برگزیده های پرشین تولز

روح ، توهم یا واقعیت ؟!

yasharmahdi

Registered User
تاریخ عضویت
8 جولای 2014
نوشته‌ها
295
لایک‌ها
56
- روح ، توهم یا واقعیت ؟!

بدون مقدمه سراغ اصل مطلب می رویم ، در این پست ویژگی هایی که به اشتباه به روح نسبت می دهند بررسی می شود.

اینکه از هر فردی که به روح باور دارد در این باره سوال بپرسید و از آنها بخواهید تعریف کند ، درباره روح می گوید چیز غیرمادی و غیر قابل مشاهده و ... است . اگر از شرط اینکه این مسئله ابطال پذیر نمی باشد و مسائلی که ابطال پذیر نیستند در حیطه علم نمی باشند بگذریم ،، در این پست ویژگی هایی که اشتباهی به روح مربوط می کنند از نظر علمی بررسی و توضیح داده می شود.

× عاشق شدن

مسئله عشق و احساسات ، یک فرایند شیمیایی و عصبی است ، در عشق قسمت هایی از مغز تحریک می شود که نتیجه آن تغییر بیوشیمی بدن است . هورمون هایی که در عشق تاثیر دارد بطور کلی نور اپی نفرین ، دوپامین ، سروتونین و از همه مهمتر اکسی توسین است . هر چند بایستی تحقیقات زیادی برای توضیح های جامع و کامل انجام گیرد اما چیزی که مشخص است این فرایند یک فرایند غیرطبیعی یا ..... نیست.

× خواب

در پست های قبلی کانال علمی هوموساینس مطالب جامع و مفیدی درباره خواب و مراحل خواب توضیح داده شده اما بطور خلاصه می توان گفت خواب حتی در سیستم های عصبی ساده جانداران نیز دیده شده و اینطور که به نظر می آید یک فرایند طبیعی بین سلول های عصبی است . خواب دلایل زیادی می تواند داشته باشد از جمله تقویت حافظه ، تنظیم ( کاهش و افزایش ) سطح هورمون های خاص در بدن و حتی برخی تحقیقات نشانگر این است که بدن در هنگام خواب اقدام به پاکسازی محصولات و زباله های سمی تولید شده بدن در بیداری می کند ، خواب از دو مرحله REM , N-REM تشکیل می شود که در منابع آخر این مقاله می توانید جهت اطلاعات بیشتر از این کانال علمی مطالعه کنید. پس چرخه خواب نیز یک فرایند کاملا طبیعی و علمی است هرچند که برای توضیح و درک بهتر خواب نیز باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

× تجربه خروج از بدن

اینکه برخی از افراد از خروج از بدن خبر می دهند و برخی از این موضوع برای اعتباردهی به روح استفاده می کنند که اینچنین نیست ، این فرایند خروج از بدن دلایل زیادی می تواند داشته باشد از جمله اختلال در GPS مغز و همچنین اختلال در گوش داخلی و.. مرتبط است . در این حالت فرد توهم خروج از بدن پیدا و احساس می کند خارج از بدن فیزیکی خود است ، منابعی برای مطالعه نیز در پایین مقاله قرار داده شده است.

× احساس روح اطراف بدن

احساس روح در اطراف بدن فرد طبق ازمایشات و تحقیقاتی که انجام شده یک توهم در مغز است که به عنوان مثال فرد احساس می کند که پشت سر خود فرد دیگری قرار دارد ، محققان می گوید تجربه این موارد مربوط به لوب گیچگاهی ، آهیانه و کورتکس اینسولار مربوط است و در برخی از بیماری های روانی این مورد شایع است . ( لینک آزمایش مربوط نیز در انتها درج شده است )

× دژاوو

آشناپنداری ( زمانی که احساس می کنیم یک صحنه یا یک مکان را قبلا دیده ایم ) این موضوع به حافظه مغز مربوط است و یک اختلال در قسمت گیجگاهی مغز و قشر های مربوط به حافظه می تواند باعث بروز این مورد شود.

× مرگ

در زمان مرگ ، سلول ها شروع به مرگ و تجزیه شدن می کنند و در نهایت با مرگ تمامی سلول ها زندگی موجود زنده به پایان می رسد ؛ همانند مرگ یک باکتری پروکاریوت یا مرگ یک انسان خردمند یا موجود زنده دیگر.

هرچند بنا بر فلسفه علم بررسی روح بدلیل نداشتن شرایط ابطال پذیری در علم جایگاهی ندارد اما ویژگی هایی که به اشتباه به روح نسبت داده می شد توضیح داده شد ، در نهایت قابل ذکر است تمامی عملکرد بدن در مغز و فعالیت های شیمیایی خلاصه می شود که در نتیجه تمامی احساسات و .... در مغز قراردارد.


نویسنده : شریف پور / کانال علمی هوموساینس

عشق از نظر علمی
http://www.youramazingbrain.org/lovesex/sciencelove.htm

چرا ما می خوابیم ؟
https://t.me/HomoScience/31

مراحل خواب
https://t.me/HomoScience/25

تجربه خروج از بدن ( اختلال در گوش داخلی )
https://t.me/HomoScience/65

آزمایش ، روح تنها توهمی در مغز است
http://bigbangpage.com/?p=24966

دژاوو چیست و به چه علت رخ می دهد؟
http://digiato.com/?p=44929

هرگونه سوالی در این مورد داشتید پرسش کنید در صورت توانایی پاسخ داده شود .

در نهایت علاقمندان در صورت تمایل می توانند در کانال علمی هوموساینس @HomoScience عضو شوند و از مطالب علمی استفاده نمایند.

 
بالا