درود بر شما دوستان. مشاوره برای تهیه ی تاکسی میخاستم و چند سوال داشتم. مشخصا تاکسی کارکرد زیادی داره و حداقل روزی ۶ ساعت کار میکنه. از افراد عادی اینجور شنیده میشه که مخارج قطعات پژو ۴۰۵ زیاده و هر کی گرفته پشیمون شده و سرسیلندر میسوزونه و از این حرفا. در مورد پراید هم گفته میشه هرینه نگهداریش پایینه و مناسب تاکسی هست. من خودم تمایل به ۴۰۵ دارم. میخاستم بدونم مشکلات ۴۰۵ و هزینه نگهداریش واقعا خیلی بالاست؟ یا بیشتر حرف هست که افتاده دهن به دهن میشه؟ داستان سرسیلندر چیه و آیا در مدلهای جدید این اتفاق میافته؟ الان در شهر ما قیمت تاکسی پراید با قیمت تاکسی ۴۰۵ برابره و حتی بعضی مواقع پراید گرونتره! مثلا ۴۰۵ مدل ۹۰ حدود ۲۰ میلیون و پراید مدل ۸۹ حدود ۱۹ میلیون قیمت گذاری میشن.
نظر شما چیست؟ پراید یا ۴۰۵؟
شما چه شهری هستید ؟؟
من خودم تاکسی دارم.چیزایی که بهت میگم تجربه خودمه..کار به حرف و حدیث ها ندارم
توی صنف تاکسی قیمت ماشین های کارکرده ی پراید گرونتر از بقیه است .دلیلش توقف تولید تاکسی پراید صفر هست و همینطور کم خرج بودن نگهداری پراید.آخرین مدل پراید تاکسی 88هست و شاید در بعضی شهرها بتونی 89 هم گیر بیاری ولی بیشتر از اون مدل ندیدم و فکر نمی کنم وجود داشته باشه/پراید به دلیل قیمت پائین قطعات و هزینه نگهداری پائین تر ( مثلادستمزد وحق الزحمه تعمیراتش به نسبت ماشین های دیگه کمتره) به همین خاطر که صفر این ماشین توی صنف تاکسی نیست و همینطور هزینه نگهداری پائینی داره قیمت فروش کارکرده اش بالاست.
پراید فقط اقتصادیه به هیچ وجه ماشین عالی نیست اول بسنج ببین میخوای اقتصادی به موضوع نگاه کنی یا راحتی و کیفیت هم برات مهمه ؟
پراید که میگن کم خرجه به این معنی نیست که خرج نداره چه بسا بخاطر کیفیت ساخت پائینش مجبور باشی زود زود به استادکارها سربزنی تفاوت هزینه نگهداری پراید با پژو در خرید قطعات حدود 2برابره و در دستمزد های 10 الی 15 هزارتومن اختلاف دستمزد داره(البته توی شهرهای مختلف ممکن فرق کنه)
اگه کیفیت وراحتی برات مهمه حتما به پژو و سمندفکر کن پراید اصلا راحتی نداره و کیفیت همه چیش پائینه و زود زود باید قطعاتش عوض بشه به همون اندازه هم قیمت خرید قطعاتش کمتره.
مزایای پراید مصرف سوخت کمتره و همینطور هزینه های جانبی کمتر ولی درمقابل زودتر زوارش در میره .اتاقش خیلی بی کیفیته و جلوبندی ضعیفی داره همیشه تو اتاق صدای موتورو میشنوی و داخل شهر که کار میکنی روزی حداقل 10 ساعت میچرخی دست انداز و سرعتگیر و چاله چوله وقتی برمیگردی سرگیجه میگیری ..صفحه کلاجشم ضعیفه توی ترافیک حتی اگه 1 گام هم جلو بری وایسی باید حتما دنده رو خلاص کنی چون 20 ثانیه بیشتر کلاجو نگه دارید داغ میکنه ودنده جا نمیره...پراید جماعتم چه مدل پائین چه بالا کلاج و ترمز و گیربکسش جز ضعف هاشه...گیربکسشون زود به سرو صدا میفته و دنده ها با قدیمی شدن واسکازین روان جا نمیرن دیگه عرض میشه حضورتون ترمز پرایدم شبیه ترمز دوچرخه است الان بگیری 15 ثانیه بعد وایمیسه حالا مدل بالا ها ای بی اس کردن ولی زیر 88 ها همه ترمز معمولین یعنی اگه کسی قلق ترمز پراید دستش نباشه اصلا نباید بشینه پشتش چون حتی با سرعت کمم بد وایمیسه.پس تا اینجا بدون ترمز کلاج و گیربکس پراید ضعیفه.
