كه از سوى آزمايشگاه مركزى تهران هنوز تأييد نشده است. به گفته او، يك مورد شبه وبا در اردكان و بقيه در زارچ گزارش شده است. وى عامل شيوع شبه وبا در منطقه را شيوع آن در پاكستان و افغانستان و تردد اتباع اين دو كشور به ايران، به ويژه استان يزد، ذكر كرد. وى در ادامه از قنات زارچ و چاه هاى آب منطقه از عوامل مظنون به اين بيمارى ياد كرد.

ميرزايى، شايعه شيوع بيمارى «وبا» در منطقه را رد كرد اما زمان شيوع شبه وبا در زارچ و اردكان را حدود يك ماه قبل اعلام كرد. اين كارشناس با بيان اين‌كه تاكنون ۳۰ مورد بيمارى وبا در قم، چابهار، قزوين و كرج گزارش شده از آب و مواد غذايى آلوده، به عنوان دو عامل اصلى ابتلا به اين بيمارى نام برد. وى از «ويبريوكلرا» به عنوان عامل بيمارى‌زاى وبا نام برد و شبه‌وبا را گونه‌اى از عامل بيمارى‌زا كه «آگلوتيناسيون» ايجاد نكرده، تعريف كرد. در ۸۰ درصد موارد، اين بيمارى، علامتى ندارد.

معاون فنى مركز بهداشت يزد در زمينه اقدام‌هاى انجام شده براى پيشگيرى از شيوع اين بيمارى گفت: كميته‌هاى تخصصى با حضور مسئولان اين استان و كارشناسان، تشكيل شده ضمن آن‌كه رفت و آمد اتباع خارجى هم تحت كنترل قرار گرفته است. وى آموزش كاركنان بهداشتى، چاپ بروشورهاى آموزشى و هشداردهنده ، نصب پارچه‌هاى هشداردهنده در مناطق مشكوك به وجود آب آلوده و نمونه‌بردارى از بيماران مبتلا به اسهال را از ديگر اقدامات انجام شده اعلام كرد. وى همچنين از مردم خواست از چشمه، قنات و چاه‌هاى آبى كه احتمال آلوده بودن آنهاست استفاده نكنند، سبزى را ضد عفونى نمايند و از مصرف بستنى و آب‌ميوه‌هايى كه به روش صنعتى و بهداشتى، تهيه نشده خوددارى كنند.
او همچنين به شهروندان يزدى توصيه نمود ضمن خوددارى از شنا در استخرهاى موجود در مناطق ييلاقى از خريد مواد غذايى از دوره‌گردها خوددارى نمايند و مواد غذايى را به صورت گرم، مصرف كنند.

رئيس مركز بهداشت آبادان نيز با توجه به امكان وجود اين بيمارى در اين شهر، گفت: تمامى امكانات و تجهيزات بهداشتى به منظور مقابله با اين بيمارى مهيا مى باشد و واحدهاى بهداشتى در آمادگى كامل به سر مى‌برند.
نوذرپور ادامه داد: مقابله با هرگونه بيمارى به ميزان مشاركت مردم به شكل رعايت بهداشت عمومى بستگى دارد.
وى، خريد نكردن مواد غذايى از دوره‌گردها و دستفروشان، ضدعفونى سبزيجات و ميوه‌جات پيش از مصرف، شست و شوى دست‌ها قبل و بعد از خوردن غذا و استفاده از آب شرب بهداشتى و يا جوشاندن آب لوله كشى شهرى در هنگام مصرف به عنوان راه‌هاى رعايت بهداشت از سوى عموم مردم نام برد.

رئيس مركز بهداشت آبادان اظهار داشت: از كاركنان مراكز بهداشتى و بيمارستان‌ها خواسته شده تا در هنگام مراجعه بيماران به خصوص افراد مبتلا به اسهال به طور حتم نمونه‌گيرى و آزمايش‌هاي لازم بر روى اين افراد انجام شود.

