برگزیده های پرشین تولز

طرز تهیه ترشی های زمستانی

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
34
محل سکونت
tehran
با فرا رسیدن فصل سرما ، تصمیم گرفتیم مقاله ی امروز را به ترشی های لذیذی که با محصولات زمستانی تهیه می شوند ، اختصاص دهیم. همانطور که می دانید در کشور ما ترشی یکی از محبوب ترین چاشنی ها به هنگام سرو غذا به حساب می آید و همچنین این نوع از محصولات خوراکی از طیف تنوع گسترده ای برخوردار است.

با نزدیک شدن فصل سرما مصرف ترشی های تند و پر ادویه به بدن گرمای مطلوبی می بخشد. بنابراین ترشی هایی که در این مقاله برای شما عزیزان در نظر داریم از آن دست ترشی های پر فلفل به حساب می آید که مصرف آن در فصول سرد سال دلنشین خواهد بود.

ترشی گوجه :

مواد لازم جهت تهیه ترشی گوجه فرنگی :

گوجه ریز ، سفت و تازه : یک کیلوگرم

نمک و نعنا خشک : به میزان لازم

سرکه : یک لیوان

آب جوشیده و سرد شده : 2.5 لیوان

1387090647.jpeg


طرز تهیه این نوع ترشی بسیار ساده است ، کافی است چند عدد گوجه سفت و ریز و از همه مهم تر تازه را انتخاب کنید و آن ها را به خوبی بشویید. سپس گوجه های قرمز و سفت شسته شده را در یک ظرف شیشه ای بریزید. آب را با مقدار قابل توجهی نمک و سرکه بجوشانید. پس از اجازه دهید تا کاملا خنک شود و سپس بر روی گوجه درون همان شیشه ای که قصد دارید ترشی را در آن تهیه کنید ریخته و مقداری نعنا خشک به آن اضافه کنید. درب شیشه را محکم بسته و آن را در یخچال و یا فضای خنکی نگه دارید. ترشی گوجه ی شما پس از ده روز آماده مصرف است.

نکته : برای تهیه این نوع از ترشی دقت داشته باشید که نباید از سرکه خالص استفاده کرد و همچنین باید نمک آن را بیشتر از حد معمول اضافه کرد تا از له شدن و وا رفتن گوجه ها جلوگیری شود.

v1378896901.jpg


ترشی آب گوجه فرنگی ( سالاد مشهدی ) :

مواد لازم جهت تهیه ترشی آب گوجه فرنگی :

گل کلم : یک بوته متوسط ریز و خرد شده

گوجه فرنگی : دو کیلوگرم رنده شده

فلفل تند سبز : 10 عدد

سیر : یک بوته ی بزرگ

خیار : 5 تا 6 عدد

کرفس : یک بوته ی کوچک

موسیر خیس شده : 100 گرم

رب گوجه فرنگی : یک لیوان

نمک و گلپر ، تخم گشنیز ، زرد چوبه و پودر زیره : به میزان لازم

سرکه : یک لیوان

download_2.jpg


گوجه ها را شسته و در مخلوط کن بریزید و آن را به صورت آب گوجه تبدیل کنید.

سپس سرکه را به آن اضافه کرده به مدت 5 الی 10 دقیقه بجوشانید و پس از آن اجازه دهید سرد شود.

تمام مواد ترشی را ریز خرد کنید. این مواد را با آب گوجه و سرکه ای که جوشانده بودید مخلوط کرده و ادویه را به مقدار لازم به آن اضافه کنید. محصول به دست آمده را در شیشه ی بزرگ و تمیزی ریخته و درب آن را محکم ببندید. شیشه را در یخچال قرار داده تا ترشی شما آماده مصرف شود.

از آن جایی که این ترشی مخصوص استان خراسان بوده است به سالاد مشهدی نیز معروف است.

201552011242110a.jpg


ترشی زمستانی :

مواد لازم جهت تهیه ترشی زمستانی :

کلم برگ : یک کیلو گرم

فلفل سبز ریز : 250 گرم

پیاز ریز ریز : نیم کیلو گرم

خیار : یک کیلوگرم

هویج : نیم کیلو گرم

گل کلم : یک کیلو گرم

گوجه : 5 کیلو گرم

سرکه : به مقدار لازم

سس کچاپ تند : به مقدار لازم

شلغم شیرازی : نیم کیلو گرم

نمک ، ادویه و زردچوبه : به مقدار لازم

dscn1765-edit.jpg


تهیه این نوع از ترشی زمان بیشتری لازم دارد ، چون لازم است که از روز قبل گوجه ها را خوب شسته و قاچ کنید و درون یک ظرف پلاستیکی بزرگ بریزید. سپس آن ها را با دست تمیز حسابی چنگ بزنید تا به صورت رب درآیند. برای آن که سریع تر آب بیندازد مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید و چند ساعت بگذارید تا کاملا له شوند. هر چند ساعت یکبار آن را مجدد چنگ زده و اجازه دهید تا صبح روز فردا بماند. فردای آن روز دوباره گوجه ها را چنگ زده و داخل صافی یا توری بریزید و کاملا آب گوجه را از تفاله های آن جدا کنید. سپس آب حاصل را درون قابلمه ریخته روی شعله ملایم گذاشته تا به جوش آید و چند دقیقه یکبار آن را هم زنید تا باقی مانده آب آن تبخیر شده و مایع غلیظی همانند کمی از فرینی شل تر به دست آید. در این فاصله سبزی ها و موادی که می خواهیم آن ها را درون ترشی بریزیم به خوبی شسته و می گذاریم تا خشک شوند و هیچ آبی نداشته باشند و سپس آن ها را به قطعات دلخواه خرد میکنیم و درون ظرفی مناسب که قصد داریم ترشی را در آن تهیه کنیم می ریزیم. حال آب گوچه را که به خوبی جا افتاده و غلیظ شده است را با مقدار لازم نمک و ادویه ترشی و زردچوبه مخلوط کرده و برای خوش طعم شدن به آن مقداری سرکه و سس کچاپ تند اضافه می کنیم. سپس دوباره آن را بر روی شعله می گذاریم تا دوباره به جوش آید و می گذاریم تا سرد شود. وقتی از سرد شدن کامل آن اطمینان حاصل کردیم آن را بر روی سالاد فصل خود میریزیم و درب ظرف را محکم میبندیم. بعد از 2 الی 3 هفته ترشی کاملا آماده مصرف هست ، امیدواریم از طعم لذیذ آن لذت ببرید.
 
بالا