BRADER SHIAN
Registered User
چهل طلبه علوم دینی در ایران در رشته تهیه کنندگی فیلم از دانشکده صدا و سیما در شهر قم فارغ التحصیل شده اند و قرار است در بخشهای مختلف تولید در تلویزیون ایران مشغول کار شوند.
دانشکده صداوسیمای قم که وابسته به سازمان صداوسیمای ایران است با هدف پیوند بین حوزه و رسانه ها تأسیس شده، اکنون شماری از طلاب حوزه علمیه در رشته های تهیه کنندگی تلویزیون و ارتباطات در آن به تحصیل مشغولند و قرار است از سال آینده تحصیلی دانشجویانی در رشته ادبیات نمایشی نیز از میان طلاب برگزیند.
دوره های تحصیلی این دانشکده در سطح کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) است.
ورود طلاب علوم دینی که در زمینه تولید برنامه های تلویزیونی آموزش دیده باشند فصلی تازه در حضور روحانیون در تلویزیون ایران می گشاید اما اینکه چنین پیوندی میان حوزه و رسانه تصویری ملی ایران نتایج مورد نظر سیاستگذاران فرهنگی را داشته باشد نیازمند گذشت زمان و قضاوت آیندگان است.
روحانیون تقریباً از آغاز سراسری شدن تلویزیون در ایران از حدود چهل سال پیش در این رسانه حضور داشته اند اما حضور آنان در سالهای پیش از انقلاب بسیار محدود و منحصر به برخی برنامه های مذهبی آن هم در مناسبتهای مشخص بود.
پس از انقلاب، حضور چشمگیر روحانیت در تلویزیون ایران با پخش سخنرانیها و اظهارات مقامات تازه مملکتی که بخش عمده ای از آنان را روحانیون تشکیل می دادند آغاز شد اما نخستین برنامه تلویزیونی که روحانیون در ساخت آن شرکت داشتند، برنامه "درسهایی از قرآن" بود که طی 28 سال گذشته تقریباً بی وقفه عصر هر پنجشنبه و در ماههای رمضان همه روزه از تلویزیون ایران پخش می شود.
بدین ترتیب محسن قرائتی را می توان نخستین روحانی ایرانی برشمرد که در برنامه سازی تلویزیونی نقش داشته است، آقای قرائتی در همین درسها گاه پیشنهاد می داد که طلاب و روحانیون در تلویزیون و سینما نقشهایی حرفه ای حتی بازیگری به عهده بگیرند، اظهاراتی که همخوانی چندانی با عرف محافظه کارانه جامعه روحانیون ایران نداشت.
با ادامه حکومت جمهوری اسلامی، حضور روحانیون در تلویزیون ایران که مستقیماً تحت نظارت **** کشور اداره می شد چشمگیرتر و گسترده تر شد، تا آنجا که علاوه بر نارضایتی بخش زیادی از مردم، آن گونه که برخی مقامات جمهوری اسلامی در مصاحبه هایی گفته اند، حتی آیت الله *****، **** وقت ایران نیز گاه به پررنگ بودن زیاده از حضور روحانیون در تلویزیون اعتراض داشته است.
از طلاب در آن بخش از فعالیتهای تولیدی تلویزیون که جنبه فنی و عملی تر دارد، همچون بازیگری، کارگردانی و تصویربرداری استفاده نمی شود بلکه فعالیت تلویزیونی آنان جنبه محتوایی خواهد داشت
هادی صادقی، رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما
**** کنونی ایران، آیت الله ***** ای در زمستان 1367 (1989) که رئیس جمهور بود در جمع طلاب حوزه علمیه در مسجد اعظم قم، هنگامی که از او خواسته شد حضور روحانیون در صداوسیما بیشتر شود، به طلبه ای که این خواسته را مطرح کرده بود پاسخی مطایبه آمیز داد، حاکی از اینکه شاید از نظر او حضور روحانیون در تلویزیون در همان حدی که بود هم زیاد باشد.
در کشاکش میان طرفداران و مخالفان افزایش حضور روحانیت در تلویزیون، تأسیس دانشکده صداوسیما برای طلاب را می توان ابتکاری تلقی کرد برای آنکه با فرستادن روحانیون به پشت صحنه، روحانیون بیش از آنکه در نقش مجری برنامه های اخلاقی و سخنران در تلویزیون ظاهر شوند، محتوای برنامه ها را به گونه ای درآورند که مطلوب سیاستگذاران جمهوری اسلامی باشد.
آن گونه که هادی صادقی، رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته، از طلاب در آن بخش از فعالیتهای تولیدی تلویزیون که جنبه فنی و عملی تر دارد، همچون بازیگری، کارگردانی و تصویربرداری استفاده نمی شود بلکه فعالیت تلویزیونی آنان جنبه "محتوایی" خواهد داشت.
