برگزیده های پرشین تولز

forsoh

Registered User
تاریخ عضویت
31 جولای 2012
نوشته‌ها
1,034
لایک‌ها
3,203
محل سکونت
پشت پی سی
دوستان بحث بستن بودجه بدون نفت داغ است. زمزمه هایی در خصوص حذف یارانه انرژی به وجود آمده است. آیا حذف انرژی موجب سود آوری نمادهای بورسی می شود؟ آیا این اقدام دولت باعث رونق بورس خواهد گشت؟ خبرگزاری جمهوری اسلامی، مطلبی را از قول دنیای اقتصاد نقل کرده که بسیار باید مورد توجه قرار گیرد. بنده بر اساس تحلیل خودم می گویم اگر قرار است یارانه بخش دولتی حذف شود سود آن صنعت کم می شود اما دوستان نظرات دیگری دارند. مثلا اگر تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت دارویی کشور قطع شود قاعدتا باید درآمد عملیاتی این شرکت ها پایین بیاید چون هزینه های تولیدشان (واردات مواد اولیه) بالا می رود و از سوی دیگر قدرت مردم برای خرید دارو کاهش پیدا می کند. درباره حذف یارانه انرژی هم دوستان می گویند این امر می تواند به درآمد شرکت های بورسی کمک کند اما من جور دیگری برداشت می کنم. هرچند چون تازه کار هستم من هم چه اینجا و چه در محافل دیگر حرف همین عزیزان را تکرار می کنم. با اینکه مطلب روزنامه دنیای اقتصاد خیلی دو پهلو حرف زده است اما اگر جان کلامش این است که حذف یارانه انرژی تبعات خوبی برای اقتصاد کشور ندارد. در واقع دولت تنها برای کسری بودجه می خواهد دست به چنین اقدامی بزند.

در این میان حذف یارانه‌های پنهان انرژی بر سودآوری بورسی‌ها اثرگذار است. شرکت‌های تولیدی از این یارانه انرژی استفاده می‌کنند و بسته به نوع فرآیند سهم متفاوتی از رانت انرژی دارند. برای مثال صنعت سیمان تا ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی دریافت می‌کند، درحالی‌که احتمالا سود سال ۹۸ این صنعت به ۱۵۰۰ میلیارد تومان نمی‌رسد. در زنجیره تولید فولاد حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌ انرژی وجود دارد. اگر بنا به کاهش یا حذف یارانه‌های انرژی در کشور باشد رشد قیمت گاز سوخت (آخرین قیمت‌ها حدود ۲۶۰ تومان) پتروشیمی‌ها نیز محتمل است که اثر متفاوتی بر سودآوری این صنعت خواهد داشت؛ احتمالا اوره‌سازان اثر محسوسی از این بخش بپذیرند. اصلاح احتمالی قیمت گاز در کشور می‌تواند بر قیمت خوراک پتروشیمی‌ها نیز اندکی اثرگذار باشد. حتی صنایع کوچک‌تر نیز با اصلاح قیمت انرژی با افت سود مواجه می‌شوند که برای مثال باید به صنایع انرژی‌بر مانند تولیدکنندگان آلومینیوم یا تولیدکنندگان ظروف شیشه‌ای (گروه کانی غیرفلزی) اشاره کرد. آیا موارد بالا به معنای فشار بر قیمت سهام است یا خیر، موضوع گزارش جداگانه‌ و مفصلی است. چون میزان احتمالی کاهش رانت انرژی و سایر موارد می‌تواند اثرات متفاوتی بر صنایع به‌دنبال داشته باشد. اصلاح قیمت بنزین و گازوئیل نیز اگر به وقوع بپیوندد علاوه‌بر اثر قابل‌توجه آن بر درآمد دولت و حذف رانت سنگین این بخش، می‌تواند بر بورس تهران به‌خصوص صنایع وابسته به حمل‌ونقل اثرگذار باشد. بر این اساس لازم است که توجه ویژه‌ای به این بخش شود.
 

H.T.C

Registered User
تاریخ عضویت
7 آپریل 2012
نوشته‌ها
2,710
لایک‌ها
1,331
محل سکونت
ایران سبز
دوستان اگر خریدی داشتن بزارن بررسی کنیم و پیشنهاد بدیم بهم
از بازار منفی اینروزها استفاده کنید
حالا یا میانگین سهمتون کم کنید یا فرصت ورود به سهم ها.
موفق باشید
 

forsoh

Registered User
تاریخ عضویت
31 جولای 2012
نوشته‌ها
1,034
لایک‌ها
3,203
محل سکونت
پشت پی سی
دوستان اگر خریدی داشتن بزارن بررسی کنیم و پیشنهاد بدیم بهم
از بازار منفی اینروزها استفاده کنید
حالا یا میانگین سهمتون کم کنید یا فرصت ورود به سهم ها.
موفق باشید

