برگزیده های پرشین تولز

شبكه چيست ؟

hussein1363

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 آپریل 2005
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
0
سعي مي كنم توي اين بخش به آموزش مراحل اوليه شبكه بپردازم اميدوارم مفيد باشه :blush:
 

hussein1363

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 آپریل 2005
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
0
شبکه چيست ؟
شبکه به ارتباط بين کامپيوترها گفته ميشود که در ابتدايي ترين حالت ميتواند دو کامپيوتر به يکديگر متصل شود شايد اين سوال پيش بيايد که با قدرت امروزي کامپيوتر ها شخصي ما چرا از شبکه استفاده مي کنيم ؟ جواب اين سوال در يک جمله ميتواند خلاصه شود : افزايش بهروري و کاهش هزينه ها . شبکه هاي کامپيوتري به وسيله راه هاي زير ما را به اين اهداف ميرسانند:

1. اشتراک اطلاعات و داده ها ( به طور مثال حساب مربوط به امور مشتريان بانک )
2. اشتراک سخت افزار و نرم افزارها(مثل اشتراک چاپگر يا برنامه واژه پرداز)
3. مديريت و پشتيباني مرکزي ( نظارت مستقيم و مرکزي برروي اطلاعات و کارکنان)

البته شبکه ها ميتوانند کارهاي ديگر ازقبيل انتقال پيام ، تصوير و غيره را انجام دهند ولي بيشترين کاربرد اشتراک اطلاعات و به روزرساني داده ها در شبکه کامپيوتري مي باشد البته مسئله امنيت در شبکه ها نيز به خودي خود قابل اهميت مي باشد به طور مثال اگر قرار بود اطلاعات از طريق ديسکت منتقل ميشد ممکن بود ديسکت گم شود دزديده شود و حتي خراب شود در ضمن در شبکه هاي بزرگ مثل شبکه بانکها چه قدر طول ميکشيد تا اين ديسکت از آن سوي کشور به سوي ديگري برده شوده حال که به اهميت وجود شبکه هاي کامپيوتري پي برديم به بحث درباره انواع شبکه از لحاظ وسعت ، شکل ، کاربرد مي پردازيم .

دو نوع اصلي شبکه ها : LAN و WAN
شبکه ها کامپيوتري را از لحاظ اندازه و عملکرد به دو گروه اصلي تقسيم ميکنند .(البته گروه هاي ديگري نيز وجود دارد ) گروه اول LAN (local area network) به شبکه هاي محلي اطلاق ميشوند که به حوزه جغرافيايي مثل ساختمان ، شهر و غيره محدود ميشوند ولي در گزوه دوم WAN (wide area network) به منطقه جغرافيايي محدود نميشود در اين گروه از شبکه ها کامپيوتر ها و قطعات از نقاط مختلف دنيا به يکديگر وصل شوند حتي اين شبکه ميتوانند ازچندين LAN تشکيل شده باشند مثل اينترنت که يک نوع شبکه نامحدود ميباشد .
image002.jpg

شبکه WAN

image004.jpg

شبکه LAN



البته در اين ميان تقسيم بندي هاي ديگر نيز وجود دارد كه از جمله مهم ترين آنها ميشه به شبكه هاي شهري يا MAN نيز اشاره كرد
Local Area Network (LAN)
Wide Area Network (WAN)
Metropolitan Area Network (MAN)
Storage Area Network (SAN)
System Area Network (SAN)
Server Area Network (SAN)
Small Area Network (SAN)
Personal Area Network (PAN)
Desk Area Network (DAN)
Controller Area Network (CAN)
Cluster Area Network (CAN)

پيکربندي شبکه
شبکه ها عموما ازقطعات و اجزايي تشکيل شده اند که وظايف به خصوصي را انجام مي دهند
• Servers : کامپيوترهايي که اشتراک منابع (shared resources) را براي کاربران فراهم ميسازند يا به عبارت ساده تر کامپيوترهايي که به ارائه خدمات درشبکه مي پردازند .
• Clients: کامپيوترهايي که از منابعي (Resources) که Server آماده ساخته استفاده مي کنند .
• Media : به سيم هايي که مسئول ارتباط فيزيکي شبکه هستند .
• Shared data : فايل هايي که توسطServer در کل شبکه به اشتراک گذاشنه مي شوند يا به عبارت ديگر فايل هايي که توسط Server براي استفاده Client آماده ميشود
• Shared printers and other peripherals : به منابع (Resources) اضافي که توسط Server فراهم مي شود مثل چاپگر يا هر وسيله ي جانبي ديگر .
• Resources : هر سرويس يا وسيله اي مثل فايل ، چاپگر و .... که براي عضوهاي شبکه قابل دسترسي باشد .

