برگزیده های پرشین تولز

طرز تهیه رب انار خانگی

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
34
محل سکونت
tehran
مواد و وسایلی که برای شروع و تهیه این رب لذیذ نیاز داریم به شرح زیر است :

- انار 8 کیلوگرم

- آب 3 لیوان

- نمک در صورت تمایل 1 قاشق غذاخوری

- صافی پارچه ای یا سیمی ( اگر از صافی سیمی استفاده می کنید ، توجه باشید که صافی شما باید خانه ریز باشد تا دانه های انار از آن رد نشده و موادی یک دست را برای شما آماده کند. )

و اما طریقه آماده سازی رب انار با استفاده از مواد و وسایل بالا به شرح زیر است :

در ابتدای کار انار ها را دانه کرده و توجه داشته باشید که هیچ گونه پوست انار و یا قسمتی از غلاف سفید رنگ آن را با دانه های انار قاطی نکنید. البته اگر قصد دارید که در حجم بالا رب تهیه کنید خالص سازی آن به این شکل و با کمک چشم کمی مشکل است.

حال در قابلمه بزرگی ، دانه های انار را به همراه مقدار تعیین شده آب روی شعله گذاشته و زیر آن را زیاد کنید. شعله ی زیاد را تا زمانی که آب بجوشد نگه دارید سپس زیر قابلمه را کم کرده و هر چند دقیقه یکبار محتویات آن را هم بزنید. هنگام هم زدن سعی کنید با ته کفگیر یا ملاقه به دانه های انار فشار وارد کرده و آب آن ها را خارج کنید. تا زمانی که مطمئن نشدید حداکثر آب دانه ها گرفته شده است این کار را ادامه دهید.

حال می توانید محتویات قابلمه را از صافی که از قبل آماده کرده اید رد کنید تا مایع حاصل، از دانه جدا شود. برای آن که مطمئن باشید آب دانه ها کاملا گرفته شده است، بهتر است بدانید که در این شرایط آن ها باید کاملا سفید باشند.

اگر احساس کردید که به خوبی آب دانه های انار را نگرفته اید بهتر است تفاله ها را برای مرحله ی دوم با مقداری آب مجدد داخل قابلمه ریخته و روی شعله بگذارید و همان کار ها را تکرار کنید اما بدانید در این صورت شما رب انار درجه 2 خواهید داشت.

اما برگردیم سراغ آب انار حاصل از جوشاندن در مرحله اول ، این مایع را دوباره در قابلمه ریخته و روی شعله ملایم بگذارید تا غلیظ شود. حتما توجه داشته باشید که در این مرحله آب با سرعت بیشتری تبخیر می شود و بهتر است هر چند دقیقه یکبار آن را هم بزنید تا مواد شما ته نگیرد.

اگر شما تجربه ی تهیه رب گوجه را دارید باید بدانید که زمان مناسب برای آماده شدن رب انار کمتر از زمانی است که آماده شدن رب گوجه فرنگی لازم دارد.

در آخرین لحظات غلیظ شدن رب نمک آن را اضافه کنید تا از فساد و کپک زدگی جلوگیری شود.

رب انار شما آماده است اما نکاتی که باید به آن ها توجه داشته باشید از این قرار است که اجازه ندهید رب شما خیلی غلیظ شود چون زمانی که آن را در یخچال نگه داری می کنید سفت تر هم می شود. در این صورت قاشق به سختی داخل رب فرو می رود و عملا رب دلخواه خود را به دست نخواهید آورد.

اما خیالتان راحت باشد چرا که فرمولی برای ایجاد غلظت مناسب وجود ندارد و این همان مسئله ایست که شما با کسب تجربه به آن خواهید رسید.

رب انار شما آماده است و امیدواریم در کنار خانواده از آن لذت ببرید.
 
بالا