برگزیده های پرشین تولز

دریغ است ایران که ویران شود، احتمال موافقت جهت آبگیری سدّ سیوند تا چند روز آینده.

ایرانی آزاد

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 نوامبر 2006
نوشته‌ها
990
لایک‌ها
5
لطفا تاپیک رو با صحبت در مورد adsl و اینا منحرف نکنید شنیده ها حاکی از آن است که میراث فرهنگی چند روز پیش موافقت خودش رو با آبگیری تکذیب کرده و گفته که هنوز تحقیقات ما در مورد اینکه به تنگه بلاغی آسیب می رسد با خیر به پایان نرسیده است . به نقل از روزنامه اعتماد ملی
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
گویا پنج شنبه بیست و ششم بهمن ماه قرار یک تجمع اعتراض آمیز در مقابل سازمان ميراث فرهنگي برگزار شه
19376-111702.JPG
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
بر گرفته از دوهفته نامه ی امرداد 1 بهمن 1385
خبرنگار امرداد: گروهی از دانش‌آموزان دبیرستان پسرانه ابن‌سینای شیراز در نامه‌ای به رییس‌جمهوری، سازمان میراث فرهنگی استان فارس و وزارت نیرو، اعتراض خود را نسبت به ساخت سد سیوند اعلام کردند.
در قسمتی از این نامه آمده است:
خدمت مقام محترم ریاست جمهوری، جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد، اعلام می‌داریم که ما دانش‌آموزان دبیرستان نمونه دولتی ابن‌سینای شیراز خواستار بازنگری در پروژه سد سیوند فارس و توقف هر چه سریع‌تر آن که درصورت آبگیری موجب به زیر آب رفتن محوطه باستانی و بسیار ارزشمند تنگه بلاغی شده و به‌خاطر نزدیکی به مقبره کورش، رطوبت آن مشکلاتی برای این بنای گرانقدر ایجاد می‌کند، می‌باشیم.
امیدواریم با دستور ویژه خود و با استفاده از قدرتی که به‌موجب انتخاب شدن از سوی ملت به آن نایل شده‌اید این مشکل ملی را حل نمایید.
این دانش‌آموزان همچنین در قسمت دیگری از نامه، اعتراض خود را نسبت به پایه‌گذاری دکل برق در آرامگاه فردوسی، کشیدن خط راه‌آهن از کنار نقش رستم و درخواست توجه به دیگر آثار تاریخی در معرض خطر اعلام کردند
 

korosh bozorg

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2005
نوشته‌ها
294
لایک‌ها
7
اعتراض به آبگيري سد سيوند
خشنوثره اهوره مزدا

درود بر هم ميهنان و هم کيشان گرامي

اعتراض به آبگيري سد سيوند

در روز 26 بهمن ماه پنج شنبه ساعت 12 نيم روز جلو سازمان ميراث فرهنگي

تهران - خيابان آزادي - روبروي ايران خودرو

کمينه مهر شما
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
 

ahmad_ir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 دسامبر 2006
نوشته‌ها
13
لایک‌ها
0
کاش میشد در هر شهرستان در اعتراض به آبگیری سد سیوند تجمع برگذار کرد . باید کسی یا سازمانی مردم رو سازماندهی کنه تا حداقل 1 کار کوچیکی انجام بدیم !
 

korosh bozorg

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2005
نوشته‌ها
294
لایک‌ها
7
برگرفته شده از تارنگار: تاریخ, جشنها و زبان پارسی

http;//ariapars.persianblog.com

زیانهای سد سیوند به سازه های باستانی تنگ بلاغی و دشت پاسارگاد

این روزها بر پایه ی آگاهی هایی که میرسد, با وجود نگرانی ها و اعتراضاتی که در این چند سال پیرامون آبگیری سد سیوند در میان مردم ایران وجود داشته, وزارت نیرو با پروانه ی سازمان میراث فرهنگی, آهنگ آبگیری این سد در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را دارد!




با توجه به روشنگری هایی که توسط سازمانهای مردم نهاد در این چند سال پایانی انجام شده, بیشتر مردم تا اندازه ای از زیانهایی که این سد میتواند به سازه های با ارزش تنگه ی بلاغی و مجموعه کاخهای پاسارگاد و آرامگاه کورش بزرگ بزند آگاه شده اند و همین انگیزه ای برای امضای حدود 75 هزار کاربر اینترنتی(1), در اعتراض به آبگیری این سد بوده است. این شمار امضا تنها نشان دهنده ی بخشی از اعتراضات مردمی هست که به اینترنت دسترسی دارند و بلافاصله ما را بیاد جریان تحریف نام خلیج همیشگی پارس و واکنش کوبنده و موثر مردم ایران میاندازد.