image006.jpg

شبکه ها از اجزاي مختلفي تشکيل شده اند


شبکه ها از لحاظ نوع منطقي و کار به 2 دسته عمده تقسيم ميشوند :
• Peer-to-peer networks
• Server-based networks

image008.jpg
]
Peer-to-peer networks

image010.jpg

Server-based networks

اين نوع تقسيم بندي فقط از لحاظ منطقي( نرم افزاري ) فقط مورد بررسي قرار ميگرد و هيچ گونه ارتباطي به حالت فيزيکي ندارد به همين دليل تشخيص آن فقط با ديدن نوع ارتباط کامپيوتر ها مشخص ميشود و نميتوان با ديدن اجزاي ظاهري يک شبکه نوع آن را مشخص کرد . تفاوت ميان اين دو نوع شبکه بسيار مهم ميباشد زيرا هر کدام داراي قابليت هايي مخصوص به خود ميباشند که به معرفي اجمالي بعضي از قابليت ها مي پردازيم

Peer-to-Peer Network
در شبکه هاي Peer-to-Peer هيچ گونه سرور ( Server ) اختصاصي وجود ندارد و هيچ گوته سلسله مراتبي وجود ندارد در نتيچه تمام کامپيوتر ها از لحاظ دسترسي به اطلاعات با هم برابر مي باشند هر کامپيوتر هم وظيفه Client و هم وظيفه Server را با هم به عهده دارد . نام ديگر اين شبکه "workgroup" ميباشد اين نوع شبکه براي شبکه ها کوچک و کمتر از 10 کامپيوتر مناسب است درست کردن اين نوع شبکه آسان و ازآ نجايي که احتياج به سرور و تجهيزات قدرتمند ندارند معمولا از لحاظ هزينه ارزانتر از شبکه هاي Server-based ميباشند البته اين نوع شبکه ها به علت عدم وجود مديريت مرکزي از امنيت بالايي برخوردار نيستند همچنين بيشتر براي محيط هايي که تعداد کامپيوتر ها محدود ميباشد مناسب است .
Server-based Network
بيشتر براي شبکه هايي با تعداد کامپيوتر هاي بالاي 10 تا به کار مي روند در اين شبکه معولا حداقل يک کامپيوتر قوي وجود دارد که خاصيت فقط سروري دارند و اصلا عمل Client را انجام نميدهند و آنها فقط مسئوليت تأمين احتياجات Client ها و حفظ امنيت شبکه ها را به عهده دارند. البته در شبکه هايي با ترافيک بالا بيشتر از يک سرور استفاده ميکنند و به هر سرور وظيفه اي خاص (Specialized Servers ) ميدهند به طور مثال File and Print Servers که فقط مسئول مديريت چاپگر و فايل ها ميباشد يا Mail Servers ، Fax Servers و .....
image006.jpg

Specialized servers

در اين نوع شبکه ها مديريت مرکزي ميباشد به همين دليل مدير شبکه ميتواند بر تمام منابعي که share شده اند نظارت کند همينطور عمل Backup (عملي کپي برداري از اطلاعات براي بازيابي اطلاعات ) به سادگي انجام ميشود زيرا همه اطلاعات و دادها در يک جا جمع شده اند برخلاف peer-to-peer که اطلاعات در کامپيوتر هاي مختلف پخش بودند .اين نوع شبکه باز هم به علت وجود يک مديريت مرکزي از لحاظ امنيتي بسيار قوي تر ازPee-to-Peer ميباشد در ضمن اين نوع شبکه ميتوانند هزاران کاربر داشته باشند وهمين طور کاربران معمولا به سخت افزار هاي قوي از قبيل hard disk با ظرفيت بالا احتياج ندارند زيرا اطلاعات خود را در سرور ذخيره ميکنند

