برگزیده های پرشین تولز

طرز تهیه شیرینی زبان به صورت خوشمزه و مجلسی

elhamamiran

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2018
نوشته‌ها
303
لایک‌ها
24
سن
33
shirini-zaban-min.jpg
شیرینی زبان از سنتی ترین شیرینی های ایرانی می باشد و بسیار معروف است. شما می توانید این شیرینی را به صورت خانگی همانند شیرینی نارگیلی و شیرینی دانمارکی درست کنید و از مهمان های خود با این شیرینی خوشمزه پذیرایی کنید. شیرینی زبان همانند شیرینی های ناپلئونی و پاپیونی با خمیر هزارلای درست می شود.
مواد لازم شیرینی زبان
آردسفید 400 گرم
تخم مرغ 1عدد
جوهرلیمو نصف قاشق چایخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری
روغن مایع یک چهارم لیوان
آب یخ سه چهارم لیوان
نمک نصف قاشق چایخوری
کره مارگارین 250 گرم
مراحل تهیه شیرینی زبان
1. ابتدا آرد در یک ظرف مناسب الک می کنیم و وسط آن را کمی گود می کنیم. حالا در ظرفی دیگر جوهر لیمو, نمک, وانیل و تخم مرغ را باهم مخلوط می کنیم و خوب هم می زنیم تا مایع یکدستی بدست بیاید. حالا این مایه را در گودی آرد می ریزیم و بعد مخلوط می کنیم و ورز می دهیم تا مواد به خورد هم بروند.

2. بعد از ورز دادن، کم کم آب یخ را اضافه می کنیم و هم ورز می دهیم تا خمیر یکدستی که به دست نچسبد حاصل شود. توجه کنید ممکن است مقدار آب گفته شده زیاد باشد پس آب را کم کم اضافه می کنیم و هم می زنیم. حالا خمیر شکل گرفته شده را روی سطح کار آرد پاشیده شده به مدت 5 تا 10 دقیقه ورز می دهیم تا خمیر لطیف و یکدست شود. سپس روی آن نایلون می کشیم و به مدت نیم ساعت داخل یخچال می گذاریم تا خودش را بگیرد.

3. بعد از نیم ساعت خمیر را روی سطح آرد پاشیده شده به قطر 2 سانتی متر و به شل مربع باز می کنیم و کره مارگارین را وسط خمیر می ریزیم و چهارگوش خمیر را روی کره می کشیم و با وردنه آرام آرام روی خمیر ضرباتی وارد می کنیم تا کره نرم شود. سپس خمیر را به ضخامت یکی سانتی متر باز می کنیم و آن را به صورت شش لا تا می زنیم و در جای خنک به مدت 20 دقیقه قرار می دهیم.

4. پس از 20 دقیقه خمیر را دوباره پهن می کنیم و به قطر یک سانتی متر باز می کنیم اما این بار برعکس دفعه گذشته، عرض خمیر را طول خمیر قرار می دهیم و شش لا تا می زنیم و بعدش هم دوباره به مدت 20 دقیقه در جای خنک قرار می دهیم. بعد از 20 دقیقه عمل دفه گذشته را دوباره تکرار می کنیم و باید حدود 6 بار خمیر را باز و بسته کنیم.

5. شما می توانید با این خمیر شیرینی های ناپلئونی، پاپیونی، زبان، *******، ولوان و قیفی درست کنید. حالا خمیر را به شکل مربع یا مستطیل و به قطر یک سانتی متر باز می کنیم و با قالب مخصوص شیرینی زبان، خمیر را قالب می زنیم و با کارد تیزی وسط خمیر را از قسمت طولش برش 2 سانتی می زنیم و سطح آن را با شربت کارامل و تخم مرغ مخلوط شده تزیین می کنیم و بعدش خمیرهای قالب زده شده را در سینی فر می چنییم.

6. حالا سینی حاوی شیرینی ها را در وسط پنجره فر گرم شده با درجه 400 فارنهایت به مدت 20 دقیقه قرار می دهیم تا شیرینی ها به خوبی بپزند و پف کنند. مراقب باشید شیرینی ها را نسوزانید. امیداواریم از خوردن این شیرینی های زبان خوشمزه و خانگی لذت ببرید.

طرز تهیه شربت کارامل برای رومال شیرینی زبان
برای تهیه این شربت خوشمزه، شکر را در یک ظرف مناسب روی بخار آب جوش قرار می دهیم تا شکر به کمک بخار آب ذوب شود و سپس تخم مرغ ها را به شکر اضافه می کنیم و هم می زنیم تا به خوبی باهم مخلوط و یکدست شوند.
 
بالا