منتخب بازارچه

راهنمای عیب یابی دوربین مدار بسته تحت شبکه IP

hikiran1

کاربر تازه وارد
همانطور که در مقاله های قبلی که در زیر هم سر فصل آنها را مشاهد می فرمائید در مورد مزایا و معایب دوربین مدار بسته کاملا توضیح داده شد:

مزایای دوربین مداربسته شبکه نسبت به آنالوگ

دوربین های مداربسته و تجهیزات تحت شبکه

تفاوت دوربین مداربسته شبکه و آنالوگ

چرا دوربین مدار بسته تحت شبکه؟

انواع دوربین مداربسته شبکه

در سیستم های مدار بسته تحت شبکه عمدتا مشکلات به صورت زیر است:
۱- قطع تصویر :

نصب سرور دوربین مدار بسته

باتوجه به اینکه سیستم دوربین های مدار بسته شبکه ماننده تمام شبکه های داخلی از یک سرور مرکزی یا NVR و چند کلاینت تشکیل شده پس بنابرین اولین کار برای تست تصاویر این است که سروری که دوربین ها به آن وصل هستن را چک کرده تا از وجود تصاویر اطمینان پیدا کرده و سپس هر کلاینت را چک کرده تا مشخص شود که قطع تصاویر از نرم افزاری هست یا سخت افزاری.

۲- قطع دسترسی داخلی شبکه:

شبکه داخلی

حال تمام کلاینت ها تصویر مورد نظر را دارند اما یک یا چند کلاینت فاقد ping ip می باشد بنابرین ابتدا باید کابل شبکه را تست کرده و سپس از ip مورد نظر را ping می کنید در صورت سالم بودن شبکه و دریافت ping سپس نرم افزار را به روز رسانی کرده و مجدد تنظیمات ip ها را انجام می دهیم در غیر این صورت باید ویندوز کلاینت تعویض شود.( نرم افزارهای دوربین مدار بسته معمولا با همه ویندوز ها سازگار هستند اما در مواردی با ورژن ۳۲ یا ۶۴ بیتی مشکل ست شدن دارد بنابرین بهتر است تمام کلاینت ها از یک ویندوز با ورژن سازگار آن استفاده کنند.)

روش تست ip هم میتوان برای ارتباط با دوربین از ،http://آدرس آی پی خارجی:port را در جستجو گر وب تایپ کنید.

توجه: اگر از پورت ۸۰ استفاده می کنید می توانید “port” را تایپ نکنید ولی با دوربین ارتباط بر قرار کنید.

تلاش نکنید که از شبکه خودتان و از طریق اینترنت خود به دوربین وصل شوید. شما ممکن است با یک مشکل به نامloopback NAT روبرو شوید. بعضی از روترها به شما اجازه ی دسترسی به تجهیزات محلی برای استفاده از آی پی آدرس خارجی روترتان را نمی دهند و طوری که انگار قوانین اشتباه است عمل می کنند.
بهترین راه برای تست کردن port forwarding استفاده از اینترنت در محل دیگری است. همین طور می توانید ازGPRS استفاده کنید یا از تلفن همراه اما توجه داشته باشید که ممکن است نتیجه اشتباه هم به دست دهد.
۳- قطع یا پرش تصویر یک یا چند دوربین :

عیب یابی دوربین مدار بسته

در مورد قطع دوربین ها در شبکه توضیح دادیم اما در مورد قطع و وصل شدن یک دوربین به صورت مداوم یا چند بار در روز ، میتواند علت از:

*مشکل از کابل شبکه.

*مشکل از آداپتور دوربین در صورت poe نبودن .

*مشکل سوئیچ

*مشکل از نرم افزار دوربین ها

* اختلال در ip داخلی شبکه

باشد و البته موارد دیگری هم میتوان نام برد ماننده ip های مشابه و … که کمتر اتفاق می افتد.

۴- عدم دسترسی به تصاویر ضبط شده هارد دیسک درایو:

هارد دیسک درایو

از عمده معایبی که باعث در دسترس نبودن تصویر هارد می توان نام برد :

* مشکل در کابل sata و یا برق هارد.

* بدسکتور یا خرابی هارد.

* مشکل در بافر هارد که معمول با یه فرمت اصلاح می شود.

۵- دستگاه NVR هارد دیسک درایو را نمی شناسد:

رک برای نصب و محافظت dvr

در صورت پیغام خطای HARD DISK NOT FOUND بر روی صفحه نمایش ، ابتدا در قسمت تنظیمات اطلاعات هارد را فرمت کرده اما اگر کلا هارد را شناسایی نکرد کابل ها را تعویض کرده و در غیر این صورت خود هارد داری مشکل است.

البته گاهی مواقع اگر هارد را به کامپیوتر وصل کرده و یک بار فرمت کنید معمولا هارد درست می شود.

