راهنمای انتخاب یک دوربین SLR

jonoobi

Registered User
راهنمای انتخاب یک دوربین SLR – توسط سایت

چرا یک دوربین دیجیتال SLR ؟ خوب اکنون شما قصد خرید دوربین SLR را دارید و می خواهید به دنیای حرفه ای عکاسی وارد شوید؛ اما گستردگی متنوع محصولات کمپانی های مختلف و خصوصیات تکنیکی و تخصصی این بخش شما را گیج کرده است. اصلاً جای هیچ نگرانی نیست. ما در مقاله ی پیش رو بسیاری از نقاط مبهم تان را روشن کرده و به اکثر سوالات مرسوم تازه کاران و حتی حرفه ایها پاسخ خواهیم داد. پیش از شروع بحث بهتر است به این سوال پاسخ دهیم : چرا باید علارغم وجود دوربین های کامپکت بسیار سبک تر، کوچک تر و مقرون به صرفه تر، سراغ دوربینهای SLR برویم. شاید خلاصه ترین جواب این باشد. همه کاره و همه فن حریف بودن این دوربین ها در کنار کیفیت عکس بالایشان. منظور از همه کاره بودن تنها قابلیت تعویض پذیری لنزهای این دوربین ها و بهره گیری از رنج متنوعی از لوازم جانبی گرفته از فلشهای متنوع تا ریموت کنترلها نیست. بلکه در اینجا باید کنترلهای متنوع و بیشتر دوربین در جهت ایجاد افکت های مورد نظر عکاس و قابلیت اجرای کیفی بالاتر را نیز در نظر گرفت. اکنون می رسیم به تفاوت دوم : کیفیت عکس : شاید در شرایط نوری مناسب تفاوت کیفی عکسهای یک دوربین کامپکت خوب و یک SLR بسیار کم باشد اما با ایجاد اندکی محدودیت و سخت تر شدن شرایط عکاسی مانند عکسبرداری در شرایط کم نور و یا از سوژه‌های متحرک و سریع و یا ایجاد افکت هایی خاص، کاملاً مزیت سنسورهای بزرگ تر و حساسیت های گسترده تر دوربینهای SLR تفاوت خود را آشکار خواهند کرد. در واقع SLR ها از جنبه ی قابل حمل بودن بازی را به کامپکت ها می بازند اما در مورد عکاسی حرفه ای تر آنها را مغلوب خود می سازند. - دوربین SLR چیست ؟

طراحی فزیکی کلی دوربینهای DSLR برای چیزی در حدود نیم قرن بدون تغییر باقی مانده است. خود نام این دوربینها «‌تک لنزی انعکاسی» اشاره به ساختار آینه ای دارد که در مقابل سنسور دوربین نشسته است و با فرمان عکاس بالا آمده و به نور وارد شده از طریق لنز اجازه ی عبور و رسیدن به سنسور را می دهد. (دیاگرام) همان طور که در دیاگرام بالا می بینید، این آینه موجب انعکاس تصویر در یک منظره یاب اپتیکال می شود (جاییکه عکاس تصویر را می بینند). در ضمن این آینه برای حالت پخش زنده نیز به طور کامل بالا خواهد رفت و تا انتهای کار نیز همان جا خواهد ماند. - SLR در قیاس با SLT کمپانی سونی هم چنان مانند دوربینهای SLT سنتی کانن و نیکون، اقدام به تولید این دوربینها می کند. نام دوربین اشاره به «تک لنزی نیمه شفاف» دارد. در این دوربینها، آینه ثابت می باشد اما 100% بازتابی نیست. نور رسیده به آینه از آن می گذرد و به سنسور می‌رسد و درصد کمی از آن به بخش اتوفوکوس بازتاب داده می شود که امکان فوکوس سریع و همیشگی را با آینه ای که جایگاه ثابتی دارد فراهم می کند این خاصیت به خصوص برای حالت فیلمبرداری بسیار مفید می باشد. البته دوربینهای SLT سونی نقطه ی تمایز دیگری نیز با باقی SLR ها دارند و آن استفاده از منظره یاب الکترونیکی بجای منظره یاب اپتیکال می باشد. دیاگرام زیر چگونگی عملکرد این دوربین ها را نشان می دهد.

