برگزیده های پرشین تولز

liositesaz.com

Registered User
تاریخ عضویت
4 ژانویه 2016
نوشته‌ها
159
لایک‌ها
29
سرورهای whois چه هستند و چگونه کار می کنند؟
Whois یک پروتکل برای کسب اطلاعات در مورد شبکه ها ، دامنه ها و میزبان ها می باشد. رکوردهای این whoisها شامل اطلاعات و داده هایی در مورد سازمان ها و اطلاعات تماس مربوط به این دامنه ها و شبکه ها می باشد.

سرویس های Whois معولا داخل سرورهای Whois فعالیت دارند. هرکسی می تواند به این سرورها وصل شده و به آنها درخواست بفرستد. سپس آن Whois سرور به درخواست پاسخ داده و ارتباط را قطع خواهد کرد. هر کسی این توانایی را دارد که یک سرور این چنینی را راه اندازی نماید. بطور مثال یک سازمان می تواند یک Whois سرور را برای دادن اطلاعات در مورد دپارتمان های مختلف خود و همچنین کارمندان خود راه اندازی نمایید.

اما بیشترین کاربرد این سرورها برای مشاهده اطلاعات دامنه ها می باشد. برای مثال شما می توانید اطلاعات شرکت ما را با زدن نام liositesaz.com دراین سرورها مشاهده نمایید.

اطلاعات به دست آمده از این سرورها در موارد زیر کاربرد دارد:
  • برای فهمیدن اینکه نامی که شما مورد جستجو قرار داده اید قبلا به ثبت رسیده است یا خیر؟
  • برای ارتباط با مدیران آن شبکه یا دامنه در مورد حل مشکلات مربوط به نام دامنه.
  • برای برطرف نمودن مشکلات ثبت نام دامنه. چون اطلاعاتی که شما از این سرورها به دست می آورید می تواند تعیین کننده صاحب اصلی دامنه ثبت شده باشد.
  • برای برقراری ارتباط با متخصصین درحوزه نام دامنه برای رفع مشکلات تکنیکی مربوط به نام دامنه.
  • برای به دست آوردن اطلاعات صحیح ، جامع و موثقی از سازمان یا نهاد یا فرد حقیقی صاحب دامنه. این اطلاعات بعدا می تواند در روند رتبه بندی های مربوط به قدمت نام دامنه موثر باشد.پ
  • بدست آوردن اطلاعاتی از قبیل اینکه این نام دامنه چند بار تا به حال مورد خرید و فروش قرار گرفته است و در چه حوزه هایی ثبت گردیده است.
  • ثبت دقیق اطلاعات این سرورها باعث می شود در صورت بروز خطایی در مورد ثبت نام دامنه و یا مغایرت با قوانین آن کشور، نهادهای قضایی آن کشور به راحتی بتوانند موضوعات مربوطه را پیگیری نمایند.
استفاده از پروتکل telnet برای پاسخگویی به درخواست ها


اجازه بدهید این کار را با یک مثال خدمت شما توضیح دهیم. فرض کنید شما می خواهید اطلاعات دامنه softnik.co.uk را به دست آورید. شما باید بدانید که Whois سرور دامنه های بریتانیا whois.nic.uk می باشد. بنابراین تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که به این سرور متصل شوید. کافیست در قسمت run ویندوز خود عبارت

telnet whois.nic.uk 43 --> ok

را وارد کنید. پس از آن کمی صبرکرده و در صفحه مربوطه مثلا تایپ کنید : Microsoft.co.uk . پس از ان اطلاعات مربوط به دامنه وارد شده به شما نمایش داده خواهد شد.

آدرس های IP مربوط به جدول نام دامنه ها
آدرس دهی های اینترنتی تنها در زیر قدرت چند شرکت بزرگ می باشد و آنها با توجه به این اطلاعات سایت و آدرس های IP آنها را جمع آوری می کنند.

دامنه های مربوط در جدول نام دامنه ها
بیشترین کاربرد استفاده از این سرورها این است که شما بتوانید اطلاعات نام دامنه های مورد نظر را به دست آورید. همچنین شما با این روش می توانید نام دامنه های رزرو شده و یا دامنه های آزاد را به دست آورید. همچنین شما باید بدانید که برای دامنه های پر رقابت و مهمی مانند COM و NET که بسیار پر طرفدار و فراوان نیز هستند از یک سرور استفاده نمی شود بلکه از چندین سرور که دارای اطلاعات این دامنه ها هستند بهره گرفته می شود.

استفاده از پورت 43
همانند مثالی که در بالا مشاهده کردید تمامی درخواست ها برای این کار باید از پورت 43 عبور کند زیرا Whois سرورها فقط به این نوع درخواست ها پاسخ می دهند. و این بدان معناست که کامپیوتر کلاینت شما باید توانایی ارسال این گونه درخواست ها را از این پورت داشته باشد . یا به اصطلاح باید این پورت بر روی کامپیوتر شما باز باشد. برای همین نیاز است که شما پورت مربوط به سرویسTELNET CLIENT را بر روی کامپیوتر خود باز کنید. برای این کار به قسمت programs در بخش control panel رفته و این امکان را فعال نمایید.

اما در استفاده از این پورت به وسیله نرم افزار ها باید بسیار مراقب باشید زیرا اگر شما تعداد درخواست های زیادی به این سرورها ارسال کنید ممکن است که آی پی شما را بلاک نمایند. صاحبان این سرورها با قرار دادن این محدود کاری کرده اند که هکرها نتوانند از طریق این درخواست ها به اطلاعات امنیتی کاربران دسترسی داشته باشند.

سرعت بالا در جستجوی جداول نام دامنه ها
همانطور که می دانید در سطح اینترنت نام دامنه های زیادی ثبت شده است وممکن است این سوال برای شما ایجاد گردد که با وجود این حجم از اسامی چگونه جواب درخواست شما به سرعت پاسخ داده می شود؟ در جواب باید گفت که این جستجوها بر اساس الگوریتم های چند نخی صورت می گیرد.

وبه دلیل حساسیت بالای این جستجوها مدیران این Whois سرورها سیاست هایی را برای تعداد و بازه های زمانی جستجوی این دامنه ها قرار داده اند. به همین خاطر توصیه می شود وقتی در حال استفاده از این نرم افزار ها هستید مراقب باشید که تعداد کانکشن های شما بیش از حد نباشد تا آی پی شما بلاک نشود.

کد کشورها در دامنه های سطح بالا
ما به طور کلی دو نوع دامنه سطح بالا داریم. یکی دامنه های عمومی و دیگری دامنه های کدهای کشورها. دامنه های عمومی عبارتند از com, org, edu و غیره. اما دامنه های کشورها مانند us , uk , ir که اینها دامنه ها مختص هر کشور می باشد.
 
بالا