برگزیده های پرشین تولز

سوغات ارومیه،نقل ارومیه

hsn

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
23 جولای 2004
نوشته‌ها
746
لایک‌ها
373
محل سکونت
پشت هيچستان-درب دوم
سفر و سیاحت از رویدادهای شیرین و لذت بخش زندگی ما بوده ولی قصه شیرین سفر آنگاه شیرین تر می شود که کامت را با شیرینی های خوش عطر و طعم آن دیار شیرین کنی.
هر جا که میروی مردمش برایت خیر می خواهند و شادکامی، این را از سوغات جای جای ایران می توان فهمید؛ چراکه با ورودت با شیرینی ها و سوغات فوق العاده به استقبالت آمده و در بازگشت توشه ای از بهترین را در کوله ات می گذارند. این بار به ارومیه می رویم و از سوغاتی های واقعا بینظیر و شیرین و خوشمزه اش خواهیم نوشت .بله درست حدس زدید از نقل ارومیه و همینطور از حلوای گردو و حلوای هویج که دیگه کمتر کسی رو میتوان سراغ داشت که آوازه نقل و حلوای ارومیه به گوشش نرسیده باشد.
urm11.jpg


ارومیه یکی از شهرهای زیبا و خوش آب و هواست که پذیرای گردشگران زیادی بخصوص در فصل تابستان است. در کنار تمام زیبایی هایش مسافران، نگران تهیه ی سوغاتی برای دوستان و اقوامشان هستند که دراین سفر همراهشان نبوده اند و می خواهند هدیه ای از این شهر بهمراه خود ببرند.
هرچند شهر اورمیه با پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی خود که در در مسیر تلاقی فرهنگهای متنوع بوده دارای صنایع دستی و سوغاتی های بسیاری میباشد ولی در مقاله امروز سفرنامه به معرفی دو سوغات بسیار مشهور این شهر یعنی نقل و حلوا خواهیم پرداخت و صد البته سایر سوغاتی ها را به شما واگذار خواهیم کرد تا با سفر به این شهر از نزدیک تجربه شون کنید.
ng2.jpg

نقل های ارومیه
یکی از معروفترین و #بهترین سوغات ارومیه، نقل است که جای خود را خانه های ایرانی حفظ کرده؛ کمتر ایرانی است که تا به حال چایش را با نقل های فوق العاده ی ارومیه نوش جان نکرده باشد.
برای تهیه نقل که جاگزین خوشمزه ای برای قند است، گذشتگان ما بسیار زحمت می کشیدند، آنها با لوازم ساه و دستی خود شکر را ذوب می کردند و اسانس بیدمشک، دارچین، زعفران، وانیل و... به آن اضافه و برای مغز این ماده شیرین و خوشمزه از گردو یا بادام و یا پسته استفاده می کردند؛ امروز اما تمام این مراحل توسط ماشین انجام می شود.
این نقل ها را در اندازه های مختلف از بازار و شیرینی فروشی های ارومیه وحتی شهر خودتان می توانید تهیه کنید. معروفترین طعم این نقل‌ها، بیدمشک، زعفرانی، گل محمدی است که در ادامه به آن اشاره می شود.

1 ) نقل بیدمشک یا نقل ابریشمی
نام بیدمشک که می‌آید جشن و شادی روزهای پیش از نوروز را به یاد می آوریم. گیاهی معطر با خواص درمانی بسیار که عطرش روح و جان را طراوت می بخشد. بیدمشک گیاه بومی ارومیه است و مردمان این دیار به خوبی از آن بهره می برند.
برای تهیه نقل بیدمشک، ابتدا خلال بادام را در خشک شده ی گیاه بیدمشک می خوابانند و بعد روکش سفید آن که ترکیبی از شکر ذوب شده و آب است، آماده کرده و در نهایت عرق بیدمشک را برای عطر بیشتر به مواد اضافه می کنند. به نقل بیدمشک اهالی، به خاطر ظاهر سفید و زیبای آن نقل ابریشمی هم می گویند.
متاسفانه در چند سال اخیر برخی به جای گیاه بیدمشک از اسانس های آن استفاده می کنند که باعث می شود نقل عطر و طعم طبیعی خود را از دست بدهد. ولی در صورت تهیه این نقل از تولید کنندگان معتبر و برند میتوانید از کیفیت آن مطمئن و آسوده خاطر باشید.
ng6.jpg
ng7.jpg

2 ) نقل زعفرانی
نقل زعفرانی و دیگر نقل ها مراحل تهیه مشابهی دارند و تنها تفاوت آن ها در استفاده از مغز و طعم دهنده ی آنهاست. برای تهیه نقل زعفرانی به جای بیدمشک از زعفران استفاده می شود و مغز آن را تکه های گردو می گذارند. رنگ زرد و عطر زعفران این نقل بسیار وسوسه انگیز است و با یک چای خوش دم، عصری دل انگیز را رقم خواهد زد.
ng8.jpg

