برگزیده های پرشین تولز

سفرنامه اصفهان زمستان 1393

WWW.IRANTG.IR

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 می 2015
نوشته‌ها
2
لایک‌ها
4
سن
74
سفرنامه اصفهان زمستان 1393

مسافر: اشکان . ع
سلام به همه دوستداران سفر و گردشگری
با سفرنامه اصفهان در خدمتتون هستم. خاطرات یک سفر ارزان به اصفهان
زمستان 93 بود که برای یک کار اداری بابام قصد رفتن از قزوین به اصفهان رو داشت. من هم برای اینکه تنها نباشه تصمیم گرفتم باهاش برم. تصمیم داشتیم که جمعه حرکت کنیم، شنبه کار اداریمون رو انجام بدیم، یک روز بمونیم و یکشنبه برگردیم.
نمی خواستیم ماشین شخصی ببریم. قطار از قزوین به اصفهان نداشت و ظاهرا به دلیل تعمیرات بخشی از مسیر بین راه، از تهران به اصفهان هم حرکت قطار در کار نبود. خوشبختانه تونستیم برای ساعت یک و نیم روز جمعه اتوبوس VIP از قزوین به اصفهان بگیریم.
با ذوق و شوق فراوان حرکت کردیم. ابتدای راه تا قبل از ساوه، جاده بوئین زهرا واقعا افتضاح بود؛ عرض کم و پر ازکامیون و تریلی که چندبار سبقت های اتوبوس خطرناک بود. همونجا بود که تصمیم گرفتیم برگشت رو از راه اصفهان - تهران بیایم، هر چند که مسیر طولانی تر می شد اما جاده امنیت بیشتری داشت و البته ساعت حرکت اتوبوس های اصفهان تهران بیشتر و مناسب تر بودند.
حدود 7- 7.15 عصر بود که رسیدیم ترمینال کاوه اصفهان و بابام با خانه معلم تماس گرفت. گفتن اتاق های 3 تخته ما پره و فقط یه اتاق 5 تخته خالی داریم. 3 تخته شبی 45 تومن و 5 تخته شبی فقط 5 تومن بیشتر یعنی 50!!! که ما هم قبول کردیم و رفتیم خانه معلم شماره 3 اصفهان تو خیابان پروین. البته بعدا از طریق راننده آژانس ها فهمیدیم که با همین مبلغ می تونستیم مهمانپذیرهای نزدیک تر به بافت های تاریخی بگیریم، چون زمستون بود و هتل ها خالی و نرخ ها پایین تر.
خوشبختانه مسئول پذیرش خیلی مودب و خوش برخورد بود و با اینکه ساعت 8 شیفتش تموم می شد یه ربع بیست دقیقه ای منتظر موند تا ما بیایم. ساعت 12 تحویل اتاق بود و گفتیم که ما عصر یکشنبه بخوایم بریم گفت که هزینه کامل بهتون می خوره، وسایل رو میذارین تو کافی شاپ، تو نمازخونه استراحت می کنین تا هزینه اضافی ندین.
اتاقش تقریبا خوب بود و هر چیزی که می خواستیم حتی چای ساز رو داشت. از نظر نظافت هم انتظار زیادی ازش نمی رفت ولی تقریبا مناسب بود.
خانه معلم اصفهان شماره 3 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
واسه شام کتلتی که همراهمون بود و به لطف دندون درد بین راه من نخورده بودیم رو خوردیم و قبل ساعت 10 خوابیدیم.
صبح بیدار شدیم و رفتیم پی کار اداریمون. واسه کار اداری 20 تا برگه آ4 می خواستیم بگیریم که خانوم فروشنده گفت یا 17 تا بردارین 500 تومن یا 33 تا 1000 تومن! منم که همش کرایه یه مسیر 400 تومنی رو 500 می دادم چون اعصاب اینقدر دقت توحساب کتاب رو نداشتم گفتم همون 33 تا رو بده. رفتیم واسه کار اداری تشکیل پرونده بده که دیدم پوشه رو میگه حیفه یه نصف پوشه ی چک نویس شده رو ورداشته رو اون داره تشکیل پرونده میده! که به خودم لعنت فرستادم چرا بقیه پول آ4 رو واسه این یه پوشه نگرفتم.
ساعت 11 بود که کار اداریمون تموم شد یا بهتر بگم فهمیدیم کارمون انجام نمیشه و یه سری مدارک رو باید براشون پست کنیم. بابا گفت که بریم میدان امام. من حدس زدم که باید از بافت تاریخی دور شده باشیم و اینکه میدان امام دیدنیهاش وقت زیاد می بره و بمونه که فردا صبح ببینیم بهتره. با پرس و جو فهمیدیم که بله الآن به کلیسای وانک و تا حدودی به پارک ناژوان نزدیکیم.
قدم زنان و با دیدن شهر بعد 20-25 دقیقه به کلیسای وانک رسیدیم. ورودی 3000 تومن بود و البته مثل خیلی دیگه از دیدنیهای اصفهان برای توریست های خارجی 15000 تومن. با پرداخت ورودی وارد مجموعه شدیم.