والله پرتفوی من شبیه شرکت های سرمایه گذاری شده :general509: از چند روز قبل در خصوص ورود به #شپنا از دوستان مشورت گرفتم. امام دبوی نظر مثبتی رویش نداشت :D اما برخلاف نظر ایشان به سهم ورود پیدا کردم و منتظرم افزایش 157 درصدی اعمال شود.
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
دوستان بحث بستن بودجه بدون نفت داغ است. زمزمه هایی در خصوص حذف یارانه انرژی به وجود آمده است. آیا حذف انرژی موجب سود آوری نمادهای بورسی می شود؟ آیا این اقدام دولت باعث رونق بورس خواهد گشت؟ خبرگزاری جمهوری اسلامی، مطلبی را از قول دنیای اقتصاد نقل کرده که بسیار باید مورد توجه قرار گیرد. بنده بر اساس تحلیل خودم می گویم اگر قرار است یارانه بخش دولتی حذف شود سود آن صنعت کم می شود اما دوستان نظرات دیگری دارند. مثلا اگر تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت دارویی کشور قطع شود قاعدتا باید درآمد عملیاتی این شرکت ها پایین بیاید چون هزینه های تولیدشان (واردات مواد اولیه) بالا می رود و از سوی دیگر قدرت مردم برای خرید دارو کاهش پیدا می کند. درباره حذف یارانه انرژی هم دوستان می گویند این امر می تواند به درآمد شرکت های بورسی کمک کند اما من جور دیگری برداشت می کنم. هرچند چون تازه کار هستم من هم چه اینجا و چه در محافل دیگر حرف همین عزیزان را تکرار می کنم. با اینکه مطلب روزنامه دنیای اقتصاد خیلی دو پهلو حرف زده است اما اگر جان کلامش این است که حذف یارانه انرژی تبعات خوبی برای اقتصاد کشور ندارد. در واقع دولت تنها برای کسری بودجه می خواهد دست به چنین اقدامی بزند.

ممنون از طرح این بحث .
چیزی که من شنیدم اینه که فعلا و برای سال آینده قرار هست بودجه جاری رو کاملا بدون نفت ببندند که بنظرم خیلی هم خوب هست و یک ثبات و اطمینان در اقتصاد ایجاد میکنه .
در مورد حذف و یا کاهش یارانه انرژی هم بطور کلی من موافقم . اگر دولت زودتر این کار را کرده بود کسری بودجه نداشت و دستش برای مدیریت نرخ ارز باز بود و این افزایش قیمت وحشتناک اتفاق نمی افتاد . ضمن اینکه اگر دولت یارانه انرژی رو برداره و بصورت دیگه ای هزینه کنه ( هر چند احتمالا با من موافق باشید که بهرحال بخش بزرگی از یارانه هدر میره و هاپولی میشه ) باز هم از وضعیت فعلی بهتره . الان تعداد اتومبیل ایران و ترکیه برابر هست ولی مصرف بنزین ایران 10 برابر هست . خوب فرضا بخاطر کیفیت ماشینها و قیمت ارزان بنزین ، مصرف ایرانیها دو برابر هست ولی بقیه اش کجا میره ؟ بنظر من که داره بطور گسترده قاچاق میشه .
در مورد بورس هم بنظر من شاید به چند صنعت آسیب برسه ولی کلیت بورس از هر کاهش رانت و افزایش شفافیت و آزاد سازی اقتصادی منتفع خواهد شد .
فرض کنید دولت بتونه تورم رو کنترل کنه و برسونه به 10 % اونوقت اگر شما سالی 15% سود کنید یعنی 50% از تورم جلوتر هستید . ولی در تورم 80% باید سالی 120% سود کنید که 50% بیشتر از تورم کسب سود کرده باشید .
مساله بعدی بهره وری هست . با این قیمتهای فعلی بخش بزرگی از انرژی در هر سه بخش خانگی و صنعتی و کشاورزی داره هدر میره . وقتی گاز اینقدر ارزان هست ، روشن بودن شوفاژ و باز بودن پنجره میشه یک کار عادی و با این قیمت برق خیلی ها فرقی براشون نداره لامپ ال ای دی داشته باشند یا رشته ای با مصرف ده برابر . کارخونه ها هم هیچ تلاشی برای بروز کردن تجهیزات و بهینه کردن مصرف انرژی نمیکنند . اینطوری میشه که صنعت سیمان سالی 10000 میلیارد تومن روی انرژی مصرفی یارانه میگیره و سودش کلا 1500 میلیارد هست .
اینطور به آتش کشیدن منابع کشور واقعا فاجعه هست و البته هر طرحی برای حذف یارانه باید با درنظر گرفتن وضعیت دهکهای پائین درآمدی باشه .
دوستان لطفا در این بحث شرکت کنید و نظرتون رو در مورد وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده با توجه به کاهش فروش نفت بگید .
 

