برگزیده های پرشین تولز

سرانجام Mac OSX بر روی PC اجرا شد!

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
سلام به همگی.
یه چند روزی هست برنامه ای Open Source به نام Pear PC ارائه شده که شبیه ساز Power PC هست و امکان اجرای Mac OSX 10.2,10.3 و Linux for PPC و Darwin for PPC رو میده. اما تنظیمات برنامه زیاد آسون نیست و این تازه نسخه ی 0.1 هست و خیلی باید روش کار بشه. تصمیم داشتم یه راهنما بنویسم که به ترتیب چه کارهایی بکنید تا سرانجام به Mac OSX برسید با توجه به Docummention های برنامه و جوابهایی که در انجمنهای خارجی داده شده بود و تجربه های شخصی خودم تصمیم دارم یک راهنما در این مورد بنویسم. اگر مایل هستید بگین تا بنویسم. البته اینم بگم که به گفته ی سازندگان برنامه قدرت این شبیه ساز به اندازه ی یک CPU 10Mhz هست و انتظار زیاد ازش نداشته باشید.
سایت برنامه: http://pearpc.sourceforge.netر
 

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
خبر جدید:نسخه ی 1.1 با برخی رفع اشکال ارائه شد حتما اونو دریافت کنید!
 

FARGO

Registered User
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2003
نوشته‌ها
960
لایک‌ها
0
آقا راهنما بنويس.
چرا در توليد علم اين دست اون دست ميكني.
حال داري بنويس استفاده كنيم دادا.
 

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
سجادی جان اینکه می پرسم بنویسم یا نه تریپ روشن فکری میذارم!! اما اگر کسی هم نگفت می خوام من با پررویی تمام خواهم نوشت :p
 