موتورش هم به نسبت اینکه سوخت کمتری مصرف میکنه ضعیف تر هم هست مثلا 4 تا مسافر داشته باشی توی یه خیابون که یه ذره شیب داشته باشه حتمابایدبا دنده یک و پر گاز بری که قاعدتا صدای موتور و همینطورلرزش اتاق توی دنده 1 آرامشتو بهم میزنه.مخصوصا اگه گازسوز هم باشه روی گاز قدرت موتورش20 درصد کمتره رو بنزین حالا بهتره
من خودم هم پراید هم 405 و تموم اینارو تجربی دیدم.درکل پراید ماشین سبک با 30/40 درصد هزینه تعمیر پائینتر وقیمت قطعات با هزینه نصف به نسبت ماشین های دیگه هست ولی توی این ماشین خبری از کیفیت و ایمنی وجود نداره.درکل ماشین آشغالیه تنها مزیت عالیش اینه روغن دیر سیاه میکنه و با حداقل روغن هم بهترین کارکرد رو داره و موتورش با گاز سازگار تره یعنی تو 1 سال بنزین هم استفاده نکنی باز ایرادی توی سیلندر نداری.سرسیلندر و سیلندرهاش تنهامزیت خیلی خوبش هستن.همینطور مصرف کم سوختش..
درمورد 405
پژو موتور خیلی قوی تری داره شاید بگم3 برابر پراید قوی تره با یه نیم کلاج و5 درصد گاز از شیب 45 درجه حرکت میفته..صفحه کلاجش قویه و ترمز خوبی هم داره. گیربکسش بی سرو صدا و روانه...اتاقش کیپ صدای موتور خیلی کم میشنوی و جلوبندی قویتری داره برای تو چاله چوله ها مونتاژش محکم تره و درکل ماشین محکمیه .هیچ ضعفی نسبت به ماشین های ایرانی نداره جز سیلندرش که زود داغ میکنه و اونم بیشتر تو تابستون مشخص میشه و اگه حواست به آمپر باشه و اگه بالا رفت خنکش کنی مشکلی نداره...اگه تابستون های گرم چند ماه پشت سر هم توی گرما با دمای90درجه کار کنی اونجوری ممکن واشر سرسیلندر بزنه..البته حنی اگر اگر یکی دوسال یکبار هم سرسیلندر باز کنی فکر نمیکنم هزینه بالایی باشه به نسبت1 الی 2 سال کار
سمندهم اتاق و بدنه اش عالیه ولی از لحاظ موتوری باید همیشه مراقبش باشی و تا گفت آی سرویس ببری اگه ولش کنی بعدیکسال خرجش بالای 2/3 تومن میشه ولی خرد خرد بهش برسی فشار بهت نمیاد.بهش برسی همیشه سرحاله.بخاطر سنگینیش مصرف سوختشم بیشتره
من خودم پژو رو ترجیح میدم چون ماشین تیز و پرشتابیه و حتی بعد 20سال از زمان ساخت هم بهش برسی چابک و سرحال میمونه/سمند بعد 10/12 سال تقریبا از ریخت میفته و اگه بهش نرسی موتورشم خرج میفته.
پراید از نظر بدنه چون سبکه همیشه رو فرمه ولی همه چیش بی کیفیت و ضعیفه اما خب اقتصادیه..
راهنمایی کلی من بهت اینه اگه درآمدت در روز بیشتر از 80 هزار تومن بود به سمند فکر کن و اگه تا 50 الی 70 تومن بود به پژو فکر کن و اگه در روز کمتر از 30 -40 تومن میخوای کارکنی به پراید فکر کن...
الان ماشین های دیگه ای هم برای تاکسی وارد کردن ولی برای داخل شهر به صرفه نیست مگر برای بین شهری...مثل آریو-جیلی-تویوتا کمری -رنو و ....