در این جستار کوشیده ایم به گونه ای چکیده, زیانها و آسیب هایی که آبگیری سد سیوند میتواند به سازه های باستانی و زیست بوم آن منطقه بزند را بیاوریم.






1.آبگیری سد خاکی سیوند, باهسته ی رسی و بلندای 57متر که آغاز به ساخت آن به سال 1371و بدست شرکت سکو وابسته به **** پاسداران بازمیگردد, باعث خواهد شد آثار و سازه های مربوط به 7000 سال پیش, قبل از دوره ی هخامنشی, دوره ی هخامنشی, کارگاهها و سازه های اشکانی و ساسانی تا دوره ی صفوی به طور کامل بزیر آب برود. در کنار اینها میتوان به راه شاهی اشاره کرد که در بیشتر منابع کلاسیک تاریخی نام آن را میبنیم که بخش گسترده ای از آن بزیر آب خواهد رفت. باید گوشزد کرد که در بخشهایی از این راه به بلندای ده متردل کوه شکافته شده.اما آن چیزی که بیشتر از همه ی آثار باستانی یافت شده در منطقه, شگفتی کارشناسان را برانگیخت, وجود دو روستای مربوط به دوره ی هخامنشیست که باید اشاره شود, در کل ایران اثری بی همتا هستند. بررسی و پژوهش در این دو اثر بی همتا میتواند نقاط تاریکی از زندگی توده ی مردم در دوره ی هخامنشی را روشن نماید.




2. همانگونه که میدانیم در مجموعه کاخهای پاسارگاد و آرامگاه کورش بزرگ از گونه ای سنگ آهکی بهره برده شده که بزرگترین دشمن این نمونه از سنگ ها رطوبت و نمناکیست. وجود رطوبت بی گمان باعث آسیب های سنگین به این منطقه ی ویژه ی تاریخی خواهد شد. برای نمونه میتوان به پایه های آرامگاه کورش بزرگ نگریست که هم اکنون با بخش بالایی آرامگاه از دید رنگ و پوسیدگی تفاوت دارند. این تغییر رنگ و پوسیدگی مربوط میشود به رسیدن آب به پایه های آرامگاه در گذشته و نمونه ای بارز از آسیب های احتمالی بالا آمدن تراز آبهای زیر زمینی در دشت پاسارگاد. لازم به ذکر است که معماران و هنرمندان سازنده ی مجموعه کاخهای پاسارگاد در حدود 2500 سال پیش, از نمناکی دشت پاسارگاد آگاهی کامل داشته اند. به همین انگیزه برای همه ی سازه ها, یک لایه پی سنگی جداگانه در نظر گرفته اند. در اینکه راه اندازی سد باعث رطوبت شدید در منطقه خواهد شد هیچ شکی نیست, چنانکه رئیس سازمان میراث فرهنگی که همداستانی خود را با آبگیری سد اعلام کرده! بسادگی اعلام میکند : "تنها مشكل موجود، رطوبت دشت پاسارگاد است كه با توجه به اينكه به مرور زمان بر روي دشت و مقبره كوروش اثر مي‌گذارد، قرار است وزارت نيرو با استفاده از تكنيك‌هاي خاص، اين مشكل را به تدريج برطرف كند"


اما هیچ اشاره ای به راهکار و ضمانت وزارت نیرو برای از بین بردن رطوبت حاصله نشده!




3. آبگیری سد سیوند باعث خواهد شد حدود 8000 اصله درخت کهن در این منطقه نابود شود که بی گمان دگرگونی های ویرانگری در اکوسیستم این بخش ایجاد خواهد کرد, افزون بر اینکه بکری طبیعت این منطقه و درختان و پوشش گیاهی آن میتواند بن مایه ی خوبی برای پژوهشگران در زمینه های گوناگون باشد. نکته ی دیگری که باید اشاره شود این است که هوای دشت مرودشت به دلیل وجود کارخانه های فراوان صنعتی, بویژه وجود کارخانه ی پتروشیمی شیراز در نزدیکی سد, شدیدا گوگردیست. به طور مستقیم میتوان به وجود گاز انیدرید سولفورو اشاره نمود که در صورت ترکیب با هیدروژن آب تولید اسید سمی و خطرناک سولفوریک (H2SO4) را در پی خواهد داشت.در اینجا به همین موارد از زیانهای سد سیوند بسنده میکنیم.