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
مواد لازم(!!) :
CD های Mac OS X 10.0,10.2,10.3 (بستگی به خودتون داره که می خواهید کدوم رو نصب کنید). یک عدد Hard disk مجازی 3 گیگابایت برای نسخه های قبل از 10.3 و برای 10.3 ترجیحا از از Hard Disk مجازی 6 گیگابایتی استفاده کنید.یک برنامه برای ساخت ISO از CD ها به عنوان مثال Blindwrite. وقت بسیار!!
طرز تهیه:
ساخت ISO از CD ها در Blindwrite:
1-CD اول را داخل CD/DVD Rom قرار دهید.
2-برنامه ی blindwrite را اجرا کرده و در منوی سمت چپ گزینه ی Read را انتخاب کنید.
3-در قسمت selection جلوی source درایوی که CD در آن قرار دارد را انتخاب کنید.
4-در قسمت Destination نام و محل فایل ISO را که میخواهید بسازید مشخص کنید.(پسوند .iso را هم خودتان بزنید)
5-در قسمت Settings جلوی Profile گزینه ی ISO Image را انخاب کنید.
6-بر دکمه ی Read (در پایین) کلیک کنید و منتظر بمانید تا ساخت فایل ISO از CD به پایان برسد.
7-اگر Mac OSX شما بیش از 1 CD دارد مانند 10,3 که 3 CD دارد مراحل بالا را برای CD های بعدی هم انجام دهید.
دریافت هارد دیسک مجازی:
بنا بر انتخاب خود 3 گیگابایتی را از اینجا:
http://prdownloads.sourceforge.net/pearpc/pearpc-3gib.img.bz2
و 6 گیگابایتی را از اینجا در یافت کنید:
http://prdownloads.sourceforge.net/pearpc/pearpc-6gib.img.bz2
نکته1:حجم فایل های فشرده 3 و 5 کیلوبایت هست اما بعد از extract توسط برنامه ای مانند Winrar که از BZip2 پشتیبانی می کند حجم آنها به ترتیب 3 و 6 گیگابایت خواهد شد! پس قبل از فشرده سازی از داشتن این مقدار فضای خالی مطمئن شوید.
نکته2: چون Fat32 برای هر فایل حجم حداکثر 4 گیگابایت را قبول می کند پس Hard Disk 6 گیکابایتی را باید در یک پارتیشن NTFS از حالت فشردگی خارج کنید.
دریافت و تنظیم خود برنامه (Pear PC):
اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید توصیه ی من دریافت نسخه ای است که JIT هم داشته باشد پس آن را از اینجا دریافت کنید:
http://prdownloads.sourceforge.net/pearpc/pearpc-0.1.1-win32-jitc.zip
(تذکر: لینکهایی که دادم رو با browser خود باز کنید و پس از انتخاب mirror در صورت تمایل با download manager خود اونها رو دریافت کنید.)
پس از extract کردن وارد folder برنامه شده و فایل ppccfg.example را با یک برنامه ی ویرایشگر مانند notepad باز کنید.و اما تنظیماتی رو که تغییرشون مهمه رو می نویسم(اینجا هرچی رو گفتم انتخاب کنید به این معناست که عبارت قبلی که اونجا بوده رو پاک کرده و عبارت جدید را به جاش تایپ کنید):
تنظیم وضوع توصویر و عمق رنگ: برای اینکار در جلوی ppc_start_resolution عدد مورد نظر را وارد کنید(ترجیحا برای حداکثر سازگاری همان 4 را انتخاب کنید).بر اساس جدول زیر:
0: (640x480x8 (indexed
1: 640x480x15
2: 640x480x32
3: (800x600x8 (indexed
4: 800x600x15
5: 800x600x32
6: (1024x768x8 (indexed
7: 1024x768x15
8: 1024x768x32
تنظیم redraw_interval_msec: اگر این عدد 400 یا بالاتر باشد سرعت نصب سیستم عامل تا حد ناچیزی بالا می رود اما جلوه های نصویری و سرعت cursor به طرز وحشتناکی کاهش پیدا می کنن و اگر اعصاب این کندی رو نداشتید اون رو 50 بگذارید.
تنظیم prom_bootmethod: در این قسمت شما مشخص می کنید که آیا به صورت خودکار اولین پارتیشن Bootable رو boot کنه یا بذاره خودتون انتخاب کنید و یا خودتون از قبل یک پارتیشن مشخص رو بهش بدید که هر دفعه با اون boot بشه. برای boot خودکار auto رو انتخاب کنید و برای حالت انتخابی select رو.برای حالت سوم هم force رو بزنید که خود من نتونستم باهاش کار کنم شاید شما بتونید.توصیه ی من گزینه ی select هست.
تنظیم نحوه ی عملیات boot در سیستم عامل: در جلوی prom_env_machargs و داخل "" می توانید سه حالت را انتخاب کنید. اولی "" است که default خود سیستم عامل هست و عملیات boot به صورت گرافیکی انجام میشه.دومی "v-" هست که عملیات نصب رو به صورت متنی مرحله به مرحله نشون میده مانند لینوکس و ویژگیش اینه که اگر خطایی باعث عدم اجرای سیستم عامل شود میشه فهمید و درصورت امکان برطرفش کرد.گزینه ی بعدی "s-" هست single user mode هست و فقط یکبار لازم میشه که اونو به موقعش می گم.