این دیاگرام که توسط سونی عرضه شده است چگونگی شکل گیری تصویر و سیستم فوکوس این دوربینها را نشان می دهد.
- شما به چه چیزی نیاز دارید ؟​
با تنوع گسترده ی محصولات این بخش و قیمت گذاریهای متنوع آنها، بهتر است که شما در ابتدا مشخص کنید که اولویت هایتان چیست ؟ آیا شما بدنبال همان سادگی کارکرد دوربینهای کامپکت هستید و آیا خواهان کنترل و تنظیم دستی همه چیز می باشید ؟ بسیاری از نمونه هایی دوربینهای SLR آماتوری واجد حالات صحنه و اتوماتیک متنوعی می‌باشند اما نمونه های حرفه ای تر فاقد آن ها هستند اگرچه دارای حالت اتوماتیک پایه ای می باشند. آیا شما بیشتر از سوژه های سریع مانند اتفاقات ورزشی و حیات وحش عکاسی می کنید ؟ اگر چنین است پس شما به یک دوربین سریع احتیاج دارید. و اگر شما در شرایط نوری ضعیف عکاسی می کنید باید بدنبال دوربینی با اجرای ISO بهتر باشید که از سیستم لرزشگیر عکس داخلی مناسبی نیز بهره ببرد و در آخر اگر عکاسی استودیویی، پرتره و ماکرو می کنید باید بدنبال دوربینی با پخش زنده ی قوی باشید. و اکنون برخی ملاحظات عملی : آیا شما خواهان بدنه ای مقاوم و ضد آب و هوا می باشید ؟ اندازه و وزن دوربین برایتان مهم است ؟ آیا پروژه ای خاص در نظر دارید که نیاز به لوازم جانبی و لنزی خاص دارد ؟ در واقع تمام دوربینهای از لوازم جانبی و لنزهایی مشترک بهره نمی برند. باید توجه داشته باشید که بسیاری از لنزها سیستم فیلم نیز بروی دوربین های DSLR کاربرد دارند. با پاسخ دادن به سوالات بالا و چند سوال دیگر قطعاً نگاه بهتر و مدون تری می توان به انتخاب های موجود داشت. - اندازه ی سنسور​
اجازه بدهید در ابتدا نگاهی به قطع فیزیکی سنسورتان بیاندازیم. اگرچه تنوع زیادی در این بخش وجود دارد و در کل تمام سنسور SLR ها در 3 بخش قرار می گیرند : فول فریم ، Four-Thirds,APS-C که امروزه سنسورهای Four-Thirds بیشتر بروی دوربینهای بدون آینه کار گذاشته می شوند. قطع سنسور به آن میزانی که برخی از مردم تصور می کنند مهم نیست اما قطعاً موجب ایجاد برخی تفاوتها می شود. اولین تفاوت به عنوان «فاکتور برش» شناخته می شود. همان طور که در دیاگرام زیر می بینید، هر چقدر سنسور کوچکتر شود فضای کمتری از صحنه را نیز ثبت می کند در نتیجه عکس تولید شده گویی در فاصله‌ی کانونی بلندتری گرفته شده است (سنسورهای APS-C دارای برش 1.5X و 1.6X می باشند در حالیکه برش سنسورهای Four-Thirds 2X است). این موضوع برای بسیاری چیز مهمی نمی تواند باشد اما قطعاً برای برخی مهم است. به طور مثال برای افرادی که قصد گذر از سیستم فیلم به سیستم دیجیتال و استفاده از همان رنج تجهیزات و لنزهای قدیمی خود را دارند. البته این موضوع برای عکاسان تله کاملاً سودمند نیز می باشد و موجب رسیدن به نقاط بالاتری در فواصل کانونی انها نیز می شود و البته به همان میزان نیز برای عکاسان واید تاثیر منفی دارد. پس همان طور که گفته شده برخلاف تصور عمومی سنسورهای فول فریم برتری کاملی بر باقی سنسورها ندارند و این بستگی به کاربرد عکاسان دارد و حتی عکاسان صحنه های ورزشی برایشان قطع APS-C بهتر از فول فریم می باشد​
دیاگرام تقریبی 3 سنسور مرسوم دوربینهای DSLR​
