برگزیده های پرشین تولز

دریغ است ایران که ویران شود، احتمال موافقت جهت آبگیری سدّ سیوند تا چند روز آینده.

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
آرش جهانشاهی به راهش ادامه می دهد
درود بر همه زنان و مردان سترگ ایران زمین از آرش کمانگیر تا آرش جهانشاهی، آنانی که تنها برای میهن با گامهای استوار از دماوند تا پاسارگاد جان در کمان نهادند...
آرش جهانشاهی پس از دو روز بازداشت مسیر خود را به سوی پاسارگاد دنبال می کند. او که در دو روز گذشته به دلیل سد معبر در بازداشت به سر می برد پس از آزادی مسیر خود را با پای پیاده به سوی پاسارگاد ادامه می دهد. علت بازداشت وی توقف شبانه در کنار بزرگراه ( بر پا کردن چادر) و روشن کردن آتش بوده که از آن به عنوان سد معبر یاد شده است. دوست آرش امین ضابطی، هموند پایگاه اطلاع رسانی در نامه ای که برای پایگاه فرستاده است از سختیهایی که در این دو روز بازداشت بر آرش جهانشاهی گذشته به طور مشروح نوشته است.

از آرش جهانشاهی فردی که با پای پیاده روز شنبه جهت آگاه سازی مردم در مخالفت با آبگیری سد سیوند از تهران به سوی پاسارگاد به راه افتاده بود خبری در دست نیست. برپایه ی گفتگویی که با یکی از دوستان وی که دائم با او در تماس بود، داشتیم آخرین خبرها حاکی از آن است که وی به نزدیکی شهر قم رسیده بود.