forsoh

Registered User
تاریخ عضویت
31 جولای 2012
نوشته‌ها
1,034
لایک‌ها
3,203
محل سکونت
پشت پی سی
ممنون از طرح این بحث .
چیزی که من شنیدم اینه که فعلا و برای سال آینده قرار هست بودجه جاری رو کاملا بدون نفت ببندند که بنظرم خیلی هم خوب هست و یک ثبات و اطمینان در اقتصاد ایجاد میکنه .
در مورد حذف و یا کاهش یارانه انرژی هم بطور کلی من موافقم . اگر دولت زودتر این کار را کرده بود کسری بودجه نداشت و دستش برای مدیریت نرخ ارز باز بود و این افزایش قیمت وحشتناک اتفاق نمی افتاد . ضمن اینکه اگر دولت یارانه انرژی رو برداره و بصورت دیگه ای هزینه کنه ( هر چند احتمالا با من موافق باشید که بهرحال بخش بزرگی از یارانه هدر میره و هاپولی میشه ) باز هم از وضعیت فعلی بهتره . الان تعداد اتومبیل ایران و ترکیه برابر هست ولی مصرف بنزین ایران 10 برابر هست . خوب فرضا بخاطر کیفیت ماشینها و قیمت ارزان بنزین ، مصرف ایرانیها دو برابر هست ولی بقیه اش کجا میره ؟ بنظر من که داره بطور گسترده قاچاق میشه .
در مورد بورس هم بنظر من شاید به چند صنعت آسیب برسه ولی کلیت بورس از هر کاهش رانت و افزایش شفافیت و آزاد سازی اقتصادی منتفع خواهد شد .
فرض کنید دولت بتونه تورم رو کنترل کنه و برسونه به 10 % اونوقت اگر شما سالی 15% سود کنید یعنی 50% از تورم جلوتر هستید . ولی در تورم 80% باید سالی 120% سود کنید که 50% بیشتر از تورم کسب سود کرده باشید .
مساله بعدی بهره وری هست . با این قیمتهای فعلی بخش بزرگی از انرژی در هر سه بخش خانگی و صنعتی و کشاورزی داره هدر میره . وقتی گاز اینقدر ارزان هست ، روشن بودن شوفاژ و باز بودن پنجره میشه یک کار عادی و با این قیمت برق خیلی ها فرقی براشون نداره لامپ ال ای دی داشته باشند یا رشته ای با مصرف ده برابر . کارخونه ها هم هیچ تلاشی برای بروز کردن تجهیزات و بهینه کردن مصرف انرژی نمیکنند . اینطوری میشه که صنعت سیمان سالی 10000 میلیارد تومن روی انرژی مصرفی یارانه میگیره و سودش کلا 1500 میلیارد هست .
اینطور به آتش کشیدن منابع کشور واقعا فاجعه هست و البته هر طرحی برای حذف یارانه باید با درنظر گرفتن وضعیت دهکهای پائین درآمدی باشه .
دوستان لطفا در این بحث شرکت کنید و نظرتون رو در مورد وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده با توجه به کاهش فروش نفت بگید .

ما با یک پدیده ی عجیبی رو به رو هستیم که فکر کنم در جهان بی نظیر است. از یک طرف رکود (بیکاری) داریم و از سوی دیگر تورم و سایه تحریم هم مثل بختک بالای سرمان است. دولت می خواهد جلوی تورم را بگیرد اما اینکار باعث می شود که رکود افزایش یابد، از آن طرف می خواهد رکود را از بین ببرد اما می داند اینکار باعث افزایش تورم می شود :D این وسط تحریم هم شده قوز بالای قور ....

من یک مسائلی را در دنیای واقعی در مورد قیمت سکه و دلار و قاچاق سوخت و قس علی هذا دیده و شنیده ام که جرات بازگو کردنش را ندارم. اگر در یک جای خصوصی بود به شما می گفتم.

حال برگردیم سراغ تاثیر حذف یارانه انرژی بر شرکت های بورسی ....

شما گزارش تفسیری شرکت های بورسی را بخوان. طرف می گوید چند ماه است لنگ فلان قطعه پتروشیمی هستیم تا از خارج بیاید. دستگاه ها قدیمی هستند. در داخل تولید نمی شوند. اینکه فکر کنیم اگر فردا یارانه انرژی حذف شد اینها می روند دنبال روش هایی تا از اتلاف انرژی جلوگیری کنند اشتباه است. شرکت قطعه سازی خریخت با افتخار اعلام می کند دستگاه هایمان مال سال 1975 است و فرسوده شده اند بعد برای بهره وری بیشتر می گوید آن قطعات فلزی را که قبلا دور می انداختیم باز از آن ها استفاده می کنیم. یعنی نمی گوید رفته ام یک شرکت دانش بنیان پیدا کرده ام تا مدل جدید این دستگاه ها را برایم بسازد. این درد است. همین می است که P/E گروه قطعات منفی می شود. مثل بازآماد هواپیماهای نیروی هوایی می ماند. شما هر روز هم آن فانتوم را تعمیر کنی درد دوا نمی شود باید کلا یک جنگنده جدید خرید. صنایع ما هم اگر تا امروز بهره وری را افزایش نداده اند تا 100 سال سیاه هم دیگر هم نمی دهند.