نوذرپور تصريح كرد: همچنين با استقرار تعدادى نيروى آموزش ديده در پايانه مسافربرى كشتيرانى كه محل ورود و خروج ميهمانان خارجى از ساير كشورها به اين منطقه است و كنترل اين افراد از ورود و شيوع بيمارى در منطقه جلوگيرى مى‌شود. وى نظارت و كنترل كيفى آب شرب شهرى و روستايى، كنترل مراكز تهيه و توزيع مواد غذايى، نظارت بر دفع بهداشتى زباله‌ها، نخاله‌ها و فاضلاب شهرى، نظارت بر اماكن عمومى همچون استخرها، نظارت بر كارخانجات يخسازى و كنترل پايانه‌هاى مسافربرى را از جمله وظايف مركز بهداشت عنوان كرد.

معاون فنى مركز بهداشت سيستان و بلوچستان نيز در اين زمينه گفت: از ورود اين بيمارى به استان و انتشار آن در كشور به موقع جلوگيرى شده است.
«جمشيد اردنى» افزود: از زمان شيوع التور (شبه وبا) در كشورهاى افغانستان و پاكستان و با توجه به مرز وسيع اين استان با دو كشور، سيستم بهداشتى و درمانى با فعاليت هاى مستمر و گسترده از هرگونه انتشار و ورود اين بيمارى به كشور و شيوع آن جلوگيرى كرده‌اند.

وي با بيان اين‌كه در زمان حاضر بيمارى كنترل شده است، اضافه كرد: بيش از ۶۰ تيم بهداشتى با همكارى نيروهاى هلال احمر و فرماندارى ها با توزيع كلر يك درصد، آموزش چهره به چهره مردم در زمينه بهداشت فردى، ضدعفونى فاضلاب و سرويس‌هاى بهداشتى و ايجاد ايستگاه‌هاى آبرسان ثابت در جلوگيرى از همه گيرى و كنترل وبا به صورت شبانه‌روزى در تلاش هستند.

وى ادامه داد: از زمان شيوع وبا در كشورهاى همسايه تاكنون تنها دو بيمار مبتلا به وبا در استان شناسايى شده‌اند كه يكى از آنها تبعه پاكستان و فرد ديگر در تردد با اين دو كشور بوده است.
اين مسئول با بيان اين‌كه تاكنون هيچ موردى از مرگ بر اثر ابتلا به وبا در استان گزارش نشده است، گفت: بيماريابى و آموزش چهره به چهره و ديگر فعاليت هاى بهداشتى براى كنترل اين بيمارى همچنان ادامه دارد. وى توجه به بهداشت فردى، استفاده از آب آشاميدنى سالم، جوشاندن آب و استفاده از كلر يك درصد را در جلوگيرى از ابتلا به اين بيمارى بسيار مهم عنوان كرد. استان سيستان و بلوچستان با ۱۸۷ هزاركيلومتر مربع وسعت داراى يك هزار و ۱۰۰ كيلومتر مرز زمينى مشترك با پاكستان و افغانستان است.

نكته قابل ذكر اين است كه اين بيمارى با علائم ظاهراً كم اهميت (اسهال ساده و بدون خونريزى) شروع مى‌شود كه اغلب خانواده‌ها به خوددرمانى اكتفا مى‌كنند كه موجب از دست رفتن زمان مى‌شوند كه برايشان فوق العاده حياتى است. در هر حال هشدارهاى مقامات بهدارى استان‌هاى مختلف كشور مسئله‌اى نيست كه به سادگى از آن گذشت و شايسته است رسانه‌هاى كشور و مقامات مسئول‌ضمن اطلاع‌رسانى در اين مورد، راهكارهاى شايسته و علمى براى محو اين بيمارى مهلك را به اجرا گذاشته و درصورت لزوم براى جلوگيرى از گسترش بيمارى بسيجى همگانى در اين مورد اعلام نمايند.
 

hwt

کاربر قدیمی پرشین تولز*مدیر سخت افزار
مدیر انجمن
مدیر انجمن
تاریخ عضویت
11 آگوست 2004
نوشته‌ها
15,953
لایک‌ها
2,415
خدا رحم كنه :(
 

mehrdad1355

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 فوریه 2004
نوشته‌ها
3,971
لایک‌ها
30
سن
47
طوری نیست! بعدها به هم میگید کی پی تی مرحوم شد؟؟ میگید تو همون ایام وبای ! وبا گرفت و مرد
184.gif
 

meli

Registered User
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2004
نوشته‌ها
1,393
لایک‌ها
23
سن
36
محل سکونت
tehran
بدبختی کم بود وبا هم اومد
حالا هی برین تظاهرات برای جلوگیری از فیلترینگ
 

mahdi206

Registered User
تاریخ عضویت
12 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
2,361
لایک‌ها
5
سن
41
محل سکونت
Tehran
نخستين مورد ابتلا به وبا در غرب تهران!

