برگزیده های پرشین تولز

e-gol

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 ژانویه 2015
نوشته‌ها
61
لایک‌ها
7
سن
38
محل سکونت
تهران
روش ویژه برای ساخت بونسای

در این روش از یک درخت معمولی برای تهیه بونسای استفاده میشود بدین ترتیب که ابتدا یک درخت مناسب نه چندان جوان را انتخاب میکنیم و با کوتاه کردن قسمت پایین تنه اصلی، آن را به شکل بونسای در می آوریم. مرحله اول : به ارتفاع اولیه درخت دقت کنید و ارتفاع نهایی را که می خواهید بونسای تان داشته باشد را نیز فرض کنید و با توجه به دو مورد فوق محل ایجاد شیار و انتخاب کنید و شیار را ایجاد کنید. حال محلی را که شیار ایجاد کردین رو با فشار با خزه اسفاگنوم پر کنید و با پلاستیک باند پیچی کنید بطوری که تقریبا فضای خالی نمانده باشد و البته محل باند پیچی شده را در یک گلدان قرار بدین بعد از مدتی که بسته به نوع درختچه و آب و هوا خیلی متغیره و البته بسیار تعیین کننده ریشه زایی از محل شیار ها انجام شده و آماده قطع کردن میگردد.
در پایان باز هم تاکید میکنم که نوع درختچه ، زمان و آب و هوا و خیلی عوامل دیگر در موفقیت این روش تاثیر دارد که حتما قبل از اقدام به این عمل مطالعه کافی در مورد درختچه خاص خودتون انجام بدین تا این روش جالب مثمر ثمر باشد.
اما قسمت پایانی و به نوعی مهم کار که انتخاب نوع گلدان جهت درختچه است که در نمایش و ظاهر بونسای اهمیت ویژه ای دارد و البته نحوه مهار کردن درختچه در گلدان بخصوص گلدان های کم عمق: نحوه مهار کردن توری با سیم و سیم کشی های گلدان جهت جلوگیری از جدا شدن ریشه ها و در نتیجه درختچه از گلدان بخصوص در ماه های ابتدایی کاشت و نهایتا جانمایی درختچه در گلدان و مهار ریشه ها با سیم هایی که قبلا در گلدان گنجانده شده اند.