برای عکاسی خبری و ورزشی و حیات وحش سنسورهای کوچکتر موجب ایجاد قدرت بیشتر در فاصله کانونی و زوم شان می گردد تقریباً 50% در مورد قطع APS-C پس اکنون باید تعیین کرد که کدام یک برای شما بهتر است ؟ در واقع هر کدام محدودیت ها و مزایای خاص خود رادارند. اکثر دوربین های بزرگ و گران قیمت تر DSLR با سنسورهای فول فریم (اشاره به قطع 35mm فیلم) عرضه می شوند. این دوربینها دارای منظره یابهای بزرگ تر و درخشان تری نیز هستند و به علت عدم فاکتور برش بروی آنها، بیشتر توسط عکاسانی که از بخش فیلم به دیجیتال می آیند برگزیده می شوند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که سنسورهای بزرگ تر فول فریم موجب ایجاد بهترین نتیجه ی ممکن در شرایط کم نور و در ISO بالا می شوند. اما خوب از طرف دیگر نیز معمولاً این دوربینها بزرگتر، سنگین تر و گران قیمت تر نیز هستند.​
- سنسورهای بزرگ تر عملکرد بسیار بهتر و راحتری در ایجاد افکت عمق میدان دارند. البته از طرفی نیز اجرای فوکوس در چنین مواردی سخت تر می باشد. پس در کل باید گفت که این سنسورها برای افرادی که می دانند چه کنند موجب ایجاد افکت عمق میدان بهتر می‌گردد. سنسورهای APS-C تقریباً سنسورهای مرسوم بیشتر دوربینهای SLR می باشند که دارای فاکتور برش 1.5X و 1.6X هستند.​
- تفاوت سایز یک دوربین فول فریم حرفه ای با یک دوربین قطع APS-C آماتوری. - سیستم ضد تکان عکسهای گرفته شده در شرایط کم نور و یا در رنج تله ی برخی از دوربین ها به سادگی می‌توانند تحت تاثیر تکان های دست دچار تاری شوند. سیستم لرزشگیر عکس (IS) برای جلوگیری از ایجاد چنین تاثیراتی طراحی شده است و هر کمپانی نام به خصوصی برای این تکنولوژی خود گذاشته است اما تقریباً تمام شان از دو تکنولوژی بهره می برند. IS اپتیکال که با تکان یک المنت خاص در لنز میسر می گردد و IS شیفت سنسور که با تغییر جای سنسور انجام می گیرد. توجه داشته باشید که به IS شیفت سنسور IS مکانیکی نیز گفته می شود.​
سیستم لرزشگیر عکس موجب کاهش تاری ناشی از تکان دوربین می گردد و امکان ثبت عکسهایی شارپ را در شرایط کم نور و در رنج تله فراهم می کند. برخی از دوربین ها از سیستم لرزشگیر داخلی بهره می برند که موجب شیفت کردن خود سنسور می گردند، در حالیکه برخی نیز از سیستم اپتیکال که المنتی جدای بدنه در لنز می باشد استفاده می کنند.​
تقریباً عملکرد هر دو سیستم یکسان می باشد اما سیستم IS مکانیکی دارای این مزیت است که به علت اینکه عملکرد آن در داخل دوربین طراحی شده بروی تمامی لنزها اجرا می شود اما سیستم IS اپتیکالی فقط بروی برخی لنزها تعبیه می شود. البته سیستم IS لنزی نیز دارای مزیت آن است که تصویر رویت شده در منظره یاب نیز لرزشگیری شده می باشد. در حال حاضر سونی، پنتاکس و المپیوس از سیستم داخلی بدنه بهره می برند و کانن و نیکون از سیستم لنزی. - سرعت​
اگر شما عادت به عکاسی با دوربین های کامپکت داشته اید، اکنون برای بار اول، عکاسی با دوربین های SLR اندکی برایتان ایجاد تفاوت خواهد کرد. به طور مثال فوکوس و گرفتن عکس با مدلهای آماتوری SLR بسیار سریع تر از تمام کامپکت هاست. اگرچه با رفتن به بخش دوربین های گران قیمت تر SLR اندکی بهبود درسرعت فوکوس ایجاد می شود، اما نکته ی مهمی که تغییر زیادی خواهد کرد نرخ عکسبرداری پی در پی دوربین می باشد، چیزیکه برای عکاسان ورزشی و حیات