برگزیده های پرشین تولز

دلارهای نفتی و ارزش پول ملی

managermd

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
28 می 2005
نوشته‌ها
1,361
لایک‌ها
232
سن
46
محل سکونت
آگهی
شاید خیلی ها باور داشته باشند تحریم های غرب باعث کاهش ارزش پول ایران شد، اما در این نوشته با هم خواهیم دید که اتفاقا دلارهای نفتی تا الان حقیقت پول ملی ما ایرانی ها رو پنهان کرده بود !

از وقتی که نفت توی این کشور کشف شد بدبختی ما ایرانی ها هم شروع شد. از طمع بیگانگان به این سرزمین بگیر تا از بین بردن واژه های ارزشمندی چون کار تلاش، تولید، جوانمردی ! توسط خود ما ایرانی ها . همه اینها رو دلارهای نفتی از ما گرفت !

ارزش پول ملی یک کشور با میزان تولیدش سنجیده می شه. خب ما هم که در کل روز فقط نیم ساعت کار مفید انجام می دادیم. پس چطور بود که ارزش پول ملی ما اینقدر بالا بود ؟

پس دستمزد بقیه ساعاتی که توی محل کارمون بودیم اما هیچ بازدهی که منجر به تولید سرمایه بشه نداشتیم رو کی می داد؟

پاسخش دلارهای نفتی هست !

دلارهای نفتی نیازهای ما رو برای خرید خارجی پوشش می داد. مردمی که همه نیازهاشون خارجی بود و شعار می دادند و فکر می کردند کار می کنند. همه ما مردم !

تا دلارهای نفتی بود مردمی که پول رو بدون تلاش بدست آورده بودند خوب آدمهای خوب و با فرهنگی بودند، اما امروز وقتی دلارهای نفتی نیست به روشنی می بینیم مردم از محبت کردن که هیچ بلکه تا می تونند می خوان …

دلارهای نفتی بود که هزینه دلاری اون همه نیاز وارداتی با کیفیت خوب از اروپا و آمریکا رو می داد و امروز جنسهای بی کیفیت چینی وارد بازار شده که معلوم نیست چه بیماریهائی دامن گیر نسل بعدی ایرانیان بشه! چون کنترل کیفیت روی اونها اعمال نشده و اون آقا زاده ای هم که رفته آورده به کیفیتش توجه نکرده، بلکه فقط به کم بودن قیمتش و صد البته ثبت با قیمت بسیار بالاتری در فاکتور !

اینها تقصیر هیچ کس نیست. یک ملت سهمی برابر در همه مشکلات یک جامعه دارند ! در واقع خود ما بودیم که به نخبه ها توجه نکردیم. نخواستیم فرهنگمون رو رشد بدیم و ارزش نخبه رو در رشد اقتصادی و تولید کار برای فرزندان خودمون نادیده گرفتیم. ارزش سرمایه دارها رو نادیده گرفتیم، چون نفت داشتیم .

حالا که دلارهای نفتی نیست تا دستمزد کارگرهائی که تولیدشون هیچ صرفه اقتصادی نداشت رو بده می فهمیم نقش یک سرمایه دار چیه که بیاد تولید واقعی ایجاد کنه تا دستمزد واقعی بده !

و کارگرهای ما وقتی بیش از ۲۵ ماه حقوق نگرفتند متاسفانه امروز این حقیقت تلخ رو خوب متوجه می شن که کار باید تولید واقعی همراه داشته باشه تا در بازارهای جهانی با قیمتهای رقابتی عرضه بشه ! نه اینکه با دستگاه های بسیار عقب افتاده محصولات یا سرویسهائی تولید بشه که تولیدش اصلا صرفه اقتصادی نداره و فقط برای ایجاد اشتغال اونم با دلارهای نفتی به کارش ادامه می ده.

و نکته مهم تر اینکه شاید مردم با سطح سواد کم نقش و اهمیت انتخابات رو جدی بگیرند و نیان بخاطر یک چلوکباب یا ۵۰ تومن پول رایشون رو بفروشند تا فردا باور کنند اون ۵۰ تومنی که گرفتند پول خون بچه شون بود بخاطر بی مسئولیتی همون فردی که انتخاب کردند تا با ندانم کاریش مشکلات زیادی براشون پیش بیاره !

تلخه آزاردهنده هست اما حقیقته !

و امروز چون دیگه دلارهای نفتی نیست تا اوووووووون همه نیازهای بی انتهای ما رو پوشش بده، مجبوریم جای خالیش رو از خالی کردن انرژی های ذخیره شده در جاهای دیگه پر کنیم تا اون انرژی ها هم تموم بشه تا به آخر خط برسیم !

