برگزیده های پرشین تولز

شاخص ترس و طمع کریپتو چیست؟

morbit

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
28 ژوئن 2021
نوشته‌ها
3
لایک‌ها
0
سن
30
acclxk9bskpl.png
رفتار معامله‌گران و سرمایه‌‌گذاران در بازار رمزارزها، بر مبنای احساسات است. بر همین اساس شاخص ترس و طمع (Fear and Greed) می‌تواند احساسات متفاوت معامله‌گران را در قالب اعداد و به صورت کمی نشان دهد. در ادامه با شاخص ترس و طمع بیت کوین و کاربردهای آن در ترید ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا می‌شویم.

تعریف شاخص ترس و طمع​

تا زمانی ‌که سرمایه‌گذاران سرمایه خود را در بازارهای سهام می‌گذارند، قیمت‌ها متغیر هستند. آن‌ها ابتدا جوانب بازار را بررسی کرده و سپس سرمایه‌گذاری می‌کنند. بهتر است بدانید تنها عقل نیست که بر تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد، بلکه احساسات نیز در این میان مؤثر است. ترس و طمع از جمله احساساتی به شمار می‌آد که همیشه در سرمایه‌گذاری دخیل بوده و هست.

زمانی ‌که دنیای سرمایه‌گذاری شرایط خوبی دارد و خبری از اتفاقات بد نیست، حرص و طمع سرمایه‌گذار را درگیر می‌کند و او برای به حداکثر رساندن سرمایه خود در این مسیر قدم می‌گذارد.

در مقابل برخی زمان‌ها به‌دنبال نگرانی از دست دادن سرمایه، ترس وجود سرمایه‌گذار را فرامی‌گیرد که این مسئله در نتیجه پخش اخبار بد و پیش‌بینی‌های رکود اتفاق می‌افتد.

به‌طورکلی معمولاً احساسات سرمایه‌گذار جایی میان ترس شدید و طمع شدید قرار می‌گیرد. همچنین زمانی ‌که ترس و طمع وجود داشته باشد، احتمال معامله سهام در سطوح غیرمنطقی بیشتر است؛ بنابراین CNNMONEY شاخصی را برای اندازه‌گیری این دو احساس ایجاد کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا با این شاخص بیشتر آشنا شوید.

احساسات نقش بسزایی در کشف قیمت‌های بازار دارند. در این میان ترس و طمع احساسات قدرتمندی هستند که می‌توانند در جهت‌گیری‌های بازارها اثرگذار باشند. فرقی نمی‌کند در بازارهای سهام یا ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید، تنها چیزی که سرمایه‌گذاری شما را امن‌تر می‌کند و ریسک‌ها را کاهش می‌دهد، استفاده از شاخص ترس و طمع است. این شاخص تلاش می‌کند زمانی که ترس یا طمع بیش‌ازحد در بازار وجود دارد، سرمایه‌گذاران را آگاه کند. با اینکه این شاخص ابزار مفیدی برای سنجش احساسات بازار است، به‌تنهایی کافی نیست و باید در کنار شاخص‌های دیگر مانند شاخص RSI استفاده شود.

فاد FUD چیست؟​

عبارت FUD مخفف سه کلمه Fear, Uncertainty, Doubt به ‌معنی ترس، عدم قطعیت و تردید بوده و در بازار رمزارزها زیاد استفاده می‌شود. معنی فاد در ارز دیجیتال و کاربردش این است که وقتی یک مطلب یا خبری منفی در فضای مجازی منتشر می شود و کاربران با مطالعه آن احساس شک و عدم اطمینان نسبت به ارزهای دیجیتال پیدا می کنند و از ترس اینکه ممکن است دارایی های خود را از دست بدهند، شروع به فروش آنها می کنند. در نتیجه فشار فروش ایجاد شده و عرضه از تقاضا پیشی میگیرد.
 
بالا