همين چند دقيقه پيش اخبار شبكه 4 اينو گفت. بدبخت شديم رفت!
 

mohsenmx

Registered User
تاریخ عضویت
21 ژانویه 2004
نوشته‌ها
993
لایک‌ها
1
سن
41
محل سکونت
يه جاى خوب
به نقل از mahdi206 :
نخستين مورد ابتلا به وبا در غرب تهران!

همين چند دقيقه پيش اخبار شبكه 4 اينو گفت. بدبخت شديم رفت!
159.gif
159.gif
159.gif
159.gif
159.gif
 

mahdi206

Registered User
تاریخ عضویت
12 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
2,361
لایک‌ها
5
سن
41
محل سکونت
Tehran
محسن جان اين اسمايلهاي آصف براي شما مياد؟ ما كه بايد كل برنامه اش رو بگرديم از روي لينك بفهميم شما كدوم اسمايل منظورت بوده.

ولي خدايي اگه اين وبا پخش بشه يه فاجعه اتفاق ميفته! الان هم كه به تهران رسيده ديگه پخش شدنش مثل آب خوردنه!:wacko:
 

mehrdad1355

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 فوریه 2004
نوشته‌ها
3,971
لایک‌ها
30
سن
47
رئيس اداره بيماري‌هاي منتقله از آب وزارت بهداشت با اعلام شناسايي 67 مورد ابتلا به وبا در كشور، گفت: چند مورد جديد مشكوك به وبا نيز در تهران ديده شده كه در حال بررسي آنها در بيمارستان شهيد لبافي‌نژاد هستيم.

محمود سروش در گفت‌وگو با فارس افزود: تاكنون 37 مورد وبا در قم، 12 مورد در كرج، يك مورد در ساوجبلاغ، دو مورد در كنارك چابهار،‌ 5 مورد در آزاد شهر گلستان، دو مورد گنبد، يك مورد قزوين، سه مورد شهريار، دو مورد همدان، و يك مورد زنجان گزارش شده علاوه بر آن تاكنون يك مورد وبا در منطقه غرب تهران شناسايي شده كه با توجه به موارد مشكوك، انتظار افزايش اين آمار را در غرب تهران داريم.

وي ادامه داد: تاكنون دو مورد مرگ ناشي از وبا قطعي است كه يك مورد آن در قم و يك مورد ديگر در كرج بوده است، اما مسئله مهم، احتمال افزايش موارد مشكوك به آلودگي در غرب استان تهران است كه علت آن هم شرايط آلوده منطقه شهريار به علت حضور افاغنه و پاكستاني هاست
 

sunnyboy

Registered User
تاریخ عضویت
17 فوریه 2005
نوشته‌ها
1,041
لایک‌ها
1
سن
38
محل سکونت
IR,Tehran
انقدر افغانی و پاکستانی ریخت تو این مملکت که به @#$@%$ کشیدن مملکتو ...
 

daftarekhaterat

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2003
نوشته‌ها
4,989
لایک‌ها
58
سن
41
محل سکونت
در قلب پاك او
اما مسئله مهم، احتمال افزايش موارد مشكوك به آلودگي در غرب استان تهران است كه علت آن هم شرايط آلوده منطقه شهريار به علت حضور افاغنه و پاكستاني هاست
هرچي ميكشيم از دست اين همسايه هاي كج و كوله مون هست...
 

mahdi206

Registered User
تاریخ عضویت
12 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
2,361
لایک‌ها
5
سن
41
محل سکونت
Tehran
رییس اداره بیماری منتقله از آب و غذای مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت و درمان گفت: شمار مبتلایان به بیماری وبا در کشور از 67 مورد در روز گذشته به 80 مورد رسید.دکتر محمود سروش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر افزود: تعداد مبتلایان به بیماری وبا در قم 43 نفر، کرج 12 نفر، ساوجبلاغ 2 نفر، کنارک 2 نفر، آزاد شهر 5 نفر، گنبد 2 نفر، نظر آباد یک نفر، رباط کریم یک نفر، قزوین یک نفر، شهریار 5 نفر، غرب تهران 3 نفر، همدان 2 نفر و زنجان یک نفر ثبت شده است.

