برگزیده های پرشین تولز

داستان فیلتر واسط‌های پرداخت از دید جهان‌پی

pbx9798

Registered User
تاریخ عضویت
25 ژوئن 2014
نوشته‌ها
377
لایک‌ها
150
محل سکونت
tinymovie
داستان فیلتر واسط‌های پرداخت از دید جهان‌پی

جهان پی از برخورد تبعیض آمیز و شیطنت دوستان می‌گوید


اخیرا سایت پیداد یک مصاحبه ای با مدیر جهان پی انجام داده که بسیار جالب و خواندینه ...

منبع : http://peidad.com/business/jahanpay-discriminatory-treatment

بوی عید می‌آید تنها یک هفته به پایان سال ۹۴ باقی مانده است، همه دنبال این هستند که رنگ و بوی جدیدی به زندگی خود ببخشند. اوضاع برای جهان پی و مدیرعامل این شرکت «عظیم قادر» نیز همین‌گونه است. پشت میز کارش نشسته و در این اندیشه است که چگونه نوروزی متفاوت را برای کارمندان و اعضای خانواده‌اش ترتیب دهد. در همین فکرهاست که ناگهان تلفن زنگ می‌خورد و صدای پشت خط به وی اعلام می‌کند که سرویس واسط پرداخت جهان پی بدون هیچ دلیلی فیلتر می‌شود و این شرکت باید مانند سایر واسط‌های پرداخت سرورهای خود را مسدود کند. یک‌باره همه‌چیز عوض می‌شود، شور و شوق قبل از عید جای خود را به استرس می‌دهد. او دیگر به جای فکر کردن به نوروز به حیات کسب و کارش می‌اندیشد.

امروز ۲۶ اردیبهشت است، دقیقا دو ماه از ماجرای مسدود شدن درگاه‌های واسط پرداخت می‌گذرد. طی این دوماه اتفاقات عجیبی افتاد. زرین پال به عنوان واسطی که از فیلترینگ جان سالم به در برده بود برای مدتی فیلتر شد و پس از چند روز رفع فیلتر شد. این در حالی است که هیچ تغییری در وضعیت سایرین رخ نداد. هنوز جهان پی و بسیاری از سایت‌های واسط پرداخت فیلتر هستند. در این ماجرا بسیاری از واسط‌ها به کلی فراموش شدند و هیچ رسانه‌ای صحبت‌های آن‌ها را بازتاب نداد. جهان پی هم یکی از اینها بود.

وکلای جهان پی در حال پیگیری
مدیر عامل جهان پی در مورد پیگیری‌هایشان در این مدت می‌گوید: «هنوز ماجرا ادامه دارد و وکلای شرکت در حال پیگیری ماجرا هستند. مراجعه‌های حضوری ما نیز تاثیری در روند پیگیری ماجرا نداشته و تنها موضوعی که به ما اعلام کرده‌اند این است که فرآیند بررسی درخواست ما حداقل یک هفته دیگر زمان می‌برد و ما از این موضوع ناراحت هستیم که چرا باید در این مورد تبعیض قائل شوند.»

میان درگاه‌های واسط پرداخت، جهان پی با داشتن بیش از ۵۵۰۰۰ کاربر به‌عنوان یکی از مهمترین واسط‌های پرداخت فعالیت می‌کند. عظیم قادر مدیرعامل شرکت جهان پی در گفت‌وگو با پیداد از تبعیضی که بین سایت‌ها گذاشته می‌شود ناراضی است. او می‌گوید: «سرویس‌های ما هیچ‌گونه مشکلی نداشته و ندارند، مجوزهای لازم برای فعالیت در این حوزه را کسب کرده‌ایم و واقعا نمی‌دانیم دلیل اصلی این گونه برخوردها چیست؟ شاید برخی عوامل بیرونی در این میان دست داشته‌اند که سبب شده کمیته مصادیق محتوای مجرمانه چنین دستوری صادر کند.»

مستنداتی علیه دوستان
جهان پی ادعا می‌کند مستنداتی دارد که نشان می‌دهد برخی «دوستان» در این موضوع بی‌تقصیر نبوده‌اند. آن‌ها می‌گویند: «مدیران یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه، در فرودین ۹۴ اعلام کردند لیستی از پذیرنده‌های متخلف درگاه های جهان پی، پارس پال و پی لاین را به مراجع قانونی گزارش خواهد داد لیستی که شاید با شیطنت و صرفا جهت حذف رقبا تهیه شده بود» آن‌ها وجود پذیرنده‌های متخلف را رد نمی‌کنند اما می‌گویند «چنین پذیرندگانی از قبل رصد و براساس شرایط نیز با آنها برخورد شده بود.»

خوش شانسی بی معنی است
جهان پی از حملات DDoS ای می‌گوید که به سایتشان شده و ادامه می‌دهد: «این وضعیت علاوه بر هدف قرار دادن این صنعت، فضای مناسبی را برای سو استفاده «درگاه‌های تازه تاسیس» فراهم کرده است. صد البته اگر این کسب و کارها، از منظر ماهوی مورد ایراد قانونی قرار بگیرد دیگر واژگان «خوش‌شانسی» یا «از قلم افتادن» بی معنی و بیشترین ضربه را به بنیانگذاران این کسب و کار وارد خواهد کرد.»