توضیح: از معدود دستگاه هایی که باعث نابودی هارد ها می شوند دستگاه های dvr و nvr و سرور ها هستند زیرا تمام ظرفیت هارد را از اطلاعات پر کرده و سپس هم زمان قسمتی از هارد را پاک و مجددا اطلاعات جدید را ضبط می نماید و این عمل باعث لطمه زدن به هارد می شود.

۶- کندی سرعت شبکه و یا کند بودن تصاویر:


یکی از بزرگترین اشتباهات در نصب دوربین مدار بسته استفاده از شبکه موجود داخلی برای بستر سازی دوربین مدار بسته است زیرا با توجه به انتقال داده های پر حجم بین دوربین و سرور یا nvr خوب واضح است که شبکه سرعت کندی می گیرد. البته توصیه ما این است که حتی کابل بین کلاینت و سرور و ها نیز جدای از شبکه داخلی کشیده شود تا بار ترافیک دوربین ها روی شبکه نیوفتد .حال اگر امکان کشیدن کابل برای کلاینت ها به صورت جداگانه نیست باید با تنظیمات نرم افزاری مثل پائین آوردن فریم تصویر و یا تعداد کلاینت ها را کم کرده تا ترافیک شبکه درست شود.

۷- از کار افتادن کلید و موس NVR:
گاهی مواقع با یک خاموش و روشن کردن دستگاه درست می شود اما اگر درست نشد حتما باید به تعمیر کار متخصص مراجعه شود.

۸- از کار افتادن سویچ پورت:
معمولا از کار افتادن سویچ به دلیل خراب شدن آداپتور است اما اگر با تعویض آداپتور روشن نشد واضح است کهسویچ باید برای گارانتی به شرکت گارانتی دهنده باید ارسال شود.

۹- تغییر IP های دوربین و شبکه:
ip های دوربین باید از رنج کلاینت ها مجزا باشد بنابرین در صورت تداخل یکی از دستگاه ها کار نمیکند پس بهتر است یک بار تمام ip ها را با هم ست کرده از این مشکل راهت شوید.

البته گاهی موارد به دلیل مشکل در دوربین خود دوربین ip را عوض می کند که در این صورت باید دستی ip را عوض کرد.

۱۰- پیغام خطای نرم افزاری دوربین ها:
مهمترین عامل اخطار نرم افزاری برای عدم نمایش تصویر دوربین ها میتواند از به روز نبودن ورژن نرم افزار باشد که با مراجعه به سایت نرم افزار , ورژن جدید آن را دریافت نموده و به روز رسانی نمائید. اما گاهی مواقعه دلایلی مانند خطا در ip ها و یا تغییر در تنظیمات نرم افزار باشد که با تنظیمات مجدد می توان این مشکل را رفع نمود.

۱۱- قطع انتقال تصویر:
انتقال تصویر عموما برای کنترل از راه دور سیستم دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد که عدم ارتباط و قطع انتقال تصویر می تواند به دلایل زیر باشد:

*تغییر در IP

*تغییر در تنظیمات مودم مبدا

*تغییر در تنظیمات دستگاه کاربر (تغییر در تنظیمات نرم افزار لپ تاپ یا تبلت یا موبایل کاربر)

بهترین روش برای رفع عیب در این مواقع تماس با مخابرات و یا شرکتی که به شما IP ارائه داده است می باشد که پس از مطلع شدن از تغییرات میتوانید تنظیمات دستگاه را تغییر داده و یا از کارشناسان مربوطه درخواست کمک برای تغییر تنظیمات را داشته باشید.

۱۲- قطع ارتباط PTZ:
* مشکل از پنل PTZ است.

* تنظیمات رمز گشای PTZ، اتصالات و نصب ها درست نبوده است.

* اتصالات کابل شبکه درست نیست.

* تنظیمات PTZ درست نیست.

* رمز گشای PTZ و پروتکل DVR با هم همخوان نیستند.

* رمز گشای PTZ و آدرس سرور یا NVR همخوان نیستند.

* زمانی که رمز گشاهای متعددی وجود دارد به دلیل فاصله زیاد و برگشت امواج بایستی ۱۲۰ اهم مابین رمز گشای PTZ باشد در غیر این صورت کنترل PTZ ثابت نیست.

* فاصله بسیار زیاد است.

* کابل دیتای PTZ دچار مشکل شده است.

*ارتباط رادیوئی دچار مشکل شده است.

توضیح نویسنده:
سعی شد در این مقاله توضیحاتی به زبان ساده به شما ارائه شود اما پیشنهاد میشود که با توجه به تنظیمات خاص شبکه های دوربین مدار بسته IP , حتما در زمان مشکل با کارشناسان مربوطه تماس حاصل نموده تا با تغییرات غیر عمدی خود باعث بروز مشکلات دیگر نشوید. معمولا کاربرانی که از شبکه های IP استفاده می کند با بستن قرارداد پشتیبانی به مدت معلوم (مثلا یک یا دو سال) با شرکت های مربوطه که توان پشتیبانی مناسبی دارند , آسوده خاطر شده و با آرامش از این سیستم استفاده می کنند.
منبع: دوربین مدار بسته هایک ویژن
 
بالا