با افزایش نرخ انرژی، تورم افزایش پیدا می کند اما جلوی رشد ارز گرفته می شود. افزایش تورم هم نرخ هزینه های تولید شرکت ها را زیاد می کند و این خوب نیست. اصلا ما کشور صنعتی نیستیم. ما اگر تحریم نبودیم می توانستیم با حذف یارانه انرژی، شرکت های فعال خارجی در حوزه نفت را در ایران بیاوریم و این عالی میشد (چون نرخ انرژی برای آن شرکت ها جذاب میشد) و بعد با استفاده از سود سرمایه گذاری های ایجاد شده می رفتیم و مانند هلدینگ ها در صنایع کشورهای دیگر سرمایه گذاری می کردیم. عربستان همین کار را می کند.

اما اگر یارانه انرژی حذف شود نظر شما بر روی سه صنعت پالایشی، پتروشیمی و نیروگاهی چیست؟ من نصف سبدم پترو پالایشی است اما نیروگاهی ندارم :general712:
 
Last edited:

behsen69

Registered User
تاریخ عضویت
10 می 2018
نوشته‌ها
883
لایک‌ها
2,179
سن
33
الان تعداد اتومبیل ایران و ترکیه برابر هست ولی مصرف بنزین ایران 10 برابر هست . خوب فرضا بخاطر کیفیت ماشینها و قیمت ارزان بنزین ، مصرف ایرانیها دو برابر هست ولی بقیه اش کجا میره ؟
قیاس مع الفارق. این اطلاعات و مقایسه غیر علمیه

بنزین سوخت سوم کشور ترکیست و فقط حدود ۲۵ درصد از خودروهای ترکیه بنزین سوزن. سوخت ۷۵ درصد خودروهای ترکیه گاز و گازوئیله.

خودروهای ایران هم به طور میانگین ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از خودروهای استاندارد دنیا بنزین مصرف میکنن. تویوتا کمری ۲۰۰ اسب بخاری صدی ۸ بنزین میسوزونه، پراید ۱۱۱ ۶۰ اسب بخاری صدی ۱۱ مصرف میکنه. پژو ۴۰۵ و پارس ۱۱۰ اسب بخاری صدی ۱۳ مصرف بنزین دارن.
 
Last edited:

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
این موضوع که بعضی شرکتها دنبال افزایش بهره وری نیستند صحیح هست . ولی قرار نیست دولت سالی 100 میلیارد دلار بخاطر اونها بریزه توی جوب . اگر میخوان سود ده باشند باید تغییر کنند . ضمنا خط تولید جدید پتروشیمی شیراز و کل شرکت پالایشگاه ستاره خلیج فارس که یک مجتمع عظیم پالایشگاهی هست در زمان تحریم ها آغاز شدند و در تحریمها هم به بهره برداری رسیدند.
در مورد قیاس ایران و ترکیه هم اصل حرف من این هست که مصرف بنزین در ایران غیر طبیعی بالاست و اتفاقا خودم هم گفتم که بخشیش بخاطر کیفیت ماشینهاست !!
ولی دوستان بحث داره به حاشیه میره اینجا قرار نیست من و شما برای بنزین و ... تصمیم بگیریم . دولت هم روی نظرات این تاپیک تصمیم گیری نمیکنه .
غیر از اینکه نظر موافق یا مخالف میدین که خیلی هم خوبه و من میخونم و استفاده میکنم ، نظرتون رو در مورد وضعیت اقتصادی سال آینده با توجه به تصمیماتی که دولت این چند روز اعلام کرده بفرمائید .

جناب forsoh متاسفانه من تاثیر این موضوع رو بر پتروپالایشیها نمیدونم . چون یک بحث بسیار گسترده و تخصصی هست و بسته به این که خوراک شرکت مایع باشه یا گاز و تولیداتش صادراتی هستند یا داخل فروش میرن و اگر داخل فروش میرن طبق چه فرمولی قیمت گذاری میشن و ... تفاوت داره .
 
Last edited:

behsen69

Registered User
تاریخ عضویت
10 می 2018
نوشته‌ها
883
لایک‌ها
2,179
سن
33
در مورد قیاس ایران و ترکیه هم اصل حرف من این هست که مصرف بنزین در ایران غیر طبیعی بالاست
خیر، مصرف بنزین ایران به هیچ وجه غیر طبیعی بالا نیست. با وجود ارزان بودن نسبی سوخت + خودروهای پر مصرف این میزان از بالا بودن مصرف کاملا طبیعیه. همین فردا اگه کل خودروهای ایران با تویوتا و فولکس واگن و هوندا و هیوندای جایگزین بشه مصرف بنزین از 100 میلیون لیتر به 60 میلیون لیتر میرسه. اگه یکمم قیمت افزایش پیدا کنه احتمالا مصرف میره زیر 40 50 میلیون لیتر. به همون نسبت شما اگه خیابونای ژاپن و آلمان و آمریکا رو با نیسان آبی و 405 و پارس پر کنید مصرف بنزین اون کشورا بلافاصله دو برابر میشه
غیر از اینکه نظر موافق یا مخالف میدین که خیلی هم خوبه و من میخونم و استفاده میکنم ، نظرتون رو در مورد وضعیت اقتصادی سال آینده با توجه به تصمیماتی که دولت این چند روز اعلام کرده بفرمائید .
البته باید بگم من واقعا صاحب نظر نیستم و فقط مقداری مطالعه عمومی دارم. اما درباره سال آینده، نظرم تشدید و ادامه رکوده و حدس میزنم در صورت افزایش قیمت حامل های انرژی این رکود فراگیر تر بشه و به خرده فروشی ها و کسب و کارهای کوچیک هم برسه چون همزمان علاوه بر کاهش بودجه جاری خانوار، مقداری تورم ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی هم خواهیم داشت و ترکیب این دو تا قدرت خرید رو بیش از پیش پایین میاره.

