برگزیده های پرشین تولز

سوالاتی در خصوص پارتیشن بندی از طریق ویندوز 7

ramtin525

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
2 ژوئن 2005
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
با سلام خدمت دوستان و اساتید محترم

اینجانب قبل از هرچیز گفتم به کمک Dvd ویندوز 7 و قبل از نصب ،اولین پارتیشن رو به کمک اون درست کرده و بعد از نصب اقدام به پارتیشن بندی به کمک اون کنم دراین مرحله اقدام به جداسازی 100 گیگابایت از فضای 500 گیگا بایتی کردم که دیدم فضای 100 مگابایتی به اسم system reserved ایجاد کرده اولا میخواستم بدونم این چیه و بود و نبود اون به چه دردی میخوره؟(در ضمن در محیط ویندوز 7 دیده نمیشه)
بعد از اتمام نصب در بخش manage ، storge و disk managemet اقدام به ایجاد پارتیشن کردم و فضای 50 گیگابایتی جدا کردم سوال جالبی دیگه برام ایجاد شد این بود که پارتیشن ایجاد شده بعدی به صورت default ، primary ایجاد شده و بقیه فضاها(به قسمتهای 70 گیگابایتی) به صورت logical چرا؟

خلاصه بعد از این مرحله گفتم به کمک نرم افزار EasyBCD اقدام به نصب ویندوز xp در درایور D کرده و به کمک این برنامه مراحل boot تنظیم کنم که با صحنه زشتی رویرو شدم بعد از اتمام نصب که تا این مدت فکر میکردم بخش 100 مگابایتی که با عنوان system reserved باید بخش hide باشه اما با کمال تعجب این بخش در محیط ویندوز xp قابل رویت و drive letter منو بهم زده به طوری که system reserved درایو C ،7 در درایو d و ویندوز xp در درایو e نشان داده میشود.

اما اینجانب مراحل فوق را به این دلیل طی کردم گفتم که شاید استفاده از خود ویندوز در ایجاد پارتیشن و طی مراحل فوق مناسب باشد.

اما قبل از انجام مراحل فوق (که کلیه پارتیشنها رو delelet کردم) به کمک cd ، hiren’s Boot cd 10.0 در بخش other در محیط mini windows اون برنامه جالب و معروفی وجود داره که ایجانب در کلیه نسخه ها ماقبل 10 و نسخه های 10.02 و 10.04 که دانلود کردم و استفاده کردم وجود نداشت و اون هم برنامه EASEUS Parttion Master اما قبل از اجرای مراحل فوق(پارتیشن بندی به کمک dvd 7 ) به کمک این برنامه اومدم و عمل parttion بندی رو انجام دادم طبق تقسیم بندی فوق و هیچ گونه فضای hide و اضافه ای بوجوئ نیوردم بدین ترتیب :
درایو c با حجم 100 گیگابایت به صورت primary و active(جهت بالا آمدن و boot شدن)
درایو d با حجم 50 گیگابایت به صورت logical جهت نصب xp (بعد از نصب نتظیم به کمک برنامه EasyBCD جهت sequence بوت)
بقیه درایوها با حجم 70 گیگابایت و logical

خوب حالا از شما اساتید برجسته و کاربران مطلع میخوام بپرسم کدوم روش بهتر و راههای رفع عیب چیه ؟(البته سابق براین من گاهی اوقات که ویندوز xp نصب شده روی دستگاه دوستان رو چک کردم یک فضای 7 مگابایتی قبل از اولین پارتیشن Cرو گاهی میدیدم به کمک برنامه parttion magicکه البته این هم برای من سوال بوده که این فضا چیه وسعی من همیشه این بوده که فضای اضافه ای نذارم که نمیدونم این خوبه یا بده؟)

در ضمن اگه دوستان مقاله ای در خصوص انواع فرمتها دارند و وقتی میخوام هارد رو فرمت کنیم این مقدار چیه Allocation unit size چیه؟ وbyte 4096 باشه یا روی بیشتر بزاریم بهتره ؟البته توی هارد اینجانب عددی بیشتر از این هم هست(اما تست نکردم) و تاثیری روی نصب انواع ویندوز داره (xp , 7) و انواع NTFS چیه ؟و فرقشون چیه (3.1,1)؟ اگه مطلبی جای سراغ دارن ممنون میشم منو راهنمایی کنم

بازهم از صبر و حوصله ای که به خرج دادین و مطلب اینجانبو که با انشای سریع نوشته شده رو خوندین ممنون
 

igimax

کاربر فعال کامپیوتر
تاریخ عضویت
17 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
3,410
لایک‌ها
1,348
سن
49
سلام ramtin525 عزيز
animsmilysmile.gif


. در ابتدا بد نيست سري به پست اول اين تاپيك زده "آموزش ساخت پارتيشنهاي Multi Primary و يا نصب چندين ويندوز به شكل صحيح" و هم چنين 5~7 صفحه پاياني آن را نيز كه دوست خوبمون Bluray جان، برنامه‌هاي مختلف پارتيشن بندي را تست و معرفي نموده‌اند را مطالعه نماييد.

