برگزیده های پرشین تولز

سوال در مورد کش سرور

abangan

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2006
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
اول سلام
من عضو جدید این فروم هستم
ببخشید اگه یه موضوع جدید باز کردم راستش جستجو کردم ولی در مورد مشکل من موضوعی نبود
و اما مشکلم:من میخوام روی سرور کافی نتم کش سرور نصب کنم اما تو جستجوهام دیدم که حتما باید یه سیستم مجزا برای کش سرور کنار بزارم. که این کار برایم فعلا مقدور نیست (به علل مالی) میخواستم ببینم که میشه روی همون سروری که کار اینترنت شیرینگ رو انجام میده کش سرور هم نصب کنم .
توضیحا بگم که این سرور کار اینترنت شیرینگ روی شبکه کافی نت رو انجام نمیده اونا مستقیما به اینترنت از طریق سوئیج وصلند این سرور کار اینترنت شیرینگ روی چندتا مودم رو انجام میده (NAT - Accounting(nttac)
قبلا از کمکهاتون متشکرم.
 

mazoolagh

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2004
نوشته‌ها
2,938
لایک‌ها
7
فکر کنم اگر ISA (سرور ویندوز) یا SQUID (سرور یونیکسی) نصب کنی و بیشتر از یک کارت شبکه هم داشته باشی شدنی باشه - البته مطمئن نیستم باید اساتید نظر بدن.
 

artin

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 می 2004
نوشته‌ها
2,114
لایک‌ها
2
چقدر پهنای باند و چقدر یوزر داری ؟
هموقدر که کش سرور بهت کمک می کنه شاید دو برابرش ازیت می کنه

می تونی یه سیستم ارزون قیمت جمع کنی روش لینوکس بریزی و squid نصب کنی

تا اونجایی که من دیدم squid سیستم خیلی خیلی پایینی می خواد ! حالا مونده که چند تا سیستم داشته باشی فکر کنم حتی یه پنتیوم II هم براش زیادی باشه
و تنها چیزی که لازم داره ram و هارد و سرعت هارد هست که اون هم فکر نمی کنم چیزه زیادی لازم داشتی باشی
 

mazoolagh

Registered User
تاریخ عضویت
10 آپریل 2004
نوشته‌ها
2,938
لایک‌ها
7
اسکوئید که حرف نداره و میشه همون کامپیوتر اسکوئید رو بعنوان گیت وی هم استفاده کرد ولی فکر میکنم 2 تا کارت شبکه میخواد - اگر درست نصب بشه هیچ مشکلی نداره!
 

Ehsan225

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
29 ژانویه 2004
نوشته‌ها
20
لایک‌ها
0
من تقریبا همه جور cache server نصب کرده ام و باهاشون کارکردم. اینو گفتم که به شما حرف آخر رو بگم. به نظر من برای شرایط شما ISA server 2004 بهترین و قابل اطمینان ترین گزینه است.فقط configش یه کم کار داره که نمیدونم بتونی از پسش بر بیای.
 

artin

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
19 می 2004
نوشته‌ها
2,114
لایک‌ها
2
بزارید اول بیاد بگه چند تا کلاینت داره با چقدر پهنای باند
شاید اصلا به صرفه نباشه خودش رو الافه کش سرور کنه چون اینجور که بوش می یاد تجربه ای با این کش سرور نداره
 

ghasempouri

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2006
نوشته‌ها
77
لایک‌ها
1
دوست عزیز
امیدوارم کاری را که شروع کرده اید بخوبی ادامه دهید. اینطور که من حدس زدم ورودی دیتا به مجموعه شما از طریق یک کابل شبکه یا یک مودم DSL متصل به سوییچ است. در واقع Accounting Server که شما دارید، شما را بصورت یک ISP مجازی در آورده که سرورهای اصلی در محل شرکت سرویس دهنده قرار دارد. بهر حال اگر به اینصورت باشد شما کش سرور را برای کافی نت یا برای کاربران خانگی یا هر دو می خواهید درست است؟ افرادیکه در محیط LAN و خصوصا بکمک Dialup Sharing کار می کنند می توانند خیلی راحت با WinProxy کار کنند. تنظیمات آن راحت است و علی رغم قابلیت نصب بر روی سیستم سرور چندان Stable نمی باشد. در حال حاضر به لحاظ آمار مصرف اسکوئید و آیزا رتبه های اول و دوم هستند. اگر توپولوژی فرضی من درست باشد همانطور که همه دوستان در بالا اشاره داشتند شما یک سیستم را اختصاص دهید. فکر کنم بچه ها بتوانند برای نصب کمک کنند تا یک وقت خدای ناکرده مورد بیزینس سنگین قرار نگیری! هارد اسکازی یا لااقل SATA برای این کار کنار بگذار در غیر اینصورت ضررش بیشتر از سودش خواهد بود.
موفق باشید.
 