"آرش جهانشاهي" يك شهروند تهراني، در اعتراض به آبگيري سد سيوند در دشت بلاغي، فاصله 900 كيلومتري تهران تا پاسارگاد را پياده خواهد پيمود.
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني براي نجات يادمان هاي باستاني، جهانشاهي پياده روي خود را روز جمعه از آخرين ايستگاه متروي تهران آغاز كرده است.
برپايه اين گزارش وي قبل از حركت به بهشت زهرا رفت و با حضور بر مزار شهيد گمنامي يك شاخه گل رز به وي اهدا كرد.
براساس برآورد جهانشاهي، با احتساب روزي 30 كيلومتر پياده روي، اگر اتفاقي رخ ندهد، وي نوروز به پاسارگاد خواهد رسيد و مراسم نوروز را در آنجا برگزار خواهد كرد.
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
گزارش تحصن دراعتراض به آبگیری سدسیوند
جلال خالقی هموند پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمانهای باستانی
ازحدود یکی دوسال پیش که بحث آبگیری سدسیوند جدی شدفعالیت های گروه های مردم نهاد وتشکل های دانشجویی که این عمل راباعث لطمه دیدن وبعضا نابودی آثارارزشمند تاریخی ازجمله آرامگاه کورش هخامنشی وتخت جمشید می دانستند تشدید شد ودرماههای اخیر به اوج خود رسیده است به صورتی که درعرض کمترازیک ماه گذشته حداقل دوتحصن بزرگ توسط این گروه ها برنامه ریزی واجراشده است یکی درکناروزارت نیرو ودیگری چهارشنبه 25بهمن جلوی درب شمالی مجلس شورای اسلامی همچنین دراقدامات آتی آنها شکایت به دادگاه های ایرانی وشکایت به یونسکو نیزپیش بینی شده است.درهمین رابطه مصاحبه ای داشتیم با نماینگان وسخن گویان چندگروه ازتشکل های مردم نهاد وتشکل های دانشجویی حاضردراین تحصن جالب است که بدانید درحالی که هوای تهران دربیش ازیک هتفه گذشته آفتابی بودکل این برنامه درزیربارانی برگذارشدکه ازیک ساعت قبل ازمراسم تا یک ساعت بعد ازآن ادمه داشت وسپس قطع شدولی این باران مانع ازبرگذاری تحصن نشد.زمانی که متحصنین با مسئولین مجلس درحال صحبت بودند شاهد بودم بدن تعدادی ازمتحصنین ازشدت سرما می لرزید ولی تا گرفتن یک جواب مشخص حاضربه ترک محیط نبودند.
آبتین ازسازمان جمعیت بختیاری
هدف شماازشرکت دراین مراسم چیست؟
اطلاع داریدکه آثارباستانی شناسنامه یک قوم است قوم مادارای شناسنامه ای است که هیچکس نمی تواند منکرش شود ولی متاسفانه برخی مسئولین ذی صلاح بنابه عدم مدیریت وعدم کارکارشناسی مناسب یک سری مشکلاتی رابوجودآورده اندبخصوص درسد سیوند،آبگیری این سد علاوه براینکه بیش از130 اثرتاریخی راتخریب می کند رطوبت حاصل ازاین آبگیری باعث می شود مقبره کورش بزرگ ذولقرنین(ع)ونقش رستم وحتی خودتخت جمشید رارطوبت حاصل ازاین سددربرمی گیردبه همین علت امروزبه درب مجلس آمدیم وتقاضا داریم به این موضوع رسیدگی کنند همچنین نامه ای هم تنظیم وبه دفترمقام معظم ***** فرستاده ایم وازآن بزرگواردرخواست کرده ایم که اگرایشان صلاح بدانند حتی هزینه های بیت المال رانیزکه برای این پروژه خرج شده است ماحاضریم پرداخت کنیم.اگرایشان صلاح بدانند وشماره حسابی اعلام کنندما فراخوانی می دهیم به تمام دنیاوتمام ایرانیان اصالت دوست واین قضیه رابه امید خداحل خواهیم کرددرهرصورت ما تابع قانون جمهوری اسلامی هستیم وامیدواریم که مسئولین محترممان به ماتوجه داشته باشند هدف ما دفاع ازهویتمان است شاید خیلی ازآقایان ازخودشان سوال کنند که چگونه باید ازهویت دفاع کرد،همین که به هویت محل نگذاریم این به منزله عدم دفاع ازهویت است لذاماخواهش داریم به این مسائل توجه داشته باشند تا مثل همیشه ایران جاودان وپاینده باشد پاینده باد ایران
امکان دارد بفرمایید درارتباط بااین قضیه تابه حال چه اقداماتی انجام داده اید.
ما الان یک سال وخورده ای است که دراین رابطه فعالیت داریم پارسال یک تومارنوشتیم چهارده هزاررای آماده کردیم به دفترمقام معظم ***** فرستادیم چندین جلسه چندین آنژیو چندین برنامه اعتراض آمیزوبرنامه های مکرردیگر نامه ای به کمیته اصل نود مجلس نوشتیم نامه دیگری به نمایندگان محترم مجلش نوشتیم جناب آقای رئیس جمهور راتوسط نامه ای درجریان قراردادیم ولی متاسفانه تااین لحظه به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم هفته گذشته هم نامه ای رابه بیت امام دادیم الان هم که درخدمت بزرگواران مجلس هستیم وامیدواریم که همه بزرگان دست به دست هم بدهند واین معضل بزرگ نه تنهاایرانی بلکه جهانی را دست به دست هم حل کنند.ایران همیشه بوده سعی کنیم نگاهش داریم زیراما براساس آن حقایق جاری نسبت به آیندگانمان باید پاسخگو باشیم.
سپنتا ازفعالان تشکل های مردمی اصفهان
ممکن است بفرمایید الان اینجا چه خبراست وشما باچه هدفی اینجا آمده اید؟
دوستانی که اینجا هستنداعضای سازمان های مردم نهاد می باشند که اکثرادرزمینه میراث فرهنگی وتاریخ فعالیت می کند هدف ازگردهمایی این افراد درجلوی درب مجلس شورای اسلامی اینست که نسبت به نظریات کارشناسی که منجربه آبگیری سدسیوند می شود وبخشی ازهویت تاریخی مارازیرآب خواهد برد اعتراض بکنند.چون همان گونه که مستحضرهستید الان مجریان دارند براساس نظریات کارشناسی این کارراانجام می دهندواعضای سازمان های مردم نهادمعتقدند که این نظریات کارشناسی مخدوش است وباید دراین مسئله مجددا کارشناسی شود وآبگیری سدسیوند باتوجه به این مستندات اندک وغیرعلمی که وجود داردکاری شتاب زده است وضررهایی که ازاین رهگذربه تاریخ وفرهنگ ماوارد می شود درحقیقت جبران ناپذیرخواهد بود.
ممکن است بفرمایید تاالان برای نشان دادن اعتراض خودتان چه اقداماتی انجام داده اید.
تقریبا ازهرراهی که معترضین سراغ داشته اند اعتراض خودشان رابیان کرده اند.ازطریق مطبوعات ازطریق ایجاد تشکل ها وتحصن ها وهمایش ها ازطریق سایت های اینترنتی رسانه های گروهی داخل وخارج ازکشورکلا ازهمه راه های موجود این اعتراض رابیان کرده اند ولی متاسفانه الان می توان گفت که درحقیقت ما برسریک دوراهی تاریخی قرار گرفته ایم ازیک سونظرات کارشناسی هست که عمدتا کارشناسان مستقل بیان می کنند مبنی براینکه آبگیری سدسیوند برای منطقه تنگه بلاغی وآثاری که درآنجاهست زیان باراست وازطرفی نظرات کارشناسی که معتقدند زیان بارنیست.اما کسانی که معتقدند زیان بارخواهدبودنظرتشان راکامل مستند مشروح وبااسم ورسم کاملا منتشرکرده اندودرمعرض نقد گذاشته اندولی آن کسانی که معتقدند زیان بارنیست معمولا درپرده هستند ونظراتشان رامنتشر نمی کنند.نکته دیگری که وجود دارد اینست که کارشناسانی که معتقدند آب گیری سد سیوند ضرربه منطقه نمی زند عموما کارشناسان دولتی هستندومعمولا کارشناسان مستقل نظرعکس آن راعنوان کرده اند.پیشنهاد ما اینست که کمیته ای تشکیل شود که نمایندگان کارشناسان مستقل ونمایندگان سازمان های مردم نهادهم بتوانند درآن شرکت داشته باشندکلیه نظریات مطرح شده راچه موافق وچه مخالف درآنجا مطرح بکنند این کمیته زیرنظر یک شورای مستقل همه جوانب کاررابررسی بکند ونهایتا نظریه کارشناسی نهایی راباجمع بندی همه نظریات موجود چه مخالف وچه موافق اعلام بکندما مخالف توسعه کشورنیستسم ما مخالف پیشرفت صنعت نیستیم ما مخالف توسعه کشاورزی نیستیم ما با توسعه فناوری های نوین مخالفتی نداریم اما معتقدیم باید همه درراستای یک توسعه پایدارباشند نه توسعه ناپایدارتوسعه ای که تاریخ ما فرهنگ ما هویت ما رازیرسوال ببرد ما باآن مخالفیم.
مایل هستید یک جمه بندی ازصحبت هایتان ارائه دهید.
همانطورکه عرض کردم دراین مورد نباید شتاب زده عمل کرد همه نظرات موافق ومخالف دریک شورای مستقل باید جمع بندی شودودرنهایت تصمیمی گرفته شود که آینده گان به آن افتخارکنند نه اینکه خدایی نکرده راهی رابرویم به غلط که باعث شرمساری ملی ما شودویک فاجعه بزرگ راچه درسطح ملی وچه درسطح فراملی برای همیشه بشررقم بزند.
ادیب برومند رهبرجبهه ملی ایران
به نام خداوند جا ن وخرد بنده بسیارعلاقه مند به حفظ آثارومواریس تاریخی می باشم ومعتقدم که اینها بودنشان موجب تقویت روحیه ملی می شود ووحدت ملی راتقویت می کند وبنابراین درنگهداری وحراست ازآنهاهمیشه کمال کوشش باید به عمل بیایدویکی ازوظایف مهم دولت حفظ وحراست ونگهداری ازکوچکترین یادگاری که ازایران باستان مانده باشد است.
هدف شما ازشرکت دراین مراسم چیست؟