وحش بسیار مهم است. اکثر دوربین های آماتوری دارای سرعت عکسبرداری پی در پی کمتر از 5 فریم بر ثانیه می‌باشند که البته برای استفاده ی کلی صاحبان آنها کفایت می کند. اما اگر شما خواهان سرعت بالاتری می باشید، باید دوربین های آماتوری را کنار گذاشته و به سراغ دوربین های رنج میانه بروید که دارای سرعتی از 4 و 5 فریم برثانیه تا 10 فریم بر ثانیه می باشند. - اندازه، وزن و استحکام و دوام همان طور که گفتیم دوربینهای SLR در تنوع شکلی و خصوصیات بالایی عرضه می شوند اگر شما خواهان عکاسی در شرایط به خصوصی مانند غبار (کویر)، مه و … هستید پس قطعاً باید بدنبال دوربینهایی باشید که ضد آب و هوا بوده و از ساختار منیزیمی مستحکمی بهره ببرند و حتی دارای سیستم خذف غبار سنسور نیز باشند و واضح است که این میزان از امنیت چیزی ارزان قیمت نمی باشد. اما در رنج میانه دوربین های مختلف از میزان امنیت متفاوتی نیز بهره می برند.​
- معمولاً دوربین های حرفه ای SLR از سیستم فوق العاده مستحکمی با ساخت کیفی بالایی برای درزگیری تمامی درزها، شکاف ها، دکمه ها و پورتهای دوربین بهره می برند. این تصویر دوربین D800 با نقاط زرد درزگیری شده می باشد. اما از طرف دیگر اگر شما خواهان دوربینی سبک وزن تر و قاعدتاً قابل حمل تر می باشید (چیزی در حدود 1 تا 1.5 کیلوگرم) که بتوانید برای مدتی طولانی آن را به گردن بیاویزید و کنار خود داشته باشید قطعاً دوربین های آماتوری با وزن کمتر خود برایتان مناسب تراند. در واقع اگر شما نتوانید با وزن دوربین تان کنار بیایید دیگر اهمیتی ندارد که دوربینتان چقدر عملکرد عالی دارد. - صفحه نمایش و پخش زنده​
- در دوربین های SLR اخیر صفحه نمایش به طور معمول کار گذاشته می شود برخی از دوربینها از LCD زاویه دار یا کاملاً متحرک (مانند تصویر روبرو 650D) بهره می‌برند که برای عکسبرداری زوایای خاص و یا فیلمبرداری بسیار مناسب تر می باشند. نمی توان گفت که قابلیت پخش زنده، قابلیتی غیر سودمند می باشد. در واقع برای عکاسی استودیویی حتی بسیار مفید نیز هست. در کل در این بخش باید به رزولوشن، قابلیت متحرک بودن و اخیرا لمسی بودن صفحه نمایش دقت کرد. - قابلیت های کاربردی بیشتر دوربین های SLR آماتوری، برای عکاسان تازه کار و یا کاربران دوربین های کامپکت، دارای قابلیت های کاربردی هم چون راهنمای داخلی حالت اتوماتیک هوشمند، تشخیص چهره و … می باشند. در ضمن تمام SLR ها را می توان در حالات اتوماتیک ببین و بگیر استفاده کرد.​
- راهنمای داخلی : حالات اتوماتیک هوشمند و قابلیت های سرگرم کننده ای مانند افکت‌های خاص و تشخیص چهره، بروی دوربین های آماتوری SLR وجود دارند. - قابلیت های حرفه ای عکاسی در ضمن دوربین های DSLR دارای قابلیت های پایه ای مرسومی می باشند که شما را به عکاسی حرفه ای برده و کنترل های متنوعی را برایتان فراهم می کنند که البته ممکن است برخی از آنها نیز به کارتان نیاید در ضمن دوربین های حرفه ای تر کنترل های قابل تنظیم پیچیده تر و متنوع تری را برایتان فراهم می کند که بسیاری از آنها تنها برای عکاسان حرفه‌ای جذاب و سودمند می باشند. - حالات فیلمبرداری​
