برگزیده های پرشین تولز

علت شوره سر و راههای جلوگیری از شوره سر چیست؟

Nabzema

کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت
22 ژانویه 2017
نوشته‌ها
18
لایک‌ها
4
سن
55
شوره سر یا پسوریازیس
Untitled1.jpg


علائم شوره سر
برای اغلب جوانان و بزرگسالان تشخص علائم شوره سر کار راحتی می باشد.

پوسته هایی چرب که به رنگ سفید می باشند و از سلول های مرده ی پوست سر ناشی می شوند که بر روی موهای سر و شانه ها قابل روئیت می باشد و همچنین در بعضی از موارد با خارش کف سر همراه هستند.

شرایط آب و هوایی در وخیم تر کردن و شدت بخشیدن به شوره ی سر موثر می باشد. معمولا در فصول پاییز و زمستان؛ استفاده از وسایل گرمایشی در داخل منزل باعث خشکی پوست و مو شده و شوره سر را شدت می بخشند ولی در طول فصل تابستان شوره سر کاهش می یابد.

شوره سر کودکان
cradle-cap-is-a-kind-of-dandruff-that-affects-newborns-and-young-infants-1024x814.jpg


همچنین نوعی از شوره سر وجود دارد که در کودکان اتفاق می افتد. این پدیده که همراه با پوسته زدن همراه است، بیشتر در نوزادان مشاهده می شود ولی در طی دوران کودکی نیز ممکن است اتفاق افتد.

البته گفتی است که شوره سر کودکان پدیده ی خطرناکی نیست و معمولا پس از طی مدتی، خود به خود از بین می رود ولی والدین باید نسبت به این پدیده هوشیار باشند و اطلاعات لازم را کسب کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
اکثر موارد شوره سر نیازی به مراجعه به دکتر ندارد اما اگر شامپوهای ضد شوره ی موجود در بازار کمکی به بهبود شوره سرتان نکرد و یا پوست سرتان به رنگ قرمز در آمد و یا متورم شد، حتما به یک دکتر متخصص پوست (درماتولوژِست) مراجعه کنید زیرا ممکن است دچار "درماتیت سبورئیک" شده باشید و یا مبتلا به بیماری پوستی دیگری شده باشید که علائم آن شبیه به شوره سر باشد.

علت شوره سر
شوره سر ممکن است به علت های مختلفی ایجاد شود که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درماتیت سبورئیک
dcc-Seborrheic-dermatitis-scalp-e-1024x683.jpg


شایع ترین علت ایجاد شوره سر می باشد که در آن پوست سر ملتهب و چرب شده و به رنگ قرمز در می آید و همچنین پوسته ها به رنگ سفید و یا زرد می باشند.

درماتیت سبورئیک ممکن است دیگر نواحی که دارای غدد چربی می باشند را نیز تحت تاثیر قرار دهد مانند پلک ها، پوست بینی، پشت گوش ها، ناحیه ی سینه، کشاله ی ران ها و گاهی اوقات زیر بغل.

  • تمیز نگه نداشتن پوست و موی سر
shutterstock_98643167.jpg


اگر به طور مرتب موهای سر خود را نشویید و یا آنها را تمیز نگه ندارید، چربی و سلول های مرده ی پوست سر افزایش می یابد و باعث شوره ی سر می شود.

  • یک نوع قارچ به اسم مالاسزیا
مالاسزیا به طور طبیعی در پوست سر وجود دارد و زندگی می کند اما در بعضی موارد باعث تحریک پوست سر شده و تولید سلول های پوستی را افزایش می دهد. البته هنوز علت آنکه چکونه مالاسزیا باعث تحریک پوست سر می شود، معلوم نیست.

این سلولی های پوستی تولید شده در نهایت می میرند و به صورت شوره بر روی سر ظاهر می شوند.

  • پوست خشک
sensitiveskin1.jpg


شوره سر ایجاد شده به علت خشکی پوست، معمولا کوچک تر و کم چرب تر نسبت به شوره های دیگر می باشند و همچنین التهاب و قرمزی پوست سر در این موارد کمتر مشاهده شده است. شخصی که دارای شوره سر به علت خشکی پوست می باشد، احتمالا شاهد خشکی پوست در نواحی دیگر بدن مانند پاها و بازوها نیز می باشد.

