برگزیده های پرشین تولز

سیری کوتاه در مراحل کشاورزی اکولوژیک

ellanorouzi

Registered User
تاریخ عضویت
23 ژانویه 2016
نوشته‌ها
230
لایک‌ها
28
سن
40
وقوع دو جنگ جهانی در قرن بیستم منجر به کاربرد مواد شیمیایی از جمله کودها و آفت کش‌ها در کشاورزی شد. سادگی تولید و دسترسی فراوان به کودهای شیمیایی از جمله نیتروژن و بدنبال کاربرد آنها، افزایش تولید محصول، مشوقی برای گسترش روز افزون این نهاده ها گردید.

توسعه ماشین‌آلات کشاورزی در مقیاس کلان و سودمند اقتصادی آن، منجر به گسترش بی رویه کشاورزی تک کشتی شد، زیرا ماشین های بزرگ با هزینه های بالا در مزارعی که محصولات متنوعی در آنها کشت می شود و وسعت محدودی دارند، کاربرد ندارد. دستاورد این تکنولوژی توسعه سیستم تک کشتی بود. علاوه بر سموم و کودهای شیمیایی، بخش عمده ای از تولید نیز وابسته به گسترش تجهیزات آبیاری بود که برآیند همه آنها افزایش چشمگیر تولید همراه با افزایش هزینه بود که به مرور زمان مشکلات خود را نشان داد و باعث تشدید قابل ملاحظه فرسایش آبی و بادی شد.

خانم راشل کارسون در کتاب «بهار خاموش» (۱۹۶۲)، با طرح این ادعا که استفاده بی رویه از مواد شیمیایی کشاورزی برای حیات کره ی زمین زیان بار است توجه اذهان عمومی را به این مسئله جلب کرد، ایشان به بررسی اثر سم شیمیایی د.د.ت بر جمعیت پرندگان پرداخت و پیش بینی کرد که در صورت تداوم کاربرد د.د.ت نسل برخی از پرندگان منقرض خواهد شد، نکته ای که از این مطلب درک می شود این است که سم با سلامتی انسان چه خواهند کرد؟

در راستای بروز مشکلات گسترده بدلیل کاربرد سموم و نهاده های شیمیایی، تلاش های بین المللی برای کاهش اثرات آنها آغاز و تغییرات گسترده‌ای در قانون گذاری‌ها طی دو مقطع ۱۹۷۲ و ۱۹۷۵ به وقوع پیوست که به تاسیس آژانس حفظ محیط زیست منجر شد. با فعالیت های وسیع آژانس طی سال‌های گذشته آفت‌کش های فوق العاده سمی مانند ترکیبات آرسنیک و جیوه به طور کامل از بازار خارج و یا استفاده از آنها محدود گردید.

با انجام تحقیقات گسترده و حمایت سازمان ها و نهادهای کشاورزی و محیط زیستی فعال، کشاورزی پایدار به عنوان یک سیستم کشاورزی جامع که چندین **** کشاورزی را تحت پوشش خود قرار می دهد مطرح گردید که از زیر شاخه های آن می توان به کشاورزی ارگانیک و کشاورزی اکولوژیک اشاره کرد. مفهوم کشاورزی پایدار از سال 1987 رایج شد، ولی قبل از آن نیز در دهه 1940 به صورت مترادف با اصطلاحاتی چون کشاورزی ارگانیک، طبیعی، اکولوژیک و کم نهاده بکار برده می شد. این نوع کشاورزی در جهت منافع انسان بوده، کارایی بیشتری در استفاده از منابع طبیعی دارد و با محیط در توازن است و سعی در تقلید کردن از خصوصیات کلیدی یک اکوسیستم طبیعی دارد ولی عملکرد حداکثر از اهداف آن است. کشاورزی پایدار باعث پیچیدگی اکوسیستم زراعی می شود و از خورشید به عنوان منبع اصلی انرژی برای به حرکت درآوردن سیستم بهره برداری مطلوب می کند.

منبع : ایزو
 
بالا