برگزیده های پرشین تولز

سوغات کشور روسیه

azizi_372

Registered User
تاریخ عضویت
22 اکتبر 2014
نوشته‌ها
97
لایک‌ها
10
سن
30
سوغات کشور روسیه

روسیه
یکی از کشورهای پهناور جهان است که نیمی از آن در آسیا و نیمی دیگر در اروپا واقع شده است و جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری را در خود جای داده که تعداد زیادی گردشگر را از سراسر دنیا به خود جذب میکند. یکی از مقصدهای گردشگران ایرانی ،سفر به کشور روسیه است گردشگرانی که به این کشور سفر می کنند جهت خرید سوغات خود معمولا به سراغ صنایع دستی آن کشور می روند .


1. جعبه های نقاشی شده روسیه (Russian lacquer boxes)

یکی از سوغات مهم روسیه که می توان از روسیه تهیه کرد، جعبه هایی است که با ظرافت و هنرمندانه طراحی شده اند. اغلب طرح های آن ها از داستان های قدیمی اقتباس شده است. این جعبه های علاوه بر کاربردهای بسیار، زیبایی خیره کننده ای دارند.


سوغات کشور روسیه



2. والنکی روسیه (russian valenki)

والنکی یا چکمه نمدی نوعی پاپوش است، که قدمت آن به 1500 سال قبل بازمیگردد، و هدف از ساخت آن برای راه رفتن روی یخ و برف در فصل زمستان بود. ابتدا تولید این چکمه بصورت سنتی انجام میشد اما بعدها بصورت صنعتی تولید شد که در نوع صنعتی از ترکیبات شیمیایی هم استفاده میکنند ولی در نوع سنتی پشم را قالب می زنند. امروزه هم بر برخی از کارگاه های کوچک می توان تولید سنتی این چکمه ها را دید. چکمه های نمدی در برابر سرما از پا محافظت می کنند اما ضدآب نیستند و باید بهمراه آن ها از کفشهای لاستیکی هم استفاده کرد. ساخت کوچکترین چکمه نمدی جهان یکی از شگفت انگیزترین آثاری است که توسط هنرمند روسی به نام لوشا ساخته شد، این چکمه به کمک ذره بین قابل دیدن است و اندازه آن حدود یک میلیمتر می باشد.


سوغات روسیه



3. کهربا روسیه (russian amber)

کهربا ،صمغ درختانی است که پس از سال ها در زیر آب قرار گرفته و با گذر زمانی نزدیک به پنجاه سال تبدیل به یک ماده سخت مانند سنگ شدند، که به آن ها کهربا گفته می شود. طبق تحقیقات این سنگ ارزشمند، تصویری از گذشته زمین را در اختیار محقیقن می گذارد با حشرات، گیاهان و … که در دام این صمغ ها افتاده اند و به راحتی در داخل سنگ ها دیده می شوند. رنگ این سنگ زیبا نارنجی طلایی است که جلوه ی زیادی دارد. علاوه بر زیبایی خواص بسیاری دارد که مهمترین آن ها آرامش بخش بوده، دفع انرژی های منفی و نشاط آور بودن آن است. در مناطقی از جهان این سنگ وجود دارد که بزرگترین معدن آن در روسیه قرار دارد و این دلیلی است بر مرغوبیت و کیفیت کهربای روسی که میتوان بعنوان سوغات یا استفاده ی شخصی آن را از روسیه تهیه کرد. معمولا کهربا زینت بخش وسایلی همچون گردنبند، گوشواره، انگشتر و دیگر زیورآلات و برخی ظروف تزئینی می باشد.


سوغات روسیه چیست؟



همچنین یکی از زیباترین آثار هنری که با کهربا درست شده اثر “اتاق کهربا” در سن پترزبورگ روسیه می باشد که برای شاه پروس(فردریک اول) ساخته شد و زمانی عنوان هشتمین عجایب جهان را گرفت و در جنگ جهانی دوم به غارت رفت. این اثر مجموعه ای بود که دیواره آن از کهربا، طلا و سنگ های قیمتی پوشیده شده بود.


سوغات از روسیه



4. روسری و شال روسیه (russian scarves)

روسری همزمان با ورود مسیحیت در کشور روسیه، پدید آمد. کلمه شال هم پس از روسری از زبان فارسی گرفته شد و در روسیه به وجود آمد و به معنای روسری بزرگ که برروی آن طرح هایی از ترکیب عکس شرقی و سنتی دیده می شد، تا مدت ها تولید روسری و شال در روسیه بصورت سنتی انجام می شد اما بعدها بصورت صنعتی در کشور روسیه تولید شد و همزمان با صنعتی شدن شهرت جهانی یافت. یکی از مشهورترین شهرهای تولید روسری پاولوفسکی پاساد است و ویژگی های روسری های این شهر زمینه ی سورمه ای یا سیاه با گل هایی به رنگ های روشن است. این روسری علاوه بر کاربرد در فصول سرد بعنوان یک هدیه ی بی نظیر شناخته شده اند و از این رو می تواند یکی از قشنگ ترین سوغاتی های شما از روسیه باشد.


سوغاتی روسیه



5. ظروف خولخوم روسیه (russian khokhloma)

ظروف خولخوم روسیه ظروفی از جنس چوب هستند که زمینه طلایی رنگ دارند و طرح های زیبای سنتی بر روی آن ها ایجاد شده اند. برای ایجاد این رنگ طلایی، سطح ظرف را با ترکیب خاصی می پوشاند سپس در کوره قرار می دهند و در نهایت رنگ طلایی به خود می گیرد و روی آن طرح هایی را ایجاد میکنند. گل ، شاخه و دانه های قرمز رنگ تمشک عناصر سنتی خولخوم هستند. توصیه می کنم خرید این ظروف زیبا را بعنوان سوغات روسیه از یاد نبرید.


نام سوغات روسیه



6. عروسک ماتروشکا روسیه (russian doll matryoshka)

عروسک ماتروشکا که بابوشکا نام روسی آن هاست و از ماتریونا و ماتریوشا که به معنای مادربزرگ الهام گرفته اند. این عروسک مجموعه ای از دخترانی هستند که لباس گلدار رنگی به تن دارند و همه به یک شکل هستند و تنها در اندازه متفاوتند و به صورت تودرتو داخل هم قرار گرفته اند و این نحوه چیدمان جذابیت خاصی برای این عروسک ها پدید آورده است. حدود قرن 19 میلادی این عروسک ها جایگاه خوبی کسب کردند و بعنوان هدیه و نماد روسیه شناخته شدند. ساخت دختران چوبی لپ قرمزی یکی از صنایع دستی سنتی روسیه بود و امروز هنرمندان معاصر این هنر را به اشکال دیگر هم تعمیم داده اند مانند کاریکاتور سیاست مداران ، حیوانات ، نقاشی پرتره و … . این هنر زیبا امروزه بعنوان بهترین سوغات مسکو و دیگر شهرهای توریستی روسیه معرفی شده اند.


بهترین سوغاتیهای روسیه



دیگر سوغاتی های کشور روسیه:

  • سماروهای تزئینی
  • لباس، کیف و کفش تهیه شده از پوست
  • خاویار
  • شکلات های روسی
  • ظروف سنتی
  • کریستال های سنتی
  • اوشانکا(کلاه خز گوشی دار)
 
بالا