برگزیده های پرشین تولز

درمان ریزش مو (فولیکول مو)

76mostafa71

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
9 فوریه 2019
نوشته‌ها
5
لایک‌ها
1
سن
33
محل سکونت
اصفهان
فولیکول مو
پیاز یا فولیکول مو به ۲ دسته تقسیم می شود :
موی کرکی : در سراسر پوست بدن به جز کف دست و پا این نوع مو دیده می شود .
موی انتهایی یا ترمینال : در قسمت سر ، ( بعد از بلوغ جنسی در قسمت های تناسلی و زیر بغل و همچنین در صورت آقایان) دیده می شود .

رشد مو و فولیکول مو دارای سیکلهایی است که شامل دوره رشد (آناژن) ، دوره انتقالی (کاتاژن) و دوره استراحت (تلوژن) می باشد . سیکل آناژن ۲ الی ۸ سال ، سیکل کاتاژن ۲ الی ۴ سال و سیکل تلوژن ۲ الی ۴ ماه بسته به شرایط تغذیه ای و فاکتورهای هورمونی و عوامل فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی بدن متغییر می باشد .



فولیکول مو و ریزش مو
بر روی سر انسان حدود صد هزار پیاز مو وجود دارد و با احتساب اینکه هر مو حدود دو هزار روز سیکل رشد دارد ، پس ریختن روزانه ۳۰ الی ۱۰۰ تار مو طبیعی بوده و مشکل زمانی آغاز می شود که تعداد موهای ریزش یافته بیشتر و سریعتر از موهای رویش یافته شده و یا سیکل رشد آنها کوتاه گردیده و نتوانند به حداکثر رشد آناژن برسند که به اصطلاح مرحلـه ریـزش مــو گفته می شود .



افراد با موهای بلوند بیشترین تعداد فولیکول‌ها را در سر داشته و بعد از آن‌ها به ترتیب افراد با موهای قهوه‌ای، موهای قرمز و سیاه قرار می‌گیرند. رویش طبیعی موی سر cm۱تا ۰٫۶ در ماه است. یک تار مو شامل قسمت‌های زیر می‌باشد:

  • شفت یا ساقه مو (قسمتی که از پوست خارج شده و قابل رویت است)
  • ریشه مو (قسمتی که زیر پوست قرار گرفته)
  • فولیکول مو (مسیری لوله مانند در ناحیه درم که ریشه مو در آنجا رشد می‌کند)
موهای دست انسان زیر میکروسکوپ در پایان فولیکول بخشی برجسته به نام «بولب» است که پیگمان رنگی ملانین در آن تولید می‌شود، در موهای مشکی این قسمت سیاه بوده و در موهای روشن و سفید، بی‌رنگ می‌باشد.



قسمت انتهایی بولب دارای یک فرورفتگی است و بافت پیوندی که از درم به این قسمت وارد شده «درمال پاپیلا» نامیده می‌شود. درمال پاپیلا توسط مویرگهای خونی تغذیه می‌شود و مسئول تولید موی جدید می‌باشد. ترکیب اصلی مو یک پروتئین ساختمانی محکم به نام «کراتین» می‌باشد این پروتئین در ناخن و سطح خارجی پوست هم وجود دارد.
فولیکول مو
 
بالا