برگزیده های پرشین تولز

صنایع دستی اصفهان

Nazanin.Rah

Registered User
تاریخ عضویت
28 مارس 2015
نوشته‌ها
604
لایک‌ها
13
سن
38
از صنایع دستی اصفهان که میتوان به عنوان سوغات اصفهان از آن یاد کرد فرش دستباف اصفهانی است و طرح و نقشه فرش اصفهان به‌لحاظ تنوع بسیار سنتی و ناب است. به‌طوری‌که کمتر مشاهده می‌شود که طرح‌های آن کپی شده باشد این درحالی است که بافندگان فرش تبریز و غیره به تنوع و گوناگونی در طرح و رنگ رسیده‌اند و بافندگان اصفهانی تغییری در رنگ و طرح نمی‌دهند. به‌همین دلیل سلیقه کمتری را هم جذب می‌کند. با این‌حال هنوز هم بسیاری از خانواده‌های ایرانی آرزوی داشتن فرش اصفهان را دارند.

فرش اصفهان نه رقیب دارد نه‌ خریدار. برای خرید قالیچه‌ای کوچک باید میلیون‌ها تومان هزینه کرد. میزان تولید و حجم صادرات فرش اصفهان بسیار اندک است و ماه‌ها طول می‌کشد تا قالیچه‌ای کوچک بافته و روانه بازار شود.

313223_990.jpg


نه ارزان است، نه قابل مقایسه با تولیدات و کپی‌های بازار فرش ایران. با اینکه به‌لحاظ کیفیت در اولین رده فرش ایرانی قرار گرفته اما نبود طرح‌های متنوع و بکارگیری بافند‌ه‌ها از طرح‌های سنتی اصفهان سبب شده پاسخ‌گوی تقاضای متنوع بازار داخلی و جهانی نباشد. با این‌حال کیفیت و اصالت این فرش رقیبی باقی نگذاشته است. قالی یکی از هنرهای دستی اصفهان است .

پیش از این نیز با افزایش قیمت دلار فرش اصفهان هم 40 درصد افزایش پیدا کرد. به‌طوری‌که اگر فرش ابریشم سال گذشته 80 میلیون بود امسال به 280 میلیون رسیده است. با این‌حال این قیمت تاثیری به ‌حال بافندگان فرش ندارد چراکه دستمزد‌های آن‌ها با وجود چند برابر شدن قیمت نفت ناچیز و همانی بود که هست.

در تمام بازار فرش از 200 مغازه شاید یک مغازه فرش اصفهان داشته باشد. چراکه این فرش بسیار متفاوت و خاص است به‌گونه‌ای که قیمت 6 متری اصفهانبه‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با دیگر فرش‌های ایرانی نیست.

منبع :
تور اصفهان
صنايع دستي اصفهان


صنایع دستی اصفهان با عکس
 
Last edited:
بالا