برگزیده های پرشین تولز

زلزله 7.7 ریشتری در سراوان/ وقوع بزرگترین زمین لرزه 40 سال اخیر

_Amir_

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژانویه 2013
نوشته‌ها
1,584
لایک‌ها
554
محل سکونت
Nezami.Net
سه شنبه، 27 فروردین 1392 3:46:10 PM پس از وقوع زمین لرزه 7.5 ریشتری در شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان بلافاصله تیمهای ارزیاب و امدادی جمعیت هلال احمر از استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان به محل وقوع زلزله اعزام شدند.

زمین لرزه 7.7 ریشتری سراوان در سیستان و بلوچستان را لرزاند.
به گزارش مهر، این زمین لرزه که ساعت 15:14 در عمق 18 کیلومتری زمین به وقوع پیوست تقریبا اکثر نقاط جنوب شرق کشور را نیز تکان داد.
گفتنی است براثر زلزله سراوان، استانهای فارس، کرمان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز لرزیدند.
دکتر مهدی زارع رئیس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگو با مهر گفت:این زمین لرزه در 86 کیلومتری جنوب شرق شهر خاش پس از 16 سال اتفاق افتاده و تابیش از یک سال ممکن است پس لرزه های به بزرگی 6 ریشتر داشته باشد.
پس از وقوع زمین لرزه 7.7 ریشتری در شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان بلافاصله تیمهای ارزیاب و امدادی جمعیت هلال احمر از استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان به محل وقوع زلزله اعزام شدند.
تیمهای ارزیاب همراه سگ های زنده یاب به شهرستان سراوان اعزام شده و تا کنون گزارشی در خصوص خسارات و یا تلفات احتمالی گزارش نشده.
نارویی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون گروههای امدادی در حال اعزام به مناطق زلزله زده هستند و ستاد بحران در استانداری در حال شکل گیری است.
گفتنی است امکان ارتباط با منطقه زلزله زده هم اکنون وجود ندارد.
موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران کانون این زمین لرزه را در عمق 18 کیلومتری زمین و ساعت بروز زمین لرزه را ساعت 15 و 14 دقیقه اعلام کرده است.
مشخصات جغرافیایی زمین لرزه نیز 62.3 درجه طول جغرافیایی و 28.4 درجه عرض جغرافیایی ثبت شده است.
وقوع بزرگترین زمین لرزه 40 سال اخیر در کشور
رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی کشور گفت: زمین لرزه سراوان بزرگترین زلزله کشور در 40 سال گذشته بوده است.
زارع افزود: در سال 76 زلزله ای با قدرت بیش از 7 ریشتر در شهرستان قائن رخ داده بود و می توان گفت که زمین لرزه سراوان بزرگترین زلزله ای است که پس از دهه 50 در کشور رخ داده است.
به گفته رئیس پژوهشگاه زلزله شناسی کشور، این زلزله در عمق 15 کیلومتری زمین رخ داده است که با توجه به وجود روستاهایی که در آن منطقه وجود دارد ممکن است تلفاتی را داشته باشد.
زارع افزود: این گسل با گسل برازجان مرتبط نیست و هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد.
نماینده مردم خاش : تلفات جانی زلزله احتمالا کم است
نماینده منطقه زلزله زده خاش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زلزله اخیر بزرگترین زلزله 40 سال اخیر است، گفت: با خبرهای رسیده از مردم مناطق زلزله زده مطلع شدیم خسارات جانی زلزله زیاد نیست.
حمید رضا پشنگ نماینده منطقه زلزله زده خاش در گفتگو با مهر، با اشاره به زلزله 7.7ریشتری که عصر امروز در منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان رخ داد، گفت: طی اطلاعات رسیده از مناطق زلزله زده خوشبختانه تا این لحظه هیچگونه تلفات جانی از این زلزله گزارش نشده است.
وی افزود: من با مردم زابل، سراوان، خاش و دیگر بخش های مرتبط با زلزله تماس گرفتم و آنها اظهار داشته اند خوشبختانه نوع زلزله به طوری بوده که تلفات جانی در بر نداشته است و با اینکه شدت زلزله در 40 سال اخیر بی سابقه بوده ولی می توان امیدوار بود که این زلزله بدون کمترین تلفات باشد.
زلزله شرق ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز احساس شد
شبکه العربیه گزارش داد که تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز شدت زلزله شرق ایران را احساس کرده اند.
به گزارش فارس، زلزله نسبتا شدید زاهدان و منطقه جنوب سیستان و بلوچستان را لرزاند.
شبکه « العربیه» در خبری فوری گزارش داد زلزله ای به قدرت 7.8 درجه ریشتر شرق ایران را لرزاند شدت این زمین لرزه در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز احساس شده است.
در کویت، امارات، بحرین و مناطق شرقی عربستان از جمله «دمام، دوحه،کویت، منامه،دوبی،ابوظبی» این زمین لرزه احساس شده است.شبکه العربیه گزارش داد که برای حفظ سلامت جان کارکنان این شبکه ساختمان مجموعه mbc تخلیه شده است.
بر اساس گزارش های اولیه بخش های از هند و ساکنان جنوب پاکستان در حیدر آباد و کویته نیز این زمین لرزه را احساس کرده اند.
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران قدرت این زمین لرزه را7.7 ریشتر اعلام کرده است. این زلزله ساعت 15 و 14 دقیقه و 17 ثانیه در عمق 18 کیلومتری روی داده است.
خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که بر اساس آمار اولیه تاکنون ۴۰ نفر کشته شده اند.
سازمان زمین شناسی آمریکا قدرت زلزله سیستان و بلوچستان را 7.8 ریشتر اعلام کرد/هند هم لرزید
سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا از وقوع زلزله ای به بزرگی 7.8 در مقیاس ریشتر جنوب شرق ایران خبر داد.
سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: زلزله ای به بزرگی 7.8 ریشتر استان سیستان و بلوچستان را لرزاند.
مرکز این زلزله در 86 کیلومتری از شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان بوده است.
ساختمان های بلند دهلی نو، پایتخت هند، بر اثر این زمین لرزه تحت تاثیر قرار گرفتند و لرزش در سراسر خلیج فارس و منطقه گسترده تر از خاومیانه نیز احساس شده است.
سراوان و زابل مصدوم نداشتند
معاون اورژانس کشور گفت: شهرهای سراوان و زابل مصدومی نداشتند اما در مورد روستاهای اطراف نیروهای اورژانس در حال تکمیل اطلاعات هستند.
محمد سرور در گفت و گو با فارس، افزود: هنوز هیچ آماری از کشته ها و مجروحان زلزله ۷.7 ریشتری سیستان و بلوچستان قابل تأیید نیست اما اطلاعات اورژانس کشور حاکی از این است که نسبت به شدت بالای زلزله میزان تلفات بسیار کم است.
وی گفت: کانون زلزله نزدیکی سراوان بوده است اما خود شهر سراوان آسیب زیادی ندیده است .
وی ادامه داد: ارتباطات تلفنی برخی روستاهای اطراف سراوان و زابل قطع شده است.


اول اهر بعد بوشهر الانم سراوان...
خدایا قهرت گرفته با ما؟

 

ansar

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
16 فوریه 2010
نوشته‌ها
393
لایک‌ها
247
زلزله مشیت خداست
خدا کنه عواقیش خیر باشه
 
بالا