برگزیده های پرشین تولز

روانشناسی رنگ در طراحی وبسایت

hastina

Registered User
تاریخ عضویت
14 فوریه 2014
نوشته‌ها
675
لایک‌ها
230
یکی از مهم ترین اصول در طراحی وبسایت، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، مطالب صفحات را مطالعه کنند. این که چه رنگ و چه ترکیب رنگ هایی مناسب وبسایت ها است، پرسش بسیار کلی است که متخصصان و طراحان وب، پاسخ جامع و کاملی برای آن پیدا نکرده اند. حتی، متخصصان طراحی وب بسیاری هستند که توجه کمی به موضوع روانشناسی رنگ در طراحی سایت، نشان داده اند.

اما در هر صورت، یک اصل کلی برای این مسئله وجود دارد: در رنگ بندی یک صفحه از سایت، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود. در واقع اصل عملکرد و موضوع فعالیت تجاری سایت، در رنگ بندی مطالب بسیار مهم است. سایت های دولتی و به طور کلی، سایت هایی با بازدید کننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینک های مشاهده شده که به عنوان default برنامه فرانت پیج نیز به کار می رود، استفاده می کنند.

سایت هایی که بیش تر جنبه شخصی دارند، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد و یا در طراحی سایت های کودکان، از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود.

به هر حال توجه به کارکرد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است. در ادامه این مطلب، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ درمخاطبان از دید روان شناسان داریم و فعلا در مورد این که چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است، صحبت نمی کنیم. اگر چه این توضیحات، خود نیز بیان گر استنتاجات خوبی هستند که وب مسترها را در گرافیک سایت، به خوبی هدایت می کند.

نکته مهم اساسی دیگری که باید بدانید این است که بهترین رنگ نداریم! در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک **** در رنگ بندی صفحات وب نیز، چنین رویکردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را next می کنیم. نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند:

  1. اثر روان شناسی رنگ
  2. قابلیت خواندن متون صفحات سایت . مثل سایت
  3. رنگ متمم رنگ های انتخابی برای بک گراند، گرافیک ها، لینک ها و متون
  4. وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده
  5. توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت. سایتی مانند یاهو، که روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو، استفاده کرده است.
لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان می کند:
  • رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در 90 ثانیه اول دیدن میگذارند .
  • اثر رنگ می تواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
  • رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی کنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان می دهند.
  • اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است.
  • هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می فرستد .به قول مک لوهان، رسانه همان پیام است.
خب، تا اینجای کار با نکات مهم و اساسی روانشناسی رنگ آشنا شدید و آموختید که وبسایت های مختلف بر اساس شغل و خدماتی که ارائه می کنند از چه نوع رنگ هایی استفاده می کنند. حال در ادامه برای شما خواهیم گفت که استفاده از هر رنگ در طراحی یک سایت نشانگر چه چیزی است تا شما بتوانید بر اساس شغل و سلیقه خود و کاربرانتان با ترکیب کردن این رنگ ها وبسایتی زیبا و جذاب را طراحی نمایید.

روان شناسی رنگ ها
به طور کل، رنگ ها دارای خصیصه های خاصی هستند که در زیر به بخشی از این مولفه های موجود در رنگ ها اشاره شده است:

  • سفید: اشاره دارد به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی. سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است. در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .
  • سیاه: اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستان. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته می کند.
  • قرمز: توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب می کند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع می کند
  • آبی: امنیت، اعتماد، مسئولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی وجاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت به معنای ضمانت مالی است.
  • سبز: تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت وخونسردی. در تجارت بیان گر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده می شود .
  • قهوه ای: تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.
  • خاکستری: صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت به معنای سنت گرایی است.
  • صورتی: ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.
  • بنفش: وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.
  • نارنجی: سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی.
  • زرد: نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد می کند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست.
  • طلایی: نشانگر گران بودن و پرستیژ است.
  • نقره ای: سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .
پس وقتی می خواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید . چه احساساتی را می خواهید برانگیخته کنید؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید می خواهید منتقل کنید

بعد رنگ خود را انتخاب کنید! توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب، امروزه نقش زیادی را در ارائه دکترین رفتار سازمانی الکترونیکی مراکز رسانه ای غرب به مخاطبان دراختیار دارند و LOGO،BANNER ،TIZER ها، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وبی موثر هستند.