  • حساسیت نسبت به محصولات زیبایی و حالت دهنده ی مو
در بعضی از موارد حساسیت نسبت به محصلات زیبایی و حالت دهنده مو باعث ایجاد حساسیت، خارش، التهاب و شوره سر می شود.

عوامل موثر در ابتلا به شوره سر
  • سن
شوره سر معمولا از سنین جوانی آغاز شده و تا دوره ی میانسالی ادامه می یابد. البته این بدین معنی نیست که افراد مسن تر دچار شوره سر نمی شوند. در بعضی از افراد شوره سر از دوران جوانی شروع شده و در طول زندگی ادامه می یابد.

  • جنسیت
شیوع شوره سر در مردان بیشتر از زنان می باشد و به همین علت محققان معتقدند که جنسیت در میزان احتمال ابتلا به شوره سر موثر است و هورمون ها در این میان نقش بازی می کنند.

  • پوست و موی چرب
قارچ مالاسزیا از چربی موجود بر روی پوست سر تغذیه می کند و به همین علت افراد دارای پوست و موی چرب، گزینه های مناسب تری برای رشد و تکثر مالاسزیا می باشند و همانطور که در بالا اشاره شد، مالاسزیا یکی از علت های ایجاد شوره سر می باشد.

  • بعضی از بیماری ها
مشاهدات نشان داده است که افراد دارای بعضی بیماری های عصبی مانند پارکینسون، از احتمال بالاتری برای ابتلا به "درماتیت سبورئیک" و شوره سر برخوردار هستند. همچنین در افراد مبتلا به بیماری ایدز و یا افراد دارای نقص سیستم ایمنی نیز شوره سر بیشتر مشاهده شده است.

جلوگیری از شوره سر
حال که با علائم و علت شوره سر آشنا شدید، در ادامه سه روش جلوگیری از شوره سر را به شما آموزش خواهیم داد.

  • شستن موها به صورت منظم
aid51009-v4-900px-Prevent-and-Treat-Dandruff-Step-8-Version-3.jpg


رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن پوست و موی سر، به شما در جلوگیری از شوره سر کمک شایانی خواهد کرد. سعی کنید که حتما روزی یک بار موهای خود را با شامپو بشویید. مخصوصا اگر دارای پوست چرب هستید و یا پوست سر شما ملتهب است، این کار به کمکتان خواهد آمد.

  • از ژل مو و یا اسپری مو استفاده نکنید
7ffb2a03-cebd-4659-afa8-afa2a5de3cce.jpg


یکی دیگر از روش های جلوگیری از شوره سر، عدم استفاده از محصولات حالت دهنده مو مانند ژل مو، اسپری، موس و واکس مو می باشد. این محصولات با چرب کردن پوست سر و موهای شما باعث ایجاد شوره سر می شوند و یا آن را بدتر می کنند.

بنابراین هرچه سریع تر استفاده از این محصولات را کاهش دهید مخصوصا اگر فردی با پوست چرب هستید و یا دچار شوره سر خفیف می باشید.

  • مدت زمان بیشتری را زیر نور خورشید بمانید
aid51009-v4-900px-Prevent-and-Treat-Dandruff-Step-10-Version-4.jpg


مطالعات نشان داده اند که نور آفتاب باعث جلوگیری از شوره سر می شود. البته به خاطر داشته باشید که حتما از کرم ضد آفتاب بر روی پوست خود استفاده کنید تا از عوارض اشعه های مضر خورشید در امان بمانید.

  • استرس خود را کاهش دهید
aid51009-v4-900px-Prevent-and-Treat-Dandruff-Step-11-Version-3.jpg


استرس به عنوان یکی از عوامل ابتلا و یا تشدید کننده ی شوره سر شناخته شده است. بنابراین برای جلوگیری از شوره سر، سعی کنید تا استرس موجود در منزل، مدرسه و یا محیط کار خود را کنترل کنید و زمانی را به ریلکس کردن و رها کردن ذهن اختصاص دهید.

  • **** غذایی سرشار از زینک و ویتامین B
aid51009-v4-900px-Prevent-and-Treat-Dandruff-Step-12-Version-3.jpg


برای جلوگیری از شوره سر حتما در **** غذایی سالم را در برنامه ی روزانه خود قرار دهید و از زینک و ویتامین B غافل نشوید.

تغذیه ی مناسب و **** غذایی سرشار از زینک و ویتامین B می تواند به جلوگیری از شوره سر کمک کند. مجله نیلگون
 
بالا