اما درباره تاثیرش روی موضوعات کلان اقتصادی و بازارهای بزرگ هنوز نمیتونم نظری بدم چون به اندازه کافی دربارش نخوندم.
 

forsoh

Registered User
تاریخ عضویت
31 جولای 2012
نوشته‌ها
1,034
لایک‌ها
3,203
محل سکونت
پشت پی سی
به عنوان یک آماتور نظرم را می گویم. این نظر بر این پایه استوار است که تغییرات سیاسی مثبتی رخ ندهد.

دولت دیگر نمی تواند نفت بفروشد. پس کسری بودجه اش را از طرق گوناگون مانند مالیات و نرخ سوخت تامین می کند. به گمانم تحت هیچ شرایطی هم نمی گذارد قیمت ارز جهشی شود. پس این موضوع به ضرر تولید کنندگان است. زیرا افزایش نرخ سوخت موجب تورم و کاهش قدرت خرید مردم می شود. از طرفی هزینه شرکت ها را نیز افزایش می دهد. پس تولید کننده بازار مناسبی در داخل کشور پیدا نمی کند. مجبور است صادرات کند اما غافل از آنکه دولت معافیت های مالیاتی برای صادرات را برداشته و آن را منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات کرده است. افزون بر آن تحریم ها هر روز سخت می شود و ما توان حفظ بازارمان در کشورهای همسایه را نداریم. نرخ ارز هم که قرار نیست افزایش پیدا کند. پس باز هم به ضرر تولید کننده می شود.
 

behsen69

Registered User
تاریخ عضویت
10 می 2018
نوشته‌ها
883
لایک‌ها
2,179
سن
33
مساله بعدی بهره وری هست . با این قیمتهای فعلی بخش بزرگی از انرژی در هر سه بخش خانگی و صنعتی و کشاورزی داره هدر میره . وقتی گاز اینقدر ارزان هست ، روشن بودن شوفاژ و باز بودن پنجره میشه یک کار عادی و با این قیمت برق خیلی ها فرقی براشون نداره لامپ ال ای دی داشته باشند یا رشته ای با مصرف ده برابر . کارخونه ها هم هیچ تلاشی برای بروز کردن تجهیزات و بهینه کردن مصرف انرژی نمیکنند . اینطوری میشه که صنعت سیمان سالی 10000 میلیارد تومن روی انرژی مصرفی یارانه میگیره و سودش کلا 1500 میلیارد هست .
اینطور به آتش کشیدن منابع کشور واقعا فاجعه هست و البته هر طرحی برای حذف یارانه باید با درنظر گرفتن وضعیت دهکهای پائین درآمدی باشه .
دوستان لطفا در این بحث شرکت کنید و نظرتون رو در مورد وضعیت اقتصادی کشور در سال آینده با توجه به کاهش فروش نفت بگید .
ببینید اینکه انرژی در ایران نسبت به جهان ارزون تره هیچ بحث و تردید نیست. این یک حقیقته که باید پذیرفت، اما باید ببینیم که آیا ما به همون نسبت حاضر هستیم بقیه حقایق رو بپذیریم یا نه؟

چند حقیقتی که ما باید بپذیریم:

1- ما از لحاظ صنعتی و تکنولوژی یک کشور عقب مانده حساب میشیم

2- از لحاظ سرمایه گذاری های خارجی یکی از منزوی ترین کشورهای جهان هستیم. به نظر من منزوی ترین(نسبت به منابع عظیم کشور)

3- از لحاظ سرانه تولید داخلی ما یک کشور فقیر در سطح جهان حساب میشیم(تقریبا 95 درصد ایرانیا اینو نمیدونن و در توهم ثروت به سر میبرن)

تمام اینها حقیقت غیر قابل انکار هست. به عنوان مثال سرانه تولید ناخالص ما چیزی حدود 5 هزار دلاره. در صورتی که کشورهای درجه سه اروپا مثل قبرس و استونی و اسلوونی بدون منابع انرژی بین 20 تا 30 هزار دلار سرانه تولید دارن

اینها همه متغیرهای بسیار کلان اقتصادی هستند که هیچکدومشون طی یک سال دو سال حتی 10 سال به این سادگی و با یه تصویب و یه امضا تغییر نمیکنن و نیازمند برنامه و مدیریت دقیق و درسته. اینکه فکر کنید امروز یارانه برق و گاز برداشته شه فردا شرکتای سیمانی سود ده میشن خیر، هرگز چنین اتفاقی نمیفته. فقط سیمان گرون میشه یا بهتر بگم تعدیل میشه قیمتش نسبت به قیمت انرژی دریافتی. و نتیجه اش تورم و افزایش هزینه ساخت و قیمت مسکن خواهد بود. در واقع از جیب ملت به جیب دولت برای رهایی دولت از مخمصه ای که توش گرفتار شده.