بنده شنیدم عده ای می آیند برای گزارش این مطلب که نباید فعلا سد سیوند آب گیری شود بخاطرعلاقه ای که دارند به حفظ آثارتاریخی وآبگیری این سد صدمه خواهد ضد به آثارتاریخی که درآن حدود هست ومهم ترینش آرامگاه کورش است وبسیاری چیزهای دیگر ازجمله تخت جمشید که چندان هم ازآن منطقه دورنیست به این جهت آمدیم تابگوییم دراین مسئله واین هدف که عبارتست ازحفظ آثار ملی بنده هم هم عقیده هستم به همین جهت آمدم ونگاهی کردم به دوستانی که دراینجا بودندواین یک حرکت سمبولیک بود برای آنکه نشان دهند علاقه درهرفردی ازافراد میهن دوست ایران هست وباید باشدوتختی ازاین امربه نظرمن گناهی نابخشودنی است.
شما صرفا به عنوان یک ایرانی دراین برنامه شرکت کرده اید یاعلاوه برآن پیامی هم ازطرف گروه مطبوعتان دارید.
بنده البته همیشه خودم شخصا بخاطرعلاقه وافری که به حفظ حیثیت ایران وتمامیت ایران وکیان ایران داشته ام ازسه شهریورکه به تهران آمده ام ودرآن زمان ایران اشغال بودتااین تاریخ بنده درتمام موارد احساسات میهن پرستانه خودم رادرمبارزه با سیاست های استعماری واستبدادی به خرج داده ام وآثاری که ازمن درجراید ومجلات وبصورت کتاب منتشرشده همه اینها حاکی ازاین احسا سا ت وعواطف میهن پرستانه است امروزهم دردرجه اول بخاطرنظراتی که شخصا خودم نسبت به این موضوع دارم وعواطفی که نسبت به آثارملی دروجودم متبلورهست آمدم اما مسلما دوستان من که درجبهه ملی بامن همکاری دارند آنها هم با من هم عقیده هستند ونسبت به این موضوع کمال توجه وعلاقه رادارندودرعین حال که جنبه شخصی داشت این آمدن من به اینجا ازنظرجمعی وبه عنوان مسئول جبهه ملی می توانم بگویم که با آمدنم پیام آنهاراهم رساندم یهنی درواقع این آمدن آمدن شخصی بود وبااینکه نمایندگی خاصی ازطرف جبهه ملی نداشتم ولی این آمدن حکایت ازآن می کند که جبهه ملی هم با من هم داستان است.
درپایان آیا صحبت خاصی دارید.
صحبت من اینست که جوانان وطن باید بدانندکه اگرعواطف ملی واحساسات وطنی رادرخودشان تقویت نکنندوبه نحو بسیارعلاقه مندانه ای نسبت به همه چیزایران ازآثارهنری آثارادبی ومعماری وهرچه که متعلق به ملیت ایران وهوویت ایران است علاقه نشان ندهندبدهکاری فوق العاده عظیمی دارند به این مملکت وفرزندانی هستند که به مام وطن وامدارهستند وبایدسعی کند که این وام خودشان رابه بهترین وجه ادا کنند.البته همه کس می گوید من وطنم رادوست دارم ولی وطن پرستی ووطن دوستی یک تکلیفی به دوش انسان می گذارد که ازکنارش بی تفاوت نمی تواند رد شودیعنی باید این علاقه مندی راعینا نشان بدهند نه اینکه فقط بگویند ما ایران رادوست داریم این گفتنش آسان است ولی به شرطی وشروطی باید این دوست داشتن رانشان بدهند که واقعا علاقه مند هستند.
علیرضا افشاری ازپایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمان های باستانی
ممکن است بفرمایید برنامه امروز شماچیست؟
اینجا دراعتراض به ابگیری سدسیوند گروهی ازدوستان شهرستانی ازاستان های فارس اصفهان وبختیاری های خوزستان با ما هماهنگ کرده بودندبرای تحصن ماهم آمدیم اصل برنامه اعتراض به آبگیری سدسیوند است.
ممکن است بفرمایید تاالان چه اقداماتی برای اعتراض به آبگیری سدسیوند انجام داده اید.
ما گروهی داریم به نام پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمان های باستانی حدود یک سال ونیم است ازشهریورسال گذشته بصورت آرام وتدریجی وپیوسته روی این موضوع کارکرده ایم مابه استناد صحبت های باستان شناسان درخواست کرده ایم ازسازمان حداقل چهارسال این آب گیری رابه تعویق بیندازند تاحداقل کاوش های نجات بخشی انجام شودآبان ماه سال گذشته به پاسارگادرفتیم ومنطقه رابازدیدکردیم وبیانیه ای صادرشد سازمان به این درخواست ماجوابی نداد نامه ای به رئیس جمهوردادیم، سه همایش گذاشتیم دوتا دردانشگاه تهران یکی هم دانشگاه علم وصنعت یکی ازهمایش های دانشگاه تهران میزگرد بود که مهندس رضاییان رئیس سازمان آب منطقه ای استان فارس آقای خادم ازکمیسیون فرهنگی مجلس آقای طاها هاشمی معاون سازمان میراث فرهنگی ،رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی وآقای دکترآذرنوش رئیس وقت پژوهشکده باستان شناسی وازمنتقدان هم دکترورجابند باستان شناس قدیمی ایران دکتردادخواه حقوق دان وخودمن که پایگاه ما برگذارکننده برنامه بود این میزگرد حدود5ساعت طول کشید.به رئیس جمهورهم نامه دادیم وتقاضا کردیم که این موضوع مثل قضیه برج جهان نما نشودزیراجهانما رااول ساختندوسپس خراب کردند درحالی که کارشناسان گفته بودند این کاررانکنیددراین موردنیزخودوزارت نیروگفته بود که ما منتظرجواب سازمان میراث فرهنگی هستیم آن سازمان هم گفته بودکه اگرچیزمهمی اینجا کشف کنیم می گوییم این سدساخته نشودپس اگراحتمال آن وجودداشت که این سدساخته نشود به چه علتی این سددرطی یک سال ساخته شداین ایراد بزرگی است که می توان گرفت ولی به هرحال آقای رئیس جمهورکه به ما پاسخی ندادندحتی نامه رابه صورت دستی به دستشان رساندیم بازهم پاسخی نگرفتیم آذرماه امسال رفتیم کمیسیون اصل نوداعتراض کردیم که آن هم تااین لحظه هنوزجوابی نداده تااینکه امروزهم اینجا حضورپیداکردیم البته برنامه امروز رادوستانمان بگزارکرده اندمامنتظرهستیم که چنانچه سازمان میراث فرهنگی پاسخ کتبی اش رابه وزارت نیروردکندوبگویداین آب گیری مشکلی ندارد برویم وبه یونسکواعتراض کنیم چون درداخل جوابی نگرفته ایم.
ممکن است درمورد طرح های احتمالی که برای آینده پیش بینی کرده اید توضیح دهید.
آقای دکتردادخواه بخاطرآن جریان عبورخط مترواززیرچهارباغ توانست یک رای دادگاهی بگیردکه هرفردایرانی می تواند نسبت به تعرض به میراث فرهنگی کشورش اعتراض کندبه این صورت می توانیم کمک کنیم که یک طرح دعواهم درداخل ایران انجام دهند.
نکته ای که باقیست آنجاهنوزکاوش های باستان شناسی اش کامل نشده بعلاوه خودآنجا حالت موزه دارد ازنظرتاریخ ایران جایی نیست که برخوردمابگونه ای باشد که بگوییم چون کاوش هاتمام شده می خواهیم آب گیری کنیم هرچندکه کاوش ها هنوزتمام نشده بعلاوه رطوبت ناشی ازایت سد مشکلی است که هنوزحل نشده وخودرئیس سازمان میراث فرهنگی گفته که این مشکل هنوزوجودداردووزارت نیروباید حلش کند درحالی که این اصلا ربطی به وزارت نیروندارد به سازمان ربط دارد،مشکلات زیست محیطی این سدهم همچنان پابرجاست ازجمله درختانی که ازبین می روند وغیره مهم تراینکه خودسدیک سدکاملاغیرکارشناسی است مگرآنکه کارشناسانی خارج ازسیستم بیایند وبپذیرند که این سد کارشناسی شده است تامابپذیریم.صحبت هایی که ما شنیده ایم وکارشناسانی که خارج ازسیستم دولتی هستند گفته اند که این سدغیرکارشناسی است واصلا آن محل آبروفتی است وآبی پشت این سدجمع نمی شودمگرتاارتفاع 15مترکه آن هم اصلا برای کارکشاورزی به دردنمی خورد وآب مرده پشت سدمی شود.
شاهین زینلی ازطرف شورای عمومی تحکیم وحدت و به نمایندگی ازشورای مرکزی
علت حضورمادراینجااعتراض به آبگیری سدسیوند است که به عقیده بسیاری ازکارشناسان آثارباستانی واقع درتنگه بلاقی راباتهدید مواجه می کند وهمچنین مقبره کورش رابه علت رطوبتی که درآن محیط ایجاد خواهدشدتهدیدجدی می کند.
ممکن است درمورد هدف حضورتان بیشترتوضیح دهید.
هدف حضورما اینست که دروهله اول صدای خودمان رابه گوش ملت ایران افکارعمومی جهانی وبعد هم مسئولین مملکتی که به نوعی مسبب این اوضاع هستند برسانیم وبه طور مشخص می خواهیم که یک تیم کارشناسی بی طرف ازکارشناسان بی طرف وغیرانتصابی تشکیل شود که کارشناس آب باشند کارشناس سنگ باشند کارشناس خاک باشند باستان شناس باشند واین تیم بررسی کنند ویک گزارش دقیق و مبسوطی به ملت ایران ارائه دهندکه آیااصلا مکان یابی این سددرست بوده وآیا کارکارشناسی روی آن انجام شده وآیااین پولی که ازجیب ملت ایران خرج شده درجهت منافع ملت ایران بوده یااینکه نه فقط باعث شود داشته ها ومیراث فرهنگی ما مورد تهدیدواقع گردند .یک سدی که کارشناسان عقیده دارند که برای کشاورزی هم جواب نخواهد دادواحتمالا می خواهد یکسری زمین هایی راآب یاری کندکه درآنها کشاورزی غیرصنعتی ومحدود انجام می شود به نظرما هیچ توجیه اقتصادی هیچ توجیه فرهنگی وهیچ توجیه منطقی ندارد که این سدآبگیری شود بنده شخصا کارشناس نیستم ولی من وهمه دوستانی که اینجا جمع شده اند خواهان آن هستیم که یک تیم کارشناسی بیطرف دراین موردنظردهد.
