برگزیده های پرشین تولز

خواص نهفته در پسته

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
33
محل سکونت
tehran
پسته یکی از انواع آجیل و خشکبار است که محبوبیت گسترده ای در دنیا دارد . این آجیل خوش طعم به نسبت سایر انواع آجیل و خشکبار گران تر نیز هست . درخت پسته ارتفاعی تا حدود پنج متر نیز دارد .

پسته یکی از انواع آجیل و خشکبار است که محبوبیت گسترده ای در دنیا دارد . این آجیل خوش طعم به نسبت سایر انواع آجیل و خشکبار گران تر نیز هست . درخت پسته ارتفاعی تا حدود پنج متر نیز دارد . این درخت به صورت خودرو در ایران و افغانستان می روید . برگ های آن ترکیبی از دو یا سه برگچه می باشند و به رنگ سبز روشن هستند . گل های این درخت خوشه ای هستند اما گلبرگ ندارند . این درخت به خصوص در استان کرمان و شهر رفسنجان وجود دارند و نام پسته ی رفسنجان جایگاه خاصی در دنیا پیدا کرده است .
اما در این آجیل خوش طعم خواص زیادی نیز نهفته است . شاید بخشی از قیمت بالای آن نیز مربوط به همین نکته باشد . ترکیبات درون پسته مواد مغذی زیادی دارند . در نتیجه برای بعضی از بیماران و افراد ضعیف به لحاظ بدنی ، می تواند بسیار مفید باشد . جالب است بدانید در حدود صد گرم مغز پسته مواد زیادی وجود دارد : دو و نیم گرم آب ، پانزده گرم نشاسته ، بیست گرم پروتئین ، پنجاه و چهار گرم مواد چرب ، پانصد میلی گرم فسفر ، صد و سی میلی گرم کلسیم ، حدود شش میلی گرم آهن ، حدود یک گرم پتاسیم ، دویست و سی واحد ویتامین A ، هفت میلی گرم ویتامین B1 و حدود پنج میلی گرم ویتامین B3 .
با وجود این عناصر بسیار مهم و جذاب بدون شک خواص پسته باید بی نظیر و متعدد باشد . در زیر نگاهی خواهیم انداخت به تعدادی از این خواص :
1- به علت داشتن آهن پسته خون ساز است و در نتیجه می تواند برای مبتلایان به آنمی و کم خونی بسیار مفید باشد . خوردن مقداری پسته در طول روز را به این بیماران توصیه می کنیم .
2- به دلیل همان آهن پسته می تواند نیروی جسمانی را تقویت کند و موجبات عملکرد بهتر اعصاب و آرامش قلب را فراهم نماید .
3- پسته می تواند عامل تقویت عملکرد معده باشد و مجاری کبد را نیز باز و صاف کند .

مقالات مرتبط : خواص غذایی نهفته در خرما


4- پسته می تواند اسهال و به خصوص اسهال خونی را نیز درمان کند . در ضمن از جوشانده ی برگ درخت پسته نیز می توان برای درمان خارش مقعد استفاده کرد . جوشانده ی پوست سفید آن نیز برای درمان بواسیر مفید است . برای درمان آن می بایستی پوست سفید پسته را بجوشانید و آب را داخل تشتی بریزید و بیمار داخل آن دقایقی بنشیند . این عنل باعث کم کردن درد می شود .
5- برای از بین بردن بوی بد دهان نیز می توانید پسته و برگ آن را بجوید . در ضمن این عمل می تواند به درمان زخم ها و التیام های دهانی نیز کمک کند . برای تاثیر بیشتر می توانید آن را به لثه ها نیز بمالید .
6- دم کرده ی پوست سبز پسته نیز برای درمان دل به هم خوردگی و استفراغ بسیار تاثیر گذار است .
در کنار تمام این خواص مضراتی نیز خوردن بیش از حد پسته دارد . به علت چربی زیاد موجود در آن ، می تواند برای کسانی که بیماری های خاص معدوی دارند مضر باشد . این افراد می توانند پسته را همراه زردآلو میل نمایند . پسته البته گرم نیز هست . در نتیجه خوردن زیاد آن می توانید باعث کهیر و دانه های قرمز در پوست شود . برای رفع این ها نیز می توانید از سرکه و انار ترش در کنار آن استفاده نمایید . در ضمن بیماران مبتلا به نقرس و دیابت نیز ترجیحا از خوردن پسته خوددادری نمایند .
این ها تنها تعدادی از خواص بی نظیر این آجیل بود . فراموش نکنید که این ماده مفید و خوشمزه را علیرغم قیمت بالای آن حتما در سبد کالای خود قرار دهید . امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد.
منبع : بانک مقالات
 
بالا