به نقل از amin-moein :
با سلام و تشكر
cortana عزيز توضيحات شما خيلي كامل ومفيد بود. از شما واقعا متشكرم كه اينقدر بادقت و حوصله دراين مورد براي من توضيح داديد.
در كلام اخر شما چه مدل دوربين را بين سوني و پاناسونيك(قيمت زير 500 يورو ) پيشنهاد ميكنيد .ضمن اينكه وضعيت گارانتي در ايران در بين اين دو شركت هيچ فرقي نمي كند. نظرتون در مورد دوربين gs-15 چيه اين مدل دوربين چه مزايا ومعايبي دارد.
نظرتون در مورد hc -15 چيه . ايا اين دوربين كه مدل 2003 است از نظر كيفيت ايا بهتر از مدلهايي مثل hc-20 hc-30 مي باشد (باتوجه به اينكه لنز hc-15 از نوع sonnar هست) ايا مشكل كندي فوكوس كه در دوربين hc-30,40 كه فرموديد در مورد اين دوربين هم صدق مي كند. اين مشكل وايد بالانس(در موردhc-15) خيلي ازار دهنه است ايا با تنضيمات دستي ميتوان درستش كرد.
بين سوني و پاناسونيك در بين مدلهاي (singel ccd) كدام يكي كيفيت تصوير بهتري دارند.
ممنون
سلام دوست عزيزم
از لطف شما سپاسگزارم و خوشحالم که مطلب رو مفيد و کمک کننده ارزيابي کرديد .
اگر بخواهم خيلي سريع مقايسه کنم .
پاناسونيک
-------------
GS35 مدل 2005 همان GS15 است که بهبود پيدا کرده و مهمترين ويژگي اون زوم اپتيکال 30 آنس . از نظر تصوير در روشنايي بهبود پيدا کرده اما در نور کم خير GS15 سال پيش بهترين دوربين در نور کم بود که البته نه بخاطر کيفيت خودش بلکه از افت شديد سوني ! GS55 را فراموش کنيد و اگر ميخواهيد اينقدر هزينه بدهيد GS65 بگيريد که 3ccd است و در تاريکي نيز آنقدرها بدتر نيست اما در روز اصلا قابل مقايسه نيست و به مراتب بهتر از تمام تک ccd هاست . GS15 را هم که در GS35 اشاره کردم و با توجه به وجود GS35 در بازار ديگر خريد آن توجيهي ندارد چون 35 واقعا بهتر است .
سوني
---------
مدلهاي hc15 , hc20 , hc30 از نظر CCD و پروسسور يکسان هستند . hc15 ويزور سياه و سفيد دارد . در مقابل لنز KZ V-Sonnar با barrel = 30mm دارد و زوم اپتيکال 10 . يعني قطر بزرگتر لنز کيفيت بالاتر و سرعت بيشتر . در مقابل hc20 , hc30 از لنز ارزان قيمت KZ V-Tessar با barrel = 25mm و زوم 6x استفاده ميکنند و سرعت اين لنز هم پايينتر هست . يکي از انبوه مواردي بود که يک مدل خوب 2003 به مدلهاي ضعيفي در 2004 بدل شد . نتيجه کيفيت بهتر hc15 در فيلمبرداري در نور کم و همينطور رزولوشن بالاتر تصوير هست . متاسفانه مدل HC از اين دوربين که ويزور رنگي داشته باشد نديده ام و TRV22 هم خيلي قديمي است . در ضمن HC15 مدت طولاني است توزيع نميشود و جزو محصولات خوب و به يادموندني از نسل 2003 سوني هست و اينکه توانستيد يکي از آنها را پيدا کنيد خيلي جالب است .
