برگزیده های پرشین تولز

طرز تهیه رب خانگی

imanghaderi

Registered User
تاریخ عضویت
12 اکتبر 2014
نوشته‌ها
145
لایک‌ها
19
سن
34
محل سکونت
tehran
از جمله چاشنی های محبوب نزد خانم های ایرانی رب گوجه فرنگی است . رب گوجه فرنگی علاوه بر طعم دل نشینی که به غذا ها می دهد ، رنگ آن ها را نیز جذاب تر می کند . در گذشته خانم های سنتی ایرانی بیشتر در شروع فصل پاییز دست به کار می شدند و رب را در حیاط خانه هایشان درست می کردند . از آن جایی که در فصل سرما کمتر می توان گوجه فرنگی با کیفیت و البته با قیمت مناسب پیدا کرد ، این کار روال زیادی داشت

مقالات مرتبط : رب نارنج یک چاشنی لذیذ

از جمله چاشنی های محبوب نزد خانم های ایرانی رب گوجه فرنگی است . رب گوجه فرنگی علاوه بر طعم دل نشینی که به غذا ها می دهد ، رنگ آن ها را نیز جذاب تر می کند . در گذشته خانم های سنتی ایرانی بیشتر در شروع فصل پاییز دست به کار می شدند و رب را در حیاط خانه هایشان درست می کردند . از آن جایی که در فصل سرما کمتر می توان گوجه فرنگی با کیفیت و البته با قیمت مناسب پیدا کرد ، این کار روال زیادی داشت . اما با مدرن تر شدن زندگی و آپارتمان نشین تر شدن خانواده ها ، و همچنین دسترسی راحت تر به انواع رب در سوپر مارکت ها ، این سنت کم کم از میان خانواده ها رخت بربست و کمتر شاهد آن بوده ایم . اما هنوز هم این اتفاق در جریان است . در زیر نگاهی خواهیم انداخت به روش تهیه ی رب گوجه فرنگی خانگی که چندان هم کار دشواری نیست . نکته ی مهم در مورد تهیه ی رب گوجه فرنگی در خانه این است که می توانید از سلامت آن نیز اطمینان داشته باشید .

مواد لازم :

گوجه فرنگی سالم و تازه حدود پنجاه کیلو
آب حدود شش لیتر
یک بسته دویست گرمی نمک
روغن حدودا نیم لیتر
این مقاله را بخوانید: رب نارنج یک چاشنی لذیذ


طرز تهیه :

در ابتدا گوجه فرنگی های تازه و سالم را کاملا بشوئید . سپس آن ها را به دو قسمت تقسیم کرده و در داخل قابلمه بزرگ و یا دیگ بی اندازید . آب را نیز به آن ها اضافه کنید و بجوشانید . اجازه دهید گوجه ها آن قدری بجوشند که پوست شان جدا شود .
سپس گوجه های له شده را از یک صافی عبور دهید . توجه داشته باشید هر چقدر این صافی سوراخ های ریز تری داشته باشد طعم رب شما بهتر خواهد شد . صافی های با سوراخ های درشت تر باعث خواهند شد رب شما ترش تر شود و در نهایت زورتر کپک زده شوند . زیرا این صافی ها دانه های گوجه فرنگی را نیز از خود عبور می دهند . در نتیجه بهتر است از صافی های فلزی با سوراخ های ریز استفاده نمایید .
در مرجاه ی بعدی این آب گرفته شده از گوجه فرنگی را باید بجوشانید . در این مرحله نمک را نیز اضافه کنید . نمک علاوه بر طعم دادن ، از فاسد و خراب شدن زود هنگام رب نیز جلوگیری خواهد کرد . جوشاندن را تا جایی ادامه دهید که رب غلیظ شود و قل قل بزند . حواستان باشد که این مرحله در کیفیت رب نهایی بسیار تاثیر گذار خواهد بود . اگر رب شل و آبدار باشد باعث خواهد شد تا محصول نهایی شما سریع کپک بزند . همچنین در صورتی که سفت باشد باعث خواهد شد طعم سوختگی بگیرد . فراموش نکنید که هر چند دقیقه یک بار رب را هم بزنید تا ته نگیرد و مزه سوختگی ندهد .
برای فهمیدن اینکه میزان جوشیدن کافی است یا نه ، می توانید یا کفگیر در کف قابلمه یک خط بکشید . در صورتی که شکاف ایجاد شده زود از بین نرود رب شما تقریبا آماده است . بعد از این مرحله که رب غلیظ شد زمان آن است که روغن را اضافه نمایید و هم بزنید . میزان روغن به خوش رنگ تر شدن رب شما کمک می کند . در نتیجه میزان آن با شما . در ضمن روغن باعث خواهد شد تا رب در یخچال و فریزر یخ نبندد .
رب شما تقریبا آماده است . در این مرحله باید رب را درون یک تشت بریزید و اجازه دهید کاملا سرد شود . رب شما آماده بسته بندی است . از هر پنجاه کیلو گوجه فرنگی حدودا پنج تا هشت کیلو گرم رب به دست می آید . امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد .
منبع : بانک مقالات
 
بالا