exchanging

سوراخ های تنفس!(آنچه درباره هاردديسك بايد بدانيم)

شروع موضوع توسط fozool ‏10 نوامبر 2007 در انجمن سخت افزار

  1. fozool

    fozool Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏29 می 2004
    نوشته ها:
    894
    تشکر شده:
    35
    محل سکونت:
    تهران
    سوراخ هاى تنفس روى همه هارد درايو ها ديده مى شوند و معمولا در كنار خود يك برچسب هشدار دهنده دارند كه به كاربر هشدار مى دهد كه اين سوراخ ها را نپوشاند. هواى داخل درايو در حال كار،پيوسته در حال حركت است.هوا بر اثر اصطكاك با صفحات در حال چرخش ديسك به حركت در مى آيد. اين هوا از يك فيلتر داخلى عبور داده مى شود تا از هرگونه آلودگى ناشى از فرآيند توليد،ذرات يا مواد شيميايى كه به گونه اى داخل محفظه شده اند و ذراتى كه در حين كار درايو ايجاد شده اند پاك شود. با توجه به فاصله بسيار كم بين هدها و صفحات، هرگونه آلودگى روى آنها به برخود هد با صفحه مغناطيسى منجر خواهد شد. هد پس از برخورد با صفحه آن را مى خراشد و لايه نازك مغناطيسى آن را از بين مى برد. در مورد هد هاى بزرگ مقاومتى مغناطيسى(GMR) وجود آلودگى هاى بسيار كم (كه حتى باعث خراشيده شدن صفحات نمى شوند) به علت ايجاد اصطكاك با سطح صفحات به داغ شدن بيش از حد هد منجر مى گردند. گرم شدن بش از حد هد موجب مى گردد كه اطلاعات به طور موقت يعنى تا زمانى كه هد دماى نرمال خود را به دست بياورد غير قابل خواندن شوند. اين عارضه را كه ناميزانى حرارتى ناميده مى شود مى توان به وسيله فيلتر كردن الكترونيكى سيگنال خوانده شده بر طرف كرد. علاوه بر مورد ذكر شده موارد ديگرى نيز مى توانند به برخورد هد با صفحات مناطيسى منجر شوند از آن جمله: خطاهاى الكترونيك، ضربه هاى فيزيكى، فرسودگى،خوردگى و توليد نامناسب هد ها يا صفحات. در اغلب درايو هاى سرور وقتى سيستم خاموش مى شود هد ها در منطقه اى كه منطقه فرود ناميده مى شود قرار مى گيرند. منطقه فرود محدوده اى از ديسك است كه اطلاعات در آنجا ذخيره نمى شود و معمولا نزديك مركز صفحه قرار دارد. به اين منطقه CSS نيز گفته مى شود(منطقه شروع و توقف تماسى).اما در مدل هاى قديمى هارد درايو توقف هاى ناگهانى و خطاهاى منبع تغذيه در برخى موارد باعث مى شد كه هد ها روى محدوده هاى ذخيره اطلاعات فرود بيايند كه خطر از دست رفتن اطلاعات را افزايش مى داد. در واقع قبلا بايد در فرآيندى هد ها از روى ديسك كنار رفته و به اصطلاح پارك مى شدند و بعد سيستم خاموش مى شد. در درايو هاى جديد، هنگام قطع ناگهانى برق از فنر هاى خاصى(در ابتدا) و يا از نيروى گريز از مركز و اينرسى چرخشى صفحات براى پارك كردن هد ها استفاده مى شود.قطعات الكترونيكى هارد درايو حركات بازوى محرك و چرخش ديسك را كنترل مى كنند و با توجه به دستورى كه از كنترل گر ديسك دريافت مى كنند،امكان خواندن ونوشتن روى ديسك را فراهم مى سازند. لخت افزار هاى درايو هاى جديد(لخت افزار تركيبى است از سخت افزار و نرم افزار)قادرند كه فرآيند خواندن /نوشتن روى ديسك را برنامه ريزى كرده و سكتور هايى را كه دچار خطا شده اند اصلاح نمايند. همچنين امروزه اغلب هارد درايو ها و مادر بردها از تكنولوژى SMART برخوردارند. (تكنولوژى كنترل، تحليل و گزارش اتومات). به وسيله اين تكنولوژى خطا هاى احتمالى پيش بينى شده و به كاربر هشدار داده مى شود تا از صدمه ديدن اطلاعات جلوگيرى شود. مناطق فرود: كف لغزنده ابعادى برابر با ۰‎/۱و۱‎/۲۵ ميليمتر دارد(اندازه نانومترى) كه همين وجه ازميكرو فوتوگراف بالاى صفحه مغناطيسى قرار مى گيرد. يكى ديگر از قسمت هاى حياتى هد، ساختار گرد و نارنجى رنگ وسط تصوير است. به سيم ها و اتصلات الكتريكى متصل به تشتك هاى طلايى توجه كنيد. در حدود سال ۱۹۹۵ IBM تكنولوژى را ارائه داد كه در آن مناطق فرود با پردازش دقيق ليزرى تعيين مى شدند. (LTZ) در اين تكنولوژى يك رديف برجستگى نانومترى و بسيار ظريف در مركز صفحات ايجاد مى شوند كه عمل درگيرى ونگه داشتن هد را تسهيل مى كنند. اين تكنولوژى امروزه نيز به طور گسترده مورد استفاده قرار مى گيرد. چند سال بعد از آن، IBM تكنولوژى تخليه هد را ارئه كرد كه در تجهيزات قابل حمل و نقل مثل لپ تاپ ها وديگر انواع هارد ديسك ها مورد استفاده قرارمى گرفت. در اين تكنولوژى، هد از روى صفحه برداشته مى شود و روى يك برجستگى پله مانند درلبه صفحات قرار مى گيرد. با اين فرآيند خطر چسبيدگى و بروز خطا به علت ضربات فيزيكى كاهش يافت. امروزه همه توليد كننده گان براى توليد محصولاتشان يكى از اين دو تكنيك را مورد استفاده قرار مى دهند. هر دو روش داراى مزايا و معايب خاص خودشان هستند. از جمله ايراداتى كه به اين روش ها وارد است مى توان به كمتر شدن فضاى ذخيره سازى، كنترل نسبتا مشكل تلرانس و هزينه هاى توليد و بكارگيرى اشاره كرد.IBM براى لپ تاپ هاى سرى Thinkpad خود، اقدام به طراحى سيستم حفاظت فعال كرد.
     
