برگزیده های پرشین تولز

طرز تهیه آش ترخینه

elhamamiran

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2018
نوشته‌ها
303
لایک‌ها
24
سن
33
ash-tarkhineh-min-min.jpg

آش ترخیه از آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که بیشتر در مناطق کرمانشاه ، اراک ، همدان ، بروجرد ، لرستان و ملایر طبخ می شود. مواد اصلی آش ترخینه ، حبوبات ، سبزی و ترخینه است. ترخینه ماده ای است که آن را با بلغور گندم و ماست درست می کنند.

مراحل تهیه آش ترخینه
1. ابتدا باید نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنیم و چند باری آبشان را عوض کنیم تا هم نفخ شون برود و هم راحت تر پخته شوند. ترخینه ها را هم از یک ساعت قبل در یک ظرف با مقداری آب خیس کنید.

2. برای شروع دو پیاز متوسط را به صورت نگینی و ریز خرد می کنیم و در یک قابلمه با روغن تفت می دهیم تا سرخ و طلایی شود سپس دو حبه سیر که از قبل با رنده به صورت ریز رنده کرده ایم همراه زردچوبه به قابلمه پیاز اضافه می کنیم.

3. در این مرحله نخود و لوبیا را اضافه می کنیم و تفت می دهیم سپس به اندازه کافی آب به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا نخود و لوبیا نیم پز شود. تقریبا بعد از یک ساعت عدس را اضافه می کنیم و وقتی عدس نیم پز شد ترخینه ها را هم اضافه می کنیم و دوباره صبر می کنیم تا همه مواد به خوبی بپزند. دلیل اینکه عدس را دیرتر اضافه کردیم این است که عدس نسبت به نخود و لوبیا زودتر پخته می شود.

4. پس از اینکه حبوبات آش به خوبی پختند سبزی آش را اضافه می کنیم و نمک آش را هم اندازه می گیرم و بعدش اجازه می دهیم تا آش با حرارت ملایم بپزد. بعد از اینکه آش به خوبی پخت و جا افتاد می توانید آن را با پیاز داغ ، نعنا داغ و کشک تزیین کنید و سپس سرو کنید. امیدوارم از پختن این آش ترخینه لذت ببرید.

مواد لازم آش ترخینه
ترخینه دو لیوان
نخود نصف لیوان
لوبیا چینی نصف لیوان
عدس نصف لیوان
سبزی آش دو لیوان
پیاز دو عدد
کشک به میزان لازم
سیر دو حبه
زردچوبه به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
 
بالا