مدیر عامل جهان پی می‌گوید: «با توجه به روند رو به رشد کسب و کارهای اینترنتی و ورود زود هنگام پی‌پال و یا سایر درگاه های پرداخت خارجی به کشور، انتظار داریم مسئولین از درگاه ها و متمرکز کننده‌های داخلی حمایت کنند تا رقابت خوبی با فعالان داخلی صورت گیرد.»

مجوزهای بی مجوزی
جهان پی مدعی است که از سال ۹۲ پیگیر اخذ مجوزهای مورد نیاز بوده است و در آن زمان هیچ‌یک از واسط‌های پرداخت این طور مجوزها را پیگیری نمی‌کردند. عظیم قادر می‌گوید: «ما از ۲ ارگان مختلف مجوزهای لازم برای فعالیت به عنوان واسط پرداخت را کسب کرده‌ایم اما در کمال ناباوری وقتی این مسئله را در کمیته مطرح کردیم، این‌گونه به ما پاسخ دادند که ممکن است ارگان‌هایی که از آن‌ها مجوز دریافت کردیم، نیز تخلف کرده باشند و خلاف قانون عمل کرده‌اند.»

به گفته آن‌ها جهان پی دارای دو مجوز «فعالیت ارائه خدمات به کلیه فروشگاه‌های اینترنتی؛ دریافت وجه از خریدار و انتقال آن به فروشنده پس از کسب کارمزدهای لازم»، «فعالیت ارائه خدمات به فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی» است.

قادر می‌گوید: «مجوز اول زمانی کسب شد که کمیته سازماندهی کسب و کارهای اینترنتی (Enemad) نیز تازه تاسیس بود و در آن زمان بحثی به نام «نماد اعتماد الکترونیکی» مطرح نشده بود و تا امروز هم در این مجوز بند جدیدی در مورد نماد اعتماد الکترونیکی اضافه نشده است.»

به دنبال مجوز بانک مرکزی
مدیرعامل جهان پی می‌گوید آن‌ها از سال ۹۳ با بانک مرکزی مکاتبه داشته‌اند و به‌دنبال کسب مجوزی از این سازمان بوده‌اند، اما بانک مرکزی اعلام کرده که رسیدگی به این نوع خدمات جزو شرح وظایف این سازمان نیست و ارگان دیگری مسئول این موضوع است. این پیگیری تا نیمه دوم سال ۹۴ ادامه داشت تا سرانجام تصمیم گرفته شد که به وضعیت این کسب و کار‌ها رسیدگی شود و آن‌ها را ساماندهی کنند.

برخورد جدی با کسب و کارهای متخلف
پس از مسدود شدن درگاه واسط پرداخت جهان پی، مدیران این شرکت تصمیم گرفتند برای جلوگیری از بروز مجدد چنین مشکلاتی نحوه واگذاری درگاه پرداخت را تغییر دهند و قوانین سفت و سخت‌تری را اضافه کنند.

قادر می‌گوید: «به این نتیجه رسیدیم که کمی سخت‌گیرانه عمل کنیم تا مشکل کمتری گریبان ما و مشتریان‌مان را بگیرد. اکنون تصمیم گرفتیم که نظارت خود را در مرحله اعطای درگاه را بیشتر کنیم تا در کنار سامانه تصادفی تماس با مشتریان، بتوانیم راحت‌تر کسب و کارهای غیرقانونی را شناسایی کنیم.»

آن‌ها برای رصد ۵۵ هزار کسب و کار از شیوه جالبی استفاده می‌کنند. عظیم قادر می‌گوید: «از ابتدای فعالیت‌مان مبالغ دریافتی کسب و کارها را رصد می‌کنیم و اگر مبالغ دریافتی با قیمت اجناسی که درگاه را برای آن دریافت کرده‌اند، تفاوت داشته باشد، پس از پیگیری‌های لازم مراتب را اطلاع می‌دهیم. در کنار این کار روزانه تقریبا با ۱۵۰ نفر از مشتریانی که از درگاه‌های جهان پی خرید کرده اند، ارتباط برقرار می‌کنیم و در مورد وضعیت سرویس‌دهی و نوع کالای خریداری شده سوال‌هایی می‌پرسیم تا به این ترتیب ضریب وقوع جرم در فضای مجازی از طریق درگاه جهان پی را به صفر برسانیم.

جهان پی هنوز باید حداقل یک هفته دیگر صبر کند تا جواب نهایی از سوی کمیته اعلام شود و تا آن‌روز باید بنشینند و به این فکر کنند که چه می‌شد اگر کمی خوش‌شانس تر بودند و هنگام صدور احکام جوهر قلم تمام می‌شد و او هم مانند دیگری از قلم می‌افتاد .
 
بالا