برگزیده های پرشین تولز

درجه بندي بازيهاي كامپيوتري - ( اين علائم روي جعبه بازيها چيست ؟‌)‌

Kako

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
18 اکتبر 2003
نوشته‌ها
1,259
لایک‌ها
9
سن
43
سلام به همه دوستان
به مطلب جالبي برخوردم ( در نشريه كاپوچينو )‌ كه اينجا نديده بودم و فكر كردم جالبه :

موسسه درجه بندی نرم افزارهای سرگرمی

IT| Pejman Dashtinejad- The Entertainment Software Rating Board (ESRB) ratings are designed to provide information about video and computer game content, so you can make informed purchase decisions.

What is Entertainment Software Rating Board?

The Entertainment Software Rating Board (ESRB) ratings are designed to provide information about video and computer game content, so you can make informed purchase decisions.

This Article is Translated and authored by Pejman Dashtinejad

esrbratingdef2%5B1%5D.gif


اگر در هنگام خرید بازی های کامپیوتری بر روی جلد سی دی مربوطه را نگاه کرده باشید، حتما علامت "موسسه درجه بندی نرم افزارهای سرگرمی" را دیده اید. اما شاید هیچ گاه معنای آن علامت را متوجه نشده اید. در این مقاله کوتاه سعی کرده ام تا شما را با مفهوم نشانه های مربوطه و همچنین نحوه کار موسسه به صورت بسیار ساده، آشنا سازم.

موسسه درجه بندی نرم افزارهای سرگرمی که در سال 1994 تاسیس شده است یک موسسه استاندارد محصولات چند رسانه ایست که سالانه به طور متوسط 1000 بازی تولید شده را بر اساس محتویات آنها با 2 برچسب درجه بندی می کند: برچسب اول که نشانه درجه مربوطه می باشد( این نشانه در قسمت جلوی بسته بندی نرم افزار درج می شود) و برچسب دوم که مربوط به توضیحات بیشتر پیرامون درجه بندی برای خریدار می باشد که در قسمت پشت بسته بندی نرم افزار بازی درج می شود. درجه بندی بازی ها بر اساس لیستی از شرایط و ضوابط مربوطه می باشد که قبلا به عنوان فهرست ارزشیابی تصویب شده اند، مورد بررسی قرار گرفته و در انتها به آنها درجه ای اختصاص می یابد. از جمله این ضوابط می توان به وجود یا عدم وجود خشونت، وجود تصاویر سکسی و پورن، استفاده یا عدم استفاده از هرگونه تصاویر مشروبات الکلی و سیگار و یا مواد مخدر، هرگونه دیالوگ و یا تصویر از قماربازی، وجود یا عدم وجود برهنگی، نام برد. اکنون، آنچه در قسمت ذیل می خوانید شرح کامل نشانه های مورد استفاده بر روی محصولات درجه بندی شده می باشد:

icon_ec%5B2%5D.gif

EC- مطابق این درجه بندی، بازی کامپیوتری مورد نظر برای سنین 3 سال به بالا مورد استفاده است. سرگرمی و بازی مورد نظر دارای محتویات مناسبی برای سنین مربوطه می باشد که والدین را از نگرانی نظارت بر محتویات بازی مربوطه بی نیاز می کند.



icon_e%5B2%5D.gif

Everyone - مطابق این درجه بندی، بازی کامپیوتری مورد نظر برای سنین 6 سال به بالا مورد استفاده است. محتویات این درجه بندی می تواند شامل خشونت بسیار کم و یا شیطنت های زیرکانه در بازی باشد!


icon_t%5B1%5D.gif

Teen - مطابق این درجه بندی، بازی کامپیوتری مورد نظر برای سنین 13 سال به بالا مورد استفاده است. محتویات این درجه بندی می تواند شامل خشونت و یا صحبت و گفتار تا حدی رکیک نیز باشد


icon_m%5B1%5D.gif

Mature - مطابق این درجه بندی، بازی کامپیوتری مورد نظر برای سنین 17 سال به بالا مورد استفاده است. محتویات این درجه بندی می تواند علاوه بر خشونت و گفتار رکیک شامل صحنه های سکسی نیز باشد.


icon_ao%5B1%5D.gif

Adults - مطابق این درجه بندی، بازی کامپیوتری مورد نظر برای سنین 18 سال به بالا مورد استفاده است و به هیچ عنوان برای سنین زیر 18 سال توصیه نمی شود. این رده هرگونه تصویر و فیلم پورن را نیز شامل می شود.


icon_rp.gif

Rating Pending - بدین معناست که محصول مورد نظر هنوز در مرحله امیتاز دهی و درجه بندی ست و هیچ درجه ای به آن اختصاص داده نشده است. این محصولات بعد از باز بینی و بررسی در آینده نزدیک دارای درجه مربوطه می شوند.



منابع:
1- لیست کاملی از ضوابط که برای درجه بندی به یک محصول مورد بررسی قرار می گیرد.
2- سوالات مطرح شده از سازمان ESRB در مورد درجه بندی ها و سایر موارد موثر در ارزش یابی.
 

mammad

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
8 مارس 2003
نوشته‌ها
852
لایک‌ها
8
سن
39
محل سکونت
NoWhere Abad
حالا جالبه يك بار شايعه شده كه يك بازي رفته و از موسسه درخواست كرده كه rating اونو AO(Adult only بكنه چون همه اون بازيهاي كه همچين درجه اي گرفتن(به 20 تا هم نميرسه تعدادش) فروش خوبي داشتن.
جالبه بازيش كازينو بوده!!!در حالي مشابه همچين بازيهايي E گرفته بودن قبلا!
ميگن ممنوعيت باعث محبوبيت ميشه همينه!!
واقعا كي به اينا توجه ميكنه؟اگه آمار بگيرن مثلا بازي مثل GTA يا Postal رو خيلي از بچه ها بازي ميكنن تا اونايي كه بالاي 16 هستند چون M گرفتند.
 
بالا