برگزیده های پرشین تولز

طراحی لوگو بر اساس عدد فی

zavash

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
11 مارس 2016
نوشته‌ها
50
لایک‌ها
14
سن
29
عدد فی چیست؟


عدد فی از تقسیم دو خط که یکی از آن‌ها از دیگری بزرگتر باشد به دست می‌آید و آن عدد مساوی ۱٫۶۱۸ است. عدد فی با نام دیگر نسبت طلایی نیز شناخته می‎شود. یکی از ویژگی‎ها‎ی جالب توجه عدد فی این است که اگر یک واحد از عدد فی را کم کنیم، مقدار آن با عکس خودش برابرمی‎شود.

Logo-Design-On-Phi-Ratio-Law.jpg

کاربردهای عدد فی

1- یکی از رایج‎ترین کاربردهای عدد فی یا همان نسبت طلایی،استفاده در صنعت معماری می‎باشد. نمونه بارزی که می‎توان نام برد، برج میلاد می‎باشد. این بنا طول 63 متر و عرض 42 متر دارد که بنابراین 5/1=/42 63 و به عدد طلایی نزدیک می‌باشد.

2- استفاده از عدد فی در طراحی و ترسیم اشکال هندسی نیز کاربرد زیادی دارد، که به صورت رعایت عدد ۱٫۶۱۸ در در ترسیم اضلاع اشکال مختلف مانند مستطیل، مثلث متساوی‌الساقین،دایره و ... می باشد.

3- در طبیعت نیز عدد فی موجب شگفتی برخی از مهندسین شده است. برای نمونه در گل آفتابگردان، دانه‌هایی که به شکل مارپیچ رشد کرده‎اند، نسبت قطر هرمارپیچ به مارپیچ بعدی، همان عدد فی می‏باشد. همچنین اگر در هر کندوی زنبور عسل، تعدادزنبورهاي ماده را به نر تقسيم کنیم، به عدد فی می‎رسیم. عدد فی در فاصله سر انسان تا زمین و تقسیم آن بر فاصله شکم تا زمین، بدست می‎آید.

4- عدد فی در گرافیک و طراحی لوگو نیز کاربردهای زیادی دارد. با توجه به اینکه لوگوها نیز براساس اشکال هندسی طراحی می‎شوند، بنابراین استفاده از عدد فی می‎تواند مهندسین و طراحان را یاری نماید.


طراحی لوگو حرفه ای بر اساس عدد فی
با توجه به این که بسیاری از معماران و طراحان از عدد فی برای طراحی کارهای خود استفاده می‎کنند، علائم تجاری نیز مستثنی از این امر نیست. به عبارت دیگر از آنجا که لوگو نیازمند یک طراحی دقیق و منظم است، ذهن طراحان و گرافیست‎ها‎ با نسبت عدد فی راحت‎تر و بهتر می‎تواند عمل نماید.


Logo-Design-On-Phi-Ratio-Law01.jpg

استفاده از عدد فی در لوگوهای معتبر و برتر جهان
1- طراحی لوگوی اپل؛ لوگوی اپل به صورت یک سیب است که در یک طرف آن به صورت گاز زدگی می‎باشد. این طرح توسط یک مربع به همراه دایره‎ها‎یی انجام شده که با نادیده گرفتن قسمتی ازدایره‎ها‎ و ترکیب آنها، لوگوی اپل به وجود آمده است.

2- لوگوی توییتر؛ این لوگو نیز همچون لوگوی اپل از دایره‎‎ و تعدادی مربع تشکیل شده که با استفاده از عدد فی، دایره‎ها‎ تقسیم بندی شده و در کنار هم قرار گرفته‎اند و شکل یک پرنده را ایجاد کرده‎اند.

3- لوگوی پپسی؛ شرکت پپسی به عنوان یکی از شرکت‎ها‎ی معتبر در حوزه تولید نوشیدنی، لوگوی خود رابا استفاده از دایره‎ها‎یی که توسط عدد فی تقسیم بندی شده، ساخته است.


مزایای استفاده از عدد فی در طراحی لوگو حرفه ای
- طراحی دقیق و منظم لوگو

- سرعت عمل در کار

- زیبایی در طرح به دست آمده

- امکانات فوق العاده برای طراحی لوگوهای متنوع

- قابلیت تغییر سایز و شکل بصورت دلخواه
 

mehdeejay2020

Registered User
تاریخ عضویت
22 فوریه 2015
نوشته‌ها
731
لایک‌ها
570
سن
33
بسیار مطلب مفیدی بود
 
بالا