وی اظهار داشت: هم اکنون در شهرستان هایی نظیر شاهرود، سمنان، کاشان و زنجان نیز هر کدام موارد مشکوک وجود دارد که هنوز نتیجه آزمایشات در خصوص اثبات ابتلا و یا عدم ابتلای این افراد به بیماری وبا مشخص نشده است.

رییس اداره بیماری های منتقله از راه آب و غذای مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت گفت: یکی از مبتلایان در قم به علت خوردن ساندویچ حاوی کاهو به این بیماری مبتلا شده است به همین علت از این پس مراکز فروش انواع ساندویچ ها موظف هستند که از سبزیجات نظیر کاهو در ساندویچ های توزیعی خود به مردم استفاده نکرده و همچنین در کنار فروش هر ساندویچ باید 2 نصفه لیموی تازه نیز به مصرف کننده بدهند.

وی ادامه داد: کبابی ها نیز باید به حذف سبزی ریحان در کنار کباب های عرضه شده به مردم اقدام کرده و حتما لیموی تازه نیز در کنار آن قرار دهند . همچنین رستوران ها نیز باید از ارائه سالاد و سبزی در کنار غذاهای ارائه شده به مصرف کنندگان خودداری کرده و آنها نیز باید به همراه غذاها به مراجعه کنندگان خود لیموی تازه بدهند.

سروش تصریح کرد: در صورت انجام خلاف مقررات تعیین شده برای ساندویچی ها، کبابی ها و رستوران ها از سوی این مراکز با مسوولان این مراکز برخورد قانونی خواهد شد.

 

uxd863

Registered User
تاریخ عضویت
13 جولای 2004
نوشته‌ها
565
لایک‌ها
10
:( حقيقتا تا حال اينقدر نگران نشده بودم
 

kingehp

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2005
نوشته‌ها
153
لایک‌ها
0
محل سکونت
Neverland
به نقل از El Che :
به گفته او، تعداد بيماران تا صبح روز گذشته، ۳۶ مورد بود كه از اين تعداد ۲۱ مورد مربوط به قم و ۱۱ مورد مربوط به كرج بوده و يك مورد وبا نيز در شهر تهران ديده شده است. تاكنون دو نفر نيز در كشور به علت ابتلا به وبا درگذشته‌اند
.
خیلی مفید بود ولی اطفا آمار ندید چون تو هر منبع خبری یه نوع آماری میدن :(
 

kingehp

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
21 ژوئن 2005
نوشته‌ها
153
لایک‌ها
0
محل سکونت
Neverland
به نقل از mehrdad1355 :
چند مورد جديد مشكوك به وبا نيز در تهران ديده شده كه در حال بررسي آنها در بيمارستان شهيد لبافي‌نژاد [/B]
واي 4 تا كوچه پايين تر از خونه ي ما :weird:
 

daftarekhaterat

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2003
نوشته‌ها
4,989
لایک‌ها
58
سن
41
محل سکونت
در قلب پاك او
به نقل از fireboy :
چه ربطي داره به اونها ؟؟ :blink:
تو رو بخدا ببين. افغانستان. پاكستان. عراق... يكي از يكي وضعشون توي بهداشت و امنيت و پيشرفت افتضاح تره.
قبول كن كه اگه دو تا همسايه مثل ايتاليا و فرانسه داشتيم وضع كشورمون اين نبود.
 

mahdi206

Registered User
تاریخ عضویت
12 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
2,361
لایک‌ها
5
سن
41
محل سکونت
Tehran
به نقل از daftarekhaterat :
تو رو بخدا ببين. افغانستان. پاكستان. عراق... يكي از يكي وضعشون توي بهداشت و امنيت و پيشرفت افتضاح تره.
قبول كن كه اگه دو تا همسايه مثل ايتاليا و فرانسه داشتيم وضع كشورمون اين نبود.
ولي بيچاره ايتاليايي ها و فرانسوي ها اگه همسايه ما بودن! اون وقت ما مي شديم افغانستان و پاكستان و عراق براي اونها :lol:
 
بالا