برگزیده های پرشین تولز

طرز تهیه نان خانگی کلبه

bahramn

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
17 می 2007
نوشته‌ها
69
لایک‌ها
5
loaf.jpg
در بین تمام دستورهای پخت خانگی که برای ناهار، شام و یا عصرانه به اشتراک گذاشته می‌شود، دستور تهیه نان‌های خانگی که اتفاقا بسیار هم جذاب و خوشمزه هستند کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. از این رو تصمیم گرفتیم در این پست طرز تهیه یک نان خوشمزه‌ی خانگی را آموزش دهیم:

مواد مورد نیاز:
25 گرم کره، مکعب شکل خرد شود
2 قاشق غذاخوری شهد صاف و شفاف
400 گرم آرد غلات
100 گرم آرد سفید
7 گرم یا یک و نیم قاشق چای‌خوری پودر مخمر
1 عدد تخم مرغ، هم خورده
مخلوطی از انواع دانه‌ها (آفتابگردان، کنجد، کدو تنبل و دانه‌های روغنی)

دستور تهیه:
1- روغن و شهد و 300 میلی‌لیتر آب را در یک کاسه حرارت دهید. سپس از گرما برداشته و بگذارید تا حد دمای دست خنک شود.
2- آردها، مخمر و 1 ½ قاشق چای‌خوری نمک را در یک کاسه مخلوط کنید. این مخلوط را با مایع گرمی که درست کردید قاطی کنید و با یک قاشق چوبی هم بزنید. در مرحله بعد باید با دست شروع به مخلوط کردن و ورز دادن، کنید. خمیر را در سینی کار قرار داده و به مدت 10 دقیقه ورز دهید تا حالت فنری و ارتجاعی به خود بگیرد. یک ظرف را کمی روغن بمالید و خمیر را داخل آن بگذارید، روی آن را بپوشانید و در یک محل گرم برای دوساعت بگذارید تا پف کند و حجیم شود.
3- روی یک سینی پخت آرد بپاشید. خمیر را روی سینی پخت منتقل کنید و چند بار بزنید تا حباب‌های هوایی که داخل آن شکل گرفته از بین برود. ¼ خمیر را بردارید و دو قسمت کنید. حالا شما دوتا توپ کوچک خمیری دارید. قسمت بزرگ خمیر را به شکل قله در بیاروید و این توپ‌های کوچک خمیری را در مرکز و بالای آن قرار دهید و با کمک یک قاشق چوبی به آن فرم دهید. کمی دو قسمت خمیر را بهم فشار دهید تا بخوبی بهم بچسبند. بعد با یک پوشش روغنی روی آن را بپوشانید و برای 45 دقیقه بگذارید تا دوبرابر شود. فر را در دمای بین 200 تا 220 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. نان را باید در قفسه پایینی پایینی قرار دهید.
4- پوشش روی نان را بردارید و با برس آن را با تخم مرغ بپوشانید. سپس با دانه‌های روغنی کاملا آن را پوشش دهید. چندین بار با چاقوی لبه تیز روی نان را الگو بکشید. فر را باز کنید و یک فنجان آب روی آن بریزید. اینکار باعث می‌شود تا بخار ایجاد شده و پوست آن ترد شود. نان را در یک قفسه خالی بگذارید و برای 20 دقیقه صبر کنید تا بپزد، سپس دمای فر را به 160 تا 180 درجه پایین بیاورید و 30 دقیقه‌ی دیگر صبر کنید که بپزد. تا زمانی که به پایه‌ی آن ضربه می‌زنید ترد و مجعد شده باشد. نان را از فر خارج کنید و برای 30 دقیقه قبل از سرو بگذارید تا خنک شود.
این نان خوشمزه را می‌توانید برای صبحانه و عصرانه همراه مربا، عسل و خوراکی‌های دیگر میل کنید.
 
بالا