با معرفی و پیشرفت قابلیت پخش زنده، در 5 سال گذشته فیلمبرداری HD نیز به قابلیتی مرسوم بروی DSLR ها تبدیل شده است تا آنجا که بسیاری از فیلمبرداران از همین دوربین‌ها برای کار خود بهره می برند دلیل اصلی، سنسور بزرگ این دوربین هاست که به فیلمبرداران کنترل کاملی بروی چگونگی فوکوس و کیفیت فیلم هایشان را می دهد. در ضمن عملکرد این دوربین ها در شرایط نوری کم نیز بسیار مناسب است و در ضمن می توانند از رنج متنوعی از لنزها نیز بهره ببرند. بجز دوربین های خلاقانه ی SLT سونی، DSLR ها از سیستم فوکوس تشخیص کنتراست در پخش زنده بهره می برند که از سیستم تشخیص فاز کندتر و ضعیف تر می باشد که البته در دوربین های اخیر کانن پخش زنده و فیلمبرداری نیز واجد هر دو حالت فوکوس می باشد. دوربین های بدون آینه قابل تعویض لنز (ILCS)​
این دوربین ها به نسبت SLR ها از سیستم مکانیکی ساده تری بهره می برند که در نتیجه حذف آینه و به تبع آن منظره یاب مسیر گردیده است. این تغییرات امکان ساخت دوربین‌هایی بسیار کوچک تر را با همان سنسورهای بزرگ که دارای همان کیفیت عکس SLR ها هستند میسر کرده است. اگر شما خواهان خرید یک دوربین SLR آماتوری یا نیمه حرفه ای هستید، قطعاً باید بیش از انتخاب خود نگاهی نیز به این دوربین ها بیاندازید. بهترین تولیدات دوربین های بدون آینه از سیستم میکرو Four-Thirds المپیوس و پاناسونیک می باشند که شامل دو فرمت مختلف می شوند. اولی ساختاری مشابه DSLR ها اما با منظره یاب الکترونیکی می باشد و دومی ساختاری مشابه کامپکت ها با تنها دید از طریق LCD پشت. برخی مدلها نیز می توانند از منظره یاب جانبی بهره ببرند و فرمت سنسورهاشان Four-Thirds می باشد.​
دوربین نیکون سیستم 1 شامل دو دوربین V2,J2 (عکس بالا) می شود. همان طور که می بینید دوربین به طور چشمگیری کوچکتر از یک SLR حتی کوچک می باشد و البته از سنسور بهره می برند. باقی دوربین های این بخش شامل دوربین های سری NEX سونی و سری NX سامسونگ هر دو از سنسورهای APS-C بهره می برند. کانن آخرین کمپانی مشهوری بود که وارد این شاخه شد و دوربین EOSM عرضه کرد که در واقع یک 650D بدون آینه می باشد. نیکون اما با این دوربین های خود و سنسور بسیار کوچکتر فرمت CX آنها و برش 2.7X شان کاملاً مسیر متفاوتی را می پیماید که در ازای ضعف سنسور خود دارای مزیت فوکوس هیبریدی می باشد. مزایای سیستم های بدون آینه : - کوچکتر، سبک تر و کم سر و صداتر - عملکرد ضبط ویدئو یکپارچه تر - نمایش کامل اطلاعات و منو در منظره یاب - کارکردی مشابه دوربین های کامپکت - منظره یاب الکترونیک با پوشش وسیع تر از منظره یاب اپتیکال - بدنه های کوچک تر و لنزهای کوچک تر معایب دوربینهای بدون آینه : - کندتر، در برخی جنبه ها بسیار کندتر مانند فوکوس - برش 1.5/2X و کنترل کمتر بروی عمق میدان - عدم وضوح تصویری منظره یابهای اپتیکال - کلام آخر در کلام آخر، خرید یک دوربین DSLR تنها قدم اول از طی کردن یک مسیر طولانی می‌باشد. دوربین تنها یک بخش از مجموعه ایست که منجر به کیفیت عکس بهتر می گردد. به همان میزان لنزی که بروی این دوربین ها بسته می شود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. پس بعد از انتخاب یک بدنه ی خوب نوبت به انتخاب لنزی مناسب آن بدنه و اهداف کاری شماست چیزیکه ما آنرا در مقاله ی مربوط به راهنمای خرید لنزهایمان بررسی کرده‌ایم.

منبع : TehranCamera
 
بالا