کلیسا وانک اصفهان 2 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
بعد از دیدن و عکس گرفتن از محوطه وارد موزه شدیم. کلا هر جا که وارد می شین سعی کنین اول خوب ببینین و لذت ببرین بعد عکس بگیرین. خیلیا رو می بینین که کلا سریع فقط عکس می گیرن و لذت دیدن زنده اون اثر رو از خودشون می گیرن. اول سعی کنین از دیدن اون زیبایی لذت ببرین،وقت کافی واسه عکس فیسبوکی هست :)
موزه جالبی بود، از نقاشی تاریخی چهره ها گرفته تا انجیل های خطی و لباس های روحانی. مستندات نسل کشی ارامنه در سال 1915 دیگر بخشی بود که توجهم رو به خودش جلب کرد.

موزه کلیسا وانک اصفهان 2 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
از موزه بیرون اومدیم و داخل خود کلیسای وانک رفتیم.

کلیسا وانک اصفهان 4 - سفرنامه اصفهان زمستان 93


کلیسا وانک اصفهان 6 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
اصلا انتظار این همه زیبایی رو نداشتم، واقعا بی نظیر و چشم نواز بود. اینقدر محوش شدم که نیم ساعت بیشتر از پیش بینی زمانیم اونجا بودیم.
منار جنبان رو بیخیال شدیم. ارزش اون منار به جنبیدنش بود اگه نخواد تکون بخوره دیگه چه دیدنی... می خواستیم به پارک ناژوان بریم و باغ پرندگان و باغ خزندگان رو ببینیم اما بابا کمی خسته شده بود. از اونجا با سه تومن به سی و سه پل آژانس گرفتیم و رفتیم به کنار زاینده رود...

سی و سه پل اصفهان - سفرنامه اصفهان زمستان 93
زاینده رودی که در یه طرف پل آب داشت و در طرف دیگر نه، اما وقتی که کنارش قدم می زدیم یاد همین ترانه و البته یاد قصه های مجید افتادم.
بعد دیدن یکی دیگه از زیبایی های اصفهان رفتیم فست فود، چون حسابی گشنمون شده بود. فست فودش متوسط بود و کیفیت ساندویچش تقریبا خوب اما یه ساندویچ همبرگر بود 4 تومن! در حالیکه همین ساندویچ قزوین تهران حداقل 7-8 قیمتش بود. بعد خوردن ناهار بازدلمون نیومد که بیایم اصفهان و پارک ناژوان نریم. دویاره از اونجا آژانس گرفتیم و با 10 تومن رفتیم باغ پرندگان.

باغ پرندگان اصفهان - سفرنامه اصفهان زمستان 93
ورودی باغ پرندگان 4 تومن بود. هرچقدر که بیشتر داخلش می موندی واست جذاب تر می شد، این که پرندگان کنارتون راه میرن واسه من که رابطه خوبی با حیوانات ندارم تجربه عالی ای بود.