تنظیم HardDisk مجازی: ابتدا برای فعال کردنpci_ide0_master_installed عدد رویروی آن را از 0 به 1 تغییر دهید.سپس در جلوی pci_ide0_master_image داخل "" محل و نام فایل(هارد دیسک مجازی) رو بنویسید. به عنوان مثال برای من به این شکل هست:
pci_ide0_master_installed = 1
pci_ide0_master_image = "e:\pearpc-6gib.img"
تنظیم CD Rom: ابتدا pci_ide0_slave_installed را اگر 1 نیست 1 کنید. سپس درجلوی pci_ide0_slave_image داخل "" محل و نام فایل (ISO (CD1 را بنویسید. به عنوان مثال:
pci_ide0_slave_installed = 1
pci_ide0_slave_image = "g:\panther.iso"
تنظیمات به پایان رسید!! حالا نوبت اجرای برنامه است. این را بدانید که این برنامه با Double Click هرگز باز نخواهد شد. بلکه شما باید در cmd وارد فولدری که فایل در آن قرار دارد شده و تایپ کنید: ppc ppccfg.example
سپس برنامه اجرا شده(هروقت خواستید از mouse در برنامه استفاده کنید F12 را بزنید و دوباره اگر خواستید از mouse در محیط ویندوز استفاده کنید همون F12 رو بزنید) و اگر auto را انتخاب کرده باشید به صورت خودکار از CD راه اندازی میشه.اگر هم select گذاشته باشد گزینه ی مربوط به cdrom را انتخاب کنید.باید چندین دقیقه صبر کنید و صبر کنید تا سرانجام وارد setup گرافیکی شوید. در آن قسمت قبل از اینکه مراحل نصب را دنبال کنید منوی Installer در بالا را کلیک کرده و سپس Start Disk setup tool یا گزینه ی مشابه را انتخاب کنید.
تذکر: گزینه ی change startup disk برای انتخاب کردن اولین drive برای boot میباشد و اون رو اشتباهی انتخاب نکنید.
وقتی وارد برنامه ی پارتیشن بندی شدید بر روی گزینه ی 3.0gb ein gebusch یا6.0gb ein gebusch کلیک کنید. برنامه ی پارتیشن بندی آن اینقدر آسان است که نیازی به توضیح ندارد اما خوب برای احتیاط یک روش از روش های موجود رو توضیح میدم. روی erase کلیک کنید و بعد ترجیحا Macintosh extended را انتخاب کنید.اگر panther دارید Macintosh extended(journaled) رو توصیه می کنم. سپس نامی برای آن انتخاب کرده و erase(اون بالایی رو نمیگما) رو بزنید تا عملیات انجام بشه. بعد از پایان پارتیشن بندی برنامه رو بندید و شما خود به خود به setup باز می گردید. از اینجا به بعد اینقدر آسونه که نیاز به توضیح نداره. فقط چند تا نکته واسه سریعتر انجام شدن کار شما:
در قسمت installation type بر روی Customize کلیک کنید و سپس هرچی Asian Languages Support و Additional Languages Support که زبانهای زیادی هم هستن رو تیکشونو بردارید. همچنین Printer driver هارو. اینجوری عملیات نصب شما خیلی زودتر به پایان میرسه.همچنین مرحله ی چک کردن CD ها را هم می توانید skip کنید.(اگر در هنگام چک کردن از شما CD2 را خواست با change cd که در برنامه ی شبیه ساز هست فایل iso CD2 را لنتخاب کنید و دوباره که 1 رو خواست به همین ترتیب.
پس از پایان مرحله ی اول نصب وقتی بر روی restart کلیک کنید برنامه خارج میشه(و این عادیه). بعد از اجرای دوباره ی برنامه احتمال 90 درصد پارتیشن شما bootable نیست! برای حل این مشکل فایل ppccfg.example رو باز کنید. برای prom_env_machargs اینبار "s-" رو انتخاب کنید. بعد از اینکه CD1 در این حالت boot شد و شما امکان تایپ در محیط متنی رو پیدا کردید این کارهارو انجام بدید.تایپ کنید pdisk. سپس تایپ کنید e.بعد که نام device رو پرسید تایپ کنید dev/disk0/
سپس تایپ کنید p تا جدولی از پارتیشنها رو مشاهده کنید.به شماره ی پارتیشنی که type آن Apple_HFS است و سایز دارد دقت کنی.سپس تایپ کنید r و بعد شماره ی آن را وارد کرده و بعد برای شناره ی جدید 2 رو وارد کنید. سپس w را بزنید و با y تایید کنید. بعد دو بار تایپ کنید q. یعنی بعد از یکبار تایپ q از آن قسمت خارج می شوید اما برای خروج کامل از برنامه باید دوباره q رو تایپ کنید.یعنی یکبار جلوی Command و یکبار جلوی Top Level Command.سپس تایپ کنید reboot تا از برنامه خارج شوید. دوباره ppccfg.example را باز کنید و prom_env_machargs را به "" یا "v-" تغییر دهید. pci_ide0_slave_image را هم به CD دوم تغییر دهید.(البته اینکار اگر Mac OSX شما فقط یک CD دارد لازم نیست.) prom_bootmethod را هم select کنید تا بتونید پارتیشنی که Mac OSX روش نصب شده رو انتخاب کنید. برنامه رو اجرا کرده و با اون پارتیشن نصب رو ادامه بدین.
خوب! مبارک باشه :D شما Mac OSX دارید.
 

