برگزیده های پرشین تولز

روغن حیوانی گاوی و گوسفندی چه تفاوتی با یک دیگر دارند؟

fateme_r77

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
25 جولای 2020
نوشته‌ها
6
لایک‌ها
3
سن
26
روغن حیوانی یکی از بهترین و سالم‌ترین روغن‌های خوراکی است که طی چندین مرحله از شیر گاو، گوسفند و یا مخلوطی از این دو شیر به دست می‌آید. استفاده از این روغن‌ها در غذا، عطر و طعم عالی به آن می‌بخشد و طرفداران زیادی دارد ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که این سه روغن دارای ویژگی‌های متفاوتی می‌باشند. ما در این مقاله قصد داریم به توضیح تفاوت این سه روغن بپردازیم.

ghee.jpg

تفاوت طبع انواع روغن حیوانی

طبع روغن‌های حیوانی با هم متفاوت است. برخلاف شیر و گوشت گاو که سردی هستند، طبع روغن حیوانی گاوی گرم است و برخلاف شیر و گوشت گوسفند که طبع گرمی دارند، طبع روغن حیوانی گوسفندی سرد است. روغن حیوانی مخلوط هم که ترکیبی از دو روغن قبلی است، دارای طبع معتدل می‌باشد.

تفاوت عطر و طعم انواع روغن حیوانی

روغن حیوانی گاوی، عطر و طعم ملایمی دارد در حالی که روغن حیوانی گوسفندی، عطر و طعم تند و تیزی دارد. روغن مخلوط نیز، بسته به اینکه چه میزان روغن گاوی و چه میزان روغن گوسفندی، در تهیه آن به کار رفته باشد، از لحاظ عطر و طعم بین این ۲ روغن قرار می‌گیرد.

ما پیشنهاد می‌کنیم که اگر نسبت به عطر روغن حیوانی حساس هستید، روغن گاوی را که عطر و طعم ملایم‌تری دارد، انتخاب کنید و اگر به دنبال روغنی هستید که عطر و طعم زیادی داشته باشد، روغن گوسفندی را انتخاب نمایید.

تفاوت رنگ و غلظت انواع روغن حیوانی

رنگ روغن گاوی، زرد پررنگ است و در دمای اتاق سفت‌تر از دو روغن دیگر می‌باشد. رنگ روغن گوسفندی، متمایل به سفید بوده و در دمای اتاق شل‌تر از دو روغن دیگر است. روغن حیوانی مخلوط نیز زرد کمرنگ بوده و غلظت آن از روغن گوسفندی بیشتر و از روغن گاوی کمتر می‌باشد.

تفاوت قیمت انواع روغن حیوانی

روغن حیوانی گوسفندی، بالاترین قیمت را بین روغن‌های حیوانی دارد. در نقطه مقابل روغن گاوی، قیمت پایین‌تری دارد. اما این نشان‌دهنده بهتر بودن روغن گوسفندی نیست.

چرا روغن گوسفندی از روغن گاوی گران‌تر است؟

یک دلیل آن این است که شیر گوسفند بسیار کمتر از شیر گاو است و در نتیجه میزان تولید روغن گوسفندی نیز کمتر است. هم‌چنین گوسفند در طول سال، فقط ۲ ماه شیر دارد در صورتی که گاو، در تمام طول سال شیر می‌دهد و همواره امکان تولید روغن گاوی فراهم است. البته که طعم و عِطر خاص روغن گوسفندی هم در قیمت آن تاثیرگذار است.

منبع: مقاله " روغن حیوانی گاوی بهتر است یا گوسفندی؟" درکام
 
بالا