برگزیده های پرشین تولز

سرطان مغز ،علائم تشخیص و درمان این بیماری

asalprh

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 آگوست 2016
نوشته‌ها
55
لایک‌ها
4
brain-cancer-drsamadian.jpg
سرطان مغز، یک عارضه ی خطرناک
به رشد غیر طبیعی سلول های مغز سرطان مغز گفته می شود . طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان مغز و دیگر مشکلات سیستم عصبی، دهمین علت اصلی مرگ و میر در جهان هستند

سرطان مغز می تواند انواع مختلفی از علائم شامل تشنج، خواب آلودگی، سردرگمی و تغییرات رفتاری داشته باشد. همه تومورهای مغزی سرطانی نیستند، سرطان یک واژه برای تومورهای بدخیم است.تومورهای خوش خیم می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.

تومورهای بدخیم می توانند رشد کنند و به شدت گسترش می یابند و سلول های سالم را از بین می برند. همچنین آنها می توانند به قسمت های دیگر بدن گسترش پیدا کنند. اما تومور خوش خیم می تواند با فشار آوردن بر بافت های اطراف ، مشکلات بسیاری را در مغز ایجاد کند.

انواع سرطان مغز
دو نوع سرطان مغز وجود دارد:

  • سرطان اولیه مغز که از خود سلول های مغز شروع می شود.
  • سرطان متاستاتیک مغز که در نقطه ای دیگری از بدن مثل ریه شروع شده و به مغز می رسد.
نوع سرطان مغز نشان می دهد که چه نوع سلول های مغزی باعث ایجاد تومور شده اند و همچنین مرحله سرطان مغز نشان دهنده میزان گسترش سرطان است.

علائم سرطان مغز
علائم سرطان مغز متفاوت است و فقط مخصوص سرطان مغز نیستند، یعنی می‌توانند علل بیماری‌های زیاد دیگری نیز باشند. تنها راه برای اینکه مطمئن شویم چه چیزی این علائم را به وجود آورده انجام آزمایش‌های تشخیصی است اما اغلباین علائم شامل :

  • سر درد
  • سرگیجه و حواس پرتی
  • مشکلات در تعادل و راه رفتن
  • تشنج
  • حالت تهوع
  • بی خوابی
  • بینایی تار
  • دشوار بودن تمرکز، مشکلات حافظه و آشفتگی
تشخیص و درمان سرطان مغز
در بیشتر موارد برای تشخیص سرطان مغز سی تی اسکن مغز پیشنهاد می شود. معمولا یک مایع کنتراست به خون شما تزریق می شود تا موارد غیرطبیعی در اسکن واضح تر شوند.

اغلب، اسکن MRI به جای یک اسکن سی تی برای تومورهای مشکوک مغزی استفاده می شود. این به این دلیل است که MRIدارای حساسیت بالایی برای تشخیص وجود یا تغییر تومور است. با این حال، بیشتر موسسات هنوز به عنوان اولین تست تشخیصی از CT اسکن استفاده می کنند.

به طور کلی سه روش درمانی جهت درمان سرطان های مغزی مورد استفاده قرار می گیرد که شامل جراحی ، پرتو درمانی و شمیی درمانی است.

جراحی : در هنگام جراحی، جراح تلاش می کند تا جایی که امکان بیشترین مقدار از تومور را بردارد. معمولاً جراحی، تومورهای مغزی را معالجه نمی کند ولی می تواند به کاهش علائم و افزایش طول عمر کمک کند.

پرتو درمانی : در این روش از اشعه های پر انرژی به منظور ایجاد صدمه به سلولهای سرطانی و توقف رشد و تکثیر آنها استفاده می شود. این روش درمانی موضعی بوده و تنها ناحیه ای که تحت اشعه قرار گرفته است تحت درمان قرار می گیرد . پرتوها می توانند از یک منبع خارجی ( ماشین های تولید کننده پرتو ) یا از یک منبع داخلی ( بصورت استفاده از ابزارهای کاشتنی در بدن در نزدیک تومور) ساطع شوند.

شیمی درمانی : شیمی درمانی به استفاده از گروهی از داروها که سلول های سرطانی را می کشند گفته می شود. ممکن است بیماران برای جلوگیری از رشد، گسترش یا عود سزطان، حین یا بعد از پرتودرمانی تحت این درمان قرار بگیرند.بیماران مبتلا به سرطان های مغزی برای علائمی که دچار هستند هم درمان هایی دریافت می کنند. مثلاً برای کنترل تشنج تحت درمان های دارویی قرار می گیرند.
منبع : دکتر صمدیان متخصص مغز و اعصاب
 
بالا