بر پایه ی بررسی های تاریخی کورش بزرگ, افزون بر شخصیت برجسته ی تاریخی خود که در منابع بابلی و یونانی و ایرانی بارها از او به عنوان چهره ای استوره ای و نجات بخش مردمان کشورها از ستم ظالمان یاد شده و به او شخصیتی فرازمینی بخشیده(2), دارای شخصیتی معنوی در ادیان آسمانی و الهیست.از کورش بزرگ در قرآن به عنوان پیامبری دادگر و درستکار و با نام ذوالقرنین یاد شده که به یاری قوم زیر ستم یاجوج و ماجوج(ترکان!) میشتابد و برای جلوگیری از هجوم این قوم بیابان نشین در مرز میان آنها سدی میسازد و ...(3) همچنین در تورات بارها از او به نیکی یاد شده و انبياي اسرائيل او را شبان يهوه و مسيح موعود و تجسم عيني خداي دادگستر خوانده اند. (4) روحانیون بابل نیز او را پیامبر مردوخ نامیدند.


امروزه جهانیان او را به عنوان نخستین صادر کننده ی فرمان حقوق بشر میشناسند و به همین دلیل در پارکهای مرکزی بیشتر شهرهای بزرگ جهان, از فرمان حقوق بشر و نماد کوروش بزرگ پرده برداری شده است. همچنین در سازمان ملل یک نسخه ی کپی برداری شده از فرمان پُرآوازه ی او به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشریت نگه داری میشود.




ریشه ی تنگدستی و عقب ماندگی منطقه را باید در جایی دیگر جُست. این منطقه از دید گردشگری و آثار تاریخی یکی از بی همتاترین مناطق کشور و حتی جهان بشمار می آید. با یک برنامه ریزی درخور میتوان آن را به منطقه ی ویژه ی گردشگری و تاریخی تبدیل نمود و چهره ی تنگدستی و عقب ماندگی را با درآمد بالای صنعت گردشگری, از آنجا زدود.





(1) savepasargad.com , persianpetition.com , sivand.com


(3) سيرت كورش بزرگ( ص4-8-367...) هرودوت کتاب یکم(ص 123-130) (ديودروس سيكولوس، كتابخانه‌ي تاريخي 9/22/1؛ 9/24/1) (گزنفون، پرورش كوروش 1/2/1).


(3)قرآن کریم- سوره ی کهف- آیه ی 83 تا 98


(4)تاریخ امپراتوری هخامنشیان( ص 133-134) عزرا liver d' esdras 12-206 و تثنیه – اشعیا(3-41 و 2-45)


http://www.persianblog.com/posts/?weblog=ariapars.persianblog.com&postid=6205483
 

ميهن پرست

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 دسامبر 2006
نوشته‌ها
72
لایک‌ها
1
ميشه بپرسم چند نفر از شمل تا حالا تو يه تظاهرات شركت داشتن.دوستان نوشتن خوبه اگاه كردن خوبه ولي عقيده بدون عمل خوب نيست.
 

ahmad_ir

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 دسامبر 2006
نوشته‌ها
13
لایک‌ها
0
ميشه بپرسم چند نفر از شمل تا حالا تو يه تظاهرات شركت داشتن.دوستان نوشتن خوبه اگاه كردن خوبه ولي عقيده بدون عمل خوب نيست.