باغ پرندگان اصفهان 5 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
فقط از این پشیمون شدم که چرا چند دقیقه ای فیلم نگرفتم چون سر و صدای پرنده ها صحنه جالبی رو خلق کرده بود.
بعد از اون رفتیم سمت باغ خزندگان. بعد از دادن 3 تومن ورودی و وارد شدن بهش اولین صحنه ای که دیدم کلی جا خوردم. دو تا دختر پیتون رو انداختن دور گردنشون و عکس یادگاری می گیرن!

باغ خزندگان اصفهان - سفرنامه اصفهان زمستان 93
از نظر من خیلی چیز خاصی نداشت ولی خب کسی نمیاد اصفهان باغ پرندگان بره و این باغ رو نره، اما اگه رابطتون با حیوانات بد نیست از قبل خودتون رو آماده کنین تا یه عکس یادگاری با پیتون بگیرین، عکس قشنگی میشه.
باغ پروانه ها رو دیگه نرفتیم اما همه افسوسم از این بود که نتونستیم باغ گلها رو ببینیم چون زمستون بود و تعطیل؛ گلی در کار نبود...
ازاونجا با یه آژانس 10 تومنی دیگه (کلا می دونستیم این نرخ 10 – 12 که میگن زیاده به رو خودمون نمی آوردیم!) رفتیم پل خواجو.

پل خواجو اصفهان - سفرنامه اصفهان زمستان 93
هر چند که سمت پله هاش آب نداشت اما باز نشستن روی پله هاش لذت بخش بود.

پل خواجو اصفهان 2 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
یک ربعی اونجا بودیم و دیدیم باز زمان داریم. مستقیم گرفتیم و رفتیم خیابان گردی کنار سی و سه پل. رفتیم بستنی خوردیم و موقع حساب گفت بستنی میشه 4 تومن، فکر کردیم که هر بستنی باید 4 تومن باشه اما در کمال تعجب دیدم دوتاش 4 تومنه! کلا نرخ ها پایین بود، شلوار کتان زده بود 55. یه همچین قیمتیو اینور دست فروشم شاید نده! اهل حساب کتاب بودن مردمش این حسن رو هم داره. اگه خریدی دارین آمادگیشو داشته باشین اصفهان می تونین بخرین.
مدرسه چهارباغ هم تبدیل به حوزه شده و برای بازدید نیست و فقط ورودیشو دیدیم.
برگشتیم و ساعت 6 رسیدیم هتل. دوش گرفتم و بعدش رفتیم رستوران همون خانه معلم. قیمت ها همچنان مناسب، دو پرس کباب برگ و نوشابه شد 15 تومن. اومدیم اتاق و تا ساعت 11 تلویزیون دیدم و بعد در حالیکه دل تو دلم نبود که میدان امام رو ببینم خوابیدیم.
صبح قبل از 10 اتاق رو تحویل دادیم و باز با یه آژانس 10 تومنی!!! رفتیم میدان امام. واااای خدا واقعا زیبا بود، همش فکر می کردم چیزایی که آدم تو عکس و فیلم می بینه از واقعیت قشنگ تره، اما این اورجینالشم فوق العاده بود.


میدان نقش جهان اصفهان 2 - سفرنامه اصفهان زمستان 93

زیبایی میدان غیر قابل وصف بود. اول از مسجد شیخ لطف الله شروع کردیم: ورودی 1500 با گذشتن از یک راهرو از امور دنیوی جدا میشی و وارد فضای مسجد میشی.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان - سفرنامه اصفهان زمستان 93

مسجد شیخ لطف الله اصفهان 2 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
شنیده بودم که طرح فضاسازی برج آزادی از نقش گنبد مسجد شیخ لطف الله الهام گرفته که حالا تونستم ببینمش.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان 3 - سفرنامه اصفهان زمستان 93

میدان آزادی تهران
به طرف مسجد امام رفتیم. مسجدی که نسبت به اضلاع میدان چرخیده تا در جهت قبله قرار بگیره، قبل از دیدن مسجد از نزدیک فکر می کردم که بنای محبوبم تو این میدان مسجد شیخ لطف الله ست چون اوج ظرافت و زیبایی بود اما با دیدن شکوه مسجد امام مقایسه بینشون اصلا منطقی به نظر نمی اومد.