در مورد تصوير در نور کم hc15 بسيار بسيار بهتر از HC40 است که در تاريکي نويز قرمز رنگ دارد و به علاوه مشکل WB که در HC40 غير قابل مهار بود به روشي که خواهم گفت ميتونيد برطرف کنيد . تصوير HC15 تيپيک ccd هاي کوچک had سوني است . در حد روشن شدن تصوير و کمرنگ شدن رنگها و از بين رفتن تفکيک رنگها و تمام تصوير زيادي روشن هست . اين مشکل در نور شديد با يک دست فيلتر ND 30mm قابل حل هست و تنها روشي بود که بخوبي جواب گرفتم و حتي hc40 هم تا حد زيادي جواب داد . دليل اونهم HAD سوني است که CCD رو بطور غير عادي به نور حساس کرده و محدوده نور قابل کنترل توسط دوربين به شدت افت پيدا کرده .
مقايسه تک ccd ها
----------------------
*هر سه مدل پاناسونيکي که ذکر کرديد و GS65 از لنز panasonic video lens استفاده ميکنند که نسبت به مدلهاي ارزان سوني زوم اپتيک بالاتر و سرعت بالاتر با قطر بيشتر برخوردارند که نکته مثبت است .
*پاناسونيکها در نور کافي تصويري با رنگهاي انحراف کم در تمام کانالها و اشباع خوب و زنده ايجاد ميکنند . رزولوشن افقي خوبي دارند که نکته مثبت در نور کافي است . اما در نور کم عليرغم حفظ رنگها نسب به مدلهاي 2003 سوني تصوير تاريکتري دارند که نکته منفي است . در مقايسه 2004 پاناسونيکها کمي بهترند اما عملا هردو خوب نيستند .
*در مورد لرزشگير که در اين رنج همگي EIS هستند تاکيد سوني حذف کامل لرزش با ايجاد قبول کمي تاري و افت رزولوشن افقي است اما روش پاناسونيک حفظ حداکثر رزولوشن افقي است و در نتيجه لرزش هاي شديد باقي ميمانند . در اينجا اگر حذف لرزش هدف باشد steady cam سوني برتر است .
*اناسونيک تقريبا تمامي تنظيمات دستي ممکن را دارد . البته مدلهاي ارزان رينگ فوکوس ندارند ولي تمام پارامترها حتي سرعت شاتر و قطرديافراگم و WB بطور دستي قابل تنظيم است که مثبت است. در سوني بطور سنتي هيچ تنظيم دستي مهمي وجود ندارد و مثلا سرعت شاتر و aperture حتي در رنج 1500 يورو هم ندارد ولي مود اتوماتيک آن خيلي خيلي بهتر است easy cam + spot metering آن مثبت است. در اينجا مقايسه به شما بستگي دارد . در HC15 که سوال فرموده بوديد همانند تمام سوني ها WB فقط از يک منوي 4 گزينه اي قابل انتخاب است و پاسخ شما خير است و مشکل با تنظيم WB قابل برطرف کردن نيست . نياز به فيلتر نور nd داريد اما آنهم فقط در نور کاملا شديد مثل ساحل .
*سرعت فوکوس سوني در شرايط نوري يکسان است . به اين شکل که وقتي دوربين را حرکت ميدهيد تصوير کمي تار ميشود اما بيننده متوجه نميشود مگر با دقت . به محض توقف روي سوژه بسرعت فوکوس ميکند و تفاوت زيادي در نور کم و زياد وجود ندارد و بدليل يکنواختي جلب نظر نميکند . پاناسونيک هاي تک ccd در نور خوب به سرعت فوکوس ميکنند اما در نور کم خير . نتيجه اينکه در يک اتاق که چراغ روشن است در نواحي روشن به سرعت و در نواحي تاريک با کمي مکث فوکوس ميکند و اين ختلاف جلب نظر ميکند
پيشنهاد تک ccd
-------------------
1. سوني HC65 در روشنايي خيلي بهتر از HC15 است و در تاريکي به همان خوبي .
2. HC15 بخاطر کيفيت خوب در نور کم و لنز زوم بالاي با کيفيت . مشکل ويزور سياه سفيد است .
3. GS35 بخاطر کيفيت خوب در نور کافي ولي نه چندان جالب در نور کم .
اميدوارم کمک کننده باشد .