سایپا یا تیبا

bmwbbaz

کاربر تازه وارد
امتیاز - 0%
0   0   0
تاریخ عضویت
8 جولای 2020
نوشته‌ها
19
لایک‌ها
1
سن
30
سوابق حضور پراید در چرخه صنعت خودرو‌سازی در حال حاضر به حدود 20 سال می رسد. زمانی که این خودرو نزدیک به اواسط دهه هفتاد خورشیدی وارد بازار شد کسی حقیقتا فکرش را نمی کرد که تولید آن تا سال‌های متمادی ادامه‌دار گردد.

در آن برهه زمانی پراید با داشتن فاکتور‌هایی همانند کم‌خرج بودن و قدرت مطلوب به سرعت در نزد عموم در حوزه خرید و فروش خودرو محبوب و فراگیر شد. در سال 1386، شرکت خودرو سازی سایپا پراید را با فیس‌لیفتی تحت عنوان سایپا 132 روانه بازار کرد. فیس‌لیفتی که برای چهره قدیمی پراید لازم به نظر می سید.

البته با ادامه‌دار شدن روند ساخت و تولید پراید و به‌روز شدن استاندارد‌ها، موج فشار‌ها و انتقاد‌ات بر این خودرو بیش تر از پیش افزوده شد و یکی از مسائل و نقد های دائمی به پراید در مقوله ایمنی ضعیف آن بود. این نقد ها به مرور آنقدر شدت یافت تا در نهایت شرکت سایپا در سال 1390 خانواده‌ پراید را تحت یک به‌روز‌رسانی برای افزایش ایمنی و قابلیت‌های دینامیکی با اسم خودرو‌های مجموعه X100 روانه بازار کرد.

خودرو‌های مجموعه X100، پراید‌هایی بودند که با بهینه‌سازی هایی در قسمت‌های گوناگون و تغییر تحول در طراحی و پیاده سازی کابین راهی بازار می‌شدند. در سمت و سوی دیگر این میدان رقابت خودرویی با اسم تجاری تیبا قرار دارد. این خودرو که به گزارش سایپا، دومین خودروی ملی ایرانی و اولین خودروی ملی این شرکت بوده در سال 1387 و با اسم مینیاتور و شعار تبلیغاتی زیبای ایرانی معرفی‌شد.

خودرویی که به وضوح، وجود آن مدیون پراید قدیمی بوده و مبتنی بر و پایه آن صورت گرفته‌میباشد و انتظارات از آن، تحت عنوان یک خودروی ملی بسیار بالاست.

در بخش فنی، 132 از همان پیشرانه دیرین 1.3 لیتری 8 سوپاپه پراید به کار گیری می‌نماید با این تفاوت که اکنون این پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره‌برده و با کمی بهینه‌سازی در آن، قادر به تولید 71 اسب‌بخار در دور 5250 و تولید گشتاور 108 نیوتون‌متر در دور 2750 میباشد.

این موتور به مانند نود درصد‌ خودرو‌های مونتاژ داخل از یک گیربکس 5 سرعته دستی استفاده کرده و قادر به رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت در بازه زمانی حدود 15 ثانیه میباشد.

با این وجود یک کدام از تقاط قوت این خودرو که سازنده آن به کرات از آن یاد کرده مصرف پایین سوخت آن میباشد به گونه ای که 132 در صد کیلومتر به طور سیکل ترکیبی، معادل 6.8 لیتر بنزین می‌سوازند. ولی ذکر این نکته واجب به نظر میرسد که در کشور ما همواره \"مصرف پایین سوخت معادل با راندمان کم موتور\" میباشد و به طور میانگین 6.8 لیتر بنزین برای یک پیشرانه 70 اسبی در مقیاس استاندارد‌های جهانی، رقم آن‌چنان پایینی نیست!

در سمت و سوی مقابل، تیبا از یک پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپه به‌روز‌تر بهره میبرد. این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو 4 قادر به ساخت بیشترین قدرت 87 اسب‌بخار در دور 5300 و ماکسیموم گشتاور تولیدی 128 نیوتون‌متر در دور موتور بالاتر 4000 میباشد.

این ویژگی ها در کنار یک گیربکس 5 سرعته دستی به تیبا، توان رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت را در مدت زمان 13.5 ثانیه داده‌ که از این نظر، توانایی‌های فنی تیبا در مقایسه با 132 بهتر به نظر می آید.

اما یک کدام از گله‌هایی که به این مجموعه وارد می گردد ناهماهنگی و بد‌جا رفتن بعضی دنده‌ها در گیربکس تیبا میباشد. معدل مصرف سوخت تیبا نیز به طور سیکل ترکیبی در صد کیلومتر، اندکی از 132 فراتر بوده و 7.1 لیتر هست.
 

tehran_games

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
امتیاز - 100%
38   0   0
تاریخ عضویت
10 نوامبر 2005
نوشته‌ها
1,034
لایک‌ها
366
بالا