نکات مهم در ساخت بونسای

گیاهی را برای بونسایی انتخاب کنید که شباهت بیشتری با فرم طبیعی پیدا می کند. در هر فصلی از سال بونسای باید حداقل دارای یک جاذبه خاص در تنه، شاخه و رنگ برگ و سایر خصوصیات باشد .
خرید بونسای آماده لذت چندانی ندارد سعی کنید خودتان بونسایی را بسازید. در گل فروشی گیاهان پیرو بدون مشتری زیاد هستند شما می توانید با پرداخت کمتری بهترین بونسای ها را داشته باشید.گیاه تهیه شده از کاشت بذر خصوصیات مادر خود را ندارد و تنها طریقه ازدیاد صحیح برای انتقال صد در صد صفات مادری ازدیاد غیر جنسی مانند قلمه و خوابانیدن و پیوند است..زاویه ای که شاخه با تنه می سازد باید مانند شکل طبیعی آن باشد. شکل های ابداعی غیر طبیعی خوشایندنیستند .
در تربیت شاخه ها و قرار دادن گلدان در معرض دید به جهت دید بیننده توجه کنید. شاخه های روبروی همدیگر زیبایی خاصی ندارند همیشه شاخه ها را به صورت متناوب تربیت کنید . درخت و گلدان باید با همدیگر همخوانی داشته باشند و رنگ و اندازه و بافت گلدان باید مکمل گیاه باشد. گلدانی که گیاه آن به صورت آبشار گونه روی آن ریخته می شود باید استوانه ای و درازتر باشد. در صورتی که مایل به داشتن تنه های گروهی هستید از درختانی مانند به ژاپنی و کاج پروی فلورا استفاده کنید. در سیم کشی کردن کاملا مواظب شاخه ها باشید و با شنیدن اولین صدای شکستن خم کردن را متوقف کنید و به تدریج ظرف چند هفته انجام دهید، با مطالعه طرز ساختن جین و شاری شکل گیاه خود را طبیعی تر کنید . سیم پیچی یکی از مشکل ترین کار بونسایی است دقت کنید شاخه ها شکسته نشوند و دائما آنرا بازدید کنید تا از فرو نرفتن سیم به داخل بافت گیاهی آگاه شوید . گیاهی که در هوای باز سازش یافته است نمی توان آنرا در محیط بسته محبوس کرد به جزء برای چند ساعت و یا یک روز در شبهای سرد و یخبندان کشنده گیاه را به داخل اتاق نبرید زیرا ممکن است از خواب زمستانی بیدار گردد. کافی است آن را برای یکی دو روز در محل امنی مانند پارکینگ نگهداری کنید . آن دسته از گیاهانی که در محیط بسته پرورش می یابند برای احتیاجات سرمایی خود برای چند روز احتیاج به محیط بیرون دارند. در هنگام انتقال آنها را بتدریج جابجا کنید . بعضی از گیاهان مانند گل کاغذی کاملا حساس به تغییر درجه حرارت هستند به طوریکه انتقال در داخل محیط بسته نیز آنها را به گونه ای رنج می دهد که شروع به خزان نمودن برگها می کنند.
در جابجایی آنها مواظب باشید به تدریج و طی چند روز انجام گیرد. ریشه بعضی از گیاهان نسبت به رطوبت مداوم و بارندگی های طولانی حساس هستند . آنها را در هنگام بارندگی به محل امن و پناهگاه سرد منتقل کنید .بونسایی خود را در محل جریان های شدید باد قرار ندهید. اکثر گیاهان بونسایی نور غیر مستقیم و سایه نیمسایه در محیط باز را بر نور مستقیم و شدید آفتاب ترجیح می دهند. توجه کنید سایه در محیط باز با سایه در اطاق متفاوت است . جریان داشتن هوا و وجود اکسیژن یکی از نیازهای مهم حیاتی گیاهان است، توجه کنید که جریان هوا با باد شدید با همدیگر تفاوت دارند . یکی از عوامل بسیار مهم و اساسی در خاک بونسایی خوب کار کردن زهکش ها و مناسب بودن بافت خاک است به گونه ای که کلیه آب گلدان به جز مولکولهای آب چسبیده به ذرات خاک باید پس از ۵ دقیقه از گلدان خارج شده باشند . از سنگریزه های معدنی کارخانجات سنگ بری به هیچ عنوان در مخلوط خاک گلدان استفاده نکیند. این گونه سنگریزه ها دارای یون های خطرناک و سمی هستند و باید حدود یک سال در هوای آزاد بمانند. بهترین سنگریزه ها در رودخانه ها یافت می گردند. بهترین خاک خاکی است که فقط حدود ۲۵ درصد آب را به خود جذب کند و بقیه را از سوراخ زهکش خارج نماید . اگر آبیاری به تأخیر افتاد و گلدان کاملا خشک شد آنرا برای مدت ۱۰ دقیقه درون یک تشت یا سطل پر از آب قرار دهید تا آب کلیه سطوح ذرات خاک را اشغال نماید. برای بیشتر شدن قدرت نگهداری آب در خاک مقداری و حدود ۲۰ - ۱۰ درصد حجم خاک مواد آلی کمپوست به خاک اضافه نمایید . بعضی از گیاهان نسبت به قلیایی شدن خاک حساس هستند در این گونه موارد با آب سبک چشمه و یا آب باران که فاقد املاح کلسیم هستند آبیاری و یا اینکه مواد اسیدزا به خاک اضافه کنید . احتياجات آبی گیاهان بونسایی در زمستان خیلی کمتر از بهار و تابستان است و آبیاری در حد مرطوب نگهداشتن خاک کافی است . آب فشانی اندام هوایی محیط گیاه و برگها را شاداب و مرطوب نگه می دارد . بعضی از گیاهان هر روز و خصوصا روزهای داغ تابستان احتیاج به آب فشانی دارند . ریختن آب و سنگریزه در زیر گلدانی محیط اطراف گیاه را مرطوب نگه می دارد در صورتی که مقداری خزه به سنگریزه اضافه کنید تبادل رطوبتی با محیط بیشتر می شود . مواد غذایی بونسایی برای تغذیه مصنوعی شامل ازت، فسفر، پتاسیم و مواد ریز مغذی است از آنجایی که گیاهان در حال خواب زمستانی احتیاج به افزودن مواد غذایی ندارند. تغذیه مصنوعی در این فصل متوقف و در بعضی مواد دیر آزاد شونده اضافه می گردد .
در صورتی که مایل به توسعه اندام هوایی هستید مواد فسفره و پتاسه و از ته در کود جستجو کنید و در صورتی که فقط به ریشه فکر می کنید ازت را از جیره غذایی مصنوعی حذف کنید . در ایران گلدان مخصوص بونسایی وجود ندارد در صورتی که از گلدانهای معمولی استفاده می کنید بین گلدان و زیر گلدانی با قرار دادن چند تکه سنگ یا تخته فاصله ایجاد کنید تا آب زیر گلدانی به طرف بالا کشیده نشود . با دیدن اولین علایم بیماری و آفات به کارشناسان حفظ نباتات مراجعه کنید تا روش مبارزه را به شما یاد دهند.
 
بالا