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
یه نکته ی مهم رو یادم رفت بگم!! در فایل ppccfg.example برخی از عبارات اولشان # دارد که «انها معمولا برای راهنمایی شما هستند و تغییر دادن آنها تاثیری در برنامه نخواهد داشت پس اگر دو عبارت مشابه دیدید که یکی # دارد و دیگری ندارد اونی که # رو ویرایش کنید.
 

A-Parsa

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 می 2004
نوشته‌ها
39
لایک‌ها
1

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
اینم چند تا تصویر که البته کوچیک و فشرده اش کردم PT قبول کنه ;)
 

فایل های ضمیمه

  • osx86-2.jpg
    osx86-2.jpg
    28.9 KB · نمایش ها: 136
  • osx86-3.jpg
    osx86-3.jpg
    24.8 KB · نمایش ها: 90
  • osx86-4.jpg
    osx86-4.jpg
    29.9 KB · نمایش ها: 118
  • panther7.jpg
    panther7.jpg
    30.2 KB · نمایش ها: 150

thomson762

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2003
نوشته‌ها
2,082
لایک‌ها
11
ir جان آقا دمت گرم
ولي با سرعت به اين پائينيييييييييييييييييييي !!!!!!!
هيچ كاري نميشه كرد.
بازام ممنون از زحماتت عزيز
موفق باشي يا حق
 

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
tsotodeh جان خواهش می کنم قابلی نداشت. البته سرعت خیلی پایینه اما واسه عشق اپل مثل من این چیزا خیلی مهم نیست :p
راستی یه سری لینک تکمیلی امروز پیدا کردم...
چند راهنمای انگلیسی:
http://www.emaculation.com/phpBB/viewtopic.php?t=1102
http://www.liquid-y.de/camouflagex/pearpc/pearpc.html
دریافت نسخه ی از قبل compile شده ی RPM برای توزیعهای لینوکس مانند Redhat,Suse,Mandrake
http://ranger.befunk.com/rpms/
دریافت نسخه ی ویندور که هر روز از CVS ساخته می شود:
http://richardgoodwin.com/pearpc
تنظیم آسانتر فایل ppccfg.example :
http://www.iamthecheese.com/php/pearpc.php
بازم چیز مفیدی پدیدا کردم میذارم.
 

esi

Registered User
تاریخ عضویت
25 مارس 2004
نوشته‌ها
91
لایک‌ها
1
محل سکونت
Hell
خيلی با حال بود. به امتحانش می ارزيد!
 

ehsan

Administrator
مدیر انجمن
Administrator
تاریخ عضویت
5 دسامبر 2002
نوشته‌ها
7,949
لایک‌ها
3,918
محل سکونت
Internet

Mashaheer

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 می 2003
نوشته‌ها
1,992
لایک‌ها
17
سن
43
محل سکونت
UAE
علي جان (irgamer) دستت درد نكنه
هميشه اطلاعات جالبي درباره اپل مينويسي
موفق باشيد.
 