abangan

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2006
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
اولا از حوصله و وقتی که برای من صرف کردید متشکرم.
دوما دوستان درست فهمیدید من تا به حال با کش سرور کار نکرده ام ولی فکر میکنم با راهنمایی های شما از پسش بربیام.
سوم در مورد توپولژی شبکه :
همانطور که یکس از دوستانمون حدس زده بود من اینترنت رو از روی یک ADSL با سرعت 256/128 روی سوئیج با مودم اترنت دار میگیرم.که به این سوئیچ 3 تا کلاینت برای کافی نت و یک سرور win 2003 وصلند و روی win 2003 یک ras server با 5 تا مودم وصل شده برای Accounting هم از nttac استفاده میکنم. در حقیقت کار nat برای کلاینتهای کافی نت و win 2003 رو مودم ADSL انجام میده و مودم ها از طریق routing & ras به اینترنت وصل می شوند .
بازم از کمکهاتون ممنون
 

ghasempouri

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2006
نوشته‌ها
77
لایک‌ها
1
خب حالا موادی که شما دارید اینها هستند
- ADSL دارید که پهنای باند بلامصرف شبانه را می خواهید بصورت Dial Up آنالوگ به Account های خود اختصاص دهید
- چند خط تلفن دارید که شاید علاقه مند باشید یک سرشماره برایش تعریف شود و مابقی چیزهای لازم (راستی سرشماره نسبت به هنگ کردن مودم نقطه ضعف دارد پس علاوه بر آن شماره همه خطوط را هم به مشتری بدهید

اما آیا شما دارای آی پی استاتیک هستید؟ شبکه LAN شما از روی سوئیچ آی پی می گیرد یا از سرور خودتان؟ اگر آی پی استاتیک دارید Gateway سرور شما کدام است؟ در هر حال صد در صد امکان کار با کش دارید. البته نسبت به بهتر بودن لینوکس شک نکنید اما احتمالا پشتیبانی آن از دست شما خارج خواهد بود. حالا با RAM 512 و هارد ساتا یا اسکازی شروع کنید.
 

abangan

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 ژانویه 2006
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
بازم از وفتی که گذاشتید ممنون

دوست من آپی من داینامیک است.
شبکه lan رو با آی پی های اینولید دستی ست کردم.
مودم ADSL در حقیقت یک مودم روتر است که عمل nat رو برای lan انجام می ده.
اما سوال من این بود که میشه روی همون سروری که روش routing and ras برای مودم ها نصب شده کش سرور نصب کرد؟

و با عرض شرمندگی یه سوال دیگه هم دارم

آیا می شه سرعت انتقال داده رو روی کلاینت های کافی نت کم کرد تا یه کلاینت نتونه همه پهنای باند رو اشغال کنه؟

بازم ممنون
 

ghasempouri

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
6 ژانویه 2006
نوشته‌ها
77
لایک‌ها
1
ببخشید من چند روز نبودم. پاسخ مثبت است. بله می شود که شما روی همان سیستم هم کش آیزا داشته باشد. شما اگر یکبار تنظیمات آیزا را در حین انجام آن ببینید دیگر کاملا مستقل می شوید و میتوانید برای دیگران هم کم و بیش این کار را بکنید. یک توصیه کلی برای همه مدیران سرور ها این است که در شبکه هر Application تنها یک سرور را اشغال کند. بنابراین بطور کلی بهتر است سرور خود را سیستمی دیگر در نظر بگیرید تا اذیت نشوید. اگر آیزا را روی همین Win2003 نصب کنید لازم است از سرور خود بطور منسجم و منظم هر چند وقت یکبار Backup بگیرید تا خدای ناکرده در صورت بروز مشکل بتوانید سریع برگردان کنید.
نکته دوم در مورد مدیریت کلاینت ها است. اگر دریافت شما 256 است و 3 کلاینت دارید و 5 مودم دیگر واقعا نه به کش نیاز دارید و نه به برنامه ای برای محدود کردن پهنای باند کلاینتها. در هر صورت من تعریف این برنامه را از یکی از دوستان خودم شنیده ام که این لینک را به من معرفی کرد. دیگر بد و خوبش را اصلا امتحان نکرده ام. شما امتحان کنید فکر کنم یک کش ساده هم دارد این هم لینک صفحه فارسی برنامه. ولی خودمانیم هیچکدام از اینها کش لینوکس نمی شود.
 
بالا