و از اونجا که ما ملت نخبه هامونو به دلارهای نفتی فروختیم دیگه کارشناسان نخبه ای نداریم تا بتونند تدبیری کنند برای این اوضاع !

چون با واژه تولید و کار ناآشنا هستیم !

سالهای زیادی هست که دلارهای نفتی جایگزین پول ملی ما شده بود و همه هزینه های ما رو می داد و امروز وقتی نیست تازه فهمیدیم ریال بدون اون کاغذ پاره ای بیش نیست…

در یک کلام اینکه دلارهای نفتی روح ریال پول ملی ایرانیان بود !


مهدی محمدی دهقانی

کد:
www.Sarafi.asia
 

pool

همکار بازنشسته
تاریخ عضویت
24 می 2006
نوشته‌ها
3,838
لایک‌ها
10,697
مشکل اساسی ایران دلارهای نفتی بود نبودش نیست همه اینو میدونن ولی کسی جرات بیان کردنش نداره :D ما میگیم خر نمیخوایم پالون خر عوض میشه
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
بسیار عالی
 

Fouad-PES

Registered User
تاریخ عضویت
17 آپریل 2009
نوشته‌ها
497
لایک‌ها
252
دقیقا همینطوره. ولی متاسفانه ملت ناآگاه این چیزا رو نمیفهمن. بدتر از اون دانشجوهای مملکت هم خیلی عامیانه و کوچه بازاری مسائل رو تحلیل میکنن...
اینو به چشم دیدم.
 

ftec

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 می 2011
نوشته‌ها
1,436
لایک‌ها
388
محل سکونت
تنها شهر ایران، تهران
به نظر منم درسته. حقوق یک کارگر در اواخر دوره 6 ریاست جمهوری کمتر از 100 دلار بود. در دوره 7 و 8 دولت و 2 سال اول دوره نهم ، بدون اینکه کشور پیشرفت خاصی داشته باشه ، به لطف فروش نفت حقوق متوسط کارمند و کارگران به 500-600 دلار رسید. یک مهندس 1000 دلار حقوق میگرفت ، در حالیکه نتیجه کارش 200 دلار می ارزید. الان با این افزایش دلار ، درآمد ها واقعی شده.اما... مشکل دولت همچنان باقیه. در واقع دولت دوباره مجبوره سوبسید بده. بنزین و برق و نان و... که به قیمت جهانی نزدیک شده بود ، الان دوباره یک چهارم قیمت جهانیه. اگر قیمتها رو دوباره دولت ببره بالا که به سطح جهانی برسه ، به تبعش دلار هم میره بالا و دوباره این چرخه ادامه داره. مثل ** تو گل گیر کردن.:D کلا آینده خوبی نمیشه متصور بود
 

xms

Registered User
تاریخ عضویت
19 ژوئن 2009
نوشته‌ها
11,477
لایک‌ها
387
محل سکونت
گفتگوی آزاد
خداحافظي با رانت نفتي

مهدی نصرتی
سال‌ها است که قطع وابستگی به صادرات نفت یکی از اهداف سیاست‌گذاران **** است. البته حالت ایده آل این بود که این قطع وابستگی به صورت داوطلبانه و در سال‌های گذشته ایجاد می‌شد.



