برگزیده های پرشین تولز

شما هم متوجه این تغییرات شدید؟ و یک سوال!

mahanq&a

Registered User
تاریخ عضویت
22 اکتبر 2005
نوشته‌ها
183
لایک‌ها
2
محل سکونت
گیلان
سلام دوستان
نوشته زیر تنها عقیده شخصی خودمه.:blush:
من یه مدتی بود که رفته بودم تو نخ این سیستمهای مدیریت محتوا و تو لوکال تقریباً دونه به دونشون رو دانلود و نصب کردم و با ویژگیهاشون آشنا شدم. بعد از این زیر و هم کردنها واقعاً چشمم به دنیای جالبی وا شد و کمی هم تو فکر رفتم، البته این تو فکر رفتنم بابت دیدن این سیستم ها نبود بلکه چند تا یادداشتی بود که تو iranphp خوندم که بچه ها نصبت به آینده دید خوبی نداشتن و نوعی کسالت ناشی از فعالیت شدید توشون دیده میشه، به هر حال فرض کنید که خیلی از شماها که میخواستید php یاد بگیرید یعنی چند سال پیش، اولین باری که به سرتون زد برید دنبال برنامه نویسی داینامیک، دیدن این نوع سایتهای داینامیک بود. جاذبه اینکه اون یه سایتی نیست که فقط بخونیش و بعد ضربدرشو بزنی. میتونستی کامنت بذاری، توش عضو شی و از آخرین اخبارش مطلع شی، حتی میتونستی توش مطلب منتشر کنی. و این سوال که آیا من هم میتونم یه همچین سایتی داشته باشم؟ جواب: برو php یاد بگیر.:cool:
حالا بعد از چند سال ماحصل اون فعالیتها تحت یه انقلاب به اسم اوپن سورس شده این سیستمهای مدیریت محتوایی که یه روزی تو خواب هم نمیشد دید. بیاید یه نگاه هم به آینده بندازیم شاید دوسال دیگه یا شایدم ده سال دیگه سیستم مدیریت محتوایی به وجود خواهد آمد که با شنیدن دستورات مدیر (بله با شنیدن) نصب میشه، فرم طراحی میکنه، قالب مورد نظر مدیر رو طراحی میکنه، امکانات مورد نظر مدیر رو نصب میکنه و ... و حتی کاربر هم تنها با حرف زدن عضو میشه و مطلب منتشر میکنه. خب این سیستم رو کی به اونجا رسونده؟ جامعه اوپن سورس. اما چرا این رخوت تو php کارها داره به وجود میاد؟ من علتش رو ایجاد دودستگی تو جامعه اوپن سورس بر مبنای سیر طبیعی پیش اومده مبینم. سیر طبیعی به این صورته که یه زمانی طراحان سایت فقط با کد نویسی و همفکری تو نوشتن کد یه سایت طراحی میکردن و واسه همین همشه دنبال افزودن امکانات به کد بودن. اما با آغاز تولید سیستمهای مدیریت محتوا، عده زیادی به این سمت رفتن که دیگه حالا توانمند کردن کد مهم نیست بلکه بیایم با همین کدها، سیستم های مدیریت محتوا رو توانمند کنیم. یعنی امکانات اون رو بیشتر و بیشتر و استفاده از اون رو ساده و ساده تر کنیم و این جذابیت بیشتر داشت. و اینطوره که میبینیم بخش فعال گسترش کد به بخشهای گسترش سیستمهای مدیریت محتوا رفتن. نهایتاً با همه این پیچ و خمها میرسیم به همون ده سال دیگه یی که بهتون گفتم، من فکر میکنم که بچه های کدباز کم کم دارن از خودشون میپرسن که خوب، حالا چی به من میرسه؟ من که تموم وقتمو پشت میز کامپیوتر صرف کردم. تو این ماجرای اوپن سورس سودشو کسایی بردن که یه روز واسه هر صفحه سایتشون باید پونصد هزار تومن میدادن و الآن داینامیکشو رایگان نصب میکنن. برای اینکه هرچه زودتر این بحث رو ببندم باید بگم که یه از خود گذشتگی یا یه جوگیری عمومی با آغاز اوپن سورس ایجاد شد که یه مفهوم به اسم اینترنت رو کنف یکن کرد و جهش عظیمی رو در راه ارتباطات به وجود آورد. حالا چرا از خود گذشتگی؟ به خاطر اینکه در جواب اینکه حالا چی به من رسید، تنها باید گفت یه احساس خوب بخاطر برداشتن یه قدم به سمت گسترش آسایش بشریت و رهایی اونها از بند اسارت جغرافیایی و رسوندن صدای اونها به هم.:blink:
فرض کنید اگه تو بقیه قصمتهای دیگه زندگی ما هم اوپن سورس به وجود میومد چی پیش میومد؟

نمیدونم چرا منو جو گرفت، دارم همینجوری مینویسم، اصل بحث من قرار بود که درباره جوملا و مامبو باشه که نمیدونم چرا کشید به اینجا. من میخوام بدونم که اصل ماجرای مامبو و جوملا چیه؟ میخوام تاریخچه این سیستمهای مدیریت محتوا رو بدونم، اینکه چجوری و از کی شروع کردن و الآن تو چه مرحله یی هستن؟ سیستمهاشون که مثل همدیگه بود!. :happy:
 

hba

کاربر فعال صفحات داینامیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
8 آگوست 2004
نوشته‌ها
1,511
لایک‌ها
1
سن
39
محل سکونت
تهران-ونک-php-mysql
به نظرم یه قسمت برای برنامه های اماده و مدیریت ها داشته باشیم
یه انجمن دیگه هست اینجا برنانه نویسیphp هست
حالا باز نظر خودته
 

Parsa_361

کاربر فعال صفحات داینامیک
کاربر فعال
تاریخ عضویت
5 آگوست 2005
نوشته‌ها
889
لایک‌ها
10
محل سکونت
Isfahan, php.ini
به نظر من همیجا این بحثو دنبال کنیم
چون همه برنامه نویسن و بحث حرفه ای تر میشه
خصوصاً اینکه این cms ها به زبان PHP هستن
اونجا به اندازه اینجا حرفه ای نیست

من اطلاعات زیادی در مورد تاریخچشون ندارم
منتظر میشن ببینم بقیه چی میگن
 

mahanq&a

Registered User
تاریخ عضویت
22 اکتبر 2005
نوشته‌ها
183
لایک‌ها
2
محل سکونت
گیلان
جواب فیروزمندان، زحمت کش مامبولرن به من:
تیمی که الان در حال حاضر روی جوملا کار میکنه در واقع تیم قدیمی مامبو است . اما به علت مشکلاتی که قبلا در سایت ذکر کردیم از شرکت miro جدا شدند و روی CMS جدید جوملا کار کردند . شرکت Miro هم با به اختیار گرفتن برنامه نویسهای جدید به کار خود روی مامبو ادامه داد .

اینم یه کپی پیست از سایت مامبو دات آی آر:
بنیاد مامبو علاقه ای به افزودن یا گسترش امکانات ندارد و صرفا قصد دارد تا پروژه را تا اطلاع ثانوی زنده نگه دارد ، بعد از بروز مشکل بین تیم مامبو و شرکت میرو انترنشنال شاهد افت شدید در توسعه مامبو بودیم که متاسفانه این افت همچنان مشهود است.
هنگامی که اولین نسخه تستی مامبو 4.5.3 منتشر شد همگان مجذوب قدرت این نسخه شدند و خود را برای تغییراتی اساسی در هسته مامبو آماده کردند اما با بروز مشکلات حقوقی بر سر مامبو و جدا شدن تیم اکنون مامبو 4.5.3 بدون تغییر محسوس در نسخه 4.5.2 منتشر شد و هر آنچه را که بصورت تستی برای این نسخه منتشر شد را سریعا از روی سرور حذف و برای همیشه کنار گذاشتند .
اکنون که مامبو اقدام به انتشار نسخه بتا 4.5.6 نموده هیچ کدام از آن تغییرات اساسی را که قرار بود بر روی مامبو انجام شود را اعمال نکرده و این فکر در ذهن هر مخاطبی تداعی میشود که بنیاد مامبو یا علاقه ای به توسعه ندارد یا تیمی را که انتخاب کرده کارایی لازم را ندارد ( البته اگر تیمی مانده باشد )

قضیه جدا شدن سر چی بوده؟ و به نظر شما کدوم تیم در آینده رشد بیشتری میکنه و موفق تر از اون یکی ظاهر میشه؟
 

mahanq&a

Registered User
تاریخ عضویت
22 اکتبر 2005
نوشته‌ها
183
لایک‌ها
2
محل سکونت
گیلان
مامبو نرم افزاری بود که توسط شرکت میرو پشتیبانی میشد. شرکت همین اواخر تصمیم میگیره که برای سرویسی که به کاربران میده یه نموره پول هم از اونا بگیره. این موضوع را با تیم طراحش در میون میگذاره، اما تیم میگه نه. شرکت هم میگه حالا که نه خوش اومدین ما رو به خیر و شما رو به سلامت. شرکت میاد و یه تیم رو استخدام میکنه که علی الظاهر گند زده. گروه اخراجی تولید کننده مامبو هم میرن و با جوملا بر میگردن که میتونید شاهد عملکردشون تو وبسایت www.joomla.org باشید.:)
حالا هم واسه کمک به اوپن سورس من مامبو رو از لوکالم دیلیت کردم و جوملا رو نصب کردم.
یه نکته جالب هم بگم که اگه یه سری به www.mambolearn.com یا www.mambo.ir بزنید میبینید که این اوپن سورس چند نفر رو به نون و نوایی رسونده و یا داره میرسونه. چپ و راست صحبت پول و دلار و یورو و از این حرفهاست. آدم ( مخصوصاً ایرانی جماعت) اگه گرسنه بشه اوپن سورس هم یادش میره.:devil:
 

Mehdi

مدیر بازنشسته
تاریخ عضویت
1 آگوست 2004
نوشته‌ها
5,602
لایک‌ها
49
محل سکونت
Anywhere
جوملا رو نمیدونم .. ولی مامبو خیلی ایراد داره...برای یه سایت مطمئن بدون ایراد نمیشه روش حساب باز کرد:)
 

sama_sally

Registered User
تاریخ عضویت
5 آپریل 2005
نوشته‌ها
2,598
لایک‌ها
1
سن
35
محل سکونت
Essen, Deutschland
اونم ایراد داره! وقت نصبش ارور میده باید خودت بری یه خط اضافی از قالبشو پاک کنی!!!
124.gif
 
بالا