این دور باطلیه که تقریبا هر 5 سال یه بار در اقتصاد ایران اتفاق میفته. شما فردا بنزین رو بکن لیتری 3 هزار تومن، برق و گاز رو هم بکن 3 برابر و نزدیک کن به قیمت جهانی. 5 سال دیگه دلار میشه 25 تومن، یه بطری آب معدنی میشه 5 تومن، اونوقت دوباره یه بطری آب معدنی رو میذارن کنار یه بطری بنزین میگن آی مردم ببینید یه بطری بنزین از یه بطری آب ارزون تره. دوباره همین بحث های ارزون بودن بنزین و برق و گاز رواج پیدا میکنه و به شکل کپی پیست همین حرفها تکرار میشه و بعد از کلی شامورتی بازی و جنگ زرگری سال 1404 بنزین میشه لیتری 6 تومن و .... دوباره از اول

درباره به آتش کشیدن منابع کشور هم باید بگم مثل تبلیغ صرفه جویی آب در زمان مسواک زدنه، وقتی 90 درصد آب شیرین کشور تو کشاورزی مصرف میشه.

عقب موندگی صنعتی و تکنولوژیکی باعث شده منابع عظیم مشترگ گاز با قطر و نفت با عراق توسط اون دو کشور خالی بشه و همین الان میادین گاز پارس جنوبی شروع به افت فشار کنن.

اون چیزی که منابع کشور رو به آتش کشیده سو مدیریت، فساد و انزوای جهانیه.
 

behsen69

Registered User
تاریخ عضویت
10 می 2018
نوشته‌ها
883
لایک‌ها
2,179
سن
33
برکت سهم از گروه دارویی هست که جامونده و مثل هم گروه ها رشد نکرده
بالای هزار رو خواهد دید


دوستان ستران پله ای خرید کنید
سهم خوبی هست
برکت اسفند بوده 150 تومن الان رسیده به 650 تومن. بیشتر از 4 برابر شده تو همین 6 7 ماه. تقریبا جز بیشترین رشدهای گروه داروئه برکت. چطور از بقیه هم گروه ها عقبه؟ :-؟
 

091209130914

Registered User
تاریخ عضویت
9 ژانویه 2008
نوشته‌ها
732
لایک‌ها
1,920
شما اگه خیابونای ژاپن و آلمان و آمریکا رو با نیسان آبی و 405 و پارس پر کنید مصرف بنزین اون کشورا بلافاصله دو برابر میشه

صحیح ولی مساله اینه که الان مصرف بنزین ایران دوبرابر نیست و چند برابر هست !
ضمن اینکه بخشی از قاچاق بنزین داره کشف میشه !!! و بماند که چه قدرش کشف نمیشه .
بنابر این به نظر من علاوه بر فساد و مدیریت نا کارآمد قیمت پائین بنزین هم موجب مشکلات مزمن شده و خواهد شد ( و این هم خودش ناشی از مدیریت ضعیف هست ) .
با این اوصاف اگر به نظر شما مصرف بنزین طبیعیه و قیمت هم مناسب پس خدارو شکر .
 

tiyam 01

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2009
نوشته‌ها
6,102
لایک‌ها
7,509
این سامان خبریه من ازش خبر ندارم همه دارن سهامشون رو میفروشن. امروز روی 305 تومن صف فروش تشکیل شده. 7 مهر 345 تومن تا امروز 305 تومن. 7 روز منفی 11.5 درصد.

پیشنهاد افزایش سرمایه دادن، چه مدت طول میکشه و چطوری مشخص میشه تائید یا رد شده؟ تو 16 دی 96 هم پیشنهاد افزایش سرمایه دادن اما انگار تائید نشده. تو کدال چیزی نزده.

یانک تجارت 13 اسفند 97 پیشنهاد افزایش سرمایه داده بودن 28 اسفند آگهی افزایش سرمایه زدن.
 
Last edited:

behsen69

Registered User
تاریخ عضویت
10 می 2018
نوشته‌ها
883
لایک‌ها
2,179
سن
33
صحیح ولی مساله اینه که الان مصرف بنزین ایران دوبرابر نیست و چند برابر هست !
ضمن اینکه بخشی از قاچاق بنزین داره کشف میشه !!! و بماند که چه قدرش کشف نمیشه .
اینجا جای این بحث نیست ولی جواب میدم.

این افسانه ها چیه میگید؟ چند برابر(!)

