برگزیده های پرشین تولز

درباره عملکرد سنسور ناک خودرو

yaldaV

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
26 نوامبر 2016
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
9
سن
34
سنسور ضربه یا ناک ، یکی از قطعات کوچک خودرو می باشد که تا خراب نشود متوجه آن نخواهید شد! این سنسور روی سر سیلندر، منیفولد هوا یا موتور واقع شده است. و وقتی مشکلی رخ دهد ، نیاز به یک عکس العمل فوری دارد. آشنایی با عملکرد سنسور ناک برای هر راننده ای ضروری ست.


عملکرد سنسور ناک
سنسور ناک چیست و چگونه کار می کند؟


خب سنسور ناک چیست و چگونه کار می کند؟ سنسور ناک چندین نقش حیاتی در خودرو ایفا می کند.اول اینکه ، این قطعه خرابی موتور ، به ویژه احتراق زود هنگام بر اثر خرابی پیستون ها سوپاپ ها، واشرها و شمع ها را تشخیص می دهد و از آن جلوگیری می کند. تشخیص صدای ناک یا کوبش موتور برای راننده راحت نمی باشد و این سنسور توانایی تشخیص ناک زدن موتور را دارد. وقتی سنسور این صدا را تشخیص می دهد، زمان جرقه زنی را به تعویق می اندازد تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

دومین وظیفه سنسور ضربه خودرو، محافظت کلی از موتور خودرو می باشد. این سنسور بر عملکرد موتور نظارت می کند و به کامپیوتر خودرو سیگنال می فرستد.

سومین وظیفه سنسور ناک، نظارت بر مصرف بهینه سوخت می باشد. در واقع این کار با متعادل ساختن ترکیب سوخت-هوا برای بهینه سازی میزان انرژی به موتور انجام می شود. این مسئله هم باعث عملکرد بهتر خودرو و هم باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

آیا میتوان بدون سنسور ناک رانندگی کرد؟
سنسور ناک چیست و چگونه کار می کند؟


از نظر فنی ، میتوان بدون سنسور ضربه رانندگی کرد. ولی آیا این درست است؟ قطعا نه! یک سنسور ناک خراب، شاید باعث از کار افتادن خودرو نشود ولی مطمئنا عمر آن را کوتاه خواهد کرد.

اولین نشانه خرابی سنسور ناک کاهش سرعت خودرو و داغ شدن بیش از حد موتور می باشد. همچنین ممکن است صدای ناک یا ضربه از موتور به گوش برسد. وسیله نقلیه شما سریعتر از پیش ، گاز می خورد. و یا شاید متوجه بوی سوختگی در ماشین شوید. به طور کلی خودروی شما مثل سابق عملکرد خوبی ندارد. همچنین چراغ چک انجین خودرو هم روشن می شود.

پس میتوان به طور موقت با سنسور ناک خراب رانندگی کرد. ولی به محض اینکه متوجه علائم خرابی سنسور ناک شدید، برای جلوگیری از آسیب های جدی تر و گسترده تر برای تعویض آن اقدام کنید.
 
بالا