مسجد امام اصفهان - سفرنامه اصفهان زمستان 93
عظمتش آدم رو میخکوب می کرد، ضمن اینکه انگار طوری طراحی شده بود که دید بیننده هر لحظه زیباترین دید باشه. وقتی که از بین طاق ها منارهای مسجد معلوم می شد گویی دیدن یار باعث شعف انسان شده، یاری آسمانی که عرفان رو در وجود آدم دمیده...


مسجد امام اصفهان 4 - سفرنامه اصفهان زمستان 93

مسجد امام اصفهان 5 -سفرنامه اصفهان زمستان 93
هر زاویه ای حسی متفاوت به آدم می داد. از هر زاویه ای که تونستم زیبایی های مسجد رو دیدم و عکس گرفتم. دیدم همه عظمت این مکان رو نمی تونم تو یه عکس بیارم. شروع به عکاسی به صورت پانوراما کردم. آفتاب شدیدی که تو این وقت از زمستون بود این کار رو سخت می کرد. بارها خودمو سرزنش کردم که چرا عینک آفتابیم رو همراهم نیاوردم. به سمت در اومدم تا خارج شم اما باز دلم نمی اومد اونجا رو ترک کنم. دوباره برگشتم و این فرشته های کوچک رو که اومده بودن اردو دیدم.

مسجد امام اصفهان 6 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
بعد از چند تا عکس دیگه اومدم بیرون. از ورودیش باز عکس گرفتم و به سمت عالی قاپو رفتیم.

عالی قاپو اصفهان - سفرنامه اصفهان زمستان 93

عالی قاپو اصفهان 2 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
دو تومن هزینه ورودی عالی قاپو و رفتیم داخل، یه نسخه کد راهنمای صوتی گردشگر بعضی از بناها داره، 4 تومن بابت اون گرفت که نصفشم گوش نکردم! چون به نظرم اطلاعات چندان مفیدی نداشت و ترجیح دادم بیشتر ببینم.

عالی قاپو اصفهان 3 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
روی ایوان عالی قاپو رفتیم و میدان رو دیدیم و بعد از پایین اومدن بابا سمت بازار رفت و من شروع به عکاسی از زوایای میدان کردم.
برای خرید گز همه گز کرمانی تو خیابان عبدالرزاق رو پیشنهاد می دادن که دیدم بابا با گز و پولکی برگشت! البته همون دور میدان امام هم گز کرمانی فروخته میشه اما دیگه خرید انجام شده بود.
چند ساعت پیاده روی زیر آفتاب بابا رو خسته کرده بود. ناچارا از هشت بهشت صرف نظر کردیم و خواستیم که کاخ چهلستون رو ببینیم و بریم.
از خیابان سپه از میدان خارج شدیم و سر چهارراه که رسیدیم دیدم یکی دیگه از دیدنی هایی که در نظر داشتم ببینیم اونجاست: موزه تاریخ طبیعی اصفهان.
موزه تاریخ طبیعی چسبیده به کاخ چهلستون بود. دو تومن ورودی موزه رو دادیم و رفتیم. به نظرم اگه ورودی این 3 تومن بود و باغ خزندگان 2 تومن عادلانه تر بود، چون واقعا موزه تاریخ طبیعی قشنگ بود.
داخل حیاط موزه مجسمه های دایناسور قرار داشت که واسه اینکه بچه ها باهاشون عکس بگیرن عالیه

