برگزیده های پرشین تولز

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

samanamanati

Registered User
تاریخ عضویت
8 نوامبر 2018
نوشته‌ها
127
لایک‌ها
17
محل سکونت
Tehran
طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی
pinto-beans-feed.jpg


خوراک لوبیا چیتی

خوراک لوبیا چیتی یکی از خوراک های معروف ایرانی است که مانند غذاهایی مثل حلیم گندم و عدسی بیشتر به عنوان صبحانه سرو می شود. این خوراک خوشمزه به حدی در میان مردم ایرانی محبوبیت دارد که در فروشگاه ها به صورت کنسروی به فروش می رسد.

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خوراک لوبیا چیتی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری خوراک لوبیا چیتی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خوراک لوبیا چیتی با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم خوراک لوبیا چیتی
  • سیر ۲ عدد
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • قارچ بزرگ ۴ عدد
  • لوبیا چیتی ۲ لیوان
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • گوجه فرنگی ۱ عدد
  • آبلیمو و روغن مایع به اندازه کافی
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
دستور پخت

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی
ابتدا لوبیا چیتی را درکاسه ای میریزیم و روی آن آب می گیریم و می گذاریم تا چند ساعت خوب خیس بخورد بهتر است این کار را از شب قبل انجام دهیم و چند مرتبه آب آن را بیرون بریزیم و آب مجددا داخل کاسه بریزیم.

این کار به این جهت است که نفخ آن کاملا از بین برود و زودتر در زمان پخت آماده شود.پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته به صورت نگینی خرد می کنیم و تابه را روی حرارت کم قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم

و پس از داغ شدن روغن پیازهای نگینی را در تابه ریخته و تفت می دهیم و صبر می کنیم تا طلایی شوند بعد در بشقابی می ریزیم کنار می گذاریم.پوست سیرها را می گیریم و ریز خرد می کنیم داخل تابه ای که پیاز را سرخ کردیم می ریزیم

و تفت می دهیم و حرارت را کم می کنیم سپس گوجه فرنگی را نیز می شوییم وخرد می کنیم و به سیر ملحق میکنیم و با هم تفت می دهیم. به میزانی تفت می دهیم که آب گوجه فرنگی کاملا تبخیر شده باشد و آنگاه لوبیا چیتی را آبکش می کنیم

و به همراه رب گوجه فرنگی به مواد تابه می افزاییم و مخلوط می کنیم. در این مرحله اگر تابه تان گنجایش ۵ لیوان آب را ندارد مواد را در قابلمه ای می ریزیم و ۵ لیوان آب روی آن می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا با حرارت ملایم به مدت ۳ ساعت لوبیا و مواد خوب پخته شوند.

(اگر تابه گنجایش داشت در آن بگذارید مواد پخته شود) تا لوبیا پخته شود سیب زمینی را پوست میگیریم و می شوییم و روی تخته به صورت مربع های کوچک خرد می کنیم و در تابه ای روغن میریزیم و حرارت را کم می کنیم تا داغ شود

و سپس سیب زمینی های خرد شده را در روغن تفت می دهیم تا کمی پخته شوند،دقت کنید ما نمی خواهیم سرخ شوند. زمانی که ۲ ساعت از تایم پخت لوبیا گذشت سیب زمینی های نیم پز را به همراه نمک،فلفل و پیاز داغ به مواد می افزاییم.

قارچ ها را می شوییم و قسمت بالایی و ساقه قارچ را در زیر آب به آرامی میشوییم تا کاملا از گرد و غبار تمیز شود و روی تخته به هر مدلی که تمایل داریم خرد می کنیم ولی این نکته را فراموش نکنید که کمی برش ها بزرگ باشد بهتر است چون در خوراک لوبیا جلوه بیشتری دارد.

در آخر پس از برش دادن به مواد قابلمه اضافه می کنیم و به مدت ۱ ساعت دیگر صبر می کنیم تا خوب خواک جا بیافتد.شما می توانید آبلیمو را الان اضافه کنید و یا در آخر پخت که این نیز به تمایل شما بستگی دارد. در آخر خوراک لوبیا شما آماده شده در کاسه ای بریزید و با لیموی تازه و نان نوش جان کنید.
 
بالا