از استارتر تاپیک ممنونم چون واقعا وجود این بخش میتونه خیلی مثمر ثمر باشه
من یه سوال دارم و اونم این که بعضی ها میگن نمیشه مشخص کرد واسه هر کلیک چقدر گوگل کم میکنه از حساب
قضیه چیه
گوگل به چه شکل مشخص میکنه که بابت هر کلیک چقدر هزینه بگیره
با تشکر
نه این که نمی توان تعیین کرد صحیح نیست
شما دو روش برای تعیین هزینه هر کلیک در گوگل دارید
1. خودکار
2. دستی
روش دوم توصیه می شود. در این روش شما حداکثر هزینه مورد تمایل برای یک کلمه را تعیین می نمایید که به آن Maximum CPC Bid گفته می شود. در این حال شما اعلام میدارید که مثلا حداکثر 5 سنت به ازای هر کلیک بر روی فلان کلمه پرداخت خواهید نمود. اما چرا حداکثر؟
زیرا گوگل یک سیستم discounter دارد که معمولا هزینه کلیک شما را کمتر از حداکثر تعیین شده محاسبه خواهد کرد اما الگوریتم آن بسیار پیچیده بوده و متاسفانه من هم به صورت دقیق نمی دانم به چه نحوی عمل می نماید
حداقل هزینه قابل تنظیم برای هر کلیک با ارز دلار 1 سنت و حداکثر (اگر اشتبا نکنم! چون هیچ وقت امتحان نکردم و توصیه هم نمی کنم که شما امتحا نمایید!!!) 20 دلار می باشد. دقت داشته باشید این مقادیر در ارز های دیگر مانند درهم متفاوت می باشد. مثلا حداقل هزینه کلیک در ارز درهم 0.04 و در ارز یورو 0.01 می باشد.
خب اینجا سوال پیش میاید که خب همیشه همه کاربران حداقل هزینه که همان 1 سنت باشد را تعیین می کنند
اما موضوع به این شکل نمی باشد. گوگل برای هر کلمه شما یک حداقل هزینه کلیک تعیین می کند که به آن minimum first page bid گفته می شود.
این مقدار برای یک کلمه خاص ثابت نمی باشد مثلا مکن است این حداقل در کلمه اتومبیل برای شما 20 سنت باشد اما برای فرد دیگری 5 سنت.
تعیین این حداقل توسط گوگل برای شما به پارامترهای زیادی مانند Quality score کلمه شما، تاریخچه تبلیغ شما،CTR (Click trough rate)، شما ، میزان رقبا در آن کلمه و تعدادی پارامتر دیگر می باشد.
نکته کلیدی:
حداقل هزینه کلیک در Google Search(آنجایی که کاربرن جستجو) می نمایند هیچگاه کمتر از 2 سنت نخواهد شد اما در Google Network (سایتهای که تبلیغات گوگ در آنها وجود دارد) این حداقل در موارد خاصی تا 1 سنت نیز خواهد شد.
نکته کلیدی:
بطور کل متوسط هزینه کلیک در جستجوی گوگل بالاتر است سایتهای تبلیغ کننده گوگل می باشد
جدول حدودی حداقل هزینه کلیک در کلماتی که رقابت در آنها شدید نمی باشد
Quality Score
10 = 2 سنت
9 = 3 سنت
8 = 4 سنت
7 = 5 سنت
6 = 20 سنت
5 = 30 سنت
6 = 40 سنت
5 = 100 سنت (1 دلار)
4 = نمایش به تعداد کم
3 = نمایش به تعدا کم
2 = عدم نمایش
1 = عدم نمایش
بعدا در یک پست مجزا بصورت مفصل داستان quality score و نحوه تعیین نحوه افزایش آن را خواهم گفت
نکته طلایی:
یکی از مهمترین پرامترهای موفقیت یک تبلیغ در گوگل بالا بودن quality score و ctr شما خواهد بود زیرا با افزایش آنها هزینه شما به طرز چشمگیری افزایش می یابد. اما انجام این کار تا حدودی تخصصی می باشد و کمتر فرد و یا شرکتی در ایران توانایی آنجام آن را دارد
نکته کلیدی:
گوگل امکان افزایش quality score تا 6 و 7 را با کمی زحمت و تخصص شما به شما خواهد داد اما افزایش این پارامتر به 10 کاری بس سخت و تخصصی می باشد(بلاخره گوگل هم خرج دارد و باید تامینش کنه!!!)