3 ) نقل گل محمدی
نقل گل محمدی واقعی را فقط در ارومیه پیدا خواهید کرد. البته در برخی از سوغات فروشی ها هم پیدا می شود اما به فراوانی دیگر نقل ها نیست. طرز تهیه ی آن شبیه دیگر نقل هاست با این تفاوت که در ترکیب روکش آن از برگ گیاهان معطری چون گل محمدی استفاده می شود. این نوع نقل طعمی متفاوت و دلچسب دارد که اگر یکبار آن را تجربه کنید، همیشه طعمش در ذهنتان خواهد ماند.این نقل رو حتما باید امتحان کنید بخصوص با یک فنجان چایی تا خاطره اش تا سالها در ذهنتان بماند.
ng9.jpg

4 ) نقل های طعم دار و میوه ای
نقل های جدید طعم دار چند سالی هست که وارد بازار شده اند نقلهای با طعم آلبالو و سیب ترش و دارچین که همگی با مخلوطی از پودر گشنیز و عرق بیدمشک که هر دو از گیاهان معطر با خواص مفید فراوان هستند تهیه میشوند و البته در این بین نقل البالویی بدلیل طعم و عطر خاص آن محبوبیت خاصی در بین مردم داشته است.آلبالو یکی از میوه های منطقه آذربایجان و بویژه شهر ارومیه محسوب میگردد و از دیرباز مردم منطقه علاقه خاصی به مشتقات و محصولات تولیدی از این میوه داشته اند....مربا و شربت آلبالو،چای آلبالو،لواشک و آلبالو خشک و در نهایت نقل آلبالویی...
ng13.jpg

*حلواهای ارومیه
اغلب ارومیه را با دو حلوای معروفش هم می شناسند. حلواهایی بسیار مقوی و خوشمزه از موادی طبیعی. معروفترین آن ها، حلوای هویج و حلوای گردو است و برای شرین کردن آن بجای شکر از شیره انگور استفاده میشود.
این حلواها در کارگاه های بزرگ و کوچک پخت می شوند و مردم ارومیه در شب یلدا و میهمانی های خود آن را تهیه می کنند. کمتر کسی هست توان مقاومت در برابر این خوشمزه های شیرین را داشته باشد.
ng12.jpg

1 ) حلوا هویج ارومیه
یکی از سوغاتی های بسیار خوشمزه و پرطرفدار ارومیه حلوای هویج می باشد که بسیار پرانرژی و مغذی است.
برای تهیه این دسر لذیذ از هویج رنده شده، شیره انگور و مغز گردو استفاده می کنند. حلوای هویج یکی از شیرینی های اصلی شب یلدا در خانه های اهالی ارومیه است. در زمستان های سرد، خوردن حلوای مغذی هویج بسیار سودمند و انرژی بخش است.
طرز تهیه حلوای هویج به این صورت است که ابتدا هویج را رنده کرده و می پزند، بعد شیره انگور و شکر را به آن اضافه می کنند و پس از خوب پخته شدن مواد گردو را به آن اضافه می کنند. برخی برای عطر بیشتر برگ گل محمدی به آن می افزایند. ذر یک کلام باید گفت که این خوراکی ارزشمند را حتما برای یک بار هم که شده باید در زندگی تان بچشید!
ng10.jpg

2 ) حلوا گردو ارومیه
اگر حوالی شب یلدا به ارومیه سفر کنید، در شهر پشت و بخصوص در بازار سنتی و فروشگاههای معتبر و مشهور تولید نقل و حلوا جمعیتی را خواهید دید. تعجب نکنید، آن ها اهالی ارومیه هستند که منتظرند تا حلوای گردو شب یلدای خانواده را تهیه کنند.
مردم آذربایجان غربی، علاقه ی بسیاری به حلوا گردو دارند و یکی از تنقلات اصلی آن ها در شب نشینی ها و میهمانی هایی چون شب یلداست.
برای تهیه آن از موادد طبیعی و مغذی چون گردو، شیره انگور و... استفاده می شود. به همین دلیل برای ماه رمضان و روزهای سرد سال بسیار مفید است و انرژی خوبی به بدن می بخشد.
برای آماده کردن حلوا گردو ابتدا شیره انگور، شکر و گلوکز را در داخل دیگ مسی حرارات داده، پس از به جوش آمدن مواد به آن گیاه چوبک اضافه می کنند. این مخلوط را داخل دستگاهی مخصوص مثل همزن، به مدت دو الی سه ساعت هم می زنند تا ماده ای سفت و روشن به دست آید. پس از این مرحله مغز گردو و گاهی پسته را به آن اضافه می کنند.
محبوبیت حلوای گردو آنقدر زیاد است که از کارگاه های ارومیه به اغلب شهرهای ایران صادر می شود.
ng11.jpg

کلام آخر
طعم #سوغات ارومیه بسیار دلچسب وفراموش نشدنی است. باید امتحان کرد و لذت برد حتی برای یکبار...
تا به حال به ارومیه سفر کرده اید یا برایتان تحفه ای از این شهر آورده اند؟ اگر تا حالا فرصتی پیش نیومده و با دیدن این نوشته هوس نقل و حلوای ارومیه رو کردین پیشنهاد میکنیم سری به اینجا بزنید و کام خود را شیرین نمایید و صد البته پیشنهاد میکنیم که از پک سوغاتی های ارومیه که اخیرا از سوی یکی از برندهای مشهور این صنعت عرضه شده حتما استفاده کنید و بعنوان یک هدیه خیلی خاص و خوشمزه به هرکس که دوستش دارید هدیه دهید.
 
بالا