البته اگر بخواهیم علمی و از زاویه اقتصاد سیاسی به موضوع نگاه کنیم باید این واقعیت را بپذیریم که هیچ دولتی با هر گرایش فکری حاضر نبود و نیست از درآمدهای نفتی به صورت داوطلبانه صرف نظر کند؛ ولی اکنون که این توفیق اجباری نصیب کشور شده می‌توان به آن به دیده یک فرصت نگریست. درخصوص تاثیر منفی درآمدهای ارزی ناشی از صادرات منابع طبیعی از جمله نفت، ادبیات گسترده‌ای در اقتصاد وجود دارد که تحت عناوینی چون «نحسی منابع طبیعی» شناخته شده است که از طریق سازوکارهای مختلف اثرگذار می‌شوند و برای سال‌ها – از چند سال قبل از پیروزی انقلاب تاکنون - در اقتصاد ایران تداوم یافته‌اند. یکی از این سازوکارها «بیماری‌هلندی» است که طی آن درآمدهای ارزی صادرات نفت وارد اقتصاد کشور شده و باعث تقویت مصنوعی پول ملی و کاهش نرخ ارز می‌شد. آن هم در اقتصادی مانند ایران که سال‌ها است به تورم مزمن مبتلا است، در حالی که هر ساله سطح قیمت‌ها در حال افزایش بود، ولی نرخ ارز به اندازه تورم افزایش پیدا نکرد. به اين ترتيب توان رقابتی تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی تضعیف شد و واردات هر آنچه قابل تصور بود صرفه اقتصادی پیدا کرد. این ثبات «مخرب» در نرخ ارز، چند سالی در اقتصاد کشور دوام آورد تا از سال گذشته وضعیتی که شاهد آن بوده‌ایم رخ داد.
یکی دیگر از سازوکارهای مطرح شده درباره تاثیر منفی درآمدهای نفتی، رانت‌جویی است. نفت به عنوان یک منبع خدادادی دارای این ویژگی است که هزینه نسبتا کمی صرف تولید آن می‌شود و به قیمت بالایی فروخته می‌شود؛ بنابراين در اقتصادهای نفتی، خلاقیت و نوآوری برای تولید چندان جایی ندارد و خلاقیت‌ها عمدتا صرف این می‌شود که هر کسی چطور سهم بیشتری از این درآمدهای نفتی را از آن خود کند. به عبارت دیگر هر کسی چطور رانت بیشتری از این درآمدها را نصیب خود کند. البته این ویژگی منحصر به ایران نیست و سایر کشورهای وابسته به صادرات منابع طبیعی و پرجمعیت نیز کمابیش مشکلات مشابهی دارند.
به نظر می‌رسد در شرایط حاضر یک توفیق اجباری برای رهایی از اقتصاد نفتی فراهم شده است. از سال گذشته که صادرات نفت تقریبا به یک سوم کاهش پیدا کرده است، قیمت ارز نیز تقریبا سه برابر شده است. با این الگو و از دیدگاه ریاضی اگر صادرات نفت به صفر میل کند، قیمت ارز نیز افزايش خود را مي‌تواند ادامه دهد؛ اما قرار نیست تا ابد تنها به صادرات نفت متکی بمانیم. اگر قدری اطمینان و ثبات در فضای اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشور ایجاد شود، انگیزه بالایی برای سرمایه‌گذاری و صادرات به کشورهای همسایه-به ویژه عراق و افغانستان- وجود دارد و درآمدهای ارزی را می‌توان جذب و جایگزین درآمدهای نفتی کرد. خلاصه اینکه آن رانت درآمدهای نفتی را لولو برده، به فکر ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری باشیم، هزینه‌های دولت را بیش از این افزایش ندهیم و چشم امیدمان بعد از خداوند متعال به کارآفرینان و تولیدکنندگان واقعی بخش خصوصی باشد.
 

aliamiri1390

Registered User
تاریخ عضویت
19 جولای 2011
نوشته‌ها
452
لایک‌ها
104
برادر های عزیز فاکتور تحریم آمریکا میتونه تا جایی پیش بره بگه هیچ چیز نباید از ایران بخرید.فقطم غذا میتونید بدید.

اونوقت تولید بکنیم برای کی؟! از کی ارز بگیریم ؟!

مگر کره شمالی کم کارند مردمش ؟ بلانبستشون مثل خر کار میکنند مثل سگ زندگی میکنند ! په اونا چرا پولدار نیسن؟


---------------------------------------------------
 

_Mostafa_

Registered User
تاریخ عضویت
25 ژانویه 2012
نوشته‌ها
111
لایک‌ها
21
مقاله ی خوبی بود ولی مغز من یکی از این حرفا پره!

وقتی یه نفر میتونه همچین مقاله ای بنویسه یعنی اینهمه اقتصاددان و سیاستمدار داریم نمیدونن اینا رو؟

میدونن ولی درست بشو نیس !هیچجوره ! یعنی اصلا راه نداره!

من که خودمو زدم به بی خیالی همه چی دایورت!!
 

AZAZEL

Registered User
تاریخ عضویت
22 اکتبر 2011
نوشته‌ها
709
لایک‌ها
341
محل سکونت
تهرانپاریس
نظر بنده ی حقیر این هست که این موضوع تحریم ها درسته خیلی مشکلات رو پیش اورد اما واقعا چشم ما ایرانی ها رو برای اینده باز کرد اتفاقی که باید 30-40 سال دیگه می افتاد زمانی که ذخایر نفت و گاز ما تموم میشد الان اتفاق افتاد تا ما برای اینده تا حدودی اماده بشیم . البته این زمانی معنی پیدا می کنه که ما واقعا به خودمون بیایم کاملا با مطالب بالا موافقم ;)
 
بالا