عنایت الله همایی راد عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشکده اموراقتصادی
ممکن است درمورد انگیزه حضورتان دراین تحصن توضیح دهید.
اینجا تجمع برای جلوگیری ازآبگیری سدسیوند است ماآمدیم اینجا این تجمع را راه انداخته ایم که به مجلس ودولت تذکردهیم که این آبگیری نباید انجام شوچون آثارباستانی ما به خطرمی افتد.
آبا مجموعه شما قبلا هم برنامه هایی دراین رابطه انجام داده است؟
بله انجمن اسلامی ما سال گذشته یک توماری امضا کرده بود باحدود سیصدامضا که مانع ازآبگیری این سد شودودرآینده نیز احتمالا بازهم بیانیه صادرخواهیم کرد.
درحین برنامه خواست کردیم که لیست کاملی از گروه های شرکت کننده دراین برنامه به ما ارائه دهند ولی پاسخ دادند که بخصوص برای ان.جی.او های شرکت کننده هزینه بردارخواهد بودلذاصرفنظرکنید.بعدحدودیک ساعت ازبرنامه تحصن فردی ازکادر مجلس به جمع متحصنین مراجعه کرد وگفت که نمایندگان خودتان رامعرفی کنید تا به درون ساختمان آمده وبا آقای عماد افروغ رئیس کمیسیون فرهنگی ودیگرنمایندگان گفتگو کنید که نمایندگان متحصنین بایکدیگربه مشورت پرداختندونظرخودرااینگونه اعلام کردند باتوجه به اینکه آقایان نماینده ملت هستند وبا رای ما به مجلس رفته اند شاید بهترباشد آنهابه میان ما بیایندبه این صورت به جمعیتی که ساعتی است زیرباران ایستاده اندهم احترام می گذارند.
یکی ازگروه های شرکت کننده دراین مراسم اعضای سازمان جمعیت بختیاری بودندکه به دلیل استفاده ازلباس محلی قوم بختیاری هویتشان ازدیگران کاملا قابل تشخیص بوددرمیانه مراسم به ناگاه متوجه شدیم که آنها غیبشان زده است وباتمام پرس وجویی که انجام دادم نتوانستم دلیل ترک ناگها نی محل توسط آنها رادریابم.با خواسته متحصنین مبنی برآمدن نمایندگان مجلس به میان آنان درابتدامخالفت شد ومجدداتکرارکردندکه متحصنین نمایندگانشان را به درون مجلس بفرستند.نهایتا قرار شد نمایندگان متحصنین به درون مجلس رفته وپس ازصحبت کوتاهی نمایندگان مجلس رابه جمع متحصنین بیاورند.بارفتن آن چندنفربه مجلس برتعدادماموران نیروی انتظامی نیزافزوده شدکه ازجمله آنهایک سرهنگ ویک سردارنیروی انتظامی بودند که به عقیده برخی متحصنین طرزبیانشان چندان جالب نبود.شنیده هاحاکیست این سردارنیروی انتظامی درقسمتی ازصحبت هایش گفته است:«کوچه های بنی هاشم راخراب کردند ماعکس العملی نشان ندادیم شما هم اینقدرحساس نباشید.»درحینی که نمایندگان تحصن کنندگان درمجلس ودرحال مذاکره بودند.نیروی انتظامی چندبارازجمیت خواست که شکل ومحل ایستادن خودراتغییردهندکه باکمال آرامش وخونسردی توسط شرکت کنندگان پذیرفته شد.همچنین ازبه دست گرفتن پارچه نوشته ها توسط افرادجلوگیری نمود.پس ازدقایقی نمایندگان متحصنین به همراه رسول خادم نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی به میان جمع تحصن کننده آمدندتا خواسته های آنهاراازنردیک ودریک جمع عمومی بشنوند.پس ازآن قطع نامه تحصن قرائت شد سپس جمعیت بااعمال فشارنیروی انتظامی به سمت غرب خیابان هدایت شدندومتفرق گشتند ولی نمایندگان آنها ماندندو همچنان به صحبت ادامه دادند.بعدازاتمام صحبت هاازاین جمع نمایندگان که درمیان آنهاعلیرضا افشاری،سپنتاوعلیرضا روحانی دیده می شد خواستیم تا ما وقع راتوضیح دهند.افشاری ازمسئولین پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمان های باستانی به نمایندگی ازجمع چنین گفت:
«آقای خادم گفت دلایل سازمان میراث فرهنگی برای دادن مجوزآب گیری راپیگیری می کند،چراکه آنهاهنوزدلیل مستندی ارائه نداده اند واین مسئله راکاملامستند بررسی می کند.بعلاوه پیشنهادما که درقطع نامه مان هم آمداین بودکه یک کمیته غیردولتی برای کارشناسی این موضوع تشکیل شودکه وی گفت این مسئله راهم به میراث فرهنگی پیشنهادمی دهدتادرصورت ممکن میزگردی تشکیل شودتاکارشناسان ما هم بتواننددرآن محیط مناظره ای داشته باشند باکارشناسان دولتی،همچنین درمورد تحرکات نیروی انتظامی درحین تحصن گفت من آن موقع داخل مجلس بودم ولی با صحبتی که حراست مجلس داشت باهمکاری هم توانستیم این مشکل راحل کنیم بچه های ماهم سعی کردند سکوت رارعایت کنند وشعاری داده نشود،دوموردهم برخورد پیش آمدکه برخورد شخصی بود بین دونفرونیروی انتظامی به ما گفتند به پیاده روبروید قبول کردیم موارد دیگری راخواستندعمل کردیم ما کمال آرامش رارعایت کردیم تا مشکلی پیش نیاید به هرحال نیروی انتظامی آمادگی آن راداشت که برخورد کندولی خوشبختانه با مدیریت صحیح تحصن هیچ مشکلی پیش نیا مد.مامنتظرپاسخ ها هستیم وکما کان همان طورکه درقطع نامه هم نوشته ایم پیگیری های حقوقی قضایی خودمان راادامه خواهیم داد.»
همچنین شاهدبودیم که فردی با تلفن همراه یکی ازبرگزارکنندگان تحصن تماس گرفت وضمن معرفی کردن خودبه عنوان خبرنگاررادیوفرداسوالاتی پرسید.فردمصاحبه شونده باابرازتعجب ازاین تماس تلفنی واظهارتعجب ازنحوه بدست آوردن شماره وی گفت مصاحبه کننده سوالاتی داشت درمورد اینکه درصورت موثرنبودن تحصن امروزگا م بعدی شما چیست که من گفتم دزاین صورت ضمن انجام تحصن های بعدی به دادگاه های ایران ویونسکو شکایت خواهیم کرد.همچنین ازافرادی که بانمایندگان مجلس مذاکره کرده بودند شنیدیم فردی که مایل نبودنامش فاش شود به آنهااطمینان داده تااطلاع ثانوی این سدآب گیری نخواهد شد.ازطرفی دیگریکی ازنمایندگان مجلس همان روزرسما تقاضای کرده سدسیوند آبگیری شو
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
آب‌گيري سد سيوند موجب تخريب آثار تاريخي محوطه‌ي پاسارگاد مي‌شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس: ميراث فرهنگي(http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-879543&Lang=P)
يك كارشناس مرمت و حفاظت از آثار تاريخي معتقد است: آب‌گيري سد سيوند موجب تخريب آثار تاريخي محوطه‌ي پاسارگاد مي‌شود.
كريم متقي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: اگر مسؤولان وزارت نيرو معتقدند، با آب‌گيري سد سيوند آثار محوطه‌ي تاريخي پاسارگاد خدشه‌دار نمي‌شوند، آيا اجازه مي‌دهند، مردم عادي به منطقه بروند و به جست‌وجو و كاوش بپردازند؟
وي تصريح كرد: منطقه‌ي پاسارگاد مانند دره‌اي است كه پر از آثار تاريخي است و به موزه‌اي روباز مي‌تواند تبديل شود.
او افزود: تمام دخمه‌هايي كه دورتادور دره را احاطه كرده‌اند، احتمال وجود آثار تاريخي را افزايش مي‌دهند؛ چراكه اين مسير، جاده‌ي شاهي بوده كه از پاسارگاد به سمت خوزستان و شهرهاي ديگر راه داشته و به نوعي اين مسير يك كريدور راهي در زمان هخامنشيان محسوب شده است كه بايد مورد حفاظت قرار گيرد.
متقي با طرح اين پرسش كه چرا مسير تاريخي مورد بازسازي قرار نمي‌گيرد و به‌عنوان مكاني براي جذب گردشگر تبديل نمي‌شود؟ گفت: اگر منطقه‌ي پاسارگاد بازسازي شود، با جذب گردشگر، چند برابر ارزش اقتصادي سدي كه درحال ساخت است، از آن مي‌توان بهره برد.
اين كارشناس مرمت و حفظ آثار تاريخي ادامه داد: بعد از انقلاب حدود 80 سد در كشور ساخته شده‌اند و همان‌طور كه گاز و نفت را از طريق لوله‌هايي جابه‌جا مي‌كنند، اين كار را توسط لوله‌هاي بزرگ درباره‌ي آب نيز مي‌توان انجام داد.
وي با ابراز نگراني نسبت به بي‌توجهي به آثار تاريخي و ميراث فرهنگي كشور، اضافه كرد: بيشتر طرح‌هايي كه در كشور تصويب مي‌شوند و به نوعي به ميراث فرهنگي مربوط مي‌شوند، يا به‌صورت ناآگاهانه‌اند، يا منافعي در پس آن‌ها وجود دارند. متاسفانه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز به‌دليل آن‌كه دست‌تنهاست و قدرت اجرايي چنداني ندارد، قادر نيست كه به تمام مشكلات اين حوزه رسيدگي كند. به همين دليل، در صورتي كه مردم نسبت به ثروت‌هاي ملي خود آگاهي پيدا كنند، نه‌تنها عامل تخريب آثار نمي‌شوند، بلكه از مخدوش شدن ميراث ملي كشور نيز جلوگيري مي‌كنند
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
وكيل تعدادي از دوستداران ميراث فرهنگي از شكايت عليه آب‌گيري سد سيوند خبر داد
دادخواه، وكالت تعدادي از حاميان ميراث فرهنگي را براي شكايت عليه آب‌گيري سد سيوند به عهده گرفت.

