برگزیده های پرشین تولز

دیدنی های دهلی

marzieh66

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
30 آپریل 2016
نوشته‌ها
33
لایک‌ها
1
سن
37
دیدنی های دهلی


دهلی یکی از بزرگ ترین شهر ها و پایتخت هند در ناحیه مرکزی نیمه شمالی هند و در ساحل غربی رود یامونا (جمنا) واقع شده و دارای ۲۳۹ متر ارتفاع از سطح دریا است. جاذبه های گردشگری دهلی از تنوع فراوانی برخوردارند به طوری که در گردشگران باید زمان بسیاری برای دیدن آن ها صرف کنند. از مهم ترین دیدنی های دهلی می توان به قلعه سرخ، آرامگاه همایون، قطب منار، مسجد جامع، جنتر منتر، کاخ ریاست جمهوری، بنای یادبود مهاتما گاندی، بازار چندنی چوک و … اشاره کرد. در زیر تعدادی از این دیدنی ها به طور مختصر معرفی شده است.

imagesbestgasht-qpr-1.jpg

معبد آکشاردام دهلی(Akshardam Temple)
یکی از جالب ترین دیدنی های دهلی معبد آکشاردام می باشد که در حاشیه ی رود یامونا و مجاورت دهکده ی مسابقات کشور های مشترک المنافع سال ۲۰۱۰ قرار گرفته است. این معبد به طور رسمی در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد و تقریبا ۷۰ درصد گردشگران دهلی به دیدن این معبد زیبا می روند. معبد آکشاردام که بزرگ ترین معبد هندو ها در هند و دنیا به شمار می آید، بسیاری از سنت های مردم هند، فرهنگ آیین هندو، روحانیت و معماری هندی را به نمایش می گذارد. این معبد توسط ماهاراج پراموخ سووآمی بنا شد، که ۳۰۰۰ نفر از پیروانش به همراهی ۷۰۰۰ صنعتگر توانستند ساخت آن را به اتمام برسانند. ساختمان اصلی مستقر در مرکز معبد بر اساس علم جهت یابی و معماری هندی بنا شده که تماما از جنس سنگ می باشد. این معبد همچنین نمایشگاه هایی از زندگی مردم سووآمینارایان و تاریخ هندوستان، یک فواره ی موزیکال و باغات بسیار وسیعی را در بر دارد.

akshardam_templebestgasht-qpr.jpg

مسجد جامع دهلی(Jama Masjid Delhi)
دهلی آمیخته‌ ای است از جامعه سنتی و مدرن و نمودی است از اجتماع مذاهب، قومیت‌ها و فرهنگ‌ های مختلف. در کنار معابد گوناگونی که در این شهر برای هندو ها ساخته شده، مساجدی نیز در دهلی بنا شده اند تا مکانی مقدس برای مسلمانان دهلی باشد. از معروف ترین آن ها که گردشگران هند نباید دیدنش فراموش کنند می توان به مسجد جامع دهلی اشاره کرد این مسجد دارای دو محراب باشکوه، دو مناره با ارتفاع ۴۰ متر و حیاط وسیعی است که تحسین هر بیننده‌ ای را برمی‌انگیزد. مسجد رو به سمت غرب دارد و هر سه طرف آن با ایوانهای طاقدار قوسی شکل پوشانده شده که درگاه برج مانند آن رو به مرکز مسجد قرار دارد. این مسجد حدود ۸۰ متر طول و ۲۷ متر عرض دارد و سقف آن با سه گنبد پوشانده شده‌ است. هر کدام از گنبد های این مسجد با مرمر های سیاه و سفید کار شده اما گنبد بالایی آن با طلا پوشانده شده است. برای ساخت این مسجد ۵۰۰۰ کارگر به مدت بیش از ۶ سال کار کرده‌اند. در محوطه پشتی این مسجد نیز چهار مناره کوچک که به مناره‌های جلویی شباهت دارد قرار گرفته است.

jama_masjid_dilhibestgasht-qpr.jpg

کاخ ریاست جمهوری راشتراپاتی بهاوان دهلی(Rashtrapati Bhavan Presidential Palace Delhi)
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دهلی که گردشگران دهلی نباید از دیدن آن بی نصیب بمانند کاخ ریاست جمهوری دهلی است این کاخ با بنائی منحصر به فرد اصلی ترین بخش از معماری انگلیسی دهلی محسوب می گردد. کاخ ریاست جمهوری با تالار های بزرگ و ۳۴۰ اتاق در سمت منتهی الیه غربی میدان مرکزی دهلی نو که دروازه هند در میان آن قرار گرفته، واقع شده است. دفتر نخست وزیر و وزارت خارجه معروف به ساوت بلاک در حاشیه شرقی و ساختمان مدور مجلس هند نیز در حاشیه شمال شرقی این کاخ قرار دارد.

rashtrapati_bhavan_presidential_palace_delhibestga.jpg

قلعه سرخ دهلی(Red Fort)
قلعه سرخ که با نام لال قلعه نیز شناخته می شود یکی از برترین دیدنی های هند برای گردشگران دهلی می باشد و بزرگترین قلعه ای است که در زمان حکومت مسلمانان هند در دهلی ساخته شده است. این قلعه در کنار رود یامونا یا دریای جمنا که از حاشیه دهلی می گذرد، قرار دارد و به شکل یک هشت ضلعی نامنظم و که به وسیله دیواری از سنگهای قرمز رنگ محصور گشته که طول آن ۲٫۵ کیلومتر و ارتفاع آن از ۱۶ تا ۳۳ متر متغیر است. این بنا دارای بخش‌ها و قسمت های مختلفی است که از مشهورترین آن‌ها می توان به کرسی یا تخت شاهی، دروازه دهلی، دروزاه لاهور، بازار چاتاچوک، نقاره خانه، دیوان خاص، موزه ها، لال پرده و نهر بهشت اشاره کرد. این بنا به دستور شاه جهان امپراتور گورکانی درسال ۱۶۳۹ میلادی هنگامی که پایتخت خود را از اگرا به دهلی تغییر داد، ساخته شد و ساخت آن نه سال به طول انجامید.

red_fortbestgasht-qpr.jpg

درگاه حضرت ****‌الدین اولیا دهلی(Dargah of Hazrat Nizamuddin)
درگاه حضرت ****‌الدین اولیا که آرامگاه محمد بن احمد بن علی دهلوی است در مقبرهٔ شکرگنج هندوستان در نزدیکی آرامگاه همایون در دهلی واقع شده است این درگاه از برترین دیدنی های دهلی است و سالانه میزبان جمع کثیری از گردشگران هند و زائران مسلمان و غیر مسلمان می باشد. حضرت شیخ خواجه سیّد محمد ****‌الدّین اولیا معروف به شاه ****‌الدین اولیا از مشایخ قرن هشتم هجری بود که در ۷۲۵ ه.ق در دهلی دیده از جهان فرو بست و در مکان کنونی دفن شد. در مجموعه حضرت ****‌الدین اولیا آرامگاه‌ ها و بنا های تاریخی دیگری نیز قرار دارد از جمله آرامگاه امیرخسرو دهلوی که همواره بخشی از پیروان او در آن محل گرد آمده‌اند و همچنین آرامگاه جهان‌ آرا بیگم بانوی شاعر پارسی‌گوی و دختر شاه جهان و آرامگاه اتکه خان از بزرگان گورکانیان هند نیز در همانجا واقع است.

 
بالا