رنگ نقش بسیار مهمی در طراحی صفحات وب دارد ، انسان ها موجودات بصری هستند و رنگ را برای تحریک احساسات ، تغییر خلق وخوی و … بکار می برند برای مثال رنگ قرمز نماد هیجان دارد و استفاده این رنگ در ماشین های فراری باعث بروز حس سرعت در زندگی و عشق و هیجان می شود همچنین در مارک کوکا کولا قرمز باعث می شود احساس کنید که در تابستان گرم داخل استخر هستید و یک نوشابه را از یک جعبه سرد یخ بیرون می کشید، این ها واقعا لذت بخش هستند.

البته این را هم به خاطر داشته باشید که رنگ ها می توانند معانی مختلفی در فرهنگ های مختلف داشته باشند به عنوان مثال رنگ قرمز نماد شانس و جشن در چین است اما در آفریقای جنوبی نماد عزاداری می باشد در حال حاضر رنگ سبز معمولا توسط شرکت های سازگار با محیط زیست و یا فعالان محیط زیست استفاده می شود اما در آمریکا نمادی از پول و ثروت است و در مالزی نماد سبز نشانه خط. حالا بیاید با برخی از توصیه ها برای انتخاب رنگ برای وب سایت شما آشنا شویم.

کنتراست رنگ
متن های مختلف و رنگ پس زمینه مختلف را آزمایش کنید و بهترین عملکرد در مقابل چشم را انتخاب کنید. پس زمینه سیاه و سفید می توند درجه یک باشد اما روی چشم فشار وارد می کند و انتخاب تنها این رنگ ها مناسب نیست ، رنگ های سیاه و نارنجی به خوبی با هم تعامل دارند اما مشاهده این رنگ ها و حتی استفاده از رنگ سفید برای ایجاد تعادل هم مناسب نیست بنابراین بیش از حد تیره و غم انگیز به نظر می رسد.

الگوها
پس زمینه ای انتخاب نکنید که خواندن متن را دشوار سازد ، اگر شما نمی خواهید از یک الگو یا تصویر در پس زمینه استفاده کنید می توانید زمینه را کمی کدر کنید و یا از پوشش های رنگی در بالای تصویر ها استفاده کنید.

تعداد رنگ های استفاده شده
استفاده از تعداد رنگ بیشتر مطمئنا بهترین نخواهد بود. اگر رنگ کمتری استفاده کنید باعث جلب توجه بیشتری میشود. استفاده از 2 یا 3 رنگ اصلی و سازگار کردن آن با نام تجاری شرکت خود می تواند سودمند باشد. وب سایت شما نباید مانند رنگین کمان به نظر برسد. استفاده از رنگ های خنثی مانند خاکستری و رنگ های اصلی در نوع های مختلف شایع است.

استفاده از فضای سفید
برخی از بهترین وب سایت ها از فضاهای سفید در گرافیک خود بسیار استفاده می کنند شما هم می توانید همین کار را انجام دهید اما در صورتی که به هم ریخته به نظر نیاید ، این کار باعث هدایت چشم به یک عنصر خاص خواهد شد. اگر شما بیش از حد رنگ ها را در کنار هم استفاده کنید ، به جای اینکه بر روی منطقه خاص با عنصر خاص تمرکز کنید تنها باعث گیج شدن مشتری خواهید شد.

رنگ های جلب توجه کننده برای اشاره به یک نقطه
هنگام نوشتن یک متن اگر یک قسمت متن را Bold کنید حتما آن قسمت بیشتر به چشم می آید ، در رنگ ها هم همچنین هست شما می توانید یک قسمت از متن را به رنگ قرمز درآورید و یا حتی پس زمینه قرمز به متن بدهید مانند کلمه خرید برای یک محصول.

مناسب بودن رنگ با هدف بازاری شما
این مهم است که رنگی را انتخاب کنید که با بازار و صنعت شما متناسب باشد. به عنوان مثال اگر محصولات شما رنگی صورتی دارد بهتر است که در سایت هم از این رنگ بیشتر استفاده کنید.
منبع : روانشناسی رنگ در طراحی سایت
 
بالا