:) اميدوارم بتونم ادامه بدم از دوستان عزير هم مي خواهم هر جا اشتباهي وجود داره من رو راهنمايي كنن
 

Siavash25

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
1 سپتامبر 2004
نوشته‌ها
500
لایک‌ها
5
محل سکونت
Germany
سلام خدمت دوست عزيز.
تاپيک خيلی خوبی رو شروع کردی و مفيد،و اميدوارم که ادامه بدی و به همين جا خلاصه نشه ،که دوستان هم استفاده کنند
.با تشکر از شما
 

daftarekhaterat

کاربر قدیمی پرشین تولز
کاربر قدیمی پرشین تولز
تاریخ عضویت
2 جولای 2003
نوشته‌ها
4,989
لایک‌ها
58
سن
41
محل سکونت
در قلب پاك او

thomson762

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2003
نوشته‌ها
2,082
لایک‌ها
11
به نقل از hussein1363 :
شبکه چيست ؟
شبکه به ارتباط بين کامپيوترها گفته ميشود که در ابتدايي ترين حالت ميتواند دو کامپيوتر به يکديگر متصل شود شايد ا :) اميدوارم بتونم ادامه بدم از دوستان عزير هم مي خواهم هر جا اشتباهي وجود داره من رو راهنمايي كنن
ایول شما که خفن می نویسید چرا با بروبچ حرفه ای شبکه نمی پرین؟
Http://forum.persiannetworks.com
 

hussein1363

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 آپریل 2005
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
0
Network Topology
مبحث توپولوژي در شبکه درباره نحوه ي چيدن و مرتب کردن فيزيکي کامپيوترها ، کابل ها و ديگر اجزاي شبکه ميباشد و قسمت پايه اي و اصلي طراحي هر شبکه توپولوژي آن مي باشد .
قبل از اينکه کامپيوتر ها با يکديگر ارتباط برقرار کنند بايد به هم وصل شوند و معولا اکثر شبکه ها به وسيله سيم به هم متصل ميشوند و وبا وجود کابل هاي مختلف ، کارت ها شبکه مختلف و اختلاف در ديگر اجزاي شبکه ، ما نيز به چند نوع مختلف از سازماندهي احتياج داريم .
توپولوژي همچنين چگونگي ارتباط کامپيوتر ها را نيز تعيين مي کنند . هر توپولوژي داراي توع خاصي ارتباط (communication methods ) است و اين ارتباطات تمام شبکه را تحت تاثير ميگذارد.
Standard Topologies
همه شبکه در چهار حالت اصلي طراحي ميشوند :
• Bus (خطي )
• Star ( ستاره اي )
• Ring
• Mesh
هر کدام توپولوژي ها بالا داراي نوع خاصي اجزاي شبكه هستند که بررسي هرکدام به صورت مجزا مي پردازيم
البته با ارتباط اين توپولوژي ميتوان توپولوژي ترکيبي ( hybrid topologies ) به وجود آورد که بعدا به معرفي چند نوع معمول آن مي پردازيم .

Bus ( Linear Bus ) :
شبکه ها Bus همچنين به شبکه هاي linear bus معروفند علت اين نام گذاري به اين علت است که کامپيوتر ها در يک خط راست قرار مي گيرند . Bus جز شبکه هاي ساده و رايج است شامل يک کابل منفرد است که Trunk ( البتهbackbone وsegment نيز ناميده ميشود ) ناميده ميشود و تمام کامپيوتر ها به متصل ميشوند

image014.jpg

Bus topology network


ارتباط در bus (Communication on the Bus ) :
ارتباط در bus به وسيله آدرس دهي اطلاعات براي کامپيوتري خاص وانتفال دادها از طريق ارسال سيگنال الکتريکي در طول کابل مي باشد براي فهميدن مبحث ارتباط شبکه هاي bus ميبايست قبل از آن با چند اصطلاح آشنا شويم :
• Sending the signal
• Signal bounce
• Terminator
Sending the signal : داده ها شبکه که از سيگنال الکتريکي تشکيل شده به تمام کامپيوتر ها ارسال ميشود وتنها کامپيوتر هايي که آدرسشان با آدرس ارسالي برابر بوده اطلاعات را قبول ميکنند در يک زمان فقط يک کامپيوتر ميتواند به ارسال اطلاعات بپردازد.
image016.jpg