کالا موافقم !
اما باید این تظاهرات ها سازماندهی بشه ! در تهران خب مردم کارهایی میکنن اما در شهرستانها اینطور نیست !
به نظر من میشه از همین اینترنت ( فروم ها وبلاگها و ... ) خبر رسانی و هماهنگی کرد .
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
بلاخره سیوند دات کام فهمید که قسمت ارتباط با ما مشکل داره
از این طریق میتونید با سیوند دات کام ارتباط برقرار کنید
[email protected]
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
جمع سه انجمن علمی دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس به جمع مخالفان آبگیری سد سیوند پیوستند
جمع سه کانون علمی دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس به تاییدکنندگان بیانیه سوم پایگاه اطلاع رسانی پیوستند.
انجمن علمی دانشجویی جغرافیای سیاسی، انجمن علمی دانشکده علوم انسانی و انجمن علمی باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس پس از آگاهی از متن بیانیه های سازمانهای مردم نهاد به جمع این سازمانها پیوستند. به این ترتیب شمار تشکل های مخالف آبگیری سد سیوند به 74 رسید. از همه ی فعالان دانشجویی و انجمنهای مردمی خواستاریم تا پیش از دیرهنگان شدن به این جنبش ملی بپیوندند
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
مخالفت شماري از احزاب با آب‌گيري سد سيوند
به‌نام خدا
«پس بنگريد سرانجام كساني كه پيش از شما بودند چه شد» - قرآن كريم
ملت بزرگ ايران!
ما مخالف آبگيري سد سيوند هستيم، چرا كه:
• تنگه‌ا‌ي كه سد در آن زده شده يكي از كم‌مانندترين محوطه‌هاي باستاني ايران و نيازمند پژوهش‌هاي بيشتر است. تنگه‌ي بلاغي به دليل عبور عشاير و مسير كاروان‌رو تاريخي و ‏جاده‌ي شاهي ـ معروف‌ترين و كهن‌ترين جاده‌ي بين‌المللي جهان ـ و آثار بسيار ارزشمندي چون سكونت‌گاه‌هاي انسان‌هاي دوره‌ي پارينه‌سنگي،‏ بقاياي دهكده‌ها، كوره‌هاي ذوب فلز و كوره‌هاي 7500 ساله‌ي سفالگري‌، كارگاه‌هاي فرآوري غذا‌، سازه‌هاي آبي و دفاعي، گورهاي باستاني، و... با پيشينه‌اي به گستره‌ي 10 هزار سال، از اهميت به‌سزايي در بررسي و شناخت تاريخ و فرهنگ ما برخوردار است كه آبگيري آن سد مي‌تواند همه‌ي اين آثار را به زير غبار فراموشي و شايد نابودي ببرد؛
• رطوبت برخاسته از درياچه‌ي پشت سد باعث نابودي سازه‌هاي دشت پاسارگاد، به ويژه آرامگاه كوروش (نماد جهاني ارج‌گزاري به حقوق بشر، و كسي كه به تعبير شادروان علامه طباطبايي در كتاب ديني ما از وي زير نام «ذوالقرنين» به نيكي ياد شده است)، خواهد شد چون كه آن سازه‌ها از سنگ‌هاي آهكي - كه رطوبت، دشمن آن‌هاست - ساخته شده‌اند. فراموش نشود كه شناخت بهتر تاريخ و فرهنگ ديرينه¬سال و پيوسته‌مان– كه يادمان‌هايي چون آن‌چه در دشت پاسارگاد هست، نمادهاي آنان به شمار مي‌روند - در ايستادگي امروز ما در برابر فرهنگ‌هاي ديگر نقشي به سزا دارد؛
• بر پایه‌ي نظر کارشناسی دكتر پيمان يوسفي آذري، مديركل دفتر جنگل‌هاي خارج از شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع، با آبگيري سد سيوند حداقل 8 هزار اصله درخت 500 ساله و هزاران هكتار مرتع و زمين مرغوب كشاورزي نابود مي‌شود. این درختان به دليل واقع‌ شدن در ناحيه‌ي رويش ايراني‌- توراني از نظر تنوع و ذخيره‌گاه ژنتيكي، منحصر به‌فرد و داراي اهميت ويژه‌اي هستند و تخريب این جنگل‌ها به معناي فنا و نابودي كامل طبیعت منطقه است و حتي با صرف ميلياردها دلار هم امكان احياي این جنگل‌ها وجود ندارد، چرا كه خاك منطقه آن قدر فقير و خشك است كه رويشگاه توان بازسازي خود را ندارد. بر اين اساس حفظ و ارزش جنگل‌هاي ايراني ـ توراني این منطقه به‌همان درجه و حتي شايد مهم‌تر از جنگل‌هاي شمال باشد.
• بسته شدن مسير كوچ عشاير و به زير آب رفتن يكي از مهم‌ترين استقرارگاه‌هاي كوچ‌نشينان، از ديگر نتايج آبگيري سد سیوند است. با آبگیری سد سیوند مراتع عشاير كه يكي از جاذبه‌هاي گردشگري ايران به شمار مي‌رود نيز نابود مي‌شود.
• تشويش افكار عمومي و از دست رفتن اعتماد، مهم‌ترين آسيبي است كه از آبگيري سد سيوند حاصل مي‌شود. سرمايه‌ي ملي هزينه‌شده براي ساخت اين سد - كه متأسفانه اكثر آن در يك‌سال اخير و هم‌زمان با اعتراض‌ها به ساخت آن، هزينه شده است و با راهكارهايي بازگشت‌پذير است - هيچ قابل قياس با سرمايه‌ي انساني و اثر رواني ناگواري نيست كه بر ايرانيان دوستدار ميراث فرهنگي اين مرز و بوم خواهد داشت. تنها كافي است كه نيم‌نگاهي به حجم خبرها، گزارش‌ها و مقاله‌هاي مرتبط با اين سد داشته باشيم تا ابعاد وحشتناك چنين اقدامي بر ما آشكار گردد. يك جست‌وجوي اينترنتي ساده بيش از بيست هزار لينك فارسي را به ما ارائه خواهد داد كه بي‌نظير است و اين تنها حجم نوشته‌هاي قرار گرفته بر روي رسانه‌هاي الكترونيكي را نشان مي‌دهد و آمار نگراني‌هاي صدها نشريه‌ي دانشجويي، صنفي و حتي تخصصي را در بر نمي‌گيرد كه امكان آن را ندارند كه بر روي شبكه‌ي جهاني قرار بگيرند. در ميان اين لينك‌ها مي‌توان نام بسياري از سايت‌هاي معتبر را ديد و هم‌چنين وبلاگ‌هاي بيشماري را كه توسط جوانان دوستدار تاريخ و فرهنگ اين سرزمين تهيه مي‌شوند. تاكنون در مخالفت با آبگيري سد سيوند بيش از صد هزار امضاي الكترونيكي و ده‌ها مورد تومار گردآوري شده است. در اين مدت شمارى از شخصيت‌هاي برجسته‌ي علمي، فرهنگي و سياسي، و موسسه‌هاى فرهنگى و نهادهاى دولتى و بيش از 70 سازمان غيردولتى با صدور بيانيه‌هايى خواستار توقف اجراى طرح، و بررسى تمامى جوانب امر پيش از آبگيرى سد شدند.
• ...
امضاكنندگان:
حزب آيين مردم، حزب اتحاد ملي ايران، حزب اراده‌ي ملت ايران، حزب پاك، حزب ترقي ايران، حزب توسعه‌ي كرمانشاه، حزب جوانان ايران اسلامي، حزب سبز (دبير كل اين حزب، دبير كل انجمن بين‌المللي ضد صهيونيستي هم است)، حزب عدالت، حزب فرزندان ايران، حزب مردم، حزب مردم‌سالاري، حزب مستقل كار، حزب ميهن اسلامي، حزب وحدت ايران اسلامي، حزب وحدت ملي ايران، جمعيت اسلامي آزادانديشان، جمعيت طرفداران نظم و قانون، جمعيت كاركنان ايران، جمعيت حمايت از حقوق بشر زنان، سازمان رهروان فردا استان خوزستان، سازمان دانش‌آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت)، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، كانون دانشجويان و دانش‌آموختگان استان ايلام، كانون فارغ‌التحصيلان آذربايجان‌غربي، كانون مهستان، كانون ولي‌عصر (عج)، مجمع مدرسين حوزه‌ي علميه‌ي قم، مجمع دانشجويان و فارغ‌التحصيلان گيلاني، مجمع فرهنگيان ايران اسلامي و انجمن اسلامي دانشگاهيان استان اصفها
 