اين وكيل دادگستري در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: با توجه به نظريه‌ي اداره‌ي حقوقي قوه‌ي قضاييه در رابطه با ميراث فرهنگی، هر يك از افراد ملت ايران حق دارند به عنوان امر به معروف و نهي از منكر از كساني كه به ميراث فرهنگي از جمله پاسارگاد و مقبره‌ي كورش خسارت و آسيب وارد مي‌كنند، شكايت كنند.

وي ادامه داد: برابر همان نظريه، دادستان مكلف است نسبت به آب‌گيري سد سيوند كه موجب خسارت به ميراث فرهنگي كشور مي‌شود اقدام به رسيدگي كند.

دادخواه با بيان اين‌كه وكالت تعدادي از دوستداران ميراث فرهنگي را براي شكايت عليه وزارت نيرو نسبت به آبگيري سد سيوند به عهده گرفته است، گفت: قاعدتا در روزهاي آينده مبادرت به تقديم شكايت به دادستان منطقه خواهيم كرد تا اقدامات لازم در اين زمينه انجام شود
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
گزارش دو تحصن در دو روز پیاپی به خاطر مهر پدر
مرتضی نصیری هموند پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمانهای باستانی
مهر پدر
چهارشنبه بیست وپنجم بهمن ماه ساعت نه و سی بامداد
در راه پیوستن به گردهمایی روبروی مجلس برای جلوگیری از آبگیری سد سیوند از پله های متروی میدان بهارستان به خیابان میرسم هوای بارانی وسرد زمستانی شهروندان را سر در گریبان نموده است با خود می اندیشم نکند این آب و هوا از شمار باشندگان بکاهد در همین اندیشه واینکه گردهمایی چگونه برگزار خواهد گشت و بدون اینکه بدانم چه کسانی در گردهمایی خواهند بود به سوی درب شمالی مجلس میرفتم از پیچ کنار خیابان که گذشتم به یکباره چشمم به شماری از هم میهنان بختیاری افتاد که در جلوی درب مجلس در کنار دوستانی که میشناختم ایستاده بودند نخست اندیشیدم که شاید دو گردهمایی با هم برگزار شده که با نزدیکتر شدن ودیدن پارچه نوشته هایشان که روی آنها نوشته شده یود: "مسئولان:هويت ايران و ايراني را دريابيد" ، "آرامگاه عبد صالح خدا كورش بزرگ در خطر است" و "پاسارگاد و آرامگاه كورش را نجات دهيد" فهمیدم که آنها نیز برای سیوند آمده اند شادمانی مرا فرا گرفت و بی درنگ بدانها درود گفتم واز سویی خرسند شدم ازاینکه در کنار این هم میهنان گرامی هستم واز سویی اندوهگین که چرا جوانان وهم میهنان دگر که در دوران فراگیر رایانه وفرهنگ نوین بشری میزیند و بسیاری از آنها در پایتخت ایران از رویداد ننگین سیوند و این گردهمایی از سوی همشهریان خود آگاه هستند به هم میهنان ایرانی خود نپیوسته اند . جلوتر رفتم وبه دوستانم که پیشتر از من رسیده وگوشه پارچه ها را گرفته بودند رسیدم از بارش باران خیس شده بودند چتر خود را باز نمودم وبر سر یکی از دوستان گرفتم و با دوستان دیگری که نمیشناختم سخن گفتم وفهمیدم که شماری از آنها نیز از شهرستانها و استانهای دگر آمده اند دوستی ازشادشهر و دوستانی از قم-اصفهان و کردستان آمده بودند از رویدادهای زیبای دگر اینکه در میان یاران پسر بچه ای پنج ساله بهمراه خانواده خوددیده می شد ودر سویی دگر پیرمردی کهنسال که نزدیک به هشتاد سال داشت با کمک فرزندان خود ایستاده بودهمه دلها از "مهر پدر" به هم گره خورده بود. تنی چند از دوستان با پخش آگهی وبیانیه های پیشین پایگاه بین مردم آنهارا آگاه ساخته وفرا میخواندند برخی از رهگذران میپرسیدند سد سیوند وپاسارگاد کجاست (افسوس) وبسیاری دگر آفرین گویان همدلی مینمودند تنی چند نیز به همراهی پرداختند و من نمیدانم که بدرستی ایشان فرهنگ راستین وسازنده ایران کهن وباستانی و آرامگاه کوروش بزرگوار نماد آزاد اندیشی پادشاهان ایرانی و هخامنشی که گستراننده آن خردمندی و نیک اندیشی در گیتی پهناور بوده اند رامیشناسند یا نه(شگفتا) پس از گذشت چند گاهی از این رویداد نیروهای انتظامی (پلیس) گرداگرد باشندگان را گرفتند ازآنجایی که گردهمایی با آرامش باشندگان وبدور از تنش است برخوردی رخ نمیدهد تنها برخورد آن نیروها گرفتن دوربینها و گوشیهای همراه کسانی است که از گرد همایی نما میگرفتند در این هنگام دوستی برگه نوشته هایی که برروی پوشه چسبانده شده بود بین باشندگان پخش میکند که بر روی آنها پیامهای گوناگون نگاشته شده بود مانند: " دریغا که ایران ویران شود " و"به آیندگان چه پاسخی خواهیم داد"و"چو ایران نباشد تن من مباد" و... که یاران با در دست گرفتن آنها در یک راستا ایستادند ونمایی زیبا به همدلی و هم سخنی خود دادند . همچنین هموندان تارنمای آریا بوم آگهی هایی درمورد جشن اسپندگان یا سپندار مذ در بین مردم در راستای پاسداشت وگستردن فرهنگ ایرانی پخش میکردند که یکی ازآنها آگهی ها را به نیروهای انتظامی ومامورین امنیتی نیز داد تا آنها نیز از این گردهمایی فرهنگی بی بهره نمانند . ساعتی نیز اینگونه گذشت ودرازای گاه به دوونیم رسید و شمار باشندگان به بیش از دویست که چند تن نیز به نمایندگی از گروههای فرهنگی بودند که به یکباره نیروهای انتظامی آغاز به گرد هم آوردن دوستان برای خواندن بیانیه نمودند . دوتن از باشندگان از دستور این نیروها سرپیچی نمودند که بیدرنگ با دستور یکی از رده بالا هایشان دستگیر شده وبه اتاقک انتظامات برده شدند . پس از خوانده شدن بیانیه یکی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس(آقای خادم) برای پاسخ گویی به باشندگان به پایین آمد و پس از سخنانی چند در مورد اینکه میراث فرهنگی هیچ پاسخی به درخواستها ونامه های مجلس نداده در پایان سخنانش به نشستی در آینده در کمیسیون فرهنگی مجلس که در آن نماینده وزارت نیرو ومیراث فرهنگی وکارشناس یا کارشناسانی از سوی گرد هم آیندگان در همین مورد اشاره کرد. با پایان یافتن سخنان وی نیروهای انتظامی آغاز به پراکندن باشندگان نمودند که دوستان از این کار سر باز زدند تا دو تنی که دستگیر شده بودند آزاد گردند وبا پافشاری وایستادن همه یاران آن دوتن نیز به گروه پیوسته وگرد همایی پس از سه ساعت پایان پذیرفت . در پایان همه شیر مردان وشیر زنان این مرزو بوم را سپاس میگوییم که مهر پدر ایران واین سرزمین رادر دل می پرورانند وپاسداری از فرهنگ ایرانی را که در این دوران مورد تاخت وتاز نیروهای اهریمنی وروبه نابود شدن است به دوش میکشند تا آیندگان را بهره مند سازند .

اعتراض به آبگیری آب بند سیوند برابر سازمان میراث فرهنگی
پنجشنبه بیست وششم بهمن ساعت دوازده :
شصت نفر از دوستداران یادگارهای باستانی در واكنش به آبگیری آب بند سیوند گردهم آمدند این در حالی است که سازمان روزهای پنجشنبه بسته است برگزار کنندگان این گردهمایی هموندان پایگاه فردوسی بودند هنگامیکه از آنها می پرسم چرا امروز که کسی برای پاسخ گویی نیست گرد همایی برگزار شده گفتند که برای گرفتن پاسخ نیامده ایم که پیش ازاین سازمان این کاررا کرده وتنها برای واكنش وآگاه سازی مردم گرد هم آمده ایم .
باشندگان پارچه ای در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود : "آبگیری سد سیوند انکار تاریخ ایران" همچنین یکی دیگر از آنها برگه های بزرگی را با همین نوشته بین باشندگان پخش کرد و همه در یک راستا آنها را در دست گرفتند. در این میان برخورد مردم درون خودروهای در گذر متفاوت بود برخی شگفت زده میشدند برخی دست تکان میدادند و پی درپی بوق میزدند جوانی خودرو خود رانگه داشت وازمن پرسید که : داستان چیست؟ هنگامیکه درپاسخ به او داستان به زیر آب رفتن یادگارهای باستانی و نمناک شدن و از بین رفتن بزرگترین شناسنامه ایرانی این مرزوبوم " آرامگاه کوروش بزرگوار" را به اوگفتم یکی از برگه ها رااز من گرفت وپشت خودرو خود چسباند . دراین میان همه از یکدیگر شماره ونشانی تارنما و رایانامه میگرفتند تا برای برنامه های آینده یکدیگر را آگاه سازند دو ساعت که از گردهمایی گذشت نیروهای انتظامی آمدند و آغاز به پراکندن باشندگان نمودند که همه گرد هم آمدند و پس از گرفتن نما به گردهمایی پایان دادند .
با سپاس از همه شیر مردان و شیر زنان ایران که همواره یک دل پاسدار فرهنگ این سرزمین بوده اند.
 