اطلاعات به تمام کامپيوتر ها ارسال مي شود ولي تنها کامپيوتر مقصد اطلاعات را مي گيرد

تعداد کامپيوتر در بازدهي و راندمان شبکه نقش مهمي دارد زيرا در يک زمان فقط يک کامپيوتر مي تواند اطلاعات ارسال کند. در اکثر کامپيوتر هايي که در bus وجود دارند براي گذاشتن داده ها در شبکه بايد منتظر بمانند به همين دليل سرعت کاهش پيدا ميکند.
البته استاندارد خاصي براي اندازه گيري فشار حاصل از افزايش تعداد کامپيوتر در شبکه وجود ندارد و عوامل ديگري نيز بر بازدهي شبکه تاثير دارد :
• سازگاري اجزاي سخت افزاري شبکه
• ترافيک شبکه ( مجموع انتقال اطلاعات در شبکه )
• نوع برنامه هاي اجرايي درشبکه
• نوع کابل
• فاصله کامپيوتر ها
کامپيوتر ها در bus يا يا گيرنده اطلاعات هستند يا فرستنده و هيچ کامپيوتري مسئول انتقال اطلاعات از کامپيوتري به کامپيوتربعدي نيست به همين علت خراب شدن کامپيوتر در شبکه هيچ تاثيري نخواهد داشت

انعکاس سيگنال( Signal Bounce) : سيگنال در تمام طول شبکه ارسال ميشود و از آنجايي که در دو انتهاي شبکه دريافت کننده اي وجود ندارد سيگنال ها انعکاس پيدا مي کنند .

Terminator: براي جلوگيري از عمل bounce از قطعه اي به نام terminator در دو انتهاي کابل براي جذب سيگنال هاي آزاد استفاده ميشود و با جذب سيگنال کابل را تميز ميکند و کامپيوتر ها مي توانند اطلاعات خود را در شبکه قرار دهند .

image018.jpg
image020.jpg

اگر سيمي قطع گردد کل شبکه از کار مي افتد علت اين امر عدم وجود terminator در انتهاي قطعي ميباشد

گاهي اوقات ما مجبور به توسعه شبکه هستيم . سيم ها در bus مي توانند به دو روش توسعه پيدا مي کنند :
• براي ارتباط دو تکه کابل از قطعه اي به نام BNC barrel connector ، استفاده مي شود البته استفاده از اين رابط ها( Connector ) باعث تضعيف سيگنال ها ميشوند به همين دليل بايد تا حد امکان کم استفاده شود و استفاده از يک کابل پيوسته بهتر از استفاده از چند کابل کوچک که به هم مرتبط شده ميباشند در حقيقت تعداد زياد رابط ها مي توانند از دريافت صحيح سيگنال جلوگيري کنند

image022.jpg


• وسيله ديگري که براي ارتباط دو سيم استفاده ميشود repeater نام دارد . repeater در حقيقت قبل از ارسال اطلاعات آنها را تقويت مي کند . در استفاده از كابل ها بلند يا connector بهتر است از repeater استفاد شودزيرا يه سيگنال ها اجازه ميدهد که مسافت طولانيتري را طي کنند و سالم دريافت شوند .
image024.jpg




:) مرسي از همه دوستاني كه لطف داشتن خوشحالم كه از مطالب خوشتون اومده اميدوارم اگه وقت كنم در بحث عملي بتونم به آموزش ويندوز 2000 يا XP در شبكه بپردازم ولي فعلا چون مطلبي از قبل آماده نكردم. با اين همه اميدوارم كه بعد از اين مطلب بتونم شروع كنم و به آموزش عملي بپردازم
 

thomson762

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2003
نوشته‌ها
2,082
لایک‌ها
11
سلام
ممنون از اطلاعات
راستی در اینجا فکر کنم یه اشتباهی شما کردین:
از connector يا يک تکه کابل دراز بهتر است
Repeater اصلا" کارش کابل دراز بودن و این جور مسائل نیست!
فقط یک نوع تقویت کننده هست.

اینجا هم یه مشگل دیگه هست:
دو نوع اصلي شبکه ها : LAN و WAN
فکر کنم MAN رو یادتون رفته

این هم یک مشگل دیگه:
هر کدام توپولوژي ها بالا داراي نوع خاصي از کابل
هر کدوم از توپولوژی ها از یک نوع خاص کابل ستفاده نمیکنن و توپولوژی ربطی به کابل مورد استفاده نداره.
بغیر از Bus
 

hussein1363

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
24 آپریل 2005
نوشته‌ها
9
لایک‌ها
0
به نقل از tsotodeh :
سلام
ممنون از اطلاعات
راستی در اینجا فکر کنم یه اشتباهی شما کردین:

Repeater اصلا" کارش کابل دراز بودن و این جور مسائل نیست!
فقط یک نوع تقویت کننده هست.

اینجا هم یه مشگل دیگه هست:

فکر کنم MAN رو یادتون رفته

این هم یک مشگل دیگه:

هر کدوم از توپولوژی ها از یک نوع خاص کابل ستفاده نمیکنن و توپولوژی ربطی به کابل مورد استفاده نداره.
بغیر از Bus
مرجع من كتاب network essential بوده و متا سفانه در بعضي جاها شايد نتونستم به خوبي مطلب رو ادا كنم به همين دليل از كليه اساتيد و خوانندگان خواهش مي كنم در صورت ديدن هر گونه اشتباه به من اطلاع بدن تا در حداكثر زمان اقدام به رفع اشكالات كنم
1.شبكه هاي شهري MAN به عنوان يك نوع شبكه خاص در تعاريف امروزي شبكه محسوب نمي شن ولي باز از تذكر شما متشكر
2.فكر مي كنم در مورد repeater من منظورم رو درست نتوستم بيان كنم و متشكر از تذكر به جاي شما .
من تصحيح مي كنم
. repeater از connector يا يک تکه کابل دراز بهتر است زيرا يه سيگنال ها اجازه ميدهد که مسافت طولانيتري را طي کنند و سالم دريافت شوند .
در استفاده از كابل ها بلند يا connector بهتر است از repeater استفاد شودزيرا يه سيگنال ها اجازه ميدهد که مسافت طولانيتري را طي کنند و سالم دريافت شوند .
3 هر کدام توپولوژي ها بالا داراي نوع خاصي از اجزاي شبكه هستند که بررسي هرکدام به صورت مجزا مي پردازيم
با تشكر از مدير محترم در متن اصلي نيز تصحيح شد
 

thomson762

مدیر بازنشسته
کاربر فعال
تاریخ عضویت
19 اکتبر 2003
نوشته‌ها
2,082
لایک‌ها
11
سلام
ممنون از تصحیح:
ولی کلا" در شبکه های پایه ما 3 نوع شبکه داریم که MAN هم یکی از اون ها به حساب میاد:

MANs : Metropolitan Area Networks

Generally covers towns and cities (50 kms)
Developed in 1980s.
Medium : optical fibres, cables.
Data rates adequate for distributed computing applications.
A typical standard is DQDB (Distributed Queue Dual Bus).
Typical latencies : < 1 msec.
Message routing is fast.​
ممنون:)
راستی پیشنهاد میکنم نسخه کتابتون رو عوض کنید :)
 

myhobab

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
27 فوریه 2007
نوشته‌ها
17
لایک‌ها
0
چه جوری باید IP ، ست کنم که یک فایل share را از شبکه بردارم؟
 

Graveworm

Registered User
تاریخ عضویت
23 می 2005
نوشته‌ها
1,071
لایک‌ها
12
محل سکونت
Tehran
چه جوری باید IP ، ست کنم که یک فایل share را از شبکه بردارم؟
اگه در مورد شبکه مورد نظر بیشتر توضیح بدید .. دوستان میتونن بهتر کمکتون کنن
ولی در کل ، شما باید IP های در یک رنج تحت یک subnet مشترک استفاده کنید..
مثلا
IP:
10.10.10.10 تا 10.10.10.50
Subnet:
255.0.0.0
 

lj_banamak

Registered User
تاریخ عضویت
16 ژانویه 2007
نوشته‌ها
460
لایک‌ها
2
خیلی مطالب خوب بود به کارتون ادامه بدید .
 
بالا