برگزیده های پرشین تولز

طرز تهیه آش ترخینه دوغ

abootalebtt

Registered User
تاریخ عضویت
5 مارس 2018
نوشته‌ها
118
لایک‌ها
21
سن
38
محل سکونت
تهران

مواد لازم آش ترخینه دوغ
ترخینه دوغ ۳ عدد
کشک ۱ لیوان
لوبیا چیتی ۷۵ گرم
نخود ۷۵ گرم
عدس ۷۵ گرم
سبزی آشی ۵۰۰ گرم
پیاز ۳ عدد
سیر ۸ حبه
نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

طرز تهیه آش ترخینه دوغ

ابتدا باید حبوبات آش را از شب قبل در آب بخیسانیم تا ضمن اینکه نفخ شان برطرف شود ، زمان کمتری نیز برای پخت شان صرف شود. ترخینه ها را نیز باید ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی در مقداری آب بخیسانیم تا نرم شوند.

یک قابلمه بزرگ انتخاب می کنیم ، نخود و لوبیا چیتی را به همراه ترخینه ها داخل قابلمه می ریزیم و ۱ تا ۲ لیتر آب اضافه می کنیم تا حبوباتمان کاملا بپزند. در همین حین باید سیر داغ ، نعناع داغ و پیاز داغ را برای داخل آش و تزیین آن آماده کنیم.

سیرها و پیاز ها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه در روغن تفت می دهیم تا طلایی شوند. نعناع خشک را هم به صورت جداگانه با مقداری روغن تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد سپس از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

پس از اینکه نخود ، لوبیا چیتی نیم پز شدند عدس را اضافه می کنیم. دلیل اینکه عدس را حدود ۱ ساعت بعد به دیگر حبوبات اضافه می کنیم این است که عدس زودتر از نخود و لوبیا چیتی می پزد. حالا سبزی آشی را خرد می کنیم.

پس از اینکه حبوبات پختند سبزی آشی را اضافه می کنیم و پس از چند دقیقه نیمی از مخلوط سیر داغ و پیاز داغ را به قابلمه آش اضافه می کنیم. در این مرحله نمک آش را اندازه می گیریم و در صورت نیاز مقداری نمک اضافه می کنیم.

بهتر است بعد از اضافه کردن سبزی آشی درب قابلمه را نبندیم ، زیرا بستن درب قابلمه باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود. پس از اینکه آش جا افتاد آن را در ظرف می کشیم و با نعناع داغ ، پیاز داغ ، سیر داغ و کشک تزیین می کنیم.

منبع : آش ترخینه
 
بالا