مصرف بنزین ایران چند برابر کجاست؟ میشه بفرمایید؟

مصرف بنزین ژاپن نزدیک به 200 میلیون لیتر معادل 2 برابر ایرانه با خودروهایی که یک سوم ایران سوخت مصرف میکنن و ناوگان عمومی کم نظیر در سطح جهان(متروی توکیو در دنیا زبانزد هست)

مصرف بنزین آمریکا 1.5 میلیارد لیتر در روزه معادل 15 برابر ایران

مصرف بنزین آلمان مهد خودروسازی جهان 80 90 میلیون در لیتر و نزدیک به ایرانه با وجود خیابانهایی پر از بنز و ب ام و و فولکس واگن و آئودی

کشورهایی مثل انگلیس و استرالیا هم با وجود ناوگان حمل و نقل عمومی پیشرفته و خودروهای کم مصرف بالای 50 میلیون لیتر مصرف بنزین دارن

بقیه کشورهایی که جمعیت بالا در حد ایران دارن خودروهاشون گازوئیلیه مثل فرانسه و ترکیه.


با این اوصاف اگر به نظر شما مصرف بنزین طبیعیه و قیمت هم مناسب پس خدارو شکر .
مصرف بنزین در کشور ما "غیر استاندارده". اما "غیر طبیعی" نیست. با وجود خودروهای پر مصرف و ارزانی نسبی سوخت این مصرف طبیعیه. قیمت مناسب رو هم من نمیدونم منظور شما چیه. قیمت بنزین در ایران حدود یک دهم بازار آمریکا و آلمانه. مناسب بودن یا نبودنش رو من نمیدونم.
در مورد قاچاق درسته، برای قاچاق به صرفه و سود آوره اما این اعدادی هم که گفته میشه در حد چند میلیون لیتر افسانست و اگه قاچاقی هم در حد بالا باشه سازمان یافته و یه دست برادران جان بر کف انجام میشه. وگرنه با لنج و قایق و بشکه و دبه 10 هزار لیترم به زور میشه قاچاق کرد.

زمان احمدی نژاد و سهمیه بندی، بنزین لیتری 100 تومن و 400 تومن بود مصرف 60 میلیون لیتر، الان لیتری 1000 تومنه مصرف 100 میلیون لیتره. حالا فردا بکنن لیتری 3 هزار تومن دو سال مصرف کم میشه اما 3 سال بعدش مصرف میشه 140 میلیون لیتر. اون دو سال اولی هم که مصرف میاد پایین به جاش تورم و رکود تشدید میشه.

خلاصه اینکه این اقتصاد مریض تر از اونیه که شما غصه ارزون بودن بنزینش رو بخورید. به اندازه مصرف دو قرن بنزین منابع کشور هدر رفته تو این 40 سال.
 

tiyam 01

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2009
نوشته‌ها
6,102
لایک‌ها
7,509
@091209130914
ایران 20 میلیون خودرو داره. هر خودرو میانگین سالی 12000 کیلومتر کارکرد داشته باشه ، در روز میشه 28 کیلومتر . هر خودوو در هر 100 کیلومتر 15 لیتر بسوزونه. در روز میشه 4.8 × 20 میلیون خودرو، 96 میلیون لیتر.

اگه این 15 لیتر بشه 9 لیتر. مصرف میشه 57.6 میلیون لیتر

به خاطر بی کیفیت بودن خوروها روزی 40 میلیون لیتر هدر بره قیمت هر لیتر بنزین رو 0.5 دلار در نظر بگیریم سالی 7.3 میلیارد دلار دود میشه.

با 7 میلیارد دلار .
دلار 10 هزار تومنی
میشه ایران خودور و سایپا رو تعطیل کرد. به 400 هزار شاغل صنعت خودروسازی ماهی 5 میلیون تومن داد. این 2.4 میلیارد دلار
سالی 100 هزار خودوری 20 هزار دلاری مثل نیسان ورسا، هوندا فیت هدیه داد. این 2 میلیارد دلار
هزینه ساخت هر کیلومتر راه اصلی 2.5 میلیارد تومن 250000 دلار هست. سالی 10000 کیلومتر بزرگراه ساخت. اینم 2.5 میلیارد دلار


ولی ما میخوایم پراید و پژوی 30 سال پیش تولید کنیم.
روزی 40 میلیون لیتر بنزین هدر بیدم. آلودگی هوا چند برابر اروپا داشته باشیم
 
Last edited:

forsoh

Registered User
تاریخ عضویت
31 جولای 2012
نوشته‌ها
1,034
لایک‌ها
3,203
محل سکونت
پشت پی سی
@091209130914
ایران 20 میلیون خودرو داره. هر خودرو سالی 30000 کیلومتر کارکرد داشته باشه، میانگین در روز میشه 82 کیلومتر، بگیم نه 100 کیلومتر. هر 100 کیلومتر 15 لیتر بسوزونه در روز میشه 15 × 30 میلیون خودرو، 30 میلیون لیتر. پس چرا مصرف نزدیک 100 میلیون هست
* میانگین جهان 13000 مایل در سال هست

قاچاق برادر من ...

