برگزیده های پرشین تولز

طرز تهیه و پخت سوپ گشنیز خوشمزه و مجلسی در خانه

elhamamiran

Registered User
تاریخ عضویت
18 می 2018
نوشته‌ها
303
لایک‌ها
24
سن
33
طرز تهیه و پخت سوپ گشنیز خوشمزه و مجلسی در خانه به صورت کامل و مرحله به مرحله

soap-geshniz-min.jpg
سوپ گشنیز یکی از سوپ های خوشمزه و معروف ایرانی است و طرفداران خاصی دارد. در طبخ این سوپ از گشنیز تازه ، هویج ، جو و ماست استفاده می شود. اگر از خوردن سوپ های تکراری خسته شده اید حتما سوپ گشنیز را برای یکبار هم که شده درست کنید و طعم بی نظیر آن را بچشید.

سوپ گشنیز سوپ ساده و خوشمزه ای است و در بسیاری از شهرهای ایران با دستورهای متفاوتی طبخ می شود. برای مثال در برخی از دستور های آشپزی این سوپ، در انتهای پخت همانند سوپ شیر، خامه اضافه می کنند.
مواد لازم سوپ گشنیز - 4 نفر
جو پوست کنده 1 لیوان
هویج 2 عدد متوسط
ماست دو لیوان
گشنیز خرد شده یک لیوان
سیر دو حبه
آب مرغ دو لیوان
فلفل قرمز به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم
مراحل تهیه سوپ گشنیز
1. ابتدا جو از از چند ساعت قبل خیس می کنیم تا راحت تر پخته شود. من همیشه از جو پوست کننده در طبخ سوپ گشنیز استفاده می کنم. در صورت تمایل می توانید به جای جو پوست کنده از جو پرک یا برنج ایرانی استفاده کنید. برای شروع جو پوست کنده را در یک قابلمه با مقداری آب روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد. بعد از پخت با استفاده از صافی آب آن را جدا می کنیم و جو پخته شده را کنار می گذاریم.

2. برای آب مرغ می توانید از عصاره مرغ استفاده کنید اما من چند تکه استخوان مرغ که کمی هم گوشت داشتند به همراه یک عدد پیاز چهار قاچ شده ، نمک ، یک تکه زنجبیل و مقداری آب روی حرارت گذاشتم تا بپزد. بعد از پخت از آبش برای سوپ استفاده کردم.

3. در ادامه هویج را به صورت نگینی خرد می کنیم و در یک قابلمه به همراه جو پخته و آب مرغ روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد. اگر احساس کردید آب سوپ کم است مقداری آب اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را اضافه می کنیم تا آب به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن حرارت را کم می کنیم تا همه مواد با حرارت ملایم به خوبی بپزند.

4. در اواسط پخت دو حبه سیر رنده شده را به همراه همچنین مقداری فلفل سیاه ، فلفل قرمز و نمک هم اضافه می کنیم و صبر می کنم تا همه مواد با حرارت ملایم بپزند و جو لعاب بدهد.

5. در 10 دقیقه آخر پخت، گشنیز را که از قبل خرد کرده ایم اضافه می کنیم و هم می زنیم تا همه مواد به خوبی باهم مخلوط شوند و سوپ ته نگیرد. وقتی سوپ به غلظت مورد نظرمون رسید، ماست را با همزن دستی هم می زنیم تا بکدست شود و کم کم به سوپ اضافه می کنیم. مواظب باشید زیاد رنگ گشنیز تغییر نکند.

6. در این مرحله باید حرارت را کم کنید و سوپ را به صورت مداوم هم بزنیم تا ماست به اصطلاح نپرد. ماست باید داغ شود اما جوش نزند. بعد از کمی هم زدن حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنم و در صورت تمایل یک عدد لیموی تازه هم بزنید. سپس سوپ را در ظرف سوپ خوری می کشیم و با گشنیز و یا جعفری تازه و معطر تزیین می کنیم و بعدش سرو می کنیم.امیدوارم از خوردن این سوپ گنشیر خوشمزه و عالی لذت ببرید.
 
بالا