موزه تاریخ طبیعی اصفهان - سفرنامه اصفهان زمستان 93
داخل خود موزه هم 6 سالن بود که هر کدام زیبایی های خاص خودشون رو داشت:
سالن شماره 1: جانوران بی مهره
سالن شماره 2: جانوران مهره دار (ماهیان، دوزیستان، خزندگان، پرندگان، پستانداران)
سالن شماره 3: گیاه شناسی
سالن شماره 4: زمین شناسی (کانی، سنگ، فسیل)
سالن شماره 5: جغرافیای طبیعی – نقشه ها
سالن شماره 6: کلکسیون های ویژه – که مواردی مثل جنین های ناقص، متفاوت و ... بود

موزه تاریخ طبیعی اصفهان 3 - سفرنامه اصفهان زمستان 93

موزه تاریخ طبیعی اصفهان 4 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
بعد از بازدید، از موزه بیرون اومدیم و درب بعدی کنار موزه کاخ چهلستون بود. با ورودی 2 تومن وارد مجموعه شدیم.
از دور گفتم خب یک کاخ معمولی که استخری جلوش هست و آبش هم اونقدر شفاف نیست که تصویر بیست ستونش تو آب دیده شه، منظره قشنگیه ولی خیلی چیز خاصی نیست.
اما وقتی وارد ایوانش که می شی تازه می فهمی کاخ چهلستون یعنی چی. 18 ستون واقعا سر به فلک کشیده در سه ردیف 6 تایی به همراه دو ستون ورودی مجموعا بیست ستون که ارتفاع بلند ستون ها واقعا خیره کننده ست.

کاخ چهلستون اصفهان 3 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
دید از ایوان رو به استخر آب واقعا زیباست و آینه کاری بخش ورودی کاخ هم بسیار چشم نواز

کاخ چهلستون اصفهان 5 - سفرنامه اصفهان زمستان 93
داخل کاخ چهلستون هم دیدن نقاشی های وقایع عصر صفوی خالی از لطف نیست.
مناظر و زاویه های کاخ چهلستون برای عکاسی بسیار خوبه، لازم به گفتن نیست که مورد مناسبی برای عکس های لایک خوره. غفلت نورزید!
از کاخ که اومدیم بیرون دو جوان عرب که البته پوشش عربی نداشتن و عادی بود ازم عربی پرسیدن که عربی بلدم؟ من هم با تکون دادن سر فهموندم که کمی می فهمم. ازم پرسیدن که ورودی کاخ چقدره و یه دو تومنی رو نشون دادن، رفتم پرسیدم و گفتن نه واسه خارجیا 15 تومنه. اومدم و گفتم خمس عشر. با تعجب و کشیدن سخن گفتن خمس عشر؟!!!!! بعد پولش رو درآورد و یه هزار تومنی رو بهم نشون داد! من 3 تا 5 تومنی از پولش جدا کردم و گرفتم بالا که دیدم چشماشون از حدقه داره در میاد: واحد؟ منم گفتم هاااا، واحد. هیچی دو دل بودن که برن یا نرن.
برام جالب بود اینکه زبان یه کشوریو نمی دونن و واحد پولشم درست و حسابی نمی دونن و فقط می دونن کدوم کمتره کدوم بیشتر میرن اونجا سفر! خودمو تصور کردم که اگه یه همچین شرایطی بودم سکته ای می زدم!
بعد این ماجرا حدود ساعت 1 طبق معمول با یه آژانس 10 تومنی رفتیم ترمینال کاوه و همون لحظه یه اتوبوس VIP آماده حرکت به تهران بود که به سمت تهران و سپس قزوین حرکت کردیم و ساعت 10 شب رسیدیم خونه و من خوشحال از اینکه تو یه سفر یه روز و نیمه تونستم یکی از زیبایی های کشورم رو ببینم: اصفهان نصف جهان

تور اروپا | تور استانبول | تور آنتالیا | تور دبی | تور مالزی | تور تایلند | تور ایتالیا | تور فرانسه | تور کیش | تور مشهد | تور قشم
 
بالا