طلاب شاغل به تحصیل در دانشکده صداوسیمای قم تاکنون تولیداتی تلویزیونی داشته اند که از جمله آنها فیلمی تلویزیونی درباره زندگی جابر بن حیان بوده که از وی با عنوان نخستین شیمیدان جهان اسلام یاد می شود، همچنین برنامه هایی با عنوان "حکمت مطهر" که درباره آثار مرتضی مطهری، از اندیشمندان معاصر دینی ایران ساخته شده است.
از جمله دیگر تولیدات تلویزیونی این طلاب، میان برنامه های چند دقیقه ای با مضامین اخلاقی است که با عنوان "ایستگاه" از شبکه اول تلویزیون ایران پخش می شود.
در سینمای ایران، شماری از فیلمسازان با پیشینه مذهبی و در حالی که معتقد بودند سینمای ایران عرصه افرادی شده که دغدغه مذهبی ندارند وارد عرصه فیلمسازی شدند اما با گذر زمان از بسیاری از مواضع اولیه خود برگشتند و در نهایت وارد صف همان کسانی شدند که خود زمانی منتقد آنان بودند.
در تلویزیون نیز شابد بتوان احتمال این گونه دگرگونیها را در مورد برنامه سازانی که با هدف مذهبی تر کردن محتوای تلویزیون پا به این عرصه می گذارند مطرح کرد.
از سوی دیگر، عرصه دین خود محل اختلاف نظرها و تحولات فکری است که گاه بحثهای دامنه داری درون حوزه های علمیه میان طلاب و روحانیون برمی انگیزد، تا آنجا که برخی طلاب و روحانیون گاه با جریانهایی نواندیش دینی همراه می شوند که از اساس منتقد روحانیت و بسیاری از اندیشه های رسمی اند که روحانیون تبلیغ آنها را به عهده دارند.
ورود طلاب به عرصه برنامه سازی تلویزیونی، این قابلیت را دارد که جنبه هایی متفاوت از اندیشه دینی را به عرصه عمومی عرضه کند، هرچند باید در نظر داشت که برنامه سازی تلویزیونی در ایران مقید به چارچوبهای سختگیرانه ای است که سیاستگذاران فرهنگی کشور با دقت بر آن نظارت می کنند و عبور از مرزهای آن به آسانی امکان پذیر نیست.
دانشکده صداوسیمای قم که وابسته به سازمان صداوسیمای ایران است با هدف پیوند بین حوزه و رسانه ها تأسیس شده، اکنون شماری از طلاب حوزه علمیه در رشته های تهیه کنندگی تلویزیون و ارتباطات در آن به تحصیل مشغولند و قرار است از سال آینده تحصیلی دانشجویانی در رشته ادبیات نمایشی نیز از میان طلاب برگزیند.
دوره های تحصیلی این دانشکده در سطح کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) است.
ورود طلاب علوم دینی که در زمینه تولید برنامه های تلویزیونی آموزش دیده باشند فصلی تازه در حضور روحانیون در تلویزیون ایران می گشاید اما اینکه چنین پیوندی میان حوزه و رسانه تصویری ملی ایران نتایج مورد نظر سیاستگذاران فرهنگی را داشته باشد نیازمند گذشت زمان و قضاوت آیندگان است.
روحانیون تقریباً از آغاز سراسری شدن تلویزیون در ایران از حدود چهل سال پیش در این رسانه حضور داشته اند اما حضور آنان در سالهای پیش از انقلاب بسیار محدود و منحصر به برخی برنامه های مذهبی آن هم در مناسبتهای مشخص بود.
پس از انقلاب، حضور چشمگیر روحانیت در تلویزیون ایران با پخش سخنرانیها و اظهارات مقامات تازه مملکتی که بخش عمده ای از آنان را روحانیون تشکیل می دادند آغاز شد اما نخستین برنامه تلویزیونی که روحانیون در ساخت آن شرکت داشتند، برنامه "درسهایی از قرآن" بود که طی 28 سال گذشته تقریباً بی وقفه عصر هر پنجشنبه و در ماههای رمضان همه روزه از تلویزیون ایران پخش می شود.
بدین ترتیب محسن قرائتی را می توان نخستین روحانی ایرانی برشمرد که در برنامه سازی تلویزیونی نقش داشته است، آقای قرائتی در همین درسها گاه پیشنهاد می داد که طلاب و روحانیون در تلویزیون و سینما نقشهایی حرفه ای حتی بازیگری به عهده بگیرند، اظهاراتی که همخوانی چندانی با عرف محافظه کارانه جامعه روحانیون ایران نداشت.