  2. skyeagle

    skyeagle کاربر فعال سخت افزار و عکاسی کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏6 فوریه 2007
    نوشته ها:
    1,493
    تشکر شده:
    546
    محل سکونت:
    TEHRAN
    با تشکر از مطلب مفیدتون

    اگر این سوراخ به نوعی داخلش پر بشه باید چیکار کرد؟
    احتمالا نباید با ورود شیئ به داخل سوراخ اونو باز کرد؟
    درسته؟
    چون با اون کار اون آشغالها به داخل محفظه هارد میریزه؟
    راه حلش چیه؟
     
  3. parsadsa

    parsadsa کاربر تازه وارد

    تاریخ عضویت:
    ‏19 نوامبر 2006
    نوشته ها:
    22
    تشکر شده:
    0
    سلام اطلاعات شما بسیار کامل بود ممنوننم اما من خونده بودم که در داخل هارد ها وکیوم یا خلا هستش برای اینکه هوا اصطحکاکی که ایجاد می کند باعث گرمای زیادی می شود ، از طرفی آلودگی به هر شکلی که فیلتر بشه کامل نخواهد بود در جاهایی مثل کارخانه جات تولیدی و آزمایش گاه ها الودگی بسیار بالا هست و در این طور جاها هم رایانه زیاد هست ....
    خودم هار 80gig maxtor دارم که چون محفظه وکیومش باز شده خراب شده و به شددت دنبال راهی برای رفع این مشکل هستم دوستان اگه کسی راهی میدونه مدیونش میشم بم یاد بده....
     
  4. fozool

    fozool Registered User

    تاریخ عضویت:
    ‏29 می 2004
    نوشته ها:
    894
    تشکر شده:
    35
    محل سکونت:
    تهران
    ميتونيد با مراكز كه كار تعمير هارد رو انجام ميدن مشاوره كنيد
    همين طور يه فروم هست كه مخصوص بچه هاي سخت افزاره اگه توي گوگل سرنچ كنيد ميتونيد لينكش رو پيدا كنيد
    از بچه هاي اونجا هم ميتونيد سوال كنيد