. پاسخ‌هايي به بعضي از سوالات شما:
...خوب حالا از شما اساتید برجسته و کاربران مطلع میخوام بپرسم کدوم روش بهتر و راههای رفع عیب چیه ؟...
1) راحتترين روش (و نه الزامن بهترين!) براي مديريت پارتيشن‌ها، استفاده از همان Hiren's BootCD هست. ولي نه رفتن به Windows XP Live-اش! بلكه از منوي برنامه‌هاي مديريت پارتيشنش يك از برنامه‌هاي Acronis يا Paragon را اجرا و به سرعت و به راحتي شروع به ساخت يا تغيير پارتيشن‌ها نمود.

...در ضمن اگه دوستان مقاله ای در خصوص انواع فرمتها دارند و وقتی میخوام هارد رو فرمت کنیم...

2)
انواع فرمت‌هاي فايل سيستم را در eBook آموزشي خود در همان تاپيكي كه لينك داده‌ام معرفي نموده‌ام. البته توضيحات كاملتر و انواع مختلف آنها را در اين لينك "Comparison of file systems" مي‌توانيد ببينيد. (معمولن هر فايل سيستم يه لينك هست كه توضيح كاملترش در صفحه ديگه‌اي هست)

..این مقدار چیه Allocation unit size..
3) در همان eBook توضيح اين كلمه و ديگر اصطلاحات موجود هست، ولي خلاصه: "Allocation unit" يا همان "Cluster Size" در واقع كوچكترين بلوك‌هاي از فضاي هاردديسك هستند كه براي آدرس دهي يك فايل مي‌توانند مورد استفاده قرار بگيرند. فرض كنيد كه شما Allocation unit را روي 4KB تنظيم نموده باشيد. اين يعني كه كل فضاي آن پارتيشن به بلوك‌هاي 4KB تقسيم شده است. حالا اگر يك فايل به حجم 1KB را روي آن درايو كپي نماييد اين فايل حجمي معادل 4KB از هاردديسك را براي خود تخصيص خواد داد. (Allocate) حجم اصلي فايل يا file Size همچنان 1KB هست ولي چون كل فضاي هلردديسك به بلوك‌هاي 4KB تقسيم شده به همين دليل اين فايل يك فضاي 4KB را اشغال و آدرسدهي خواهد نمود. به تصوير زير براي نمونه توجه نماييد:


. يك مثال ديگه، اگر كلاستر همان 4KB بايد و شما دو فايل 5KB و 7KB داشته باشيد هردو 8KB يا دو كلاستر از فضاي هاردديسك را اشغال خواهند نمود. ولي اولي 3KB و ديگري 1KB فضاي هدر رفته Waste خواهند داشت.
...باشه یا روی بیشتر بزاریم بهتره ؟البته توی هارد اینجانب عددی بیشتر از این هم هست(اما تست نکردم) و تاثیری روی نصب انواع ویندوز...
. خوب با توضيح فوق مشخص شد كه اگر عدد كلاستر را بيشتر بگيري Waste يا اتلاف فضاي مصرف نشده ولي آدرسدهي شده زياد خواد شد. بخصوص كه بيشتر فايل‌هاي ما ظرفيت كمي هم دارند. كلن عدد بيشتر از عدد پيشنهادي باعض اتلاف فضاي بيشتر شده و اگر اون عدد را كمتر بگيريد، فضاي هدر رفته كمتر خواهد شد. البته تغيير اندازه كلاستر و كم و زياد كردنش باعث تاثيير آن در سرعت خواندن/نوشتن، تغيير در سرعت مرتب سازي هاردديسك و يا حتا ميزان به هم ريزي بيشتر يا كمتر فايل‌ها و .... خواهد شد. در كل همان ميزان پيشنهادي برنامه‌هاي مديريت پارتيشن از ديد من بهتر هست!
يك لينك مفيد: FILE STORAGE HARDWARE AND DISK ORGANIZATION


نكته) من خودم هم دليل و فايده او فضاي اضافه‌اي كه در انتهاي هاردديسك(بر خلاف شما، تا كنون در ابتدا پارتيشن‌ها براي من ايجاد نشده است) توسط برنامه مديريت خود ويندوز ايجاد مي‌شود را نمي‌دانم! اگر كسي از دوستان اطلاع دارند لطفن لينكي در اينباره به ما بدهند. ممنون....

موفق باشيد.
67.gif


خداحافظ
IgImAx
89/04/05
26.gif
103.gif
 
بالا