با ادامه حکومت جمهوری اسلامی، حضور روحانیون در تلویزیون ایران که مستقیماً تحت نظارت **** کشور اداره می شد چشمگیرتر و گسترده تر شد، تا آنجا که علاوه بر نارضایتی بخش زیادی از مردم، آن گونه که برخی مقامات جمهوری اسلامی در مصاحبه هایی گفته اند، حتی آیت الله *****، **** وقت ایران نیز گاه به پررنگ بودن زیاده از حضور روحانیون در تلویزیون اعتراض داشته است.
از طلاب در آن بخش از فعالیتهای تولیدی تلویزیون که جنبه فنی و عملی تر دارد، همچون بازیگری، کارگردانی و تصویربرداری استفاده نمی شود بلکه فعالیت تلویزیونی آنان جنبه محتوایی خواهد داشت
هادی صادقی، رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما
**** کنونی ایران، آیت الله ***** ای در زمستان 1367 (1989) که رئیس جمهور بود در جمع طلاب حوزه علمیه در مسجد اعظم قم، هنگامی که از او خواسته شد حضور روحانیون در صداوسیما بیشتر شود، به طلبه ای که این خواسته را مطرح کرده بود پاسخی مطایبه آمیز داد، حاکی از اینکه شاید از نظر او حضور روحانیون در تلویزیون در همان حدی که بود هم زیاد باشد.
در کشاکش میان طرفداران و مخالفان افزایش حضور روحانیت در تلویزیون، تأسیس دانشکده صداوسیما برای طلاب را می توان ابتکاری تلقی کرد برای آنکه با فرستادن روحانیون به پشت صحنه، روحانیون بیش از آنکه در نقش مجری برنامه های اخلاقی و سخنران در تلویزیون ظاهر شوند، محتوای برنامه ها را به گونه ای درآورند که مطلوب سیاستگذاران جمهوری اسلامی باشد.
آن گونه که هادی صادقی، رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته، از طلاب در آن بخش از فعالیتهای تولیدی تلویزیون که جنبه فنی و عملی تر دارد، همچون بازیگری، کارگردانی و تصویربرداری استفاده نمی شود بلکه فعالیت تلویزیونی آنان جنبه "محتوایی" خواهد داشت.
طلاب شاغل به تحصیل در دانشکده صداوسیمای قم تاکنون تولیداتی تلویزیونی داشته اند که از جمله آنها فیلمی تلویزیونی درباره زندگی جابر بن حیان بوده که از وی با عنوان نخستین شیمیدان جهان اسلام یاد می شود، همچنین برنامه هایی با عنوان "حکمت مطهر" که درباره آثار مرتضی مطهری، از اندیشمندان معاصر دینی ایران ساخته شده است.
از جمله دیگر تولیدات تلویزیونی این طلاب، میان برنامه های چند دقیقه ای با مضامین اخلاقی است که با عنوان "ایستگاه" از شبکه اول تلویزیون ایران پخش می شود.
در سینمای ایران، شماری از فیلمسازان با پیشینه مذهبی و در حالی که معتقد بودند سینمای ایران عرصه افرادی شده که دغدغه مذهبی ندارند وارد عرصه فیلمسازی شدند اما با گذر زمان از بسیاری از مواضع اولیه خود برگشتند و در نهایت وارد صف همان کسانی شدند که خود زمانی منتقد آنان بودند.
در تلویزیون نیز شابد بتوان احتمال این گونه دگرگونیها را در مورد برنامه سازانی که با هدف مذهبی تر کردن محتوای تلویزیون پا به این عرصه می گذارند مطرح کرد.
از سوی دیگر، عرصه دین خود محل اختلاف نظرها و تحولات فکری است که گاه بحثهای دامنه داری درون حوزه های علمیه میان طلاب و روحانیون برمی انگیزد، تا آنجا که برخی طلاب و روحانیون گاه با جریانهایی نواندیش دینی همراه می شوند که از اساس منتقد روحانیت و بسیاری از اندیشه های رسمی اند که روحانیون تبلیغ آنها را به عهده دارند.
ورود طلاب به عرصه برنامه سازی تلویزیونی، این قابلیت را دارد که جنبه هایی متفاوت از اندیشه دینی را به عرصه عمومی عرضه کند، هرچند باید در نظر داشت که برنامه سازی تلویزیونی در ایران مقید به چارچوبهای سختگیرانه ای است که سیاستگذاران فرهنگی کشور با دقت بر آن نظارت می کنند و عبور از مرزهای آن به آسانی امکان پذیر نیست.