Mahdy2021

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,723
لایک‌ها
74
سن
37
محل سکونت
Iran-Tehran
مخالفت شماري از احزاب با آب‌گيري سد سيوند
آقا منبع هم بزاری بد نیست! البته تو کل موضوع مشکل ندارم توی یه قسمت کوچیکش مشکل دارم.
 

korosh bozorg

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2005
نوشته‌ها
294
لایک‌ها
7
ندای کورش بزرگ را میشنوید؟ که یاری میخواهد از ایرانیان!
تجمع آرام مردم ایران و دوستداران میراث فرهنگی و هویت ایرانی در اعتراض به آبگیری سد سیوند.
چهارشنبه 25 بهمن ماه ساعت 10 صبح درب شمالی مجلس شورای اسلامی(بهارستان)
 

Mahdy2021

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,723
لایک‌ها
74
سن
37
محل سکونت
Iran-Tehran
چهارشنبه 25 بهمن ماه ساعت 10 صبح درب شمالی مجلس شورای اسلامی(بهارستان)


شانسو نگاه کن!

امروز داره بارون میاد.حالا شاید من اومدم یه چند تا عکس توپول از سیل جمعیت بگیرم.با مترو که 10 15 دقیقه بیشتر نیست تا بهارستان
 

Mahdy2021

Registered User
تاریخ عضویت
6 آگوست 2006
نوشته‌ها
1,723
لایک‌ها
74
سن
37
محل سکونت
Iran-Tehran
اعتراض برای آبگیری سد سیوند

خب ما هم اومدیم با بارون شدید هم یه جوری کنار اومدیم


چند تا عکس گرفتم ولی به خاطر تدابیر شدید امنیتی عکسا خوب نشده که باید ببخشید(به صورت مخفیانه گرفته شدن)

ضمنا خواستید کپی کنید : Mahdy2021 Copyrighted


حدود ساعت 10:30




 
بالا