آقای 0912 درست می گویند. آن چیزی که می گویم جرات بازگویش را ندارم بحث قاچاق است. این قاچاقچی ها فعلا سرشان گرم بنزین است. از وقتی دلار انقدر رفته بالا خدا را بنده نیستند.
 

behsen69

Registered User
تاریخ عضویت
10 می 2018
نوشته‌ها
883
لایک‌ها
2,179
سن
33
قاچاق برادر من ...

آقای 0912 درست می گویند. آن چیزی که می گویم جرات بازگویش را ندارم بحث قاچاق است. این قاچاقچی ها فعلا سرشان گرم بنزین است. از وقتی دلار انقدر رفته بالا خدا را بنده نیستند.
ضرب و تقسیم دوستمون اشتباهه. شما هم از روی یک گزاره غلط برای خودتون بریدید و دوختید :D

سال 95 با دلار 3500 تومنی هم مصرف بنزین ایران 90 میلیون لیتر در روز بود و تفاوت چندانی با امروز نداشت. با دلار 3500 تومنی هم بنزین قاچاق میشد؟
 
Last edited:

behsen69

Registered User
تاریخ عضویت
10 می 2018
نوشته‌ها
883
لایک‌ها
2,179
سن
33
@091209130914
ایران 20 میلیون خودرو داره. هر خودرو سالی 30000 کیلومتر کارکرد داشته باشه، میانگین در روز میشه 82 کیلومتر، بگیم نه 100 کیلومتر. هر 100 کیلومتر 15 لیتر بسوزونه در روز میشه 15 × 30 میلیون خودرو، 30 میلیون لیتر. پس چرا مصرف نزدیک 100 میلیون هست
* میانگین جهان 13000 مایل در سال هست
عزیزم؟! :| چیو ضربدر چی کردی و چی به دست اوردی؟!

اگر هر خودرو روزی 15 لیتر بنزین مصرف کنه و 20 میلیون خودرو داشته باشیم میشه روزی 300 میلیون لیتر نه 30 میلیون لیتر، حتی اگه هر خودرو 5 لیتر در روز مصرف کنه بازم میشه 100 میلیون لیتر :| :|

منظور مصرف روزانه بنزینه

با عرض معذرت نسبت به همه دوستان. همتون به طور کامل زدید به صحرای کربلا و ترکستان و هیچ اطلاعاتی درباره این مبحث ندارید و خودتونم نمیدونید دارید چی میگید :D دیگه شرمنده اینقدر مستقیم گفتم. چون نمیشه تو تاپیک بورس بیش از این درباره بنزین و بدیهیاتش بحث کرد(!)
 

tiyam 01

Registered User
تاریخ عضویت
5 جولای 2009
نوشته‌ها
6,102
لایک‌ها
7,509
عزیزم؟! :| چیو ضربدر چی کردی و چی به دست اوردی؟!

اگر هر خودرو روزی 15 لیتر بنزین مصرف کنه و 20 میلیون خودرو داشته باشیم میشه روزی 300 میلیون لیتر نه 30 میلیون لیتر، حتی اگه هر خودرو 5 لیتر در روز مصرف کنه بازم میشه 100 میلیون لیتر :| :|

منظور مصرف روزانه بنزینه

با عرض معذرت نسبت به همه دوستان. همتون به طور کامل زدید به صحرای کربلا و ترکستان و هیچ اطلاعاتی درباره این مبحث ندارید و خودتونم نمیدونید دارید چی میگید :D دیگه شرمنده اینقدر مستقیم گفتم. چون نمیشه تو تاپیک بورس بیش از این درباره بنزین و بدیهیاتش بحث کرد(!)
قبل اینکه پست بزنی داشتم اصلاح میکردم یه اشتباه محاسباتی بود . دوباره بخون
کارکرد خودرو رو زیاد زده بودم. یه صفر هم کم گذاشته بودم
همه 20 میلیون خودرو در سال اینقدر کارکرد ندارن بعضیا کمتر بعضیا بیشتر، همه خودروها با هم در حال تردد نیستن. یه میانگینی باید به دست بیاریم.
میشه بگیم 20 میلیون خودور داریم میانگین سالی 15000 کیلومتر میرن ، میانگین صدی 12 لیتر می سوزونن میشه 98 میلیون لیتر در روز.
یا 12000 کیلومتر کارکرد صدی 15 .. میشه 99 میلیون لیتر

چیزی که مشخصه به خاطر پیشرفته بودن خودروی های ایرانی هر روز چند ده میلیون لیتر بنزین هدرمیره. با پول اون بنزین میشه اون کارها رو کرد .
 
Last edited:

behsen69

Registered User
تاریخ عضویت
10 می 2018
نوشته‌ها
883
لایک‌ها
2,179
سن
33
فعلا صفهای فروش چند ده میلیونی گروه دارویی رو دریابید

فکر کنم سهامداران دزهراوی از آینده و شهاب سنگی که قراره بخوره وسط میدون آزادی خبر دارن
 
بالا