A-Parsa

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
10 می 2004
نوشته‌ها
39
لایک‌ها
1
امكان استفاده از نرم افزارهاي مثل فتوشاپ توي اين سيستم هست منظورم اينكه كه شبيه ساز علاوه بر خود سيستم عامل ، اين برنامه ها رو هم ميتونه شبيه سازي كنه يا اينكه بايد از نرم افزارهاي مخصوص Mac استفاده كنيم ؟!
سوال بعدي هم در مورد پشتيباني از زبان فارسي ، اوضاع و احوال چطوره ؟! :king:
 

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
اول از همه کسانی که لطف داشتن ممنون :)
درمورد نرم افزارهای مکینتاش هم من فقط virtual pc 6.1 رو داشتم که به راحتی نصب شد اما نتونست مامپیوتر مجازی رو توش راه بندازه دلیلشم اینه که virtual pc از بعضی ویژگیهای Power PC استفاده می کنه که این شبیه ساز هنوز اونارو شبیه سازی نکرده. اما نکته ی دیگه اینکه این نرم افزار باعث میشه Mac OSX تصور کنه بر روی Mac نصب شده برای همین انتظار نرم افزارهای x86 رو نداشته باشید.
پشتیبانی از زبان فارسی هم همونطور که تو تصاویر هست تاریخ رو اگه بخواهیم می نویسه مثلا شنبه 4 ژانویه. همچنین واحدهای ریال و... هم داره. برای تایپ فارسی هم مکینتاش فارسی رو داره هم استاندارد فرهنگستان زبان فارسی.
 

esi

Registered User
تاریخ عضویت
25 مارس 2004
نوشته‌ها
91
لایک‌ها
1
محل سکونت
Hell
يک سوال، آيا ميشود برنامه های مک را به راحتی اجرا کرد بر روی آن ؟
مثل: Final Cut Pro, DVD Studio
 

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
والا من خودم اونارو هنوز نخریدم امتحان کنم. اما با توجه به تجربه ای که با این شبیه ساز داشتم 21 مگابایت تصویر رو که خواستم import کنم به iPhoto زمان زیادی طول کشید درحالی که iPhoto به سرعت بسیار مشهوره! در ضمن این شبیه ساز بر روی برخی تصاویر و جلوه های ویژه ی خود Mac OSX هم یه مقدار... نمی دونم چه جوری بگم انگار یه مقدار رنگ صورتی بپای روی افکتها! نمی دونم بهش چی میگن اما خلاصه خواستم بگم انتظار کار با امثال Final Cut رو نداشته باشید. حتی بازی Chess که همراه خود Mac OSX بود رو اجرا کردم شبیه ساز خارج شد چه برسه به Final Cut.
 

FARGO

Registered User
تاریخ عضویت
28 سپتامبر 2003
نوشته‌ها
960
لایک‌ها
0
به نقل از irgamer :
سجادی جان اینکه می پرسم بنویسم یا نه تریپ روشن فکری میذارم!! اما اگر کسی هم نگفت می خوام من با پررویی تمام خواهم نوشت :p

ايول هم به اون تيريپ روشنفكريت و هم به راهنمايي كه نوشتي...دستت درد نكنه دادا.
 

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
قابلی نداشت ;)
خبر داغ: نسخه ی 0.1.2 منتشر شد. از ویژگیهاش:
-رفع ایراد "seek > 2^32 not impl"
-رفع نشناختن کلید " یا همون گ تو فارسی.
-رفع ایرادی که باعث میشد اگر مدتی طولانی از Mac OS استفاده نکنید از کار میفتاد
-رفع مشکل نشناختن کلید F8
همچنین ارایه ی driver برای کارت شبکه ی 3c90x.(فقط سازگار با لینوکس)
دریافت نسخه ی 0.1.2 با jitc برای ویندوز : http://prdownloads.sourceforge.net/pearpc/pearpc-0.1.2-win32-jitc.zip
دریافت برای لینوکس: http://prdownloads.sourceforge.net/pearpc/pearpc-0.1.2.tar.bz2
دریافت driver برای کارت شبکه 3c90x: http://pearpc.sourceforge.net/apsl.html
 

irgamer

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
23 جولای 2003
نوشته‌ها
2,030
لایک‌ها
15
دیگه لازم نیست با notepad سروکله بزنید!
یک انسان فداکار یک رابط گرافیکی عالی برای تنظیمات این برنامه نوشته:
http://www.freewebs.com/peargui/
با download manager ها نمیشه دریافت کرد.از طریق خود مرورگرتون دریافتش کنید.
 
بالا