Dariux

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 دسامبر 2005
نوشته‌ها
180
لایک‌ها
0
محل سکونت
FWW - Coming soon
آبگیری همچین سدی کنار همچین مکانی چندتا دلیل بیشتر نمیتونه داشته باشه:

1- دیوانگی محض
2- سوختگی درجه 3 بعضی اندامها
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
سد هخامنشي ديده‌گان واقع در شمال پاسارگاد كه دو هزار و 500 سال پيش به منظور جلوگيري از سيلاب‌هاي منطقه احداث شده بود،در نتيجه فعاليت هاي خاكبرداري تخريب شد. اين سد هخامنشي، يك سد خاكي با هسته رسي و پوسته سنگي است كه به اعتقاد كارشناسان نمونه آن تا كنون ديده نشده است.
گزارش تصويري از تخريب سد هخامنشي ديده‌گان

فارس_ شيراز– خبرگزاري ميراث فرهنگي– خبرنگار اعزامي_حسن ظهوري_ فعاليت ماشين‌آلات خاك‌برداري در نزديكي يكي از شاخه‌هاي رودخانه سيوند، منجر به تخريب سد هخامنشي ديده‌گان در شمال پاسارگاد شد.

«محمد جعفر ملك‌زاده»، دبير كميسيون عالي سدسازي سازمان آب منطقه‌اي استان فارس با اعلام اين خبر به ميراث خبر گفت: «سد هخامنشي ديده‌گان كه اخيرا در حين بررسي منطقه شناسايي شد از نظر مهندسي بسيار ارزشمند است.»

وي كه خود را كاشف سد مي‌داند به ميراث خبر گفت: «اين سد هخامنشي، يك سد خاكي با هسته رسي و پوسته سنگي است كه مي‌توان گفت در دنيا بي‌نظير بوده و نمونه آن تا كنون ديده نشده است. اما فعاليت ماشين‌آلات خاكبرداري يك شركت خصوصي باعث تخريب بخش‌هايي از آن شده است.»

طبق نوشته‌هاي مكتوب، «كلايس»، باستان‌شناس آمريكايي نيز در مطالعات خود و بررسي شمال پاسارگاد از وجود سدي از دوره هخامنشي در منطقه ديده‌گان ياد كرده بود اما اين سد تا كنون در محافل علمي به درستي معرفي نشده و به همين دليل به فراموشي سپرده شده بود.

ملك زاده در مورد كاربري اين سد كه بيشتر به يك آب‌بند بزرگ شباهت دارد گفت: « بررسي منطقه و محدوده سد نشان مي دهد زمين‌هاي كشاورزي زيادي در اطراف وجود ندارد. به نظر مي‌رسد تنها هدف احداث اين سد كنترل سيلاب‌ها و ذخيره كردن آب بوده تا در صورت لزوم در مسير رودخانه به آرامي رها شوند.»

تخريب اين سد باعث شده بخشي از مدارك باستان‌شناسي در مورد چگونگي تكنيك ساخت سد از بين برود اما به گفته ملكزاده باقي مانده آن همچنان قابل ارزش و مطالعه است.

وي افزود: «در ساخت اين سد از تخته سنگ‌ها مستحكم يك متر در يك متر استفاده شده كه هنوز معلوم نيست از كجا آورده شده است. سنگ‌ها بسيار بزرگ و يك‌پارچه است و جاي تيشه روي آن ديده مي‌شود.»

به گفته ملكزاده روي بخشي از سنگ‌ها سوراخ‌هايي ديده مي‌شود كه احتمالا از اين سوراخ‌ها الوار عبور داده مي‌شده و با آن هم مسير آب را مي‌بستند و هم سد را كلاف كشي مي‌كردند.

هم ‌اكنون بخشي از سد تخريب شده و سنگ‌ها نيز به اطراف پرتاب شده‌اند. اين درحالي است كه شواهد نشان مي دهد نيازي به فعاليت‌ بولدوزرها در منطقه نبوده است.

در استان فارس هخامنشيان براي كنترل سيلاب‌ها سد‌ها متعددي زده‌اند كه از آن‌جمله مي‌توان از سد بزرگ داريوش در مرودشت ياد كرد.
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
كوشك داريوش در تنگه بلاغي از زير خاك بيرون مي‌آيد
فصل تازه‌اي از كاوش‌هاي باستان‌شناسي به منظور بيرون‌ آوردن تمامي بخش‌هاي كوشك داريوش در تنگه بلاغي توسط هيات ايران و فرانسه آغاز شد.
37412-122122.JPG


پايه ستون كشف شده در تنگه بلاغي

فارس – خبرگزاري ميراث فرهنگي – حسن ظهوري - فصل تازه‌اي از كاوش‌هاي باستان‌شناسي به منظور بيرون‌ آوردن تمامي بخش‌هاي كوشك داريوش در تنگه بلاغي توسط هيات ايران و فرانسه آغاز شد.

"محمد تقي عطايي" دراين‌باره به ميراث خبر گفت: «محوطه 34 كه كوشك يا همان كاخ كوچك داريوش درآن واقع شده يكي از استقرارهاي مهم دوره هخامنشي در تنگه بلاغي است. بخشي از اين كوشك بنا به دلايلي كه هنوز مشخص نيست با لودر تخريب شده و در طي نخستين فصل كاوش درآن ايوان به همرا بخشي از تالار مركزي اين بنا از زير خاك بيرون آمد. به همين دليل تصميم به انجام كاوش در يك فصل ديگر گرفته شد.»

ايوان بدست آمده ستون‌دار بوده و هيات ايران و فرانسه در كاوش‌هاي سال گذشته چهار كف اصلي ستون‌ها را كه به عنوان پايه از آن‌ها استفاده مي‌شده با رنگ‌هاي سياه و سفيد پيدا كردند.

همچنين اين هيات يك پايه ستون به همراه شالي آن را يافتند كه به صورت گل وارونه و درست شبيه به پايه ستون‌هاي تخت جمشيد است.

اين پايه ستون متعلق به بخشي از كوشك است كه هنوز حفاري نشده است.

تالارهاي بدست‌آمده نشان مي‌دهد كه اين كوشك راهروهايي تودرتو داشته كه به بخش‌هاي ديگر بنا راه پيدا مي‌كرده و آن بخش‌ها هنوز به درستي از زير خاك بيرون نيامده است.

عطايي به ميراث خبر گفت: «با توجه به شواهد بدست‌آمده براي بيرون آوردن باقي‌مانده بنا براي فصل ديگري در محوطه 34 برنامه‌ريزي كرديم و با موافقت پژوهشكده باستان‌شناسي كاوش‌ها آغاز شده است.»

وي افزود: «با توجه به شواهد به دست‌آمده هيات ايران و فرانسه در اين فصل كل نقشه كوشك هخامنشي را بدست مي‌آورد كه دراين‌ صورت مطالعات باستان‌شناسي اين هيات در تنگه بلاغي كافي است.»

بر اساس يافته‌هاي فصل دوم از محوطه 34 و تاريخ گذاري آثار بدست‌آمده؛ و براساس سبك تراش پايه‌ ستون‌هاي بدست‌آمده از فصل دوم به احتمال زياد اين بنا متعلق به دوره اول حكومت شاهان هخامنشي و دوره داريوش اول است.

هيات ايران و فرانسه تا كنون دو فصل كاوش را در تنگه بلاغي سپري كرده است و در اين مدت به مطالعه روي آثار دوره هخامنشي در اين تنگه باستاني پرداخته است. همچنين اين هيات راه موسوم به راه شاهي را مطالعه كرده و مشخص كرده است كه اين مسير ديوار غرق شاهان هخامنشي هنگام بودن در تنگه بلاغي است.

اين هيات به سرپرستي محمد تقي عطايي از پژوهشكده باستان‌شناسي و رمي بوشارلا از موسسه شرق شناسي فرانسه هدايت مي‌شود
 

Second Life

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2004
نوشته‌ها
863
لایک‌ها
58
بيانيه‌ي شماره‌ي 4 سازمان‌هاي مردم‌نهاد در مخالفت با آبگيري سد سيوند

