برگزیده های پرشین تولز

شهر آفتاب ، ایروان

tripvc

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
12 مارس 2016
نوشته‌ها
23
لایک‌ها
4
سن
37
زمانی که تصمیم گرفتیم به ارمنستان برویم آب و هوا را چک کردم و هوا کاملا آفتابی و صاف بود ولی در روزهای پیش رو بارانی و گرفته شد ولی خدا را شکر مشکلی برای گردش و سفرمان در تور ارمنستان بوجود نیاورد در واقع سعی کردیم وقتی باران میبارید وقت خود را در موزه ها و کالری ها و مکان های سر پوشیده بگذرانیم . در ایروان تعداد زیادی کافه و رستوران هست و از این نظر مشکلی پیش نخواهد آمد در صورت بارش سریع به یکی از آنها پناه ببرید .

1.JPG


نقطه شروع سفر من هاستل Anahit Stepanyan"s Hostel واقع در خیابان Sayat‐Nova بود . من به شخصه از هاستلم راضی بودم وبه بقیه هم پیشنهاد میکنم چون در مرکز شهر واقع بود و تقریبا به همه جا پیاده میتوانستیم برویم . البته به دلیل اینکه ایروان شهر کوچکی است با کمک یک نقشه در روزهای اول و دوم روز سوم دیگر همه جا را حفظ خواهید شد و عملا نیازی به تاکسی ندارید فقط باید به پیاده روی عادت داشته باشید . در خیابان Teryan تعدادی آزانس مسافرتی هست که میتوانید از آنها نقشه شهر را دریافت کنید .

3.JPG


7.JPG


شلوغ ترین قسمت شهر ایروان میدان جمهوریت آن است . در این میدان گالری ملی ارمنستان ، موزه تاریخ ارمنستان ، وزارت امور خارجه ، وزارت حمل و نقل و ارتباطات ، دادگستری ، اداره پست و هتل مریُت ارمنستان قرار دارد . به نظر من میدان را هم در روز هم در شب باید دید . در شب برنامه ای تحت عنوان "رقص آب " در میدان برقرار است بطوریکه فواره های آب هماهنگ با موزیک کلاسیکی که پخش میشود حرکت میکند و وقتی این با نور پردازی هم ترکیب میشود ، واقعا سرگرم کننده و جال ب خواهد بود .

معمار ارمنی الکساندر تامانیان (Alexander Tamanian) همراه همسر حامله خود از ایتالیا به ایروان نقل مکان میکنند . در آن زمان ایروان فقط یک شهرستان کوچکو بی رمق بوده همسر تامانیان بعد از دیدن شهر ناراحت میشود و اعلام میکند که دوست ندارد فرزندش را در همچین جایی به دنیا آورد . الکساندر هم به همسر خود قول میدهد تا زمانی که فرزندشان بدنیا بیاید ، شهر رویایی او را خواهد ساخت و همینطور هم میشود تامانیان برای ایروان نقشه ای دایره ای شکل میکشد و نام آن را شهر آفتاب میگذارد .

564.JPG


خیابان شمالی ، جاده پهناوری است که میدان جمهوریت را به میدان اُپرا وصل میکند . در این جاده میتوانید انواع برندهای معروف جهانی راببینید و از این جهت گران ترین خیابان ارمنستان نام گرفته . برای مثال وقتی قیمت یک کفش مردانه دست ساز چرم رو پرسیدم 2000 دلار بود.

5.JPG


پیشنهاد من به شما ، بدون دیدن موزه تاریخ رمنستان و گالری ملی ارمنستان که در میدان جمهوریت هستند ، به کشور خود بازنگردید در این موزه تاریخ ارمنستان از زمان پاره سنگی تا به امروز برایتان نشان میدهد . داخل موزه تعداد زیادی راهنما هست که اکثرا زن هستند . نکته مهم اینکه اینجا عکس گرفتن ممنوع است . نقطه ضعف موزه این است که کارکنان و راهنمای موجود خیلی به زبان انگلیسی وارد نیستند و با دست و اشاره سعی میکنند منظور خود را برسانند . ساعت شروع کار موزه صبح ساعت 11 تا ساعت 6 بعد از ظهر است و ورودی آن 1000 درام است .

8.JPG


%DB%8C%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%A8.JPG


پیشنهاد میکنم بعد از اینکه از موزه خارج شدید کمی در خود میدان زمان بگذرانید . یک بستنی خوشمزه بخورید و بعد وارد ساختمان اُپرای ارمنستان شوید همین جا باید از تنوع و کیفیت بستنی های اینجا بگم که واقعا طعم هایی اینجا هست که هیچ وقت در ایران نمیبینیم حتما از عجیب ترین شان امتحان کنید پشیمان نمیشوید . و حالا ساختمان آپرای ارمنستان ، ساختمان از سال 1933 به روی عموم باز شده قسمتی از ساختمان به تاتر و باله و قسمتی هم برای کنسرت استفاده میشود . موسیقیدانان و هنرمندان بسیار مهمی در اینجا کنسرت داشته اند .

10.JPG


11.JPG


یک نکته جالبی که در طول سفرم به ایروان کشف کردم اینکه خانوم های ارمنی خیلی به ضاهر و لباس خود اهمیت میدهند و این هیچ ربطی به سن ، زمان و مکانشان ندارد البته این خیلی حس خوبی و بهشان قبطه خوردم .

