برگزیده های پرشین تولز

خواص و مضرات کرفس در لاغری و بارداری و برای دیابت چیست

buy66

Registered User
تاریخ عضویت
4 آپریل 2015
نوشته‌ها
185
لایک‌ها
19
سن
36
محل سکونت
اراک
توضیحاتی در مورد کرفس
خواص کرفس بسیار است چنانچه کرفس را سلطان سبزی ها می نامند. در میان هزاران خواص کرفس می توان درمان انواع بیماری های داخلی و پوستی را به دست آورد . فواید برگ و آب کرفس برای تناسب اندام و زیبایی در سرتاسر جهان شناخته و مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد کرفس صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

کرفس چیست
کَرَفْس گیاهی است با (نام علمی: Apium graveolens). این گیاه در آشپزی کاربرد دارد و ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد. این گیاه دارای مواد معدنی منیزیوم و پتاسیم می‌باشد که برای آرامش اعصاب و بیماریهای روحی نظیر (Vertigo) مفید می‌باشند. این گیاه همچنین دارای مقدار زیادی ویتامینهای ک؛ و سی است که آنتی‌اکسیدان بوده، موجب کاهش تورم یاخته‌های بدن، سم‌زدایی و مبارزه با روماتیسم و بیماری‌های سرطانی می‌گردند. این گیاه از معدود گیاهانی است که می‌توان آن را هم‌زمان با میوه‌ها و گیاهان دیگر مصرف کرد و باعث دشواری در گوارش نمی‌گردد. برای نمونه با آب انگور و سیب (برای مبارزه با روماتیسم)، با زنجبیل (برای مبارزه با میگرن و سردرد) و با لیموترش (برای مبارزه با سرماخوردگی و قند بالای خون). در ایران در حال حاضر، کرفس کوهی در مناطقی از استان ‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و لرستان می روید. اما مهم‌ترین محل رویش این گیاه در ایران، روستاهای شهرستان فریدونشهر از توابع استان اصفهان است

گیاه شناسی کرفس
این گیاه که با نام علمی Apium graveolens ‌شناخته شده از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان یک گیاه خوراکی کشت شده‌است. این گیاه به خانواده چتریان تعلق دارد و دارای یک ساقه‌ی بلند رشته‌دار است که به برگ‌ها متصل می‌شود. بسته به محل کشت آن، ساقه یا برگ‌هایش مصرف می‌شوند. این سبزی همچنین به عنوان ادویه استفاده می‌شود و عصاره‌های آن نیز در تهیه‌ی دارو به کار می‌رود. این گیاه بیش از ۴۵ تا ۶۰ سانت رشد می‌کند، به این ترتیب که بیش‌تر ارتفاع آن در ساقه‌اش است. ساقه‌های این گیاه دارای بافت ترد و و عطر و طعم ملایمی هستند. برگ این گیاه در بالای ساقه قرار دارد – آنها کاملا از هم جدا هستند و به رنگ سبز روشن یا سبز تیره هستند. ریشه‌ی این گیاه فقط ۶ تا ۸ سانت در خاک رشد می‌کند، زیرا رطوبت و مواد مغذی مناسب در چند سانت بالای خاک در رشد این گیاه به طور خاصی اهمیت دارد. این گیاه گل و تخم را در سال دوم تولید می‌کند. گل‌ها دارای گلبرگ‌های سفید کوچک هستند و دانه‌هایی که در گل قرار دارند، قهوه‌ای روشن مایل به قهوه‌ای تیره هستند و رایحه‌ی تند و دلپذیری دارد.

آب کرفس
آب کرفس از ویژگی ضدالتهابی بالا سود می‌برد و از این رو، برای افرادی که از بیماری‌های خودایمنی مانند فیبرومیالژیا، سندرم خستگی مزمن، میگرن، سرگیجه، سندرم روده تحریک‌پذیر، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما، آکنه، لوپوس، و نقرس رنج می‌برند، مفید است

کاهش فشارخون با آب کرفس
مصرف آب کرفس به میزان یک لیوان در روز به مدت یک هفته به‌طور معنی‌داری در کاهش فشارخون تأثیرگذار است. ترکیبی به نام phthalide در کرفس وجود دارد که با تأثیر بر عضلات اطراف شریان‌ها منجر به انبساط و گشادی عروق و در نتیجه کاهش فشارخون می‌شود. این ترکیب همچنین منجر به کاهش هورمون‌های محرک و منقبض‌کننده عروق می‌شود. جالب اینجاست که با تمام این تأثیرات، مصرف این گیاه باعث کاهش فشارخون به کمتر از میزان نرمال نمی‌گردد. مصرف آب این گیاه موجب کاهش وزن نیز می‌شود. هیچ چیز شگفت‌آوری در مورد این واقعیت که فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی است، وجود ندارد. اما با وجود این گیاه، دیگر نیازی به نگرانی نیست. ثابت شده‌است که این گیاه شامل یک فیتوکمیکال به نام فتالاید است که دیواره‌ی شریانی را شل می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد – به این ترتیب فشار خون کاهش می‌یابد. یک مطالعه‌ی ایرانی نیز خواص ضد فشار خون این گیاه را به همان ترکیب فیتوکمیکال نسبت داد. این ترکیب همچنین عضلات اطراف رگ‌های خونی را شل می‌کند. این گیاه همچنین غنی از نیترات است که ثابت شده فشار خون پایین را پایین می‌آورد. با توجه به مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، عصاره‌ی تخم کرفس نیز می‌تواند سطح فشار خون را کاهش دهد. در طب سنتی چینی، این گیاه به عنوان یک غذای سرد که فشار خون را کاهش می‌دهد، نامیده می‌شود.

کرفس و سرطان
این گیاه دارای حداقل ۸ ماده ضد سرطان شناخته شده‌است؛ که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استینلیک اسید اشاره کرد که نشان داده شده رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند. فنولیک اسید که فعالیت پروستاگلاندین‌ها را مهار می‌کند و از طریق مهار تأثیر پروستاگلاندین‌ها بر رشد سلول‌های تومور یک ضد سرطان به حساب می‌آید و نیز کومارین که با ممانعت از عمل رادیکال‌های آزاد از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند، از دیگر ضد سرطان‌های موجود در آب کرفس‌اند.سرطان همیشه یک بیماری مرگ‌بار بوده‌است. اما پیشگیری از این بیماری در طبیعت خودش نهفته است و کرفس دارای برخی از بهترین خواص پیش‌گیرنده‌ی شیمیایی است. کرفس حاوی پلی‌استیلن‌ است، ترکیبی که مانع شکل‌گیری سرطان‌های متعددی می‌شود. فلاونوئیدهای زیست‌فعال (آپیژنین و لوتئولین) موجود در این گیاه با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و هر سلول سرطانی را در بدن می‌کشد. همچنین ثابت شده‌است که فلاونوئیدهای موجود در این گیاه نیز سلول‌های سرطانی پانکراس را از بین می‌برند. لوتئولین نیز از سرطان پستان جلوگیری می‌کند. فلاونوئیدهای موجود در این گیاه خواص پیشگیرنده‌ی شیمیایی دارند و به همین دلیل به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. در یک مطالعه، ثابت شد که پیش- درمان سلول‌های سرطانی با آپیژنین و لووتولین و سپس استفاده از یک داروی شیمیایی، موثرترین شیوه برای درمان سرطان است. مطالعات متعدد دیگری نیز توانایی پیشگیری از سرطان ، این گیاه را به لوتئولین نسبت داد.

کرفس و بیماری نقرس
نتایج یک تحقیق حیوانی در کشور استرالیا نشان داد که وقتی شیره دانه‌های این گیاه به موش‌های دارای بیماری نقرس و آرتروز تزریق شد. پس از طی دوران درمان نشانه‌های بهبودی در آن‌ها حاصل شد. همچنین در مطالعه‌ای دیگر شیره دانه‌های این گیاه معادل با برخی از داروهای شیمیایی مثل ایبوپروفن در درمان آرتروز عمل می نماید.
 
بالا