به ‌نام خداوند جان و خرد

پروردگار بپاياد اين سرزمين را از دروغ، از خشك‌سالي و از **** دشمن

پيش از ورود به بحث لازم است باري ديگر يادآور شويم: پرونده‌ي سد سيوند پرونده‌اي است ملي، و كاملا فني و فرهنگي. سوءاستفاده‌ي سياسي از آن، موضوع اصلي را لوث مي‌كند. خوشبختانه تا امروز گفت‌وگو ميان موافقان و مخالفان آبگيري سد سيوند در فضايي آزاد در درون كشور برقرار بوده است و اميد مي‌رود تا در چهارچوب نهادهاي رسمي موجود، نتيجه‌ي مطلوب گرفته شود.
1. توسعه امري است لازم و مورد تأييد همه‌ي ايرانيان – به‌ويژه ايران‌دوستان -، اما همان‌گونه كه كارشناسان امر اذعان دارند هر توسعه‌اي الزاما به پيشرفت منتهي نمي‌شود (مانند طرح‌هاي عمراني چندي كه با وجود آسيب زدن به محيط زيست و ميراث فرهنگي، پس از مدتي متوقف شده و هيچگاه فايدتي از آنها نصيب مردم نشده است) بلكه توسعه بايد پايدار باشد. آيا سد سيوند داراي اين ويژگي‌ها هست؟ آيا آنچه به‌دست مي‌آوريم به‌نسبت آنچه از دست مي‌دهيم اگر ارزنده‌تر نباشد، دست‌كم يكسان است؟ پس نگاهي دوباره به اين سد مي‌افكنيم:
عنوان شده است كه، گزارش توجيهي سد سيوند كه در اوايل دهه‌ي هفتاد براي گرفتن رديف بودجه به مجلس شوراي اسلامي ارايه شده است از آن زير نام سد تأخيري نام برده شده كه بودجه‌اي 8 ميلياردي را در بر مي‌گرفته است. حال كه پرونده‌ي ساخت اين سد به پرونده‌اي ملي بدل شده، لازم است كه اين سوابق از بايگاني‌ها بيرون آورده و به اين پرسش پاسخ داده شود كه در صورت درستي اين موضوع، چگونه است كه اين سد به سدي مخزني تبديل شده و هزينه‌اي نزديك به ده برابر را به بيت‌المال تحميل كرده است؟ موضوع ديگر، عنوان شدن گاه به‌گاه اين نكته از سوي مديران درگير در ساخت سد سيوند است كه طرح ساخت اين سد متعلق به پيش از انقلاب است. هرچند ما بر اين باوريم كه ريشه داشتن چنين طرحي در رژيم پيشين به خودي‌خود دليلي بر درست بودن آن نيست ولي تا آنجا كه ما پژوهيديم در آن زمان مطالعاتي جهت ساخت سدي در منطقه‌ي دشت بال سيوند انجام گرفته بود كه هيچ‌گونه مشكل و تحديدي براي آثار باستاني منطقه‌ي پاسارگاد وجود نداشته است. حتي در آن هنگام با توجه به اين‌كه احتمال آب‌گرفتگي روستاي سيوند وجود داشته به اهالي اين منطقه اعلام شده بود كه روستا را تخليه كنند و برخي از آنها به شيراز و مرودشت كوچ كردند كه با توجه به پيروزي انقلاب اين طرح ناتمام ماند. غرض از طرح اين موضوعات، تأكيد بر اين موضوع است كه با توجه به بُعد ملي پرونده‌ي سد سيوند لازم است كه وزارت محترم نيرو اطلاعات خود در اين‌باره را در اختيار كارشناسان مستقل بگذارد و توضيح دهد ‌كه چرا ساخت چنين سدي اين مقدار زمان و هزينه برده است و اين‌كه گفته مي‌شود مشكل آبرفتي بودن منطقه‌اي كه سد در آن زده شده و قرار است درياچه‌ي پشت سد در آنجا تشكيل شود هنوز رفع نشده و توافق كميسيون فرهنگي مجلس و وزارت نيرو براي كاهش ميزان آبگيري به اين موضوع برمي‌گردد، تا چه حد صحيح است؟ در ضمن باز تأكيد مي‌كنيم كه اين سخن آن وزارت‌خانه مبني بر آنكه سد سيوند از سال گذشته آماده‌ي بهره‌برداري بوده و براي كاوش‌هاي باستان‌شناسي آبگيري آن را به عقب انداختند قابل بحث به‌نظر مي‌رسد چرا كه در سيزدهم آبان‌ماه سال گذشته، گروهي از مهندسان سازمان **** مهندسي ساختمان استان فارس از آن منطقه بازديد كردند و مي‌توانند گواه باشند كه ساخت بدنه‌ي سد آغاز نشده بود (عكس‌هاي آن موجود است). هم‌چنين اين‌كه وزارت نيرو مدعي است در اين يك‌سال بارها زمان‌هايي را براي آغاز آبگيري اعلام كرده (اسفند 1384 و ارديبهشت، خرداد و شهريور 1385) – به‌قول برخي مسئولان، پنج بار - ولي هر بار باز ظاهرا به همان خاطر (دادن زمان به باستان‌شناسان)، آن را به تعويق انداخته‌اند هم سخني كارشناسانه نيست، چرا كه اگر فرض ناتمامي سد را به كناري نهيم، بنا به گفته‌ي كارشناسان، تنها هنگام آبگيري سد، از آذر‌ماه تا بهمن‌ماه و در زمان آخرين سيلاب‌هاي فصلي است و اين به آن معناست كه اگر در زمستان سال گذشته سد آبگيري نشده تا زمستان امسال نمي‌توانسته آبگيري شود. به هر رو اين‌ها دغدغه‌هايي است كه بايد در فضايي كارشناسي از سوي نمايندگان سازمان‌هاي مردم‌نهاد پي‌گيري شود.
2. شنبه بيست‌وهشتم بهمن‌ماه شماري از كشاورزان روستاي شوراب، از توابع شهرستان ارسنجان، با تجمع در برابر سازمان آب منطقه‌اي استان فارس در شهر شيراز خواستار آب‌گيري سد سيوند شدند. ما نه‌تنها بر اين باوريم كه بايد دست اين مردانِ راه آباداني ايران را بوسيد و ياريگرشان بود بلكه با شناختي كه از رادمردي كورش بزرگ – از لابه‌لاي تاريخ‌هاي بازمانده كه بر دست دوستان و دشمنان نوشته شده و كتاب‌هاي آسماني كه او را مسيح يهوديان و ذوالقرنين مسلمانان ‌ناميده‌اند - سراغ داريم بر اين گمانيم كه خود او نيز پس از آگاهي از معضل كم‌آبي دهستان‌هاي خبريز و شوراب بي‌هيچ ترديدي راي به آبگيري سد مي‌داد، اما پرسش‌هايي چند در اين ‌جا مطرح است:
در بخش‌هايي از سرزمين ايران – همانند منطقه‌ي احداث سد سيوند - كه به‌خاطر وضعيت اقليمي، ميزان تبخير و هدررفت آب بسيار بالاست، ساختن سد بايد آخرين راه‌حل باشد. به گفته‌ي كارشناسان كشاورزي منطقه، راهكارهاي مختلفي براي تأمين و ذخيره‌ي آب وجود دارد از جمله طرح‌هاي آبخوانداري و آبخيزداري كه موجب نفوذ بيشتر آب و تغذيه‌ي سفره آب‌هاي زيرزميني مي‌شود و به‌جاي ساخت سد مي‌شد از طرح‌هاي مذكور استفاده نمود. از سوي ديگر مقرر است 4500 هكتار از زمين‌هاي شهرستان پاسارگاد و بخشي از منطقه‌ي خفرك از آب سيوند استفاده نمايند و در صورت مازاد بودن آب، - در صورتي كه مشكل اختلاف سطح ميان جايي كه سد زده شده و زمين‌هاي ارسنجان كه در سطح بالاتري قرار دارند با صرف هزينه‌ي هنگفت ديگري رفع شود - منطقه‌ي ارسنجان نيز بهره‌مند گردد، از اين‌رو قاعدتاً كشاورزان منطقه نبايد چندان اميدي به اين آب داشته باشند، كما اين‌كه از نظر تاريخي هم منطقه‌ي ارسنجان فاقد حق‌آبه از اين آب بوده‌ است. از سويي ديگر نبايد فراموش شود كه توسعه‌ي كشاورزي – كه في‌نفسه امري است مقدس – اگر بي‌رويه‌ باشد باعث نابودي منابع آب – كه در سرزميني چون ايران بسيار مهم است – مي‌شود. آيا منطقه‌اي كه نام آن «شوراب» است مي‌تواند جايي مناسب براي كشاورزي تلقي شود؟ يا اين‌كه بهتر است متوليان امر براي توسعه‌، مزيت‌ نسبي آن منطقه را در نظر بگيرند. علاوه بر اين‌، بايد يادآور شد كه تأثير منفي آبگيري سد سيوند بر روي رود كُر و درياچه‌هاي طشك و بختگان به ضرر مردم همان مناطق تمام خواهد شد.
3. چهارشنبه هجدهم بهمن‌ماه گروهي از دوستداران ميراث فرهنگي، با هماهنگي‌اي محدود و به‌طور خودجوش نخست روبه‌روي وزارت نيرو و سپس روبه‌روي سازمان ميراث فرهنگي در اعتراض به آبگيري سد سيوند تجمع كردند. از جمله قول‌هايي كه مدير روابط عمومي سازمان به آنها داد پذيرش برپايي مناظره‌اي كارشناسي با حضور نمايندگان تشكل‌هاي مردمي - در يك ماه بعد - بود، و ديگر اين‌كه در طي دو هفته‌ي آينده گزارش‌هاي كامل كاوش‌هاي منطقه‌ي تنگ بلاغي بر روي تارنماي (وب‌سايت) آن سازمان قرار گيرد، كاري كه تاكنون انجام نشده است. يك هفته بعد از آن تاريخ، به دعوت چند انجمن غيردولتي استان فارس و گروهي از بختياري‌ها تجمعي با همان هدف در جلو مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. خواست آنها چنين بود كه: «با تشكيل كميته‌اي مستقل، مركب از كارشناسان پيشنهادي انجمن‌هاي مردمي، هم بحث ”در خطر بودن ميراث فرهنگي و سرمايه‌هاي طبيعي (زيست محيطي)“ و هم بحث ”غيركارشناسي بودن اين سد (از مكان‌يابي و ساخت تا دلايل طولاني شدن و هزينه‌بر بودن)“ مورد بررسي دقيق قرار گيرد، تا آن‌گاه با آگاهي كامل نسبت به حل اين معضل اقدام شود... واضح است كه تا آن هنگام بايد هرگونه احتمال وقوع آبگيري منتفي گردد. هم‌چنين حق پي‌گيري حقوقي و قضايي اين پرونده‌ي ملي از سوي نهادهاي مدني محفوظ خواهد بود». بر همين اساس اميررضا خادم، عضو كميسيون فرهنگي مجلس كه در ميان تجمع‌كنندگان حاضر شده بود اين قول را داد تا شرايط را براي گفت‌وگوي نمايندگان سازمان‌هاي مردم‌نهاد با مسئولان سازمان ميراث فرهنگي آماده كند كه به قول خويش عمل كرد و شايسته‌ي سپاس‌گزاري است. وي قراري را براي روز سه‌شنبه، يكم اسفندماه در كميسيون فرهنگي با مديران سازمان هماهنگ كرد ولي متأسفانه هنوز سازمان ميراث فرهنگي از انتشار گزارش‌هاي كامل كاوش‌هاي تنگ بلاغي خودداري كرده است كه آگاهي از مفاد آن گزارش‌ها ياريگر نمايندگان سازمان‌هاي مردمي خواهد بود، پس آن نشست به تعويق افتاد. به هر رو تلاش‌هاي انجام گرفته از سوي سازمان ميراث فرهنگي در اين مدت را بايد ارج نهاد (دكتر موسوي، معاون پژوهشي سازمان در مناظره‌ي خود در روز دوشنبه سي‌ام بهمن كه از راديو سراسري پخش شد به كارشناساني اشاره كرد كه بر روي رطوبت در منطقه كار مي‌كنند) و پايگاه اطلاع‌رساني كه اميدوار است آن سازمان از شرايط پيش‌آمده براي بهبود فعاليت‌هاي خود بهره ببرد، اعتراض به يونسكو را تا برگزاري مناظره‌اي كارشناسي در نيمه‌ي اسفندماه كه در آن نمايندگان وزارت نيرو، سازمان ميراث فرهنگي، نمايندگان تشكل‌هاي مردمي و رسانه‌ها حضور داشته باشند به تعويق مي‌اندازد. تا آن هنگام انتظار مي‌رود سازمان ميراث فرهنگي گزارش‌هاي يادشده را عرضه‌ي عمومي كند و جاي قدرداني دارد اگر با هماهنگي نمايندگان سازمان‌هاي مردم‌نهاد يكي از تالارهايش را به اين امر اختصاص دهد.

«پايگاه اطلاع‌رساني براي نجات يادمان‌هاي باستاني» به نمايندگي سازمان‌هاي مردم‌نهاد زير:
1- كانون گسترش فرهنگ ايران بزرگ (اصفهان)، 2- مؤسسه‌ي مهرآيين (رامهرمز)، 3- انجمن افراز (تهران)، 4- جمعيت سپندارمدان (تهران)، 5- كانون پرستوهاي آزاد (تهران)، 6- مؤسسه‌ي توفا (شوشتر)، 7- كانون جوانان پارس (شيراز)، 8- انجمن فرپاد (شيراز)، 9- انجمن كهن‌دژ (همدان)، 10- انجمن اهورامنش (مرودشت)، 11- كانون آريا (دانشگاه علوم پزشكي تهران)، 12- كانون ايران‌شناسي پاسارگاد (دانشگاه تهران)، 13- انجمن علمي باستان¬شناسي (دانشگاه تهران)، 14- انجمن يادگار نياكان¬ ما (تهران)، 15- انجمن پژواك نو (تهران)، 16- جمعيت حاميان زمين (تهران)، 17- كانون خورشيد (تهران)، 18- خانه¬ي باد و باران (همدان)، 19- جمعيت طبيعت¬ياران (اصفهان)، 20- انجمن مثنوي¬پژوهان (اصفهان)، 21- انجمن وحدت جوانان ايران¬زمين (اصفهان)، 22- كانون پارس‌فرهنگ (اليگودرز)، 23- جمعيت طلايه¬داران انديشه¬هاي نو (فريمان)، 24- موسسه¬ي زيست¬محيطي سبزانديشان (اراك)، 25- انجمن شهداد (اراك)، 26- كانون عرشيان (اراك)، 27- جمعيت آريايي¬ها (مرودشت)، 28- كانون بارگاه مهر (اصفهان)، 29- كانون ايران‌شناسي دانشگاه علم‌ و صنعت (تهران)، 30- انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تاريشا (ايذه)، 31- جمعيت جوانان عصر سبز (يزد)، 32- جمعيت يادگار يزد (يزد)، 33- انجمن دوستداران ميراث فرهنگي افراز (تهران)، 34- انجمن طلايه‌داران فرهنگ (اصفهان)، 35- انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تيران و كرون (اصفهان)، 36- انجمن دوستداران‌ ميراث ‌فرهنگي شوش، 37- انجمن انديشه‌ي جوان (اصفهان)، 38- مؤسسه‌ي نويدآوران طراوت (اصفهان)، 39- كانون آينده‌نگري ايران (اهواز)، 40- مؤسسه‌ي علمي – فرهنگي آينده‌نگر (اهواز)، 41- انجمن حمايت از حيوانات (اصفهان)، 42- جمعيت گردشگران آرياووش (اصفهان)، 43- كانون توتم انديشه (اصفهان)، 44- انجمن دوستداران ميراث فرهنگي امرداد (اصفهان)، 45- انجمن اسپارترا (اصفهان)، 46- كانون ايران‌شناسي و گردشگري آريانا (اصفهان)، 47- خانه‌ي فرآوران ايران (تهران)، 48- انجمن ميراث‌بانان زنده‌رود (اصفهان)، 49- انجمن هتل‌داران و گردشگران جوان (اصفهان)، 50- مؤسسه‌ي اصفهان‌پژوهان (اصفهان)، 51- انجمن ارتباط سبز (اصفهان)، 52- انجمن دوستداران يادمان‌هاي باستاني آريابوم (تهران)، 53- انجمن دوستداران يادگارهاي تاريخي ايزيرتو (بوكان)، 54- انجمن ژيار (كرمانشاه)، 55- كانون مهر كرمانشاه، 56- خانه‌ي دوستي ايرانيان (كرمانشاه)، 57- انجمن نگاه تازه (كرمانشاه)، 58- انجمن كه‌ژوان (سنندج)، 59- جمعيت زنان مبارزه با آلودگي‌هاي محيط زيست (شاخه‌ي اصفهان)، 60- انجمن عيلام‌شناسي ايران (تهران)، 61- مؤسسه‌ي دانادلان جنوب (شوشتر)، 62- انجمن اميد (كرمانشاه)، 63- انجمن دوستداران ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه، 64- خانه‌ي سازمان‌هاي غيردولتي استان كرمانشاه، 65- كانون ميراث سپيدان (كرمانشاه)، 66- جمعيت افراي سبز (كرمانشاه)، 67- انجمن بهارستان (كرمانشاه)، 68- جمعيت بصيرت (كرمانشاه)، 69- كانون اهورا (كرمانشاه)، 70- انجمن اسپادانا (تهران)، 71- متخصصان علوم زمين (همدان)، 72- انجمن علمي- دانشجويي جغرافياي سياسي (دانشگاه تربيت مدرس)، 73- انجمن علمي دانشكده‌ي علوم انساني (دانشگاه تربيت مدرس)، 74- انجمن علمي باستان‌شناسي (دانشگاه تربيت مدرس)، 75- مؤسسه‌ي فرهنگ امروز گلستان (گرگان)، 76- كانون دانشگران فردا (گرگان)، 77- خانه‌ي مأواي جوان (گرگان)، 78- مؤسسه‌ي كندوكاو (تهران)، 79- كانون گلستان نوين (گرگان)، 80- كانون پاسارگاد (گرگان).
 
بالا