شما را نمیدانم ولی من به شخصه به هر کشوری که سفر کنم حتما سری به بازار های محلی آن میزنم جایی که مردم محلی از آن خرید میکنند نشانگر فرهنگ غذایی و زندگی روزمره آنهاست . در ایروان هم یک همچین بازاری هست . روستائیان اطراف محصولات تازه خود را در اینجا میفروشند . پنیر ، گوشت ، ترشی ، میوه و در واقع هر چیز خوردنی که فکر کنید اینجا پیدا میشود . ما توت فرنگی ، گیلاس ، آلو ، آلبالو و گوجه را امتحان کردیم و طعم آن واقعا عالی بود . همه چیز واقعا طبیعی و اورگانیک بود اما از نظر بهداشت خیلی تعریفی نداشت . همه گوشت ها همینطور یک جایی گذاشته شده اند و کلی مگس به دورشان جمع شده .

12.JPG


13.JPG


14.JPG


16.JPG


17.JPG


وقتی در شهر گردش میکنید حتی از دور هم مجسمه بزرگی خواهید از یک زن که شمشیری در دست دارد . در کنار مجسمه تانک ، موشک و اینگونه ابزارالات جنگی هست . نمیدانم بر حسب اتفاق هست و آیا اصلا منظور و هدف خاصی از این جریان هست یا نه ولی هم شمشیر دست مجسمه و هم همه تانک و موشک و ... به سمت کشور ترکیه قرار دارند ! بعضی از دوستان ادعا داشتند که این عمل عمدی بوده و به علامت تهدید و دشمنی به حالت قرار گرفته ولی شخص ارمنی – ایرانی که در بین ما بود میگفت که به هیچ وجه اینطور نیست و در کل جریان دیگری دارد به هر حال ما نتوانستیم تصمیم بگیریم که کدام یک به حقیقت بیشتر نزدیک است .

18.JPG


مجسمه در سال 1950 توسط Rafael Israelyan ساخته شده هر سال در 9 می مراسم یادبودی در این مکان برگزار میشود. در زیر مجسمه یک موزه هست که ورودی آن 400 درام است . در موزه عکسهایی از سربازان ، اسناد مربوط به جنگ با آذربایجان و وسایل به کار رفته در جنگ به نمایش گذاشته شده . از جایی که من اقامت داشتم یعنی خیابان Sayat‐Nova تا اینجا با مینی بوس چیزی حدود 100 درام باید بپردازید . همین جا باید بگم پیشنهاد میکنم تجربه سوار شدن وسیله حمل و نقل عمومی در هیچ کشوری را از دست ندهید .

19.JPG


22.JPG


در پایین پارک مکان هایی مختلف برای استراحت و نشستن موجود هست همچنین از بالای پارک میتوانید نمایی کلی از شهر و همچنین کوه آرارات داشته باشید .

26.JPG


28.JPG


قبل از سفر زمانیکه درباره ارمنستان تحقیق میکردم با مستندی به نام " پاشنه های بلند " دیدم که نشان میداد چقدر زنان ارمنستان به کفش های پاشنه بلند علاقه مندند و این را به وضوح وقتی به اینجا سفر کردم دیدم در واقع در هیچ ویترینی مدلی جز کفش های پاشنه دار نمیبینید !

23.JPG


وقتی به مرکز ایروان میروید با خود فکر میکنید که به شهر مدرنی آمده اید و همه شنیده هایتان شایعه ای بیش نبوده اما وقتی از مرکز دور شده و کمی به خیابان ها و کوچه ها داخل میشوید واقعیت را خواهید دید . الان که من اینجا هستم انگار همه جا در حال بازسازی است و انگار همه جا را میخواهند از نو بسازند چون چندین خیابان دیدم که خراب کرده اند .

29.JPG


به عنوان شخصی که همه جا پیاده میرود از نظر تشنگی هیچ مشکلی نداشتم در جای جای شهر آبخوری هایی هست که خیلی هم آب خنکی دارد .

30.JPG


سنگ توف آتشفشانی ارمنی در ساخت تقریبا همه بناها و بعضی از آثار باستانی به کار رفته و در رنگ های مختلف وجود دارد . وقتی در کوچه و خیابن های اطراف میگشتم به کارگاه سنگی رسیدم که از سنگ مجسمه ، ظرف و چیزهای دیگر میساخت که واقعا زیبا بودند . کلا ایروان از نظر مجسمه و در کل آثار هنری بسیار غنی است و در ه رکوچه و خیابانی میتوانید چند مجسمه ببینید که همگی واقعا زیباند . در کل فکر میکنم ارمنی ها مردمانی هنرمند و هنر دوستند .

30-(1).JPG


در پایان باید بگم که ارمنستان با هوای تمیز ، مردمان هنرمند ، معماری خاص که شما را به یاد روم و یونان می اندازد ، خوراکی های خوشمزه و آثار با ارزشی که دارد از مکان هایی است که باید حتما از نزدیک ببینید . امیدوارم سفر خوشی داشته باشید .

31.JPG


33.JPG


34.JPG


35.JPG


37.JPG


38.JPG


232.JPG




امیدوارم از سفرنامه ارمنستان من لذت برده باشید و بتونید در سفرتون به ارمنستان از این نکات استفاده کنید
 

kambiz01

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
23 نوامبر 2004
نوشته‌ها
